Scherm wordt zwart bij het starten van Windows

Pagina: 1
Acties:

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-02 18:29
Een PC in dit huis stopte er de laatste tijd ineens mee. De foutmelding was "Could not find bootmgr.exe".
Daarop heb ik een aantal dingen geprobeerd (ook bootsect.exe /fixboot en /fixmbr), maar uiteindelijk heb ik windows opnieuw geinstalleerd.

Na het opnieuw installeren kwam ik erachter dat de SATA modus van het moederbord niet goed stond ingesteld, dit stond op IDE. Na het op AHCI zetten van deze instelling kwam ik erachter dat dit niet werkte. Daarop heb ik de instelling teruggezet op IDE.

Sindsdien heeft het systeem goed gedraaid voor twee dagen. Tot ik op het meest recente probleem uitkwam. Bij het starten van windows 7, op het scherm waar de vier windows vlaggen bij elkaar komen te vliegen, stopt de onboard videokaart met het uitgeven van signaal! Het scherm geeft netjes weer dat het signaal niet meer gevonden kan worden.

Ik kan nog gewoon inloggen en de computer gebruiken. Alleen dan wel zonder te zien wat er op het scherm gebeurt. De computer kan wel in veilige modus starten, en doet het dan prima, het scherm valt dan niet uit. Ook als ik opstart vanaf een windows installatieschijfje blijft het scherm gewoon aan.

Wat heb ik geprobeerd:
- Diverse instellingen in het BIOS, onder andere gecontroleerd of de onboard kaart niet uitgeschakeld was.
- BIOS defaults resetten

De driver van de videokaart is niet handmatig geinstalleerd, dit is volgens mij automagisch door Windows 7 zelf gedaan.

Hardware:
- i5 2500
- Asus P8H67-V
- Grafische kaart onboard (aangesloten met DVI)

Edit: Bij gebrek aan beter heb ik dit subforum geselecteerd. Mocht ik alsnog de verkeerde keuze hebben gemaakt, hoor ik dit graag.
Ik ben een beetje uit ideeen geraakt. Misschien dat iemand mij hier kan helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door fonsoy op 17-01-2012 20:07 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat moederbord; kan je op het bord zelf, op de doos of op de handleiding nazoeken of het een Rev. 3.0 is?

Zo niet; dan zou ik die eerst laten vervangen door Asus (moet je ze even bellen) want in de eerste batch van deze borden zit een bug waardoor de SATA-controllers (sommigen) gewoon "defect" kunnen raken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fonsoy
MAX3400 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:11:
Dat moederbord; kan je op het bord zelf, op de doos of op de handleiding nazoeken of het een Rev. 3.0 is?

Zo niet; dan zou ik die eerst laten vervangen door Asus (moet je ze even bellen) want in de eerste batch van deze borden zit een bug waardoor de SATA-controllers (sommigen) gewoon "defect" kunnen raken.
Ja, is een versie 3 :) Dat was ik even vergeten te melden.
De PC heeft drie maanden nu perfect naar wensen gefunctioneerd. Dit probleem kwam 'opeens' op de proppen. Daarom verbaas ik me er zo over.

• hitmaan212
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04-2023
Ik zit hier meer te denken aan de driver van de kaart. Zoals je meld draait je systeem wel in veilige modus en veilige modus gebruikt alleen basis instellingen.

Wat ik zou doen is het volgende .

Starten in veilige modus. Naar het internet gaan of je driver cd er bij pakken. Drivers installeren en probeer het nog eens. Windows drivers hoeven niet altijd goed te werken. Zij maken ook fouten.

• GeenAngst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02 21:46
hitmaan212 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:35:
Ik zit hier meer te denken aan de driver van de kaart. Zoals je meld draait je systeem wel in veilige modus en veilige modus gebruikt alleen basis instellingen.

Wat ik zou doen is het volgende .

Starten in veilige modus. Naar het internet gaan of je driver cd er bij pakken. Drivers installeren en probeer het nog eens. Windows drivers hoeven niet altijd goed te werken. Zij maken ook fouten.
Ik zou ook eerste de juiste video kaart drivers downloaden en installeren.
Die zijn heel makkelijk te vinden op de site van de fabrikant.

It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.

• fonsoy
De PC heb ik een paar uur geleden alleen gelaten en recent weer gestart.

Ineens werkt het beeld weer. Maar niet zoals het standaard hoort. Op het moment bij het samenkomen van het windowsvlaggetje bij het starten, valt het nog steeds weg. Maar na een seconde of 3-4, bij het inlogscherm, wordt het weer getoond.

Ik heb desalniettemin de driver geinstalleerd. Ik kan helaas dus niet weten of dit het probleem heeft opgelost. Het scherm valt namelijk nog steeds een seconde of 5-10 weg.

• fonsoy
En weer even een kick. Het probleem is terug, met exact dezelfde foutbeschrijving als in de OP.

Ik mag hopen dat ik deze keer niet opnieuw windows hoef te installeren omdat het niet mijn eigen PC is. Ik ga het ding eerst eens laten 'afkoelen' en dan ga ik hem opnieuw proberen aan te zetten.

Verwijderd

ik zou inderdaad eerst goed alle drivers instaleren,dus chipset,videokaart en ook van de S-ATA controller.
En ook de geluidskaart

En niet door windows 7 alleen te laten instaleren,deze instaleert voor lang niet alle apparaten de meest recente versies.

Verwijderd

Ik heb dat ook gehad met m'n HD4850 grafische kaart, zelfs met alle recente drivers of een complete reinstall heb ik het nooit kunnen oplossen. Het lijkt inderdaad enorm op een driverprobleem omdat veilige modus wel altijd werkt.
Bij mij werkte het meestal wel na 4-5 keer (soms wel meer dan 20 keer) proberen opstarten en dan was de PC ook gewoon stabiel.
Nu heb ik een grote upgrade van m'n systeem gedaan (mobo, processor,...) en is het probleem ineens verdwenen, met diezelfde 4850. Ik heb echt uren naar dit probleem gezocht op google enzo en het nooit kunnen oplossen... Ik zou zeggen, moest je nog garantie hebben, ga ervoor!

• fonsoy
Het grote probleem is dat een eventueel beroep op garantie lastig gaat zijn. Als ik hem opstuur is de kans dat ze het probleem niet constateren vrees ik. Het probleem komt niet vaak voor maar is wel heel vervelend.

Ik ga vanavond een nieuw moederbord bestellen voor mijn ouders. Het is niet per se een oplossing, maar als er een onderdeel niet goed zou moeten werken is het het moederbord wel. De video out is immers de onboard chip van het mobo.

Pagina: 1