Garantie tweedehands producten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevada
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-06 22:51
Vraagje, wordt bij aankoop van tweedehands hardware de garatie overgedragen naar de nieuwe eigenaar?

En zo niet, hoe gaat dat meestal in zijn werk. Wordt er RMA aangevraagd via de orginele eigenaar?

Ben namelijk van plan om een aantal dingen tweedehands te kopen, en wil er zeker van zijn dat bij producten waarvan garantie nog geldig is, ook gebruik kan maken mocht er iets aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het komt niet vaak voor dat een bon/factuur op naam staat waardoor je als nieuwe eigenaar vaak geen probleem hebt bij het claimen van garantie. Mits deze papieren natuurlijk overgedragen zijn bij de tweedehands verkoop.

En wat leesvoer: http://rechtenforum.nl/fo...dehands+producten/t/4531/

[ Voor 21% gewijzigd door Luit op 17-01-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevada
Als je online koopt, staat er altijd een naam op de bon. Niet als je het afhaalt natuurlijk. Maarja moet ik even opletten bij het aankoop.

En als de naam er wel op staat, hoe wordt er verder RMA afgehandeld? Via de koper? Ik ga ervan uit dat het wettelijk "toegestaan" is...je weet wel, don't ask don't tell. Maar wel even interessant.

PS. link werkt niet, even zelf gegoogled, opent het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Zoiezo als je vaak A-merk producten koopt kan je in veel gevallen direct contact op nemen met de fabrikant.
Deze boeid het niet welke naam er op de bon staat zo lang deze maar geldig is.
En het product binnen de garantie zit volgens hun.

Mijn ervaring is dat dit vaak ook sneller gaat dan via een reseller.
Voorbeeld: defect geheugen via alternate 7 tot 14 dagen.
Via corsair zelf 4 dagen.

Veder koop en verkoop ik zelf ook genoeg en heb nog nooit problemen ondervonden bij garantie afhandeling van iets wat niet op mijn naam stond.
Ze kunnen zo ie zo niet zien of het over gekocht is, de persoon op de bon zou het net zo goed mee besteld kunnen hebben voor je. (doe ik nog al vaak scheeld in de verzend kosten)

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kop deze even naar het Shopping Forum :) PW is meer voor content in de PriceWatch-sectie.

PW >> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevada
prodigy schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:40:
Zoiezo als je vaak A-merk producten koopt kan je in veel gevallen direct contact op nemen met de fabrikant.
Deze boeid het niet welke naam er op de bon staat zo lang deze maar geldig is.
En het product binnen de garantie zit volgens hun.

Mijn ervaring is dat dit vaak ook sneller gaat dan via een reseller.
Voorbeeld: defect geheugen via alternate 7 tot 14 dagen.
Via corsair zelf 4 dagen.

Veder koop en verkoop ik zelf ook genoeg en heb nog nooit problemen ondervonden bij garantie afhandeling van iets wat niet op mijn naam stond.
Ze kunnen zo ie zo niet zien of het over gekocht is, de persoon op de bon zou het net zo goed mee besteld kunnen hebben voor je. (doe ik nog al vaak scheeld in de verzend kosten)
OK klinkt goed, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-08 00:44
Vanuit een juridisch standpunt heb jij geen recht op de wettelijke garantie als tweedehands koper voor zover ik weet.

De aanschaf van een product is een meerzijdige rechtshandeling (aanbod en acceptatie, levering van goed en levering van geld). Het recht op garantie is een relatief recht, dat alleen geldt tussen de koper (A) en verkoper. Bij de tweedehands verkoop van dit product aan koper B kan deze nieuwe eigenaar geen aanspraak maken op de afspraak van garantie die bestond tussen de verkoper en koper A. Relatieve rechten kennen namelijk geen zaaksgevolg.

Nu ben ik geen jurist maar dit is wat ik ervan begrepen heb tijdens een college privaatrecht.

Dit neemt overigens niet weg dat de meeste winkeliers er niet op letten, dat de bon meestal niet op naam is en dat je vaak nog bij de fabrikant terecht kan (wat zij niet verplicht zijn!).

[ Voor 13% gewijzigd door Willaaam op 19-01-2012 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevada
Willaaam schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 03:40:
Vanuit een juridisch standpunt heb jij geen recht op de wettelijke garantie als tweedehands koper voor zover ik weet.

De aanschaf van een product is een meerzijdige rechtshandeling (aanbod en acceptatie, levering van goed en levering van geld). Het recht op garantie is een relatief recht, dat alleen geldt tussen de koper (A) en verkoper. Bij de tweedehands verkoop van dit product aan koper B kan deze nieuwe eigenaar geen aanspraak maken op de afspraak van garantie die bestond tussen de verkoper en koper A. Relatieve rechten kennen namelijk geen zaaksgevolg.

Nu ben ik geen jurist maar dit is wat ik ervan begrepen heb tijdens een college privaatrecht.

Dit neemt overigens niet weg dat de meeste winkeliers er niet op letten, dat de bon meestal niet op naam is en dat je vaak nog bij de fabrikant terecht kan (wat zij niet verplicht zijn!).
OK dat is dan duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Willaaam je zit er naast.

Garantie wordt op een product zelf geleverd, het product wordt niet opeens waardeloos of garantieloos als je het doorverkoopt binnen de garantieperiode.
Er is meer over te vinden, ook op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
Paulus0013 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:26:
Willaaam je zit er naast.

Garantie wordt op een product zelf geleverd, het product wordt niet opeens waardeloos of garantieloos als je het doorverkoopt binnen de garantieperiode.
Er is meer over te vinden, ook op dit forum.
Heb je daar ook een bron voor? Volgens art. 7:6a BW krijgt de koper het recht op garantie. Dat moet ook wel, want het Nederlandse recht kan geen rechten toekennen aan zaken. Je hond heeft geen rechten of plichten bijvoorbeeld.

Artikel: http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/6a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Overdragen garantie
De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders. Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Dat artikel gaat over de eerste koper ja, dat artikel sluit niet uit dat de garantie over is als die koper het product weer doorverkoopt. En dat laatste is de clue van het verhaal, niet de garantie die slechts aan de eerste koper wordt toegekend zoals het artikel stelt.
Er staat daar immers niet dat de garantie vervalt bij wederverkoop.

Ik ben zeer zeker van mijn zaak. Waar ik het vandaan heb staat me even niet bij, kan een blog van Engelfriet geweest zijn, maar ook jurisprudentie van het een of ander of iets wat hier op het forum is gepost.

Edit even snel wat google werk en wat quotes van oa andere fora:
Een garantie geeft de eigenaar van een product het recht om iets te vorderen, wanneer het defect is. Het burgerlijk wetboek bepaald dat deze vorderingsrechten overdraagbaar zijn, tenzij de wet zich daar tegen verzet. Het gaar hier om regelend recht. Echter een verkoper die in zijn algemene voorwaarden stel dat de garantie of andere vorderingsrechten niet overdraagbaar zijn, beperkt de inhoud van de overeenkomst. Nu dit op de grijze lijst staat is een dergelijk beding onredelijk bezwarend voor consumenten. (3:6 BW, 3:83 BW en 6:237 sub e BW)
Ik zie ook dat er nogal wat discussie over is. Naar het schijnt is het wat grijs gebied.

Bottomline blijft wel dat als je het via de eerste koper regelt dat er geen enkel probleem is. Praktisch gezien blijft de procedure voor de verkoper exact gelijk, of ie het traject nu met koper 1 of 2 ingaat.

Edit 2:
StevenK in "[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?"

Verwijderd in "[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?"

Kortom, check dat topic even.

[ Voor 56% gewijzigd door Paulus0013 op 20-01-2012 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
Paulus0013 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 02:50:
Dat artikel gaat over de eerste koper ja, dat artikel sluit niet uit dat de garantie over is als die koper het product weer doorverkoopt. En dat laatste is de clue van het verhaal, niet de garantie die slechts aan de eerste koper wordt toegekend zoals het artikel stelt.
Er staat daar immers niet dat de garantie vervalt bij wederverkoop.

Ik ben zeer zeker van mijn zaak. Waar ik het vandaan heb staat me even niet bij, kan een blog van Engelfriet geweest zijn, maar ook jurisprudentie van het een of ander of iets wat hier op het forum is gepost.

Edit even snel wat google werk en wat quotes van oa andere fora:

[...]

Ik zie ook dat er nogal wat discussie over is. Naar het schijnt is het wat grijs gebied.

Bottomline blijft wel dat als je het via de eerste koper regelt dat er geen enkel probleem is. Praktisch gezien blijft de procedure voor de verkoper exact gelijk, of ie het traject nu met koper 1 of 2 ingaat.

Edit 2:

Verwijderd in "[RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?"

Kortom, check dat topic even.
toon volledige bericht
Je hebt gelijk, de wet kent een uitzondering hiervoor, dat wist ik niet (ook nooit gehad tijdens college, maar zoals ik zei, het was maar een kort vak).

Zie art. 6:251 lid 1 BW en een stuk boek (wellicht verouderd)
http://books.google.nl/bo...een%20koper%20een&f=false

http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel251
Pagina: 1