Accounts op werkgroep-PC's icm toegang tot NAS-shares?

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey allemaal,

tijd geleden dat ik hier een nieuw topic op GoT geopend heb, maar ik zit met een probleem/uitdaging waar ik niet uit kom. Ik heb het gevoel dat ik 1 of iets simpels over het hoofd zie / 2 niet helemaal begrijp hoe windows werkgroepen werken.

Volgende is de situatie:

5 PC's (noemen we even DOZEN) die allemaal in een werkgroep zitten (WORKGROUP). In die werkgroep zit ook een NAS (Qnap) waarop ik een map (HOOFD) met twee submappen (SUB 1 en SUB 2). Gekozen is voor die opbouw zodat ik met de one-touch-functie die hele HOOFD-map kan backupen naar een USB-drive.

Nu wil ik dat sommige gebruikers (accounts op de PC's) wel toegang hebben tot SUB 1 EN SUB 2, maar andere gebruikers wil ik alleen toegang geven tot SUB 1.

De gebruikers op de PC's zijn allemaal losse individuen (IK / HIJ / ZIJ) die inloggen (en beheerder van de pc zijn).

Ik krijg het niet voor elkaar. Kan wat ik wil eigenlijk wel? Kan ik een specifieke gebruiker van een PC (die dus met zijn eigen account inlogt) de toegang tot een bepaalde map/share ontzeggen?

Ter volledigheid, het gaat om 5 windows XP Pro bakken.

Meedenken (of tips waar ik meer info kan lezen) gewenst!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ja mits je op die shares ook rechten kan uitdelen in de NAS.

Ik heb dit op mijn FreeNAS storage ook. Ik moet alleen wel inloggen als storage\gebruiker en dan het wachtwoord ook al zitten ze allemaal in de werkgroup HOME

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Ja...zo zou ik ook zeggen dat het moet werken...maar dat leek dus nog niet zo te zijn.

Ik ga het nog eens proberen en houd je op de hoogte!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, het kan maar verdient geen schoonheidsprijs.

Je kan allicht met login-scripts gaan werken dus zodra user1 inlogt, worden automatisch de netwerkschijven G, H en I aangemaakt doordat er wordt ingelogd op de NAS met bijvoorbeeld NAS\user1

Mooier/handiger en beheersbaarder is natuurlijk Active Directory maar uit je startpost begrijp ik dat dat er niet is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Nope, want uit wat ik gelezen heb moeten we daar dan een server voor hebben. En die hebben we niet.
Maar waardeer zeker al het meedenken.

• MAX3400

MAX3400

Duidelijk...

Dan lijkt me login-scripts per user het beste. En natuurlijk logoff-scripts zodat de network-mappings ook weggehaald worden voordat de volgende persoon inlogt :)

Weet niet precies hoe je op de Qnap moet inloggen maar dan krijg je zoiets als dit

Aanloggen:
code:
1
net use G: \\qnap\share1 /user:qnap\user1

Afloggen:
code:
1
net use G: /delete

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 20:14 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Maar dan suggereer je dat die mappings pas aangemaakt worden als ik zou 'inloggen' op de NAS.

Dat ding draait gewoon, er zijn users op aangemaakt en vanuit het netwerk benader ik shares. Die kan ik toch niet benaderen op het moment dat een network-mapping pas wordt aangemaakt als ik zou 'inloggen'?

En vergeef me, ik weet het, ik ben redelijk noob op netwerk gebied. Kan helaas niet van alles evenveel verstand hebben, maar had het gevoel dat ik het op een redelijk eenvoudige manier op moest kunnen lossen.

Met de eerder genoemde manier lijkt het nu wel te lukken...

[ Voor 31% gewijzigd door Dexter op 17-01-2012 20:19 ]

• MAX3400

MAX3400

Nee, scripts in Windows... Dus op het moment dat user1 inlogt op Windows, wordt voor hem/haar een script gedraaid waardoor Windows connect met de Qnap en dus driveletters toekent aan de shares.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
[off-topic]Sow...lijkt wel een soort chat zo :)[/off-topic]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Aha! ik snap hem...

Dat zou eventueel ook nog kunnen natuurlijk. Kan ik ook wel eens wat mee proberen. En zo'n script maak ik dan ergens aan in systeembeheer/services-achtige omgeving? (moet ik gewoon even opzoeken...ik weet het)

• MAX3400

MAX3400

http://msmvps.com/blogs/k...ive/2004/11/03/17830.aspx

En ter test kan je de BAT-files gewoon op je Bureaublad mikken :)

En anders kan je allicht even googlen op "drive mapping batch file" voor meer/andere voorbeelden :)

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 20:23 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
THANKS!! Ga ik even mee stoeien!

Wist wel dat ik hier met mijn noob vragen terecht kon...altijd fijn :)

[ Voor 53% gewijzigd door Dexter op 17-01-2012 20:24 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Toch nog een klein vraagje...waarom zou je zeggen dat jouw methode veiliger/beter is dan de eerstgenoemde?

• MAX3400

MAX3400

Dexter schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:23:
THANKS!! Ga ik even mee stoeien!

Wist wel dat ik hier met mijn noob vragen terecht kon...altijd fijn :)
Nou ja, noob... Je bent al langer lid dus volgende keer even wat creatief de ingebouwde zoek-functie gebruiken om te zien of er al topics bestaan. Moeilijk is dit onderwerp niet dus vermoed dat er wel wat andere topics over "drive mapping" of "batch files" bestaan :)
Dexter schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:26:
Toch nog een klein vraagje...waarom zou je zeggen dat jouw methode veiliger/beter is dan de eerstgenoemde?
Zeg nergens dat het beter/veiliger is... Het is wel iets beheersbaarder dan elke user maar laten uitzoeken hoe hij/zij bij elke share komt.

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 20:27 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ter info : Scripts zoals die van MAX3400 zijn geen beveiliging, het is nog niet eens het verstoppen van de data.
Het is enkel niet meer het op het allereerste gezicht tonen van de data.
Iedereen die via netwerkbeheer naar de QNAP browsed ziet gewoon de share2 staan en mag daarbij, er is enkel geen drive-letter aan gekoppeld.

Als je dat zou willen stel dan op je QNAP in ieder geval je shares zo in dat ze op een $ eindigen dan worden ze niet getoond in de windows verkenner (nog steeds beveiliging van nul maar dan is het in ieder geval ietwat verborgen)

Qua echte oplossing heb ik niets (behalve als die QNAP een volwaardige Samba-server draait, maar dan zijn er genoeg tuts te vinden)
Pagina: 1