Toon posts:

Geluidskaart nog de moeite?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu een on-board geluidskaart. Ik had een SoundBlaster XiFi thingie, maar die heb ik bij Vista eruit gegooid omdat beide geluidskaarten elkaar steeds in de weg zaten. Ik heb nu Win7.

Ik vraag me nu af of het nog de moeite is om een geluidskaart te kopen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:04

D4NG3R

kiwi

:)

De bottleneck van de meeste audiosystemen zijn de speakers/headset en/of versterker. Dus de vraag is: Heb jij een heel goedkoop geluid van Trust of een audiosysteem van Bang & Olufsen oid :+ .

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 17-01-2012 15:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:28
Voor mijn studiomonitoren van samen pakweg 1000 euro gebruik ik inderdaad een aparte (USB) geluidskaart. Veel beter als onboard op bijv. ruis e.d.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt er maar helemaal aan wat je er zelf van vind. Ik vind onboard audio meer dan prima, maar er zijn genoeg mensen die wel een losse geluidskaart willen hebben.

Ben je tevreden over de audio die je nu hebt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak.

Geluidskaarten zijn audiodevices, en daar hebben we een heel subforum voor, Audio & HiFi

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 20:17
Als je die Z-5500 digitaal gebruikt dan is het niet de moeite. z-5500 is sowieso niet de moeite voor muziek. (behalve voor muziek met heel veel boem boem wegens de subwoofer).

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik op PC is vnl. games.

@Dion, tnx!

@N0elite: Mac is via optische kabel, dus digitaal, PC heb ik via kabels aangesloten. Ik zal dat eens omdraaien, kijken of het een goed resultaat levert.

Muziek luister ik hetzij via de audiopoort op de Z-5500, headphone amp of audiopoort Mac en dan via koptelefoon (Senn HD650, AKG701).

Maar zoals ik al zei, ik gebruik de PC vnl. voor games, dus de vraag of een geluidskaart nog voordelen heeft is vnl. voor games. Dan is veel boem boem geen probleem trouwens ;-)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voor gaming kan ik de SoundBlaster X-Fi, ondanks dat deze ermee gepromoot werd, afraden.
Voor opname van muziek en allerlei audiozaken kan het best een leuk ding zijn, helemaal als je zo'n break-out box erbij hebt.

Wat gaming betreft:
Het is een prachtig stuk hardware, welke helaas teleurgesteld wordt door de software die ervoor benodigd is.
Mijn broertje heeft een X-Fi kaart gehad, zo'n Fatal1ty variant met break-out box.
Hij had op zijn machine destijds vaak last van dat games die hij eigenlijk zonder problemen zou moeten kunnen spelen volgens zijn specs, toch niet speelbaar waren. Lage framerates en framedrops waren aan de orde van de dag. Machine overklokken hielp een klein beetje, maar nog steeds ondermaats presteren in games. Met benchmarks en op de desktop was er niets aan de hand.

Hij begon dus minder te gamen. Op een dag besloot hij zijn X-Fi te verkopen. Het geluid was wel iets beter dan zijn onboard chip, maar hij maakte er dermate weinig gebruik van dat hij het geld wat deze zou opleveren liever in iets voor zijn gitaar wilde steken.
Kaart er uit dus en klaarmaken voor de verkoop, maar die is uiteindelijk in zijn kast beland...

Op een dag kwam toen Battlefield: Bad Company 2 uit. Dat vond mijn broertje wel tof, dus kopen!
Na een paar dagen lekker gespeeld te hebben: ik heb die X-Fi nog liggen! Dat moet super geluid geven in deze game. Dus wij die kaart weer teruggezet en de nieuwste drivers op de PC geïnstalleerd.
BC2 opstarten en spelen. wtf... lage framerate, het was onspeelbaar.
En het enige wat we veranderd hebben was de X-Fi inbouwen...
Audio kwaliteit wat omlaag gegooid, hielp niets.
Dan die X-Fi er maar weer uit en kijken wat dat doet. Software er af, onboard Realtek weer aanzetten in het BIOS en gaan. En hoppa, spelen. Prima framerate ook.

Ik kan je vertellen dat die kaart daarna binnen een week verkocht was...

Creative was leuk tot en met de Audigy series, Windows XP en je het geluk had dat het goed werkte allemaal. De Sound Blaster Live! is ook een prima kaart die ook wat softwarematige kuren had, maar als het werkte dan kwam er goed geluid uit.

Alles daarna: niet meer aan beginnen is mijn advies.
Ik loop in ieder geval met een grote boog er omheen tegenwoordig.

De alternatieven zoals de Asus Xonar schijnen ook wel leuk te zijn en prima geluid te geven. En Auzentech schijnt van de X-Fi chips ook leuke dingen te kunnen maken die betrouwbaarder zijn.

Echter zou ik het eerst eens met de onboard proberen. Een losse geluidskaart is in de meeste gevallen maar marginaal beter dan een onboard chip. De limitatie ligt veel vaker bij de gebruikte speakers en de manier van aansluiten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 13:40
Zelf heb ik de Asus Xonar DX en ik moet zetten dat ik dit wel een behoorlijk verschil vond tegenover mijn onboard audio. Het verschil hoor ik al helemaal als ik mijn koptelefoon (sennheiser HD555 en beyerdynamic t50p) op zet. Als ik mijn boxen (Z-5500) aan sluit, merk ik het wel. Maar niet heel erg ofzo.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Verwijderd

Topicstarter
@Ultraman, dank voor je verhaal. Ben idd met Vista gekapt met de geluidskaart. Werkte gewoon niet.

@Intruder: jij hebt tenminste serieuze koptelefoons :-)

Ik ga eens een paar dingen uitproberen. Ik heb nog zo'n USB dingetje liggen, kijken of dat werkt.
En ik ga de optische kabel gebruiken met de Z-5500, kijken of ik uberhaupt verschil merk :-)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:53
Vanaf Windows Vista maakt MS gebruik van dezelde audioprocessing als in de Xbox360. Dit houd in dat de acceleratie (processor) in iedere geluidskaart opeens niets meer waard is, deze hardwareacceleratie wordt niet meer gebruikt. Het enige verschil tussen on-board en apparte kaart zijn de D/A-convertors en de driverkwaliteit.
Zo heb ikzelf een Asus Xonar 2D in mijn HTPC en dat klinkt stukken beter dan het onboard geluid.

Lees net dat Windows 8 weer "offloading" gaat ondersteunen. Niks zo veranderlijk als een OS-maker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door technopeuter op 18-01-2012 22:02 ]

diskeltische lurker

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
dion_b schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:59:
Overige Hardware is geen dumpbak.

Geluidskaarten zijn audiodevices, en daar hebben we een heel subforum voor, Audio & HiFi

Move OH -> AH
Geluidskaarten lijken me eerder onder overige hardware vallen. A&H staat onder consumentenelektronica.
Een geluidskaart voor een PC is alle behalve deticated consumentenelecttronica.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 17:29
Mijn advies is dat je al het spul van Creative beter kan laten liggen. Het verschil in kwaliteit is marginaal en niet in verhouding met het bedrag dat je er aan uit geeft.

Voor gaming biedt een dedicated geluidskaart alleen voordeel door de taak van je processor weg te nemen (in theorie). Of dit in de praktijk enige perfomance voordelen oplevert betwijfel ik. Voor het geluid ansich hoef je dit dus niet te doen en voor perfomance ook niet.
Wat een veel grotere rol speelt zijn de speakers (of headphones), maar voor gaming heb je al een behoorlijke set staan.

Als je voornamelijk naar muziek luistert, of misschien zelfs opneemt dan is het wel aan te raden om een dedicated "soundcard" te gebruiken. Maar ook in dit geval laat je alle creative zaken links liggen. Ga in dat geval op zoek naar een extern device (usb of firewire) van bijvoorbeeld focusrite of M-audio. Daar zitten goede dac's in. Als je deze stap neemt, kan ik je nu alvast vertellen dat je daarna ook een behoorlijke speaker/monitor set wil aanschaffen om het maximale eruit te halen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

newbreed schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:05:
Voor gaming biedt een dedicated geluidskaart alleen voordeel door de taak van je processor weg te nemen (in theorie). Of dit in de praktijk enige perfomance voordelen oplevert betwijfel ik.
Nul komma nul en ook niet merkbaar. Maar je vergeet een ander punt waar een geluidskaart toch zeker nut kan hebben: surround in games wanneer een set digitaal aan wordt gesloten. Om dat voor elkaar te krijgen is er iets als Dolby Digital Live en/of DTS Connect nodig. Er zijn enkele moederborden die één van de twee of beide ondersteunen, maar niet veel. Met optisch/coaxiaal aansluiten en de eis om dan 5.1 surround te hebben dan heb je gewoon een geluidskaart met DTS Connect of DD Live nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
@Fear: m'n onboard geluidskaart heeft ook optisch uit, of analoog 2x front, 2x rear en center uitgangen.
De Z-5500 heeft weer Dolby surround dacht ik.

Begrijp ik het goed dat als ik de Z-5500 optisch aansluit dat de Z-5500 dan de DAC doet?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:07:
@Fear: m'n onboard geluidskaart heeft ook optisch uit, of analoog 2x front, 2x rear en center uitgangen.
Dolby Surround != Dolby Digital Live

Dolby Digital Live maakt on the fly Dolby 5.1 zodat je in games surround hebt. Een game is interactief en kan dus niet worden voorzien van een vooraf gebakken audiotrack zoals dat bij een film wel kan. De tegenhanger van Dolby Digital Live is DTS Connect die on the fly een DTS stream maakt.

Als je een PC zonder DTS Connect of Dolby Digital Live op de Z-5500 aansluit heb je maximaal 2.0 stereo.
Begrijp ik het goed dat als ik de Z-5500 optisch aansluit dat de Z-5500 dan de DAC doet?
Klopt :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 17:29
@Fear thanx voor het college, daar had ik namelijk niet aan gedacht.

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 14:06

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:07:

Ja, maar dan ben je wel afhankelijk van de DAC in de Z-5500, wat qua kwaliteit beter is als het mobo, maar slechter als een goede geluidskaart (immers het is slechts een extra functie waarmee logitech kan adverteren)

Als je dus de beste geluidskwaliteit wilt is een echte geluidskaart nodig, maar als je het niet hoort loont het ook niet de moeite. Wel is het zonde een echte geluidskaart digitaal op een z5500 aan te sluiten!

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Achilles schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:41:
[...]

Ja, maar dan ben je wel afhankelijk van de DAC in de Z-5500, wat qua kwaliteit beter is als het mobo, maar slechter als een goede geluidskaart (immers het is slechts een extra functie waarmee logitech kan adverteren)

Als je dus de beste geluidskwaliteit wilt is een echte geluidskaart nodig, maar als je het niet hoort loont het ook niet de moeite. Wel is het zonde een echte geluidskaart digitaal op een z5500 aan te sluiten!
Alsof de DAC in de Z-5500 ondergeschikt is aan de speakerset zelf.
Pagina: 1