Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat voor OS nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis wil voor zijn bedrijf een server waar ze vanaf overal op in kunnen loggen en op kunnen werken.
Nu wil ik hem wel helpen maar heb ik geen enkele ervaring op het gebied van servers en kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb informatie verzameld over dit onderwerp en denk dat ik gewoon een windows server nodig heb die ik als terminal server moet gebruiken, klopt dat? Of is er een betere manier?
Zou een HP Proliant DL580G3 aan zijn eisen kunnen voldoen? Ik kan namelijk gratis aan deze gebruikte server komen.

Wat hij wil kunnen op de server:

De server gaat worden gebruikt om op afstand simpel kantoorwerk te doen.
Enige applicaties die dus gebruikt gaan worden zijn o.a.
-Office
-Internet
-Boekhoudprogramma's

Er is beschikking over een 20mb/ps verbinding die eventueel geupgrade kan worden.

Het is een klein bedrijf wat niet verder wil groeien qua kantoor en verder ook weinig eisen heeft aan de server.
Een server is niet noodzakelijk momenteel maar zal alles veel prettiger maken voor ze, dat is ook direct de reden dat ze geen peperduur mannetje erop willen zetten of in cloud willen werken. Het wordt meer een soort hobbyproject voor hun, ze hebben dus ook geen extreem hoge verwachtingen ervan.

Ik begrijp dat het misschien wat hoog gegrepen is voor iemand die hier nog nooit mee heeft gewerkt, maar het lijkt mij een mooie kans om ervaring op te doen op dit gebied.

Werk in uitvoering :)

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2012 20:00 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ligt eraan wat er moet komen te draaien en welke applicaties men altijd/overal wil gebruiken. Dat stelt namelijk nogal wat eisen aan eventueel de server (specs), de uplink maar ook zeker eventuele redundancy in geval de zooi uitfikt.

Ook zijn er zat partijen die hosted veel kunnen regelen; staat het dus niet op de zaak maar ergens in een "cloud" maar ook hiervoor geldt dat we niet weten wat er moet komen te draaien.

/edit: daarbij zijn er tientallen zo niet honderden G3's leverbaar dus ook daar moet je zeker meer over uitzoeken (zie mijn eerste alinea over specs).

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 19:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik was weer wat te overhaast.
Ga nu direct mijn topicstart aanpassen.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:48:
Sorry, ik was weer wat te overhaast.
Ga nu direct mijn topicstart aanpassen.
Ga ik ff koffie zetten om zometeen nog meer kritische kantekeningen te plaatsen ;)

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 13:15
Tips.

Inventariseer naar eisen, wensen, applicaties, groei van bedrijf
Informeer naar mogelijke opties (cloud of op kantoor)
Laat het uitvoeren door mensen die er echt verstand van hebben. Er komt veel bij kijken, want een bedrijfserver wil je tijdens werkdagen altijd up and running hebben. (mocht je dit als een hobby project willen uitvoeren )

Verwijderd

Precies, hardware in elkaar zetten dat moet je wel lukken.

Maar de server software matig instellen, dat vereist toch echt wel kennis :)

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Een Proliant G3 server heeft een 32bit CPU.
Om Windows 2008 R2 of SBS 2011 te installeren, heb je een 64bit CPU nodig.( Proliant G4 en hoger)
Windows 2008 en SBS 2008 zijn nog wel in 32bit uitvoering, maar zou ik nooit doen.

h2h,
Sem

Verwijderd

Topicstarter
Sem, bedankt voor je reactie.

Dit had ik al geconstateerd maar in hoeverre is het noodzakelijk om 2008 te draaien en geen 2003?

• MAX3400

MAX3400

Mijn mening, half professioneel: Server 2008 zou moeten werken. Daar heb je over het algemeen al 2 TS-sessies bij inbegrepen en dat zou voldoende moeten zijn voor het aantal gebruikers. Een "hobby-jongen" met enige kennis van het OS kan wel e.e.a. afdekken met policies en de applicaties installeren per gebruiker of per server, afhankelijk wat de licentie van de applicatie inhoudt.

Desondanks; ik zou eerst 100% duidelijk krijgen wat er moet komen te draaien aan applicaties, of daar wel licenties voor zijn voor gebruik onder Terminal Server of dat er een apart licentie-model benodigd is. Dan nazoeken hoeveel RAM een sessie gaat verbruiken (oftewel, hoeveel RAM verbruikt een desktop nu bij die kennis tijdens de dag) en vermenigvuldig dat "globaal" met 2 als richtlijn voor het RAM voor de hele server die besteld moet worden.

Verder moet er misschien worden nagedacht over backups en updates want als daar iets fout gaat, kan het zomaar zijn dat een applicatie niet meer werkt of dat bij brand/escalaties alle data verloren is gegaan.

/edit: 2003/2008 32-bit vs. 2008R2/SBS20011 64-bit is natuurlijk het maximale geheugen wat het OS aan kan. Lees hiervoor zeker even de eisen/wensen/verschillen op de site van Microsoft voor elke uitvoering :)

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt MAX.

Verstand van het OS is aanwezig dus in principe moet dat geen al te groot probleem worden.
Had al gevraagd wat ze er precies mee willen en hij gaat kijken naar het licentie verhaal erachter.

- Microsoft Office
- Boekhoudprogramma

Zijn de enige applicaties die ze momenteel gebruiken. Zal dus niet meer als 2gb werkgeheugen zijn schat ik zo.
Wat ik me echter afvraag is hoe het met printen gaat, worden de printers zoals ik verwacht aangesloten op de server? Of moeten die gewoon op de client zelf worden aangesloten als er op kantoor geprint moet worden?

Voor backups heb ik al een NAS op een externe locatie voor ze opgezet maar zal dus moeten gaan zoeken naar een manier om een complete image te backuppen?

• MAX3400

MAX3400

Geen idee wat voor printers het zijn. Als het USB/LPT printers zijn, zou je bij een goede PC/ICT-zaak (zoals Office Center) kunnen kijken naar een printserver. Soort kastje wat ervoor zorgt dat de printer een IP-adres krijgt. Maar als je thuis zit te werken, kan je met Printer/Drive-mapping ook de printer van thuis aansturen en dus vanaf de server een mailtje op je lokale printer printen.

En op de zaak dus of printservertjes inzetten of misschien 1 nieuwe printer met ingebouwde LAN-interface?

Verwijderd

Topicstarter
Printers hebben gelukkig wel een LAN-interface. Maar daar ga ik me later wel druk om maken.
Je hebt me iniedergeval ontzettend geholpen en me een duwtje in de goede richting gegeven, morgen eerst maareens invertariseren.

(uit enthousiasme sla ik dat om een of andere reden altijd over)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:35:
Printers hebben gelukkig wel een LAN-interface. Maar daar ga ik me later wel druk om maken.
Je hebt me iniedergeval ontzettend geholpen en me een duwtje in de goede richting gegeven, morgen eerst maareens invertariseren.

(uit enthousiasme sla ik dat om een of andere reden altijd over)
Hoewel dit wel één van de belangrijkste dingen is, i.c.m. een Plan van Aanpak :P

• peak
Ph3n0m,

Je zegt in een eerdere post "Verstand van het OS is aanwezig"

Helpt iemand jou? Want als ik vrij mag spreken, krijg ik niet de indruk dat je verstand dusdanig goed is dat je dit tot een succes laat komen.

Verwijderd

Topicstarter
Peak, het plan is om het zelf te doen, maar mochten er dingen goed misgaan ken ik iemand met veel verstand erover die me kan helpen?

Vanwaar die indruk eigenlijk? (voel me helemaal niet aangevallen maar weet dat ik nogal chaotisch ben en het daarom nog weleens slecht overkomt)

• peak
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:54:
Peak, het plan is om het zelf te doen, maar mochten er dingen goed misgaan ken ik iemand met veel verstand erover die me kan helpen?

Vanwaar die indruk eigenlijk? (voel me helemaal niet aangevallen maar weet dat ik nogal chaotisch ben en het daarom nog weleens slecht overkomt)
Iemand die verstand heeft over het OS had de vragen die jij stelde niet gesteld.

Ik wil je echt niet demotiveren, maar ik moet toch het volgende even kwijt.

Ik ben bang dat jij de impact van wat jij wilt gaan doen niet goed kan inschatten. De complexiteit wat bij een bedrijfskritische systeem komt kijken en dat je denkt dat je verstand hebt van het OS, maar eigenlijk zeer basis. Voldoende om bepaalde dingen te troubleshooten.

Stel het bevalt ze en ze gebruiken de boekhoudprogramma's intensief. Op een dag werkt de applicatie niet meer. Wat ga je doen? Wat voor impact heeft het op zijn bedrijf als de data corrupt is geraakt en niet meer terug te halen valt?
Stel de server is niet meer bereikbaar en hij moet echt iets doorvoeren. Ben jij 24/7 bereikbaar?

Maak eerst duidelijke afspraken met je kennis, want jij bent de 1ste die ze zullen bellen met problemen en wat als jij er niet uit komt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MKB wil graag zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Dus het handige neefje die alle verantwoordelijkheid krijgt als er iets stuk is, halfbakken 2e hands servers met garantie tot de deur, illegaal softwaregebruik etc kunnen het gevolg zijn.
@TS: Zie je het al voor je: jij wordt ergens tegen 23.00u opgebeld met de melding "het is stuk ik kan niet werken en jij het ingericht hebt en of je het maar even zsm kan fixen want ik zit nu in een hotel en heb nu toch echt mijn server nodig !!!!11111!!!!11"

En los daarvan: wat is je budget voor dit grapje? Als ie overal wil kunnen werken kan ie namelijk ook net zo goed wat laptops nemen. Een server zelf draaien is eigenlijk alleen leuk als je er bijvoorbeeld ook een eigen mailserver op draait en je een gedeelde map hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MAX3400

MAX3400

peak/eagle: ondanks jullie relatief correcte en terechte opmerkingen, de topicstart heeft het over een hobbyproject. Ik lees dat voorlopig als "lekker beetje aanklooien maar niet de oude vertrouwde manier om zeep trekken". Dat hierdoor een verschil van mening/inzicht ontstaat, helemaal mee eens maar waarom niet het voordeel van de twijfel geven en over een week of 2 of 4 aanvullende topics van de topicstarter afwachten voordat we goedbedoelde maar duurbetaalde raad/mensen gaan aanraden :)

En in het simpelste geval kan er ook op een beetje laptop eerst gespeeld worden met VMware om te kijken of topicstarter voldoende kaas heeft gegeten van server-OS whatever en als daar al uitkomt dat er kennis tekort is, denk ik dat de terugkoppeling naar de kennis ook niet lang op zich laat wachten.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Peak en The Eagle.

Ik begrijp jullie volkomen, ik kan redelijk goed overweg met Windows als OS, maar heb echter nog nooit wat op serverniveau gedaan en weet dus ook niet wat ik hier anders moet verwachten en wat ongeveer hetzelfde is.
Verder snap ik jullie standpunten over ondersteuning et cetera ook wel. Echter zijn we niet van plan om direct het hele systeem om zeep te helpen en iets wat niet goed werkt te forceren. Het blijft voorlopig bij een beetje spelen en kijken hoe dit het computergebruik kan veraangenamen. Dingen als The Eagle als voorbeeld noemt zullen bijvoorbeeld niet voor gaan komen aangezien de computer niet een primaire benodigheid is bij het werk wat verricht wordt en alle dingen die er toe doen direct te benaderen zijn via de nas.

Ik ga daarom ook eerst maar beginnen met het testen van alles op een computer die hier over is.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58
Als ik dit zo lees begin ik meer te denken aan Office 365 oid. Ja, dat is wel 'in de cloud', maar kost je verder, financieel gezien, de kop niet. En je hoeft je ook nog eens geen zorgen te maken over crashes, backups, stroomstoringen, brand en de rest..

• The Eagle

The Eagle

@TS: ik snap je, had even over dat hobbyen heen gelezen :)
@InZane: ah, cloud, het toverwoord van 2011 :P Maar da's kennelijk dus ook niet de bedoeling van de TS.

Even verder nadenkend over de initiele vraag: Waarom niet gewoon experimenteren met een linux distro? Kijk eens naar bijvoorbeeld ClearOS (het vroegere ClarkConnect). Da's een linux distro die speciaal voor dit soort doeleinden geschreven is: een MKB server. Dus laat je niets wijsmaken door de naam "Enterprise". Zie http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html

Overigens is Linux in dit geval ook een heel stuk praktische om te kiezen; met Windows zit je toch met zaken als licenties, service packs, etc. En de leercurve zal ongeveer net zo stijl zijn voor Server 2008 als voor een Linux distro vermoed ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Ik sluit me aan bij The Eagle, zowel voor de inschatting van het MKB als de vraag wat het budget is. Een server OS vergt meer kennis en kunde dan een client OS. Windows 7 != Windows Server 2008R2.

Over het kunnen krijgen van een gebruikte server, dat raad ik helemaal af. Afgezien van de disks die erin zitten en waarschijnlijk nearly end of life zullen zijn is het aan te raden om een 64 bit capable systeem neer te zetten, het liefst met de mogelijkheid om er DDR3 geheugen in te doen. Waarom? Dit is vrij goedkoop, ook voor servers, en 64 bit kan weet ik veel hoeveel gigabyte aan geheugen alloceren.

Voor wat betreft het concept "boekhoudprogramma's", hier heb ik wel wat ervaring mee, en die zijn uiteenlopend. Van soepel werkende pakketten die weinig I/O veroorzaken tot aan pakketten die CPU, RAM en I/O letterlijk opvreten, zelfs voor slechts een beperkt aantal gebruikers. Een server neem/krijg/koop je op de groei en niet als hobbyproject, temeer daar het bedrijfskritische functies gaan vervullen.

Als ik denk aan een klein bedrijf, dan denk ik aan maximaal 10 mensen, mogelijk zelfs maximaal 5 werknemers (of in ieder geval 5 werkstations). Afhankelijk van je wensen, met name op het gebied van e-mail en dergelijke is een Small Business Server eigenlijk onovertroffen. Het is vrij betaalbar (E700,- voor een licentie incl 5 gebruikers), goed te installeren en onderhouden voor de minder gevorderde netwerkbeheerder maar biedt ook voldoende uitdagingen als het gaat om fatsoenlijk afconfigureren (lees GPO's, back-up, Exchange). Voordat we hier over gaan uitwijden is het echter belangrijk om inzicht te krijgen in het budget en de wensen

- boekhoudprogramma's, over wat voor programma's praten we hier, wat voor databases hebben die programmas? Draaien ze een MSSQL instantie? Of een ander DBMS? Of hebben ze een eigen methode van opslag?
- Terminal Server, wat wil je precies bereiken? Beschik je over zogenaamde fat clients (dus volwaardige PC's) of beschik je over thin clients? Besef je goed dat Terminal Services een grote investering vraagt op het gebied van licenties. Om office op een Remote Desktop Server te draaien dien je een Volume Licentie aan te schaffen. De simpelste variant is dan Office Standard en kost zo rond de E340,- / user excl BTW.
- E-mail, het wordt steeds belangrijker, wil je een central e-mail platform zoals Exchange? Voordeel is dat alle e-mail in 1 database staat, wat ook handig is voor de backup
- Over hoeveel gebruikers hebben we het nu eigenlijk?
- Wat is het budget?
- Heb je al nagedacht over backups? Een server is leuk, maar het kan altijd mis gaan, backups zijn dus belangrijk met dien verstande dat back-ups off site bewaard dienen te worden en dat het backuppen van zaken als Exchange en databases meer is dan enkel een bestandje van A naar B kopieren (iig op windows)
- Opslag, hoeveel opslag ga je nodig hebben? En hoe snel moet die opslag zijn? Als je met meerdere mensen in een kantoor zit te werken dan wordt 1 SATA schijf met daarop de data in een server al krap, RAID is dan interessant

Goed, genoeg vragen die als ze onbeantwoordt blijven stuk voor stuk tot problemen kunnen leiden. Denk hier goed over na, of nog liever, laat je hierover adviseren. Het besturingssysteem dat het beste bij je past is compleet afhankelijk van onder andere deze vragen, maar nog wel een aantal meer. Het voordeel van een Windows SBS oplossing is het concept van alles in 1, en out of the box. Je installeert het, hebt de beschikking over de gigantisch krachtige Active Directory en kunt rechten voor je hele netwerk inregelen op een centraal punt, mits al je PCs lid zijn van het domein, hiervoor moeten de PC's over Windows Professional licenties beschikken, de home versies bieden hier geen ondersteuning voor. Als het echter alleen gaat om bestanden delen zonder zaken als VPN of e-mail servers, dan voldoet elke linux achtige eigenlijk ook, maar dat hangt af van het pakket van eisen.

Ondanks dat het een flink verhaal is, geef feedback, want als tweakers iets leuk vinden is het adviseren en de (semi) wijsneus uithangen, iig ik wel

• MAX3400

MAX3400

_O- Lekker verhaal maar wel een serieuze & goede hoeveelheid informatie die net aan de beginselen van MKB-migraties beschrijft! Allicht een mooi stuk tekst voor de topicstarter als er over een tijdje toch serieus moet worden nagedacht over de aanzet van het topic :)

Verwijderd

Topicstarter
Niels, heel erg bedankt voor je feedback.
Ik ben er ondertussen achtergekomen dat ik er toch veel te licht over dacht.
Ben nu aan het experimenteren op een computer die hier nog stond dus voorlopig gaat er nog niks 'in het echt' gebeuren. In jou bericht staan geweldige adviezen en tips die ik zeker mee ga nemen als we alles later echt gaan opzetten. Linux is ook een interessante optie, het 'aan linux' krijgen van mensen is echter een totaal ander verhaal.
Bedankt !

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:10:
...het 'aan linux' krijgen van mensen is echter een totaal ander verhaal.
Bedankt !
Gewoon roepen dat bijna alles gratis is; zijn ze zo om (of zijn het geen Nederlanders) :+

• nielsl
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:10:
Niels, heel erg bedankt voor je feedback.
Ik ben er ondertussen achtergekomen dat ik er toch veel te licht over dacht.
Ben nu aan het experimenteren op een computer die hier nog stond dus voorlopig gaat er nog niks 'in het echt' gebeuren. In jou bericht staan geweldige adviezen en tips die ik zeker mee ga nemen als we alles later echt gaan opzetten. Linux is ook een interessante optie, het 'aan linux' krijgen van mensen is echter een totaal ander verhaal.
Bedankt !
Als je enkel bestanden gaat serveren, dan hoef je mensen an sich nog niet eens aan linux te krijgen. Je kunt dan gewoon een debian servertje plaatsen met Samba. Op de clients kun je dan gewoon een netwerkconnectie maken. Nadeel is dat je niet alle voordelen van een domein hebt, tenzij je het aandurft de alpha versie van Samba 4 te plaatsen en te configureren, maar dat vergt dan weer flink wat kennis en doorzettingsvermogen op het gebied van Linux (voornamelijk DNS) en de werking van Active Directory (ook voornamelijk DNS)

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Vergeet in heel dit verhaal zeker het security aspect niet. Werken vanop afstand wil zeggen dat je een veilige manier nodig hebt om die verbinding met het kantoor/datacenter tot stand te brengen. Voor een serieuze oplossing kan je dan niet buiten een dedicated firewall om je VPN tunnels op te zetten. Ook dat zal een stevige impact hebben op het budget en is vooral niet iets dat je als "hobbyoplossing" mag installeren indien het goed functioneren van een bedrijf er vanaf hangt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• The Eagle

The Eagle

nielsl schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:15:
[...]

Als je enkel bestanden gaat serveren, dan hoef je mensen an sich nog niet eens aan linux te krijgen. Je kunt dan gewoon een debian servertje plaatsen met Samba. Op de clients kun je dan gewoon een netwerkconnectie maken. Nadeel is dat je niet alle voordelen van een domein hebt, tenzij je het aandurft de alpha versie van Samba 4 te plaatsen en te configureren, maar dat vergt dan weer flink wat kennis en doorzettingsvermogen op het gebied van Linux (voornamelijk DNS) en de werking van Active Directory (ook voornamelijk DNS)
Dat kun je ook simpeler oplossen: alleen de SAMBA client gebruiken, icm een NAS.
Op de NAS drop je alle bestanden, en zo'n ding draait eigenlijk standaard al SAMBA, dus daar kun je met een SAMBA client gewoon naar connecten. Hoe je de boel niet eens in te richten of users te beheren, wordt namelijk out of the box door de NAS gedaan :)

Edit: en bovendien zal een beetje NAS waarschijnlijk iets meer storage + RAID hebben als die G3 die je kunt krijgen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 20-01-2012 09:57 ]

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Ik denk dat je windows als desktop os niet moet vergelijken met een server os. Veel dingen zitten gewoon anders in elkaar.

Wat je daarnaast moet realiseren als je kiest voor bijvoorbeeld sbs2011 dat al het internet verkeer gerouteerd wordt via de server. Nu kan een werkstation er mee stoppen, de impact is klein, als de server er mee stopt heb je gelijk niks meer.

• nielsl
josvane schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:04:
Ik denk dat je windows als desktop os niet moet vergelijken met een server os. Veel dingen zitten gewoon anders in elkaar.

Wat je daarnaast moet realiseren als je kiest voor bijvoorbeeld sbs2011 dat al het internet verkeer gerouteerd wordt via de server. Nu kan een werkstation er mee stoppen, de impact is klein, als de server er mee stopt heb je gelijk niks meer.
Hier trek ik even aan de handrem. Sinds SBS2008 fungeert de server niet meer standaard als gateway, maar wordt er aangenomen dat je een eigen router/firewall hebt staan (bijvoorbeeld je modem/router van je provider). De SBS draait in je LAN dan als DHCP/DNS, niet geheel onbelangrijk, maar an sich is er qua internet geen man overboord als je server eruit ligt, maar dan dwalen we af van wat TS vroeg :)

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 17:33
Is het niet beter te vragen aan de klant wat zijn budget is en daaruit verder werken?

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Als ik jou was zou ik Linux Debian als OS gebruiken, eventueel als je meer tijd hebt (en zin om je er in te verdiepen) iets in de richting van FreeBSD.

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Het moet dus een low-budget server worden waarbij de down-time niet eens zo belangrijk is dus?

Dan zou ik in ieder geval zorgen voor een goede back-up op een NAS bijvoorbeeld, waar men ook vanaf de PC bij kan. Mocht de server uitvallen dan is er eigenlijk niet echt een probleem aangezien ze op de PC verder kunnen werken.

Pak een relatief goedkope server waar 4GB in zit.
Zet er Windows 2003 R2 server op en installeer de Terminal services role erop.
Vervolgens Office + boekhoud programma (enig tip bij installeren = command "change user /install", google voor de rest).

Zorg dat alle bedrijfsdata op de NAS staat.
Voor het boekhoudprogramma moet je even kijken hoe de data opgeslagen word. ( dat als de server uitvalt ze gewoon verder kunnen werken)

Dan heb je een simpel servertje waar ze mee kunnen werken.

Maar goed dit is volgens jouw verhaal uiteraard, persoonlijk raad ik het niet aan maar goed als het een hobby project is waarom ook niet toch?

Verwijderd

Topicstarter
TCP_IP, dat is inderdaad waar ik zo' n beetje aan dacht. Een NAS is er namelijk al en het enige waar ik dan op gebied van back-up naar moet kijken is inderdaad de opslag van het boekhoudprogramma.
Ik begrijp ook wel waarom je het niet aanraad, maar de computer is nou niet echt hetgeen wat centraal staat in het bedrijf, en met een goedwerkende back-up zou het geen grote ramp zijn als de server een keertje wegvalt.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
TCP_IP schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:18:
[knip]

command "change user /install", google voor de rest

[knip]
Ik wil het belangrijkste deel van de post nog even herhalen omdat TS aangeeft geen ervaring te hebben met Windows Server.

while (! ( succeed = try ()));

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook een simpele makkelijk te beheren linux distro zoals ClearOS instaleren kost weinig tot niets en heeft standaard ook VPN mogelijkheden. Kan erg handig zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Wat ook wellicht een interessante is om over na te denken: WHS 2011. Een alles-in-een oplossing voor bestanden delen, geautomatiseerde backups vanuit windows, externe toegang via webinterface of vpn, automatische updates via windows update en een gebruiksvriendelijk dashboard met de meestgebruikte functies voor de server-leek.

In mijn ervaring een systeem wat erg handig is op plekken waar weinig mensen zijn met 'computerhandjes', zoals een kennis het omschreef.
Pagina: 1