Nieuwe autoradio + speakers

Pagina: 1
Acties:

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-01 22:49
Aangezien mijn Ford Fiesta (MK4, 1996, 88.000km) die ik nog niet zo heel lang heb mij verrassend goed bevalt wil ik er wel wat geld instoppen, te beginnen met het upgraden van de radio en speakers.

Eigenlijk zal elke redelijke radio + speakers wel een goede upgrade zijn voor de standaard spullen die er nog inzitten, maar ik wil wel meteen goede kwaliteit. Budget ligt zo rond de 200-300 euro totaal, beetje afhankelijk hoe duur de rekening van de grote beurt binnenkort gaat zijn.

Eisen radio:
-1Din grootte
-MP3, USB, Bluetooth, CD
-Mooi scherm, met het liefst 2 of meer regels tekst
-En natuurlijk goed geluid
-Ik luister van alles, geen apart genre

Eisen speakers:
-13cm maat
-Hoeft niet overdreven veel watt te zijn, ben ook niet van plan een subwoofer o.i.d. te gaan gebruiken

De volgende producten staan tot nu toe op mijn lijstje om te gaan beluisteren:

Radio:
Pioneer DEH-6400BT http://www.mbcaraudio.nl/...3-pioneer-deh-6400bt.html
Sony MEX-BT3900U http://www.mbcaraudio.nl/...914-sony-mex-bt3900u.html
Sony CDX-GT650UI http://www.mbcaraudio.nl/...912-sony-cdx-gt650ui.html

Daarnaast zijn er ook goede oudere modellen, maar dan geef ik de voorkeur aan nieuwere modellen. De Pioneer bv. hoort bij de nieuwe 2012 line up. Vind trouwens wel dat er zoveel modellen zijn dat ik soms even de bomen door het bos niet meer zie :P

Ik hoor wel regelmatig dat Sony niet altijd even goed is, hoewel ik vrijwel alleen maar goede ervaringen lees over de 3900. De 6400BT van Pioneer lijkt voorlopig mijn eerste keus te zijn (wat betreft specs en looks), moet hem alleen nog ergens gaan uitproberen.

Qua speakers zit ik ook in de richting van Pioneer te denken, maar is er echt zoveel verschil tussen speakers van ~50 euro en van een paar honderd? Gezien mijn budget zullen het wat goedkopere moeten worden, of ik moet wat inleveren op de radio zelf.

http://www.halfords.nl/shop/multimedia/speakers/109757
http://www.mbcaraudio.nl/13-cm/5386-pioneer-ts-g1313i.html

Ook heb ik de volgende aansluiting nodig om een nieuwe radio aan te kunnen sluiten:
http://www.vervanguwautor...hops/63194302/Products/19

Is het verstandig om de hele bekabeling te vervangen om een nieuwe radio optimaal te benutten? Ik neem aan dat de kabels die er nu inzitten van 16 jaar oud niet alles door kunnen en/of aan het verslijten zijn, maar dat moet ik maar even checken.

Dat laatste hoort hier wellicht niet helemaal thuis, maar goed :9

Tips en adviezen zijn welkom :)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:38
Kabels zou ik niet direct aan beginnen als deze nog goed zijn. Dit is bij veel auto's onderdeel van de kabelboom en derhalve achterlijk veel werk. Voor jou budget zou ik vooral eens kijken bij Alpine voor de radio en Focal voor de speakers. Sony's heb ik al veel voortijdig dood zien gaan.

Voor de rest geldt eigenlijk hetzelfde als bij normale hifi, ga naar een goede winkel en ga eens luisteren. Ook in de autoradiowereld kom je winkels tegen met speakers geïnstalleerd en kun je jou combinatie gemakkelijk testen. Veel tweakers zijn tevreden over www.rondevries.nl maar mocht je daar niet in de buurt zitten dan zijn er vast nog andere te vinden. Zoek eerst een leuke set die in je wagen past en kijk later of je het nodig vindt de kabels te vervangen.

Klein nadeeltje, een auto is akoestisch een rampding en veel merken (vooral de goedkopere) richten zich voornamelijk op boenk boenk boenk en zware bassen. Wil je speakers die wel audiofiel verantwoord zijn, ga eens luisteren naar Focal, DLS (my fav) en Hertz. Verder is er op GoT best het een en ander over te vinden. Veel zoek en bouwplezier :)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
De standaard aanwezige bedrading zal wel voldoen, zeker als je geen versterker gaat gebruiken. Verder is het een kwestie van smaak, wat geluid betreft.

@Andros: Sony's die kapot gaan heb ik nog niet meegemaakt tot nu toe. Ik ben bezig met de 4e Sony sinds ik auto rijd (heb nu een BT3800, bevalt uitstekend). De enige reden dat ik ze telkens heb vervangen is dat ze voor mij niet meer voldeden wat functies en aansluitingen betreft. Op eentje na zijn ze allemaal nog in gebruik bij anderen, de oudste wordt deze lente 10 jaar oud. Nooit een sterfgeval meegemaakt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Heb je met de keuze van de speakers rekening gehouden met de inbouwdiepte?
Zoals bijna altijd maken de speakers het geluid. Zeker bij een klein formaat als 13" is er veel kwaliteitsverschil.
Is het een optie om eventueel een combosetje te installeren? Losse tweetertjes op de A-stijl bijvoorbeeld.
Doordat de lage en hoge tonen gescheiden worden klinken die vaak al veel beter.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:40

Daniel36

Het oude liedje

@centrino : eerste setje is compo :P

Ik zou liefst wel een subwoofer erbij gebruiken omdat je van relatied kleine speakers geen echt laag (en midden) krijgt vrees ik.
Radio rond de 100 euro, speakers voor ook zoiets(liefst idd. met losse tweeters voor mooier hoog), versterker van 100 euro en een subwoofertje in de kofferbak (paar tientjes en zelf kastje maken van MDF ?)
Wordt dus wel ietsje te duur helaas, groot voordeel is : voldoende vermogen/bereik voor midden en laag zonder dat je 13 cm speakers gaan vervormen.

Misschien kan je tweedehands via MP/of V&A hier een versterkertje en sub zoeken ?

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Ik ben benieuwd of je de Pioneer 6400bt nog besteld had en of deze bevalt?

Ik zelf heb deze speakers ingebouwd voorin http://www.pimtensen.nl/c...rs/6562d-alpine-spg-10c2/ . Naar mijn idee klinken ze prima, maar ik ben dan ook denk ik geen audiofile.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:51
De verschillen tussen speakers is groot. Zo ben ik ooit begonnen met een goedkoop setje van Pioneer en MTX. Klonk toen heel veel beter dan standaard, maar zuiver was het eigenlijk niet. Was toen ook meer om de bass, wat standaard speakers niet geven in de auto.

Wil je bass, dan altijd een subwoofer nemen. Die dingen zijn er voor gemaakt ;)

Ben nu overgestapt naar Hertz speakers en sub, maar man wat een verschil! Deze speakers gaan hard, en blijven zuiver spelen. Het kost wat, maar het verschil is te horen (en te voelen :P ).

Maar ongeacht de speakers, de afstelling is het halve werk :)

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 12:52

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb ook een MK4 uit 98. Ook ik heb de originele radio er nog in zitten. Die originele is 2din hoog.. zeg ik dat goed? Om een normale (plattere) radio te monteren heb ik dus een ... ? zo'n plastic voorzet ding nodig dat het grote gat opvult en zodat er een normale platte radio in kan. Hoe doe jij dat? Waar kan je dat bestellen? Enig idee? thanx
Pagina: 1