Toon posts:

Mijn nieuwe pc boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval: Ik heb een aantal nieuwe onderdelen aangeschaft, maar nadat ik ze heb gemonteerd boot de pc niet. Het enige dat het doet zijn de casefans, de cpufan en de gpufans.

Specs nieuwe onderdelen:
MSI H61-E33 (b3) moederbord
Intel i5 2300
2 x 4GB Corsair DDR3 1333
XFX HD 6870

Deze onderdelen vervangen het volgende: Een Asus M2N-SLI 64 met een dual 3.0ghz AMD processor, en 2 x 4GB DDR2, met een Club3D 8800GTX 512

De voeding die ik had heb ik opnieuw gebruikt, dat is een Zalman 750-HP.

De gang van zaken tot zover:
Spul geleverd gekregen, en in elkaar gezet. Ik heb al meerdere pc's gemonteerd, en ben er zeker van dat alle stekkertjes etc goed zitten.
Proberen te booten, met de powerswitch slaat hij wel aan, maar enkel de fans. Verder gebeurt er niets. Dit heb ik zowel in de case als erbuiten geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat.

Na een aantal dagen klooien heb ik het spul teruggestuurd naar de leverancier, om het daar te laten testen. Reactie: Alles werkt perfect meneer...

Nu krijg ik het dus weer terug, en het enige dat ik niet heb vervangen is mijn PSU. Mijn vraag:
Is het echt mogelijk dat een goede voeding als die 750-HP Het niet voor elkaar krijgt om mijn nieuwe systeem dat waarschijnlijk minder voeding nodig heeft te voorzien? Of zit er toch ergens een kink in de kabel?

Ik heb trouwens de PSU nu weer draaien met het oude systeem, plug and play, niets aan de hand.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, en test eens met een andere PSU. Het kan zijn dat je PSU gewoon niet goed meer is, dus als je die kan vervangen scheelt dat een hoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het doorgenomen, en daar kwam dus niets uit. Maar mijn PSU draait op het oude systeem nog wel steeds, dat snap ik dan niet?

Ik zal in ieder geval ook een andere PSU proberen voordat ik een nieuwe aanschaf.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 11:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:42:
Ik heb het doorgenomen, en daar kwam dus niets uit. Maar mijn PSU draait op het oude systeem nog wel steeds, dat snap ik dan niet?
Misschien is die niet compatible met je nieuwe systeem.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een domme vraag misschien, maar heb je de monitor al eens aangesloten op de aansluiting van het moederbord? Mogelijk start hij vanaf de IGP ;)

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:10:
Een domme vraag misschien, maar heb je de monitor al eens aangesloten op de aansluiting van het moederbord? Mogelijk start hij vanaf de IGP ;)
Heb ik gedaan, dat loste niets op. Ook dan kregen enkel de fans stroom, en de rest niet.
TERW_DAN schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
[...]
Misschien is die niet compatible met je nieuwe systeem.
Kijk, daar heb ik geen weet van. Enige tips over hoe ik dat kan bekijken? Of waar ik dan naar moet kijken qua specs?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je hebt je PC toch zelf samengesteld? Dan zou je moeten weten of het bij elkaar past.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Heb je ook de 4-pin aansluiting voor de 12v aangesloten (en eventueel de GPU)?

[ Voor 16% gewijzigd door DaRKie op 18-01-2012 12:24 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
Je CPU wordt wel door het moederbord ondersteunt; http://nl.msi.com/product...B3-.html#/?div=CPUSupport

Je geheugen zou ook in orde moeten zijn
http://ark.intel.com/prod...essor-(6M-Cache-2_80-GHz)

Dus daar ligt het denk ik niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:21:
Je hebt je PC toch zelf samengesteld? Dan zou je moeten weten of het bij elkaar past.
Alles behalve de voeding heb ik zelf samengesteld, maar ik ging er niet van uit dat die voeding het probleem zou kunnen zijn, aangezien hij het prima doet op andere systemen.
DaRKie schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:23:
Heb je ook de 4-pin aansluiting voor de 12v aangesloten (en eventueel de GPU)?
Ook die heb ik aangesloten. Het enige dat ik kan verzinnen is dat mijn 8 pins connector voor de processor (die uit 2x 4-pins bestaat een verloop of iets dergelijks nodig zou hebben?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 12:56 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De voeding zou er te lang over kunnen doen om het signaal te geven aan het moederbord dat hij mag opstarten. Dat doet hij pas als de spanningen gestabiliseerd zijn. Sommige moederborden wachten niet lang genoeg en weigeren dan op te starten.

Check sowieso of je alle aansluitingen goed hebt aangesloten, en dan met name de stroomaansluiting van de CPU. Boot ook eens zonder videokaart. En probeer misschien eens een andere voeding (eventueel zonder videokaart als hij nogal zwak is).

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt zover voor de input, ik zal zodra ik het spul terug heb van de leverancier een andere voeding proberen. Zodra er vorderingen zijn laat ik dat even weten.

Mocht iemand dé oplossing hebben, dan hoor ik dat natuurlijk alsnog graag.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:31
Het zou verschillende oorzaken kunnen hebben. Ik heb deze symptomen ook al gezien bij defect geheugen. Probeer eens met 1 dimm te booten (en dan beide even testen). Of probeer een andere DDR3 dimm. Maar voor hetzelfde geld ligt het aan het moederbord wat wat lastiger is om aan te tonen aangezien je maar weinig diagnostische tests kan doen wanneer je niet kan booten.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:21

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb precies hetzelfde systeem behalve de 6870 en de voeding heb ik er een 5450 en een OCZ 600 watt voeding in hangen.

Maar als je op de IGP ook geen beeld krijgt, kan je is kijken of dat het geheugen misschien niet de boosdoener is? Defect eventueel.

Bij mij werkte het gewoon out of the box. Heb alleen een bios update gedaan ivm AHCI ondersteuning voor mijn SSD.

Het geheugen zou zeker moeten werken, want het staat op de QVL lijst. En ik heb het hier ook draaien (Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9).

[ Voor 6% gewijzigd door H.Boss op 18-01-2012 17:10 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:57
Haal de vga kaart eruit en probeer dan is op de IGP. Je kan ook even al je HDD's en DVDRW's los te gooien.

Controleer trouwens ook is of het systeem gaat piepen als je alle geheugen dimm's eruit haal.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Littledevil9 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:10:
Haal de vga kaart eruit en probeer dan is op de IGP. Je kan ook even al je HDD's en DVDRW's los te gooien.

Controleer trouwens ook is of het systeem gaat piepen als je alle geheugen dimm's eruit haal.
Via de IGP heeft die al geprobeerd.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb je de geheugenmodules wel in de juiste sloten gedrukt, soms moet je een bepaalde kleur eerst vullen met modules voordat je de andere kleur(-en) gebruikt.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Dat moederbord heeft maar 2 geheugensloten.

• HappyHobbit
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Probeer ook eens of je koeler echt goed vast zit. Ik heb met name bij amd systemen wel eens gehad dat de fans gingen draaien, maar het systeem niet wilde booten omdat de koeler er niet helemaal lekker op zat, ookal voelde het alsof ie vast zat. (Ook een keer gehad met intel stock cooler)
Als het bij de leverancier wel werkte denk ik dat je kapotte onderdelen wel kan uitsluiten eerlijk gezegd. Tenzij je leverancier een luie eikel is en niet goed heeft getest natuurlijk. Het moet lijkt mij dus iets in de montage zijn.
Mijn advies is in ieder geval om de cooler opnieuw te mounten.
Heb je de cooler gemount toen het mobo al in je kast zat btw?

[ Voor 9% gewijzigd door HappyHobbit op 18-01-2012 17:57 ]

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 12:45
Ik hoop dat je ook niet vergeten bent om risers onder je moederbord te bevestigen?

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

Hoe oud is je PSU?
(Kan zijn dat die door ouderdom aant afzakken is en door de 6870 het niet meer trekt.)

[ Voor 34% gewijzigd door RyuuPro op 18-01-2012 18:30 ]

Kaze Ni Nare

• HappyHobbit
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Zelfs als zijn psu afzakt, bij het booten zou dat toch niet heftiger moeten zijn dan een 8800gtx. In idle is de hd6870 een stuk zuiniger. Booten zou dan sowieso nog moeten lukken.

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:43:
Het zou verschillende oorzaken kunnen hebben. Ik heb deze symptomen ook al gezien bij defect geheugen. Probeer eens met 1 dimm te booten (en dan beide even testen). Of probeer een andere DDR3 dimm. Maar voor hetzelfde geld ligt het aan het moederbord wat wat lastiger is om aan te tonen aangezien je maar weinig diagnostische tests kan doen wanneer je niet kan booten.
Littledevil9 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:10:
Ik krijg geen piepjes, aangezien zelfs de processor niet aanslaat.
HappyHobbit schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:54:
Probeer ook eens of je koeler echt goed vast zit. Ik heb met name bij amd systemen wel eens gehad dat de fans gingen draaien, maar het systeem niet wilde booten omdat de koeler er niet helemaal lekker op zat, ookal voelde het alsof ie vast zat. (Ook een keer gehad met intel stock cooler)
Als het bij de leverancier wel werkte denk ik dat je kapotte onderdelen wel kan uitsluiten eerlijk gezegd. Tenzij je leverancier een luie eikel is en niet goed heeft getest natuurlijk. Het moet lijkt mij dus iets in de montage zijn.
Mijn advies is in ieder geval om de cooler opnieuw te mounten.
Heb je de cooler gemount toen het mobo al in je kast zat btw?
Ik ben er na het doorlopen van verschillende checklists vrij zeker van dat ik het op de juiste manier monteer. Ook heb ik (zo goed als het ging met de spaarzame reserveonderdelen die ik hier heb) een benchtest uitgevoerd om sluiting en dergelijken uit te sluiten, maar ook dat leverde geen boot op.
Nikolas schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:02:
Ik hoop dat je ook niet vergeten bent om risers onder je moederbord te bevestigen?
Zeker niet.
HappyHobbit schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 19:03:
Zelfs als zijn psu afzakt, bij het booten zou dat toch niet heftiger moeten zijn dan een 8800gtx. In idle is de hd6870 een stuk zuiniger. Booten zou dan sowieso nog moeten lukken.
Er was (tot recent) een SLI opstelling in dit systeem met twee 8800GTX kaarten, waarvan er een helaas is overleden. Ik mag toch aannemen dat de PSU die ene videokaart wel trekt dan?

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 12:45
Is het probleem inmiddels opgelost?

Verwijderd

als je pc aanslaat je fans etc. en je geen error's hoort of ziet.
dan is je moederbord defect aan je psu ligt het niet daar zou je al met 550 watt
uit de voeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem bestaat nog steeds, ik wacht nog op de retournering van de onderdelen. Ik hoop ze een dezer dagen te krijgen, en dan geef ik een update.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onderdelen weer thuis, en heb ze nogmaals geprobeerd op dezelfde voeding. Geen resultaat.

Nieuwe voeding gehaald, en nu staat hij windows te installeren.
Nog steeds vind ik het ongelooflijk dat de voeding het probleem was, maar problem solved!

Bedankt allemaal voor de input!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:02:
Ik heb de onderdelen weer thuis, en heb ze nogmaals geprobeerd op dezelfde voeding. Geen resultaat.

Nieuwe voeding gehaald, en nu staat hij windows te installeren.
Nog steeds vind ik het ongelooflijk dat de voeding het probleem was, maar problem solved!

Bedankt allemaal voor de input!
Voedingen kunnen de meest rare problemen geven. Maar mooi dat het is opgelost!

Verwijderd

Topicstarter
Als het mag heb ik nog wel een andere vraag. Als ik de pc boot geeft hij een zwart scherm, met links bovenin een knipperende underscore, en rechts onderin een aantal codes van 2 tekens. Dit duurt ongeveer 30 seconden, waarna hij doorgaat naar het laadscherm van windows.
Als ik het MSI bootscreen aanzet dan komt die nog tussendoor, maar in geen geval krijg ik het voor elkaar om het normale scherm met de bios setup etc te zien.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:45:
Als het mag heb ik nog wel een andere vraag. Als ik de pc boot geeft hij een zwart scherm, met links bovenin een knipperende underscore, en rechts onderin een aantal codes van 2 tekens. Dit duurt ongeveer 30 seconden, waarna hij doorgaat naar het laadscherm van windows.
Als ik het MSI bootscreen aanzet dan komt die nog tussendoor, maar in geen geval krijg ik het voor elkaar om het normale scherm met de bios setup etc te zien.

Heeft iemand hier een oplossing voor?
Als het goed is moet tijdens het msi-bootscreen onderaan de tekst verschijnen "press del to enter setup"(of iets soortgelijks). Je moet wel snel zijn want zo'n bootscreen is meestal maar 2 seconden in beeld :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel door 'del' te spammen in de bios komen, maar ik ben gewend een scherm te krijgen met de biosstatus of iets dergelijks, dus een scherm waar je setup wordt weergeven. (Ik weet zoals je merkt niet de correcte benaming hiervoor). Nu wordt dat overgeslagen, en dat heb ik liever niet.
Pagina: 1