Totaal aantal processen monitoren, wat is het nut?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb Nagios draaien die een aantal linux-machines monitort. Opzich erg handig, maar ik snap het nut niet waarom Nagios standaard ook het aantal processen monitort.
Het lijkt me toch voldoende als Nagios de CPU-load, memory- en swap-usage en een aantal specifieke processen (bijv. Apache) in de gaten houdt. Aan de andere kant, Nagios zal toch niet 'voor de lol' standaard het aantal processen monitoren?

Wie kan men uitleggen wat het nut is om het aantal processen in de gaten te houden?
Het aantal processen dat draait op een server is voor mij een getalletje wat me me weinig zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39

qless

...vraag maar...

Als dat aantal ineens snel oploopt is het wel degelijk iets wat je in de gaten wil houden... Ook dat beinvloed server performance

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 15:44
Ook het maximum aantal processen is beperkt, net als de hoeveelheid geheugen. Als je aan het maximum zit, bijvoorbeeld door een fork-bomb, heb je een behoorlijk probleem...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Als je je systeem een beetje kent, is het informatie die je kunt gebruiken. Of er 90 of 92 processen draaien is niet zo relevant, maar ik weet dat ik op bepaalde systemen gemiddeld rond de 130 zit. Zou ik daar opeens 180 aantreffen, is dat voor mij een reden om toch even de boel nader te inspecteren.

Maar zoals het zo vaak is met data: je moet kennis hebben van nut en context, om er informatie van te maken. Heb je normaliter al geen flauw idee hoeveel processen er draaien, of wisselt dit 40 keer op een dag, dan zijn deze gegevens minder nuttig voor jou.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Duidelijk, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Als je er het nut niet van inziet, dan zet je het toch uit? Het idee achter het invoeren van een monitoring systeem is volgens mij heel simpel. Je bedenkt eerst het volgende:
- Wat wil ik monitoren
- Welke tresholds zijn daarvoor
- Wie moet ik alarmeren als de tresholds overschreden zijn
- Hoe alarmeer ik?

Het lijkt er een beetje op of je vraag 1 in ieder geval hebt overgeslagen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Dat gebeurt vaker. We rijden een tool naar binnen, zetten alle vinkjes aan die er maar te vinden zijn, en laat de logs maar komen.

En dan een paar maanden later erachter komen dat er bergen met logdata zijn gegenereerd, maar er van " in control zijn" geen sprake is :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1