Toon posts:

pc word ineens traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi tweakers
ik heb een vraagje ik zit met het volgende
het lijkt wel of de pc steeds slomer word
ik heb een agility 3 ssd aangesloten op sata 6
eerst werkte het nog zo snel en nu begint het minder te worden

ik haal ook bij crystaldiskmark ongeveer 200mbps read
terwijl op de site 525mb staat dit vind ik al raar
de ssd is aangesloten op sata 6gbps poort op ahci
op een 890fxa ud7 moederbord
de ssd heeft trouwens ook de nieuwste firmware 2.15
kan het aan de ssd liggen?
of hoe zorg ik ervoor dat het weer lekker loopt

ik heb windows 7 64bit ultimate dus dat werkt gewoon lekker met een ssd

hoe zou het komen dat het ineens zo traag is ?
bvd .
henk

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Wat zegt HD Tune over de health status?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
ik ga eens kijken voor hd tune
heb de ssd gedefragmenteerd dan werkt het gewoon weer super
maar is het schadelijk voor de ssd??

Verwijderd

Topicstarter
de health is ok
maar waar ik meldingen over krijg is over de temperatuur
128 graden
in een haf x kan gewoon niet kloppen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een keer defragmenteren is niet schadelijk voor de SSD, maar ga het niet regelmatig doen. Tijdens het defragmenteren moet de SSD veel (her)schrijf-operaties uitvoeren en dat gaat ten koste van de levensduur.
Tevens zou het met een SSD niet nodig zijn omdat de toegangstijd van een SSD zo laag is dat deze, zeker ivm een conventionele hard disk, instantaan bij de benodigde datablokken kan komen. Of die nou op locatie 1, 2 en 3 staan of op 103, 2005 en 310054, om maar even een willekeurig blokje te noemen, maakt niet uit: de SSD heeft er ongeveer net zo weinig tijd voor nodig.

Werkt je TRIM wel correct? Er zijn vast tooltjes voor Windows die je dat kunnen vertellen.

Verder is je probleem en vraag puur gebaseerd op observatie en gevoel, voor zover ik hier kan zien. Is de PC daadwerkelijk trager? Kun je de tijd dat deze er langer over doet meten met een stopwatch oid?
Zijn benchmarks ook daadwerkelijk trager dan toen je de SSD net had?
ik haal ook bij crystaldiskmark ongeveer 200mbps read
terwijl op de site 525mb staat dit vind ik al raar
Op de site staat inderdaad 525MB/s, maar dat is een best case geval, wanneer alle data die gelezen wordt gecomprimeerd is opgeslagen. Dat is een eigenschap/truukje, hoe je het ook wilt noemen, van de SandForce controller.
Deze probeert data te comprimeren en dan gecomprimeerd weg te schrijven. Dat geeft twee voordelen: je hoeft minder te schrijven naar je flash cellen. En wanneer je gaat lezen, hoef je fysiek minder data terug te lezen. Dan ben je dus eerder klaar.
Dat truukje werkt echter alleen met data die zich goed laat comprimeren, en lang niet alle data laat zich goed comprimeren. Een Word document comprimeert bijvoorbeeld prima, maar een JPEG foto of MP3 totaal niet (die bevatten immers al gecomprimeerde data).

Daarnaast heb je nu waarschijnlijk een stuk meer geïnstalleerd dan in het begin? Was de disk misschien met iets bezig ten tijde van de "sloomheid"? Bijvoorbeeld Windows Update of een virusscan op de achtergrond?

Hoe meer je weet en hoe meer info je hierdoor kunt geven, hoe duidelijker dit geval zal worden.
Maar meer dan gissen kunnen wij zo ook niet.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.