Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Denominator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2022
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over een kwestie bij mij op het werk. Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

Ik werk momenteel al 5 jaar als bijbaan bij een bekende retailer met een vast uren contract van 12 uur per week (Dinsdag: 2 uur, Vrijdag: 3 uur, Zaterdag: 7 uur ). Nu is mij vandaag verteld dat ik a.s. Zaterdag (4 dagen van te voren) verplicht vrij moet, terwijl ik dit zelf helemaal niet wil. Als rede is mij gegeven dat er teveel mensen op zaterdag werken en aangezien de omzetten tegenvallen er mensen vrij moeten om de kosten te drukken. Het gaat hier om een eenmalige aanpassing, maar hierdoor worden wel meer dan de helft van mijn vaste uren van deze week afgenomen.

Nu is mijn vraag; Kan mijn baas dit zomaar doen? zonder dit te overleggen met mij en dit 4 dagen van te voren aan mij te vertellen.

Alvast bedankt voor de hulp!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

zolang ze je uitbetalen is dat geen probleem lijkt me ;)

Of dat mag hangt er vanaf van wat er in je contract staat, maar eenzijdig het contract wijzigen lijkt me in principe niet mogen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Denominator
Het word inderdaad gewoon uitbetaald, maar de uren gaan wel van mijn compensatie uren af. En aangezien ik gewoon kan en wil werken wil ik dit natuurlijk niet.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dus je betaalt ze zelf?

• Denominator
Uiteindelijk wel inderdaad, met mijn compensatie uren.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

Retailer .. werkt er al 5 jaar .. uren worden ineens minder .. je wordt te duur, begin maar vast een ander bijbaantje te zoeken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Je hebt een 12 uren contract.
Je baas wil dat zonder jouw goedkeuren omtoveren naar contract met minder uren, al dan niet tijdelijk.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Contract is contract. Je kan bij wijze van spreken uit je neus gaan vreten tijdens die uren, maar je baas mag niet zomaar minder uren gaan inroosteren. Dan had hij maar een flexibel contract moeten aanbieden.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Theorie: je hebt gelijk, het mag niet, maak er werk van, haal je recht, ga het gesprek aan, stuur 'n brief, ga naar je rechtsbijstandsverzekering of de bond.

Praktijk: wat heb je liever: eenmalig 5 verlof/compensatie-uur kwijt, of je baan kwijt? Werkgevers winnen dit, linksom of rechtsom, of dit nou rechtsgeldig is of niet.

/cynisme

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 17-01-2012 22:44 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 11:37
Compensatieuren mag de werkgever inplannen zonder wederzijds overleg

• Denominator
Duidelijk, ik heb een vrij goede relatie met mijn baas, dus ik ga het er in ieder geval met hem over hebben. Wou graag even weten wat mijn onderhandelingspositie is. Bedankt!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Misschien kun je voorstellen die uren (voor deze keer) op een ander moment maken, als dat voor jou mogelijk is, met een beetje flexibiliteit maak je meer vrienden dan met meteen op je rechten staan (zoals ardana al zegt). Maar als je baas dat sowieso niet goed vindt en eigenlijk gewoon wil dat je minder uren maakt om kosten te sparen (verplicht vakantie opnemen dus in feite), dat kan hij volgens de wet niet maken. Dan kun je het alsnog wel accepteren, maar laat 'm dan wel weten dat je doorhebt dat het eigenlijk niet kan, en hij niet te vaak met dat geintje aan moet komen.

Zoiets eens per jaar? Och ja. Elke maand? Dat kan niet de bedoeling zijn...

Een beetje expectation management doet soms wonderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 17-01-2012 23:43 ]

Pagina: 1