Ik heb een PC gebouwd met:
- Asus P8Z68 V pro/Gen3
- 2600K
- Mugen 2 rev. B koeler
- 16 GB Vengeance LP geheugen
- onboard VGA
- ingebouwd in een Fractal Design R3
De Mugen heb ik later pas ingebouwd (eerst de stock koeler gebruikt).
Nu merk ik dat de temperatuur van 1 van de 2 VRMs van het moederbord erg hoog wordt onder load (prime95): na een half uurtje te heet om langer dan een paar seconden aan te raken.
Ik heb het systeem nog niet overgeclockt.
De VRM die erg warm wordt is de grote, parallel aan de geheugenbanken. Ook de metalen strip aan de achterkant van het moederbord wordt erg heet. De andere VRM wordt wel iets warmer, maar niet echt heet.
Met de stock koeler heb ik niet gelet op de temperatuur van de VRM.
Mijn vermoeden is dat de grote VRM na het inbouwen van de Mugen niet goed genoeg meer gekoeld wordt. Met de stock koeler werd de uitblaaslucht langs de VRMs geblazen, de Mugen blaast over de VRM heen.
Kan de hoge temperatuur van de VRM kwaad? Is dit normaal voor dit moerderbord?
- Asus P8Z68 V pro/Gen3
- 2600K
- Mugen 2 rev. B koeler
- 16 GB Vengeance LP geheugen
- onboard VGA
- ingebouwd in een Fractal Design R3
De Mugen heb ik later pas ingebouwd (eerst de stock koeler gebruikt).
Nu merk ik dat de temperatuur van 1 van de 2 VRMs van het moederbord erg hoog wordt onder load (prime95): na een half uurtje te heet om langer dan een paar seconden aan te raken.
Ik heb het systeem nog niet overgeclockt.
De VRM die erg warm wordt is de grote, parallel aan de geheugenbanken. Ook de metalen strip aan de achterkant van het moederbord wordt erg heet. De andere VRM wordt wel iets warmer, maar niet echt heet.
Met de stock koeler heb ik niet gelet op de temperatuur van de VRM.
Mijn vermoeden is dat de grote VRM na het inbouwen van de Mugen niet goed genoeg meer gekoeld wordt. Met de stock koeler werd de uitblaaslucht langs de VRMs geblazen, de Mugen blaast over de VRM heen.
Kan de hoge temperatuur van de VRM kwaad? Is dit normaal voor dit moerderbord?