Voor gaming kan ik de SoundBlaster X-Fi, ondanks dat deze ermee gepromoot werd, afraden.
Voor opname van muziek en allerlei audiozaken kan het best een leuk ding zijn, helemaal als je zo'n break-out box erbij hebt.
Wat gaming betreft:
Het is een prachtig stuk hardware, welke helaas teleurgesteld wordt door de software die ervoor benodigd is.
Mijn broertje heeft een X-Fi kaart gehad, zo'n Fatal1ty variant met break-out box.
Hij had op zijn machine destijds vaak last van dat games die hij eigenlijk zonder problemen zou moeten kunnen spelen volgens zijn specs, toch niet speelbaar waren. Lage framerates en framedrops waren aan de orde van de dag. Machine overklokken hielp een klein beetje, maar nog steeds ondermaats presteren in games. Met benchmarks en op de desktop was er niets aan de hand.
Hij begon dus minder te gamen. Op een dag besloot hij zijn X-Fi te verkopen. Het geluid was wel iets beter dan zijn onboard chip, maar hij maakte er dermate weinig gebruik van dat hij het geld wat deze zou opleveren liever in iets voor zijn gitaar wilde steken.
Kaart er uit dus en klaarmaken voor de verkoop, maar die is uiteindelijk in zijn kast beland...
Op een dag kwam toen Battlefield: Bad Company 2 uit. Dat vond mijn broertje wel tof, dus kopen!
Na een paar dagen lekker gespeeld te hebben: ik heb die X-Fi nog liggen! Dat moet super geluid geven in deze game. Dus wij die kaart weer teruggezet en de nieuwste drivers op de PC geïnstalleerd.
BC2 opstarten en spelen. wtf... lage framerate, het was onspeelbaar.
En het enige wat we veranderd hebben was de X-Fi inbouwen...
Audio kwaliteit wat omlaag gegooid, hielp niets.
Dan die X-Fi er maar weer uit en kijken wat dat doet. Software er af, onboard Realtek weer aanzetten in het BIOS en gaan. En hoppa, spelen. Prima framerate ook.
Ik kan je vertellen dat die kaart daarna binnen een week verkocht was...
Creative was leuk tot en met de Audigy series, Windows XP en je het geluk had dat het goed werkte allemaal. De Sound Blaster Live! is ook een prima kaart die ook wat softwarematige kuren had, maar als het werkte dan kwam er goed geluid uit.
Alles daarna: niet meer aan beginnen is mijn advies.
Ik loop in ieder geval met een grote boog er omheen tegenwoordig.
De alternatieven zoals de Asus Xonar schijnen ook wel leuk te zijn en prima geluid te geven. En Auzentech schijnt van de X-Fi chips ook leuke dingen te kunnen maken die betrouwbaarder zijn.
Echter zou ik het eerst eens met de onboard proberen. Een losse geluidskaart is in de meeste gevallen maar marginaal beter dan een onboard chip. De limitatie ligt veel vaker bij de gebruikte speakers en de manier van aansluiten.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.