opstartprobleem: voeding, mobo, of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32

jpiwf

licenced pepernootaddict

Topicstarter
Ik zit hier al een tijdje met een beetje een raar probleem, en probeer nu eens uit te zoeken waar het aan ligt. Het probleem is dit:

Als mijn computer een tijdje uitgestaan heeft (>15 minuten) en ik druk op de aan knop, gaat de power-led branden, draaien de fans even, en dan stopt het weer, om na een tweetal seconden te herhalen. Soms startte hij na een keer of vijf vanzelf door, soms pas na een cmos reset, en vrijwel altijd (maar niet elke keer) moest de stroom er even af dmv het knopje op de achterkant van de voeding. Als hij eenmaal aanstaat is er geen enkel probleem, temperaturen zijn goed, voltages ook, draait dan lachend weken achter elkaar (ben een beetje huiverig hem uit te zetten ;))

Ik heb altijd gedacht dat het zou kunnen liggen aan een brak mobo, ook omdat 2 van mijn sata poorten problemen leken te geven in het verleden. Nu had ik gisteren echter abnormaal veel problemen met opstarten nadat ik een weekje op vakantie geweest was. en ben dus maar eens begonnen met alles af te koppelen, opstarten met alleen het noodzakelijke (1 latje ram, graka, ssd). Dat hielp niet. Vervolgens bios gereset, wat als gevolg had dat dat de cyclus niet 2 seconden duurde, maar nog maar 0.4. Ook maakte het niet meer uit of ik de aan knop indrukte, want stroom erop betekende proberen op te starten. Uiteindelijk heel snel de knop achterop mijn voeding aan-uit-aan en toen deed hij het opeens. Dit laat mij denken dat het misschien gewoon mijn voeding is, die bij het opstarten niet genoeg vermogen kan leveren. Of toch weer mijn mobo, dat niet lekker omgaat met de geleverde stroom.

Voordat ik nu dingen ga vervangen (= duur) wil ik toch graag weten wat er mis is. Herkent iemand deze symptomen of heeft iemand een ander goed idee?

Specs:
Intel i7 920
Gigabyte ex58-ud3r met 3GB Kingston ram (3*1 GB)
Coolermaster realpower m620
Sapphire hd4870 1GB
Intel 320 120 GB ssd en samsung 1TB hdd
Creative x-fi geluidskaart

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 00:02
Heb je ook al een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Boswachter
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 11:51
Apart schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:59:
Heb je ook al een andere voeding geprobeerd?
Idd, leen een voeding en kijk dan eens...

ps. Is je computerkast geaard? Je wilt niet weten hoeveel vage problemen dat al verholpen heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Topicstarter
Heb geen andere voeding liggen, en m'n huisgenoten hebben allemaal een laptop. Zal eens rond gaan vragen in de omgeving. En hij is geaard, aan de verwarming, de stopcontacten zijn dat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hele domme opmerking maar trek de stekker eens uit het stopcontact, draai dat ding 180 graden en plug weer eens in?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:04:
Hele domme opmerking maar trek de stekker eens uit het stopcontact, draai dat ding 180 graden en plug weer eens in?
Heb je daar ook een onderbouwing van? Want mijn electrokennis zegt dat dat bij wisselstroom niets uit maakt. Of heeft het iets te maken met de fase waarin de stroom binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 00:02
jpiwf schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:07:
[...]

Heb je daar ook een onderbouwing van? Want mijn electrokennis zegt dat dat bij wisselstroom niets uit maakt. Of heeft het iets te maken met de fase waarin de stroom binnenkomt?
Iets proberen kan geen kwaad lijkt mij? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Topicstarter
true that, behalve dat het wat moeite kost om het ding weer aan te krijgen. heb het dus geprobeerd, geen effect.

wel een nieuwe ontwikkeling: na het afsluiten blijven de fans draaien en de leds branden. hdd is wel uit, net als de graka. voeding krijgt dus geen uit signaal, of negeert het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Dus je zou obv deze waarnemingen de voeding als eerste verdenken. Maar zonder te testen is het koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Topicstarter
Ik heb net met een andere voeding getest, maar het probleem blijft. Is gisteren zelfs verergerd, zodat hij nu niet eens meer in de post komt (geen piep tijdens opstarten, geen beeld). Ga nu maar een nieuw moederbord bestellen.

update 21-1:
en hij doet 't weer, bleek inderdaad het moederbord te zijn, zit nu een nieuwe in, en draait wer als een zonnetje :D

[ Voor 29% gewijzigd door jpiwf op 21-01-2012 20:25 ]

Pagina: 1