Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-11 23:21
Beetje voorgeschiedenis:
Ik ben nu eind 30, heb MBO en HBO elektro gedaan. 12 jaar geleden met diploma van school gekomen en gestart met werken. Eerst wat detachering, daarna 7 jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt. Ben toen wat gaan zwerven, een hele leuke baan gehad maar dat bedrijf ging failliet. Twee jaar geleden werd mijn contract niet verlengd, en kwam toen in de WW. Vervelende tijd, veel solliciteren en niets vast krijgen. Uiteindelijk werd me door mijn oude werkgever een baan aangeboden.

En in die baan zit ik nu bijna twee jaar. Ondanks dat het "slechts" een deel van mijn oude taak is, heb ik het razend druk, onprettig druk zelfs. Het werk is fors toegenomen en de lol is ver te zoeken vaak. Toen er intern een andere functie aan mij werd aangeboden, heb ik die geaccepteerd. Gaat om een functie als programmeur (embedded systems). Dat heb ik alleen vanaf afstand gezien, maar ik ga op cursus en word opgeleid door de huidige programmeur. Wordt ook een zware tijd, maar die druk heb ik zelf gezocht en het bouwt aan mijn kennis.
Heel toevallig ben ik recent geworven voor accountmanager industriële automatisering. Van die techniek heb ik behoorlijk wat kennis, al is niet alles actueel.

Nu het dilemma:
Beide functies zijn aantrekkelijk en horen allebei tot mijn doelen op afstand
Beide functies vragen veel effort van me om me de nieuwe taak eigen te maken
Beide bedrijven willen met tijd en cursussen in mij investeren
De functie van accountmanager heeft ruim 10% meer salaris en een auto
De functie van programmeur biedt niet direct een hoger salaris, wel 2-3x jaarlijks weektrip Amerika
Programmeur: bij hetzelfde bedrijf, is eigenlijk al in kannen en kruiken. Moet wel nog mijn opvolger goed inwerken
Accountmanager: Ander bedrijf (zeer stabiel, ken ze van afstand al jaren) dus huidige baan opzeggen en mijn toenmalige "redders" min of meer de vinger geven

Mijn huidige werkgever heeft nog steeds de structuur van onderlinge verhoudingen tussen de afdelingen niet op orde. Daardoor is het regelmatig 1 groot kippenhok waar iedereen door elkaar kakelt, en de hardste kraaier vaak gelijk krijgt. Daar gaat weinig tot niets aan veranderen, ik ga wel een andere afdeling in maar het blijft hetzelfde bedrijf. Destijds (eind 2010) ben ik ook op een jaarcontract aangenomen, en in sept/okt 2011 besloten we om mij in een andere functie te laten overgaan. Dat werd echter geen vast contract, maar wéér een jaarcontract. Afgesproken was 1x jaarcontract, daarna vast. Nu was het excuus echter dat ik nog 1 jaar onder Europees budget viel, mijn nieuwe afdeling is VS budget en er was nog geen opvolger voor mij. Ik bleef dus nog onbekende tijd in het huidige gareel lopen. Daarom werd verlengd op EU budget en eind 2012 word ik dan overgenomen op een vast contract. Risico is dat als het met mij of de Amerikaanse economie niet goed gaat, dan kunnen ze me heel makkelijk lozen. Amerika komt om de hoek kijken doordat ons bedrijf zijn hoofdzetel heeft in de US, en die afdeling waar ik heen ga, die valt rechtstreeks onder het hoofdkantoor.

De evt nieuwe werkgever ken ik inhoudelijk niet. We hebben 1x twee uur om tafel gezeten en een goed gesprek gehad. Voordeel is dat ik door een W&S firma die zij in de arm genomen hebben, ben aangezocht. De sterkste punten heb ik dus in handen. Ze pakken de sollicitatie wel goed aan, en laten me ook voor een aardig bedrag een profiel opstellen bij een bekende beoordelaar. Kost ook enkele €1000,-.
Die functie is wel iets dat in mijn huidige en oude werk er gewoon bij zat, ik heb er dus ietsje affiniteit mee en ze sturen me daar ook voor op training.

Nu zal ik binnenkort toch een knoop moeten doorhakken, ik ben die nieuwe sollicitatie aangegaan omdat ik niet dacht zover te komen. Dergelijke functies heb ik vaker op gereageerd, maar steeds op het laatste moment afgewezen. Vervelend is dat mijn huidige werkgever in de gedachte leeft dat ik de nieuwe programmeur word. Er zijn collega's die nu al hun volle steun toezeggen om er een succes van te maken. Zelf moet ik nog even afwachten of het gaat lukken, en zou ik weggaan dan is het voor mij net alsof ik die mensen een mes in de rug steek.

Ik kan het erg waarderen als jullie de zin kunnen opbrengen om dit hele epistel te lezen. Er achteraan hoor ik graag eens meningen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 18-01-2012 20:14 . Reden: Uitleg rondom jaarcontract ]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 23:47
Ik las laatst een leuk citaat van, schijnbaar, Johnny Depp dat erg van toepassing is op jouw situatie.

"If you fall in love with two people at once, choose the second, because if you were truly in love with the first, you wouldn't have fallen in love with the second."

Als je niet kunt kiezen tussen de twee banen kies dan de tweede, want je was nooit begonnen met solliciteren als je helemaal blij was met je huidige baan.

• Ramon 73
Hmm, da's een goeie. Die houd ik in gedachten.

Wat het solliciteren betreft; niet ik ben begonnen, maar beide banen zijn mij aangeboden. Het begon met de vraag of ik interesse had. De eerste een volmondig JA (vanwege eentonig hektiek huidige functie), de tweede een Naja, doe maar es, eens kijken wat het kan opleveren.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik zou kiezen voor die functie als accountmanager.

Heel simpel: dat bedrijf waar je nu werkt 'deugd' niet. Ze geven je keer op keer een tijdelijk contract, terwijl er blijkbaar wel genoeg werk ligt. Waaruit zal blijken dat je dit keer wel een vast contract krijgt? Dat kreeg je de vorige keer ook niet waardoor je in de WW kwam. En dat de interne structuur niet op orde is en dat jij flinke druk ervaart in je werk is ook niet gezond. Al met al een heel beroerd HR beleid dus. Dus hoezo 'redders'? Als je het aan mij vraagt hebben ze je juist laten vallen... overigens moet je in het achterhoofd houden dat je met je werkgever niks anders dan een zakelijke overeenkomst hebt. Misschien heel naar als je verder wel een leuk team collega's hebt of wat dan ook, maar je moet gewoon zakelijk blijven in dit soort afwegingen.

Neem gewoon die stap. Het is nieuw, het is eng, je zult misschien denken dat je faalt, maar je zult zien dat dat vaak irreële gedachten zijn.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Flip a coin.

Niet omdat je het antwoord uit de uitkomst wil hebben, maar omdat je, in de split-second dat de munt in de lucht hangt, weet welk antwoord je wil dat het wordt.

Voor de rest: kijk of je 'n beter contract (langer bij voorkeur) kunt krijgen bij die functie als accountmanager. Dan heb je nl. ook nog 'n keer 'n goede, objectiveerbare reden om dat contact aan te nemen. "Tsja baas, ik weet wel dat jullie me gered hebben, en daar ben ik echt ontzettend dankbaar voor, maar ja, ik moet ook aan m'n zekerheden denken, en zij bieden 'n contact voor 2 jaar/onbepaalde tijd, met clausule omzetten in contract voor onbepaalde tijd bij goed functioneren. Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik, na de WW-ervaring, dat echt niet nog 'n keer wil".

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 17-01-2012 22:40 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Ramon 73
En de lapjesdeken die ik CV noem? Hoe erg gaat dat zijn? Met 12 jaar werkervaring heb ik er 7 werkgevers op staan.......wel zijn er 3 voor korte tijd geweest (<1 jaar). Het ziet er erg jobhopperig uit.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ja en? Je bent nu 2 jaar onder de pannen en toe aan een nieuwe uitdaging. Als je je CV duidelijk uit kunt leggen, wat je hier wel hebt gedaan, dan zijn er toch weinig problemen? Sowieso, ben je alweer bezig met weggaan? Je bent nog niet eens begonnen! Zeker een switch naar een meer commerciele functie is goed verdedigbaar hoor.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11 22:43

Jeroen V

yadda yadda yadda

HenkEisDS schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:31:
Ik las laatst een leuk citaat van, schijnbaar, Johnny Depp dat erg van toepassing is op jouw situatie.

"If you fall in love with two people at once, choose the second, because if you were truly in love with the first, you wouldn't have fallen in love with the second."
Dit vind ik eigenlijk wel een sterke....

@Ramon73: heel mooi dat de huidige werkgever je naar jouw zeggen heeft 'gered,' maar dat is neem ik aan niet alleen gedaan om jou een plezier te doen. Gezien de drukte in je huidige functie hadden ze toch wel iemand nodig. En los daarvan vind ik dat eigenlijk geen reden om bij een werkgever te blijven. Mocht jij ooit op het lijstje komen als er mensen uit zouden moeten, dan ga je. (of, zoals in jouw geval, wordt je kontrakt niet verlengd)

Ik zou kiezen wat uiteindelijk voor jou het beste is en waar je het meeste voldoening uit haalt. Als je argumenten moet gebruiken "ze hebben me gered" dan denk ik dat je weet welke functie je het meeste aanspreekt.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
HBO + 12 jaar ervaring.

Ik vraag me af welke functies je de afgelopen 12 jaar in grote lijnen hebt gehad.

Als je altijd in de software ontwikkeling zat, dan snap ik niet waarom je nog op het niveau van "programmeur embedded systems" zou hangen. Na 12 jaar relevante ervaring zou je twee stapjes hoger op de ladder mogen staan.

Ook zit er een enorm verschil tussen de aard van de funcies programmeur en account manager. Het ene is een technische functie, het andere een commerciele.

Veel techneuten hebben het verlangen om de techniek te verlaten en in een *manager functie te stappen. Wat zijn je beweegredenen? Hoeveel relevante ervaring heb je in de richting van sales en account management? (vandaar ook mijn vraag bovenaan de post).

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 15:55
Je verhaal geeft het al aan.
Je hebt een loyaliteitsgevoel aan je huidige werkgever (dat is mooi!), maar daarentegen staan een flink aantal zaken je tegen.

Nu krijg je een andere kans, maar heb je misschien moeite met de verandering.
Door te blijven, blijf je je altijd afvragen "what if...."

Je bent nog jong, dus ik zou de stap wel nemen.
Nieuwe uitdaging, nieuwe kansen.

wijze woorden

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Loyaliteit is belangrijk maar het is jou leven, klinkt logisch maar velen vergeten dit nog wel eens. Over jobhoppen zou ik niet zo inzitten zolang je maar een sterk verhaal erbij hebt. Ik zou eerst proberen een vast contract te bedwingen bij je huidige werkgever, sowieso is het dom van ze om veel in je te investeren en geen vast contract aan te bieden. Geeft toch aan dat ze niet volledig in je willen committen.

De quote van meneer Depp is erg sterk. Als je "happy" was geweest in je huidige functie (of eigenlijk toekomstige functie) had je nooit dat gesprek genomen...

[ Voor 5% gewijzigd door Loev op 18-01-2012 11:37 ]

• Ramon 73
ebia schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:22:
Ik zou kiezen voor die functie als accountmanager.

Heel simpel: dat bedrijf waar je nu werkt 'deugd' niet. Ze geven je keer op keer een tijdelijk contract, terwijl er blijkbaar wel genoeg werk ligt.
Ik zie nu pas dat ik het verkeerd heb verteld. Ik begon eind 2010 op een jaarcontract. Na vakantie 2011 nam ik de nieuwe functie aan, en werd er voor mij een opvolger gezocht. Dat was niet eenvoudig, en daarom werd ik op de huidige afdeling verlengd. Nu val ik onder EU budget, straks onder VS budget. Omdat nog niet bekend was wanneer ik qua menscapaciteit kon overstappen, is er 1 jaar verlengd op EU budget.

Eigenlijk wel slap. Ze kunnen gerust op VS budget verdergaan, mij mijn huidige werk laten doen en intern mijn uren afrekenen. VS verhuurt mij dan aan de EU, en dat is financieel voordelig voor de VS.

• Ramon 73
Jeroen V schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 08:17:
@Ramon73: heel mooi dat de huidige werkgever je naar jouw zeggen heeft 'gered,' maar dat is neem ik aan niet alleen gedaan om jou een plezier te doen. Gezien de drukte in je huidige functie hadden ze toch wel iemand nodig.
Daar heb je zeker gelijk in! Het is mega druk op mijn afdeling, ik werk gemiddeld 10 uur per dag en krijg bij lange na niet alles af. We lopen meer achter de feiten aan dan dat we voorop lopen.
En mijn opvolger vinden was zeker niet makkelijk! Het was zelfs zo grijs dat ik zelf iemand heb aangedragen. Hij zou het werk zeker goed hebben kunnen doen, maar er is ineens een ander opgedoken. Nul komma nul ervaring met ook maar IETS van de taak, maar toch was hij een betere keuze dan mijn contact. (De man krijgt het voordeel van de twijfel, heb hem maar heel kort gesproken. Zijn linkedin profiel is echter niet al te spannend)

• Ramon 73
t_captain schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 08:21:
HBO + 12 jaar ervaring.

Ik vraag me af welke functies je de afgelopen 12 jaar in grote lijnen hebt gehad.

Als je altijd in de software ontwikkeling zat, dan snap ik niet waarom je nog op het niveau van "programmeur embedded systems" zou hangen. Na 12 jaar relevante ervaring zou je twee stapjes hoger op de ladder mogen staan.
Ik heb voor het grote deel technische functies gehad met een breed karakter. Wel allemaal gerelateerd aan service bij gebruikers (denk aan iets als kopieermachines, daar lijkt het veel op). Ik leidde de serviceafdeling, sprong soms in als monteur, ontwikkelde upgrade kits om later ontdekte/ontstane problemen op te lossen. En alles op mechanisch, maar hoofdzakelijk elektronisch vlak met aardige wat software erin. Ik ben dus nooit volledig programmeur geweest. In de nieuwe functie is het 70% programmeren, 20% hardware design en 10% testwerkzaamheden.
Ook zit er een enorm verschil tussen de aard van de funcies programmeur en account manager. Het ene is een technische functie, het andere een commerciele.

Veel techneuten hebben het verlangen om de techniek te verlaten en in een *manager functie te stappen. Wat zijn je beweegredenen? Hoeveel relevante ervaring heb je in de richting van sales en account management? (vandaar ook mijn vraag bovenaan de post).
Het echte accountmanagement heb ik uit de eerste hand geen ervaring mee. (de potentiële werkgever weet dat). Wel ben ik vaker (ook zelfstandig) naar grote klanten (>500K€ jaaromzet) gegaan om daar te praten over servicelevels en systemen, Omdat ik er als techneut binnenkom, staan klanten eerder voor me open en bereik ik vaak maar dan onze gemiddelde verkoper. Zelfs zo sterk dat bepaalde klanten de verkoper niet willen zien zonder mijn aanwezigheid.
De "echte" sales als in zand verkopen in de Sahara, dat is me absoluut niet gegeven. Met een goed product, kan ik onder goede voorwaarden best wel uit de voeten.
Ik heb een tijdje onderhoudscontracten op software moeten verkopen. Die waren 25-30% van de aankoopprijs van de software, en je kreeg 3 maanden gratis bij aanschaf (pakketten van 4-10K per licentie). Het goedkoopste contract was maar even €1000,- per jaar! Onverkoopbaar en daar wilde men mij destijds op afrekenen (heb daar ook maar kort gewerkt). Zo'n soort sales kan en wil ik niet.
Een deugdelijk kwaliteitsproduct voor een passende prijs (met wat onderhandelingsruimte) goed adviseren, dat is voor mij koren op de molen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
[b]Ramon 73 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:03:
De "echte" sales als in zand verkopen in de Sahara, dat is me absoluut niet gegeven. Met een goed product, kan ik onder goede voorwaarden best wel uit de voeten.
Ik heb een tijdje onderhoudscontracten op software moeten verkopen. Die waren 25-30% van de aankoopprijs van de software, en je kreeg 3 maanden gratis bij aanschaf (pakketten van 4-10K per licentie). Het goedkoopste contract was maar even €1000,- per jaar! Onverkoopbaar en daar wilde men mij destijds op afrekenen (heb daar ook maar kort gewerkt). Zo'n soort sales kan en wil ik niet.
Een deugdelijk kwaliteitsproduct voor een passende prijs (met wat onderhandelingsruimte) goed adviseren, dat is voor mij koren op de molen.
Naar het lezen van dit stukje raad ik je heel erg af om accountmanager te worden. Kerntaak als accountmanager is om je klanten tevreden te houden en met producten/diensten te schuiven. Bij bestaande klanten het naar binnenschuiven van nieuwe producten / diensten / oplossingen verwacht ik eerlijk gezegd geen problemen, maar weer wel bij het openzetten van deuren bij nieuwe partijen.

Gebaseerd op wat je kan raad ik je aan om consultant te worden, waarbij een accountmanager / verkoper de deuren openzet waarna je zelf de uiteindelijke oplossing vormgeeft in de vorm van een advies. Wellicht valt dit te bespreken met de nieuwe werkgever.

• Ramon 73
merauder schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 07:29:
[...]

Naar het lezen van dit stukje raad ik je heel erg af om accountmanager te worden. Kerntaak als accountmanager is om je klanten tevreden te houden en met producten/diensten te schuiven. Bij bestaande klanten het naar binnenschuiven van nieuwe producten / diensten / oplossingen verwacht ik eerlijk gezegd geen problemen, maar weer wel bij het openzetten van deuren bij nieuwe partijen.

Gebaseerd op wat je kan raad ik je aan om consultant te worden, waarbij een accountmanager / verkoper de deuren openzet waarna je zelf de uiteindelijke oplossing vormgeeft in de vorm van een advies. Wellicht valt dit te bespreken met de nieuwe werkgever.
Het gaat in de bedoelde functie ook meer om het advies, dan met het schuiven van producten. Het bedrijf levert voor 98% producten, en dienstverlening is ondergeschikt eraan. Producten zijn ook vergaand doorontwikkeld en de hoofdrol van de accountmanager is ervoor te zorgen dat klanten het juiste middel aanschaffen voor hun werkzaamheden. Daarin moet je dus het juiste hoofdproduct adviseren en de juiste accessoires.
Momenteel is dat een onderdeel van mijn werk, oplossingen met standaard componenten samenstellen en daar een zinvol en aantrekkelijk pakket van maken. Het meeste succes boek ik zelfs bij nieuwe klanten.
Ik zie meer het "zand in de Sahara verkopen" als een probleem. Er bestaan gladde verkopers (ga maar eens shoppen voor een 2dehands auto.....) die kunnen een drol als goudklomp verkopen. Daarvan weet ik heel zeker dat me dat niet gegeven is. Dat heb ik in het gesprek ook geuit, en daarvan hadden ze al wat mensen op gesprek gehad. Die werden afgewezen, want niet passend in het verhaal.

De servicecontracten die ik destijds verkocht, was erg ondoorzichtig allemaal. Welk zinnig mens neemt een servicecontract op software voor €1000/jaar, met daar alleen updates en troubleshooting voor terug te krijgen. De meeste klanten waren van "Nou, het werkt en als ik iets nieuws wil dan wacht ik wel totdat de terugverdiendtijd voorbij is. En troubleshooting, is jullie software zo slecht dan?"En true, dat hadden we zelden aan de hand. Uitleg gaven we toch altijd maar tot max 1 uur per jaar/per licentie. Duur spul dus, zo'n servicecontract, en je kreeg er weinig voor terug.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon 73 op 20-01-2012 16:05 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Kijk ook naar de toekomst: waar wil je dan staan? Developer of accountmanager zijn twee uiteenlopende functies: de keuze die je nu maakt is niet zomaar terug te draaien. Wil je over 5-10 jaar het liefst met de inhoud (al dan niet senior/leidinggevend) bezig zijn of wil je over 5-10 jaar een (senior/leidinggevende) functie buiten de inhoud? Nu heb je de keuze; geniet ervan en gebruik hem goed. 2 jaar geleden had je hem niet. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Ramon 73
Krisp schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:18:
Kijk ook naar de toekomst: waar wil je dan staan? .....Nu heb je de keuze; geniet ervan en gebruik hem goed. 2 jaar geleden had je hem niet. :)
Dat is ook net hetgeen wat er zo moeilijk aan is. Die developer functie is breder dan alleen software, er komt ook hardware design en energiemanagement bij kijken (gaat om kleinere machines, maar in grotere series). De functie van accountmanager heeft dan weer een titel die de lading niet helemaal dekt, dat zou beter sales engineer hebben geheten. Daarin gaat het namelijk in hoofdzaak erom de probleemstelling/werkwijze van de klant om te zetten naar een product of productlijn en daarop te verkopen. Je verkoopt in beginsel op basis van je technisch advies, minder op prijs of leuke aanbiedingen.
Het zijn dus allebei functies met een behoorlijke technische inhoud, developer meer dan accountmanager.

De developer functie is echter bij mijn huidige werkgever, waar we systemen maken die eigenlijk een toevoeging zijn aan de winstgevende verkoop. Denk aan inkjetprinters, de printer is slechts een middel om inkt met hoge marge te verkopen. De developer maakt het elektrische/software deel van de printer, en deze R&D is van oudsher (in deze firma) van ondergeschikt belang aan de inkt. De R&D van de printers is ook veel magerder aangekleed dan de inktontwikkeling en produktie. Dat is ook een negatief punt voor de toekomstige functie, ik zal daar alleen komen te staan als E developer zonder klankbord of hulp. Dat houdt dus in dat ik van A tot Z verantwoordelijk ben voor het hele pakket E ontwikkeling. Nou zijn onze systemen 90% W en 10% E, en van produktlijn tot lijn vergelijkbaar. Ik hoef dus niet bij elke nieuwe ontwikkeling alles vanaf 0 opnieuw te bedenken.

Lastig, twee aantrekkelijke keuzes........

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Om te beginnen zijn het dus twee goede keuzes. Bij beide zul je geen buil vallen. Dat kan je al op voorhand rust geven. :)

Daarnaast lees ik dat je graag onderdeel bent van de strategische onderdelen van het bedrijf. Dat lijkt me een realistische eis: mensen willen graag in de aandacht staan, en bovendien zorgt het (op korter termijn) voor meer baanzekerheid. De andere functie zal meer onderdeel zijn van efficiency, van optimalisatie. Wanneer jouw functie weg-geoptimaliseerd kan worden (of geoutsourced) zalh et bedrijf dat waarschijnlijk niet laten. Daar kun je rekening mee houden. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Hou rekening met het volgende (stond laatst in de Intermediar iets over, geloof ik): voor jou voelt je werk alsof je een relatie hebt met je werkgever, maar je werkgever heeft echt alleen een zakelijke overeenkomst met jou. Het is niet alsof je bij je vrouw weggaat...

Het klinkt mij in de oren alsof je eigenlijk je keuze al gemaakt hebt: je wil weg, want je bent de rommelstructuur (het overschreeuwen waar je het over had, maar ook het gerommel met contracten) zat. Ja, hun aanbod was welkom toen je zonder werk zat, maar dat wil niet zeggen dat je ineens enorme verplichtingen naar hun toe hebt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Ramon 73
ATS schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:54:
............Ja, hun aanbod was welkom toen je zonder werk zat, maar dat wil niet zeggen dat je ineens enorme verplichtingen naar hun toe hebt.
Ik zal er nog wat verdere uitleg aan geven; mijn voormalige chef (is nu ook weer mijn chef) is een fietsmaat. Na afloop van een tocht vroeg hij om nog even bij hem thuis de bike schoon te maken. Apart, want dat was nooit aan de orde. Tijdens het poetsen peilde hij mijn interesse en motivatie. Zo kwam ik dus weer terug.
Later kwam die R&D functie bovendrijven en stapte ik daar in. Mijn chef heeft dat gekscherend een paar keer een NSB streek genoemd. Wel met een lach erbij, maar die voelt zich serieus te kort gedaan.
Evengoed is de pijn er voor hem wel af, ik heb mijn werk redelijk op orde en het bedje voor de opvolger is gespreid. De onthechting heeft hij (en enkele anderen) nu wel achter zich. Een beetje van het gevoel blijft weliswaar hangen.

• Ramon 73
Bijna een week verder, en ook een stap dichter bij een besluit.
Ik ben er nu uit, als de nieuwe werkgever een contract aanbiedt dan ga ik dat ook aannemen (mits geen vreemde voorwaarden). Gisteren een assessment gehad bij Mercuri Urval, en daar kwam ik best goed doorheen. Natuurlijk, geen appel zo mooi of er zit wel een vlekje aan, dus ook ik heb punten waar ik minder sterk uit de bus kom. Allemaal dingen die ik zelf niet zo hard zie, en in eerdere functies goed uit de verf kwamen.
Het oordeel van Mercuri Urval was zeker geen afwijzing, ook een directe aanbeveling maar dat had ook niemand verwacht. De headhunter heb ik gisteren nog mee gebeld, en hij ziet geen bezwaren.

Maandag krijgt de opdrachtgever de testresultaten voorgesteld, dan gaan we verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 28-01-2012 08:39 ]

• Ramon 73
Na lang afwachten heb ik dan zelf maar eens gebeld. Aangezien de reactie op zich liet wachten, was de uitkomst al voorspelbaar. De functie is zeer solistisch, kantoor zit zo'n 200km van mijn woonplaats af en aangezien ik een nieuwkomer ben in het veld, durven ze het niet aan. De test bij Mercuri Urval heeft uitgewezen dat ik het beter in een team doe dan in mijn eentje.

Jammer, maar geen halszaak. Case closed.
Pagina: 1