Dat artikel gaat over de eerste koper ja, dat artikel sluit niet uit dat de garantie over is als die koper het product weer doorverkoopt. En dat laatste is de clue van het verhaal, niet de garantie die slechts aan de eerste koper wordt toegekend zoals het artikel stelt.
Er staat daar immers niet dat de garantie vervalt bij wederverkoop.
Ik ben zeer zeker van mijn zaak. Waar ik het vandaan heb staat me even niet bij, kan een blog van Engelfriet geweest zijn, maar ook jurisprudentie van het een of ander of iets wat hier op het forum is gepost.
Edit even snel wat google werk en wat quotes van oa andere fora:
Een garantie geeft de eigenaar van een product het recht om iets te vorderen, wanneer het defect is. Het burgerlijk wetboek bepaald dat deze vorderingsrechten overdraagbaar zijn, tenzij de wet zich daar tegen verzet. Het gaar hier om regelend recht. Echter een verkoper die in zijn algemene voorwaarden stel dat de garantie of andere vorderingsrechten niet overdraagbaar zijn, beperkt de inhoud van de overeenkomst. Nu dit op de grijze lijst staat is een dergelijk beding onredelijk bezwarend voor consumenten. (3:6 BW, 3:83 BW en 6:237 sub e BW)
Ik zie ook dat er nogal wat discussie over is. Naar het schijnt is het wat grijs gebied.
Bottomline blijft wel dat als je het via de eerste koper regelt dat er geen enkel probleem is. Praktisch gezien blijft de procedure voor de verkoper exact gelijk, of ie het traject nu met koper 1 of 2 ingaat.
Edit 2:
StevenK in "[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?"
StevenK in "[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?"
Verwijderd in "[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?"
Kortom, check dat topic even.
[
Voor 56% gewijzigd door
Paulus0013 op 20-01-2012 03:05
]