Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf niet dat het om pinfraude gaat, maar wil toch even mijn recente ervaring delen met een SNS pinautomaat in Hilversum (op de Groest).

Nadat ik het gewenste bedrag geselecteerd had, kwam m'n pas eruit, kreeg ik GEEN geld, verscheen er een melding dat windows ging restarten en kreeg ik een zwart scherm. De automaat leek niets meer te doen, dus na een minuut ben ik weggegaan en voor de zekerheid m'n rekening bijna leeg getrokken bij een andere pinautomaat verderop, zodat niemand er een groot bedrag af zou kunnen halen. Ik weet te weinig van 'cash tapping', 'skimming', etc. om te weten wat er nou echt aan de hand kon zijn.

Iemand soortgelijke ervaringen? Volgens mij heb ik dit nl. nog nooit meegemaakt en ik stond er echt verbluft bij te kijken. Ik wist niet eens dat die dingen op windows liepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien belangrijker: heb je de SNS-bank gebeld met het automaat-nummer en je hele verhaal?

Ben misschien net zo "paranoide" als jij bent maar als ik in het buitenland moet pinnen (met Europas of creditcard) en ik word geweigerd om welke reden dan ook, meld ik dat direct bij mijn eigen bank.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:17:
Misschien belangrijker: heb je de SNS-bank gebeld met het automaat-nummer en je hele verhaal?

Ben misschien net zo "paranoide" als jij bent maar als ik in het buitenland moet pinnen (met Europas of creditcard) en ik word geweigerd om welke reden dan ook, meld ik dat direct bij mijn eigen bank.
Nee, ik had haast op dat moment, maar ben wel meteen na het opnemen van m'n geld weer terug naar die desbetreffende automaat gereden en toen werkte alles weer.

Wel heb ik de dagen er na m'n rekening in de gaten gehouden en er is niets afgehaald. Het lijkt me sterk dat dat nu nog kan gebeuren. Ook het bedrag dat ik wilde pinnen bij die SNS automaat is dus niet van m'n rekening gehaald. Toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb een oud collega werken bij abn amro beheer, het gebeurd regelmatig dat die pin systemen een reboot krijgen wanneer er iets aan de hand is en soms de verkeerde (typo)..

Zo belde ik hem wel eens op op een drukke stap avond/nacht wanneer er een lange rij.. zette ie hem ff in maintenance, dan liep iedereen weg en als ie mij voor de camera zag staan zette ie hem weer aan ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:27:
Ik heb een oud collega werken bij abn amro beheer, het gebeurd regelmatig dat die pin systemen een reboot krijgen wanneer er iets aan de hand is en soms de verkeerde (typo)..

Zo belde ik hem wel eens op op een drukke stap avond/nacht wanneer er een lange rij.. zette ie hem ff in maintenance, dan liep iedereen weg en als ie mij voor de camera zag staan zette ie hem weer aan ;)
Jajajajajajaja :) Mooi is dat, die vriendjespolitiek.

Anyway, ik heb net een formuliertje verstuurd via de SNS website. Gaat een stuk makkelijker/sneller dan bij ING zeg! Goede zaak. Wel weer privacy naar de maan (al je gegevens invullen....BSN hoefde nog net niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Helemaal niet zo'n gekke vraag, tegenwoordig doen ze naast skimming ook aan 'cash trapping'.
Het gaat zo: Jij pint zoals normaal en je wacht op je geld maar dat komt maar niet... je wacht nog even en uiteindelijk loop je weg, er komt immers geen geld.

Wat ze dus doen is de uitvoeropening blokkeren met een strip waarachter het geld zich ophoopt. Zodra jij wegloopt haalt men de strip weg en verwijderen ze de biljetten.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-HXQo7EEkmbI/Tv2nMcY1UoI/AAAAAAAABUA/ozAv7hYDAUI/s200/83274-0-cash_tr.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:38:
Helemaal niet zo'n gekke vraag, tegenwoordig doen ze naast skimming ook aan 'cash trapping'.
Het gaat zo: Jij pint zoals normaal en je wacht op je geld maar dat komt maar niet... je wacht nog even en uiteindelijk loop je weg, er komt immers geen geld.

Wat ze dus doen is de uitvoeropening blokkeren met een strip waarachter het geld zich ophoopt. Zodra jij wegloopt haalt men de strip weg en verwijderen ze de biljetten.

[afbeelding]
Ik weet het; ik had 'cash tapping' ook genoemd in m'n eerste post. Maar in mijn geval zag ik dus die windows restart en er is dus geen geld van m'n rekening gehaald. Dus ik denk toch dat het een 'gewone' restart was. Draaien die dingen trouwens op Windows NT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:59:
[...]

Ik weet het; ik had 'cash tapping' ook genoemd in m'n eerste post. Maar in mijn geval zag ik dus die windows restart en er is dus geen geld van m'n rekening gehaald. Dus ik denk toch dat het een 'gewone' restart was.
Dat lijkt mij ook. Die criminelen plakken shit op en aan pinautomaten. Ze haxx0ren de automaten zelf niet, dat is namelijk de tijd en moeite niet waard.
Draaien die dingen trouwens op Windows NT?
Vaak wel, ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

rmd: veel automaten draaien idd een Windowsvariant met NT kernel (NT, 2000, XP, etc)
Voor zover ik weet doet een Pinautomaat bij startup een volledige systeemcontrole om te zien of alles nog goed is. ("voelt" hij geen rare dingen bij de paslezer, werkt het geld deurtje nog, etc) Denkt het ding tijdens operatie (op basis van bepaalde gebeurtenissen) dat er iets niet 100% is, dan wil dat nog wel eens een reboot veroorzaken.
Soms is dat ietwat gevoelig en ziet het ding jou aan voor een fraudeur.
Blijkt na controle dat alles toch wel in orde is, dan gaat het ding gewoon weer in dienst.

Een aantal banken, waar onder de SNS, was er schijnbaar al heel vroeg bij met het cash trapping verhaal. Schijnbaar was men al maanden op de hoogte en zaten er na de eerste paar meldingen overal al verbeterde deurtjes enzo in.
De radio en tv berichtgeving blijkt hopeloos achterhaald.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:16:
Net zo achterhaald als divx films op het acht uur journaal? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:20:
[...]

Net zo achterhaald als divx films op het acht uur journaal? ;)
Ongeveer die strekking, ja :P
Cash Trapping is al iets van zomer afgelopen jaar. Niet lang daar na hadden de meeste grote banken de automaten al ge-upgrade.
Je kan dus wel stellen dat het inmiddels al een half jaar niet meer mogelijk is, en je hoort er de laatste paar weken pas wat over.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Er zal altijd wel een bank zijn die laat is of nog heel lang buiten schot is gebleven en pas laat iets merkt en dus nu nog de sjaak is. Bij een grote bank hoef je je meestal niet zo druk te maken.
Helemaal als het ding reboot is er niks aan de hand, dan is het ding gewoon erg gevoelig afgesteld.
Is wel klant onvriendelijk natuurlijk, om zomaar uit dienst te stappen, maar liever dat dan je geld weg ;)

Netzoiets als met Skimming trouwens.
Ook daarin was de media laat. Voordat het in de media kwam, waren de automaten al weer ge-upgrade met anti-skimming apparatuur.
Je hoort ook bijna nooit meer iets over daadwerkelijke gevallen van Skimming. Dat verhaal is na de media aandacht ook meteen weer dood gebloed omdat het nog zo weinig meer voor komt.

En inmiddels krijgt iedereen die z'n pas aan vervanging toe heeft een pasje waar geen magneetstrip meer op zit. Dus dan kan skimmen al helemaal niet meer op de bekende wijze.

Het is maar goed ook, dat de media laat is en de banken zo snel. Anders ging niemand meer pinnen en zouden banken leeg gezogen worden door mensen die hun geld in een oude sok gingen bewaren.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2012 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Volgens mij krijg je het wel weer teruggestort omdat ze wel kunnen zien dat er minder geld uit is gegaan dan dat er is 'afgeboekt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
McKaamos schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:16:
Een aantal banken, waar onder de SNS, was er schijnbaar al heel vroeg bij met het cash trapping verhaal. Schijnbaar was men al maanden op de hoogte en zaten er na de eerste paar meldingen overal al verbeterde deurtjes enzo in.
Het probleem met cash trapping etc. is dat de bank er niets tegen kan doen. Het zijn de mensen die moeten opletten en melden.
Dat zijn geen technische problemen waar technische oplossingen voor zijn, dat zijn menselijke problemen.

Het technische gedeelte is qua fraudeurs simpel af te dichten door gewoon de plaatjes electronica mee te geven en een grijphandje oid, dat is een eeuwigdurend gevecht tegen fraudeurs zolang de mensen niet meer omkijken als er niets uitkomt.

En tja, dat radio en tv zo achterhaald zijn komt in dit soort gevallen veelal doordat de banken ze niet inlichten (imagoschade) maar liever een kosten-baten afweging maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Is ook wel waar, maar als mensen het zelf door hebben komt het ook wel in de media.
Dat houd een bedrijf echt niet tegen. Eigen berichtgeving zal allicht stilgehouden worden, maar als het echt booming is, komt het alsnog wel in de media.

Cash trapping kan wel degelijk iets tegen gedaan worden.
Kwestie van een "zakje" in het deurtje hangen waar je geld in valt. Pas je de vorm aan, dan kan dat ding er niet in gehangen worden. Net zoiets als met het anti skimming gebeuren. Tegenwoordig zie je overal van die uitsteeksels aan de paslezer zitten zodat er geen magneetstriplezer gemonteerd kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
McKaamos schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:47:
Cash trapping kan wel degelijk iets tegen gedaan worden.
Kwestie van een "zakje" in het deurtje hangen waar je geld in valt. Pas je de vorm aan, dan kan dat ding er niet in gehangen worden.
Dan pak ik ducktape en plak ik mijn luikje er simpelweg voor.
Net zoiets als met het anti skimming gebeuren. Tegenwoordig zie je overal van die uitsteeksels aan de paslezer zitten zodat er geen magneetstriplezer gemonteerd kan worden.
Dus jij pint niet als er geen uitsteeksels bevestigd zijn? En jij controleert het uitsteeksel wat er aan zit echt minutieus of het niet toevallig 3 mm groter is dan op het plaatje etc. etc.

Waarom denk je dat de banken van die magneetstrip afwillen? Omdat alle skimming maatregelen niet werken omdat de fraudeur beter kan namaken dan menig consument kan opsporen.
Voor "het nieuwe pinnen" in supermarkten etc kwam toen werden er "vaak" genoeg simpelweg pinapparaten aan kassa's omgewisseld met eigen exemplaren.

De methodes van geld uitgeven / magneetstrippen etc berusten voor een deel simpelweg op de oplettende consument en dat is veelal het grote gat in de beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gomez12 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:55:
[...]
Dus jij pint niet als er geen uitsteeksels bevestigd zijn? En jij controleert het uitsteeksel wat er aan zit echt minutieus of het niet toevallig 3 mm groter is dan op het plaatje etc. etc.
Je moet daar voornamelijk letten op het hologram als dat er is.
Waarom denk je dat de banken van die magneetstrip afwillen? Omdat alle skimming maatregelen niet werken omdat de fraudeur beter kan namaken dan menig consument kan opsporen.
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat alle flappentappen tegenwoordig alleen met de chip werken. Mijn vorige pinpas was de chip van kapot, geen enkele flappentap wilde er nog wat mee. Automaten in winkels deden fallback op de strip.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CyBeR schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 01:05:
[...]
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat alle flappentappen tegenwoordig alleen met de chip werken. Mijn vorige pinpas was de chip van kapot, geen enkele flappentap wilde er nog wat mee. Automaten in winkels deden fallback op de strip.
Probleem is een stuk groter als NL.

Wat nogal eens gebeurt is dat ze in NL skimmen en dan in Verweggistan pinnen. Verweggistan leest namelijk nog wel de magneetstrip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, gisteravond dus pas het mailtje gestuurd via SNS website en meteen volgende dag al antwoord. Dat is toch netjes. Stuk makkelijk en sneller dan bij m'n eigen bank (ING):

"Bedankt voor uw bericht waarin u aangeeft dat het pinnen bij een SNS Geldautomaat niet goed lukte. Vervelend dat dit is gebeurd. In deze e-mail geef ik u meer informatie.

Omdat u aangeeft dat de geldautomaat een zwart scherm gaf en opnieuw ging opstarten, ga ik uit van een storing. Ik heb dit doorgegeven aan de juiste afdeling zodat we de geldautomaat eventueel kunnen herstellen Bedankt voor het melden hiervan.

Gepind, maar geen geld?
Meestal wordt het bedrag, dat u heeft geprobeerd te pinnen, niet van uw rekening afgeschreven. Als het bedrag wel wordt afgeschreven, wordt het meestal binnen enkele werkdagen teruggestort. Als het bedrag niet is teruggestort, kunt u via uw eigen bank navraag doen.

Omdat u zich zorgen maakt over uw veiligheid, stuur ik u onderstaande link. Daar leest u meer over veilig pinnen.

http://www.snsbank.nl/par...kieren/veilig-pinnen.html

Ik hoop dat ik u heb kunnen geruststellen en wens u een prettige dag.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op snsbank.nl/klantenservice of neem contact op met SNS Klantenservice via 0900 - 18 50 (lokaal tarief). U kunt deze e-mail ook beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
SNS Bank"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die dingen rebooten soms ook automatisch als er zich een standaard storing aan doet. Als het geld niet is aangeboden, dan wordt er ook niets afgeboekt, daar hoef je eigenlijk nooit bang voor te zijn. Uiteraard is het verstandig om je rekening in de gaten te houden, maar dat gaat eigenlijk nooit mis.

Waar je zelf tegenwoordig mee moet oppassen is dat je niet op dat uitstekende lipje gaat leunen, want dan forceer je natuurlijk zelf een storing.

Overigens duurt een reboot net wat langer dan een minuut, dus als je alsnog geld nodig hebt, kan je beter net wat langer wachten. Vaak doet hij het na een reboot weer prima. Wel oppassen met je gastgebruik, want volgens mij wordt zoiets wel geregistreerd en kan je dus niet nog een keer die dag bij een andere bank pinnen dan je eigen. Dat is eigenlijk nog het vervelendste van het geheel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1