Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelf PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Laatst heb ik een oude pc van me omgetoverd tot Ubuntu server. Maar de specificaties van de oude pc en daarmee de snelheid enzovoort bevallen toch niet echt, dus ik vroeg me af in hoeverre het mogelijk is om zelf een pc te bouwen met oude componenten?

Dus bijvoorbeeld een pc met 2 of 3 moederborden met alle toebehoren. Zodat je dus met verouderde componenten, een beperkt budget en de nodige handigheid toch een snelle pc hebt.

Het uiteindelijke resultaat is niet eens het belangrijkste, het lijkt me ook gewoon interessant en leuk om het een keer uit te proberen.

Heeft hier iemand ervaring mee, of is er misschien een andere tweaker die dit eerder gedaan heeft?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je een OS clustered kan opbouwen, is het zo goed als onmogelijk om moederbord 1 te laten communiceren met moederbord 2.

De vraag is dus op welke lagen van het OSI-model je oude componenten wil laten samenwerken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 21:51

Liveshort

Certified Crazy Person

Tja, voorzover ik weet onmogelijk met de huidige software. Sowieso is jou hardware hier ook niet voor gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Liveshort op 17-01-2012 15:07 ]

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Liveshort schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:07:
Tja, voorzover ik weet onmogelijk met de huidige software. Sowieso is jou hardware hier ook niet voor gemaakt.
Dan weet je niet genoeg ;)

Ik heb al projecten gezien met 16 P166MHz systemen in een cluster. Dan spreek je al over 10+ jaar geleden. De hardware is helemaal het probleem niet. Software - met name het OS - is er ook in overvloed om een cluster te bouwen.

Enige punt waar je dan tegen aan gaat lopen is dat er amper software is dat in een cluster kan draaien. Een renderfarm gaat wel lukken, maar dat is toch redelijk specifiek.

De software in het OS moet natuurlijk wel van de clusters gebruik kunnen maken, beetje vergelijkbaar met een programma op een multi-core CPU draaien, terwijl die geen multi-core ondersteund, die zal dus nooit de volle kracht van de multi-core kunnen gebruiken.

Voor huis, tuin en keuken projecten is het wellicht leuk om ervaring op te doen, maar verder dan dat zal je denk ik niet echt komen.

Disclaimer: 2 a 3 moederborden met alle toebehoren, zijn gewoon 2 a 3 complete pc's

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 17-01-2012 15:33 ]

Ey!! Macarena \o/

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Heb het nooit geprobeerd, maar er is best wat te lezen over dit onderwerp.
'cluster' is het zoekwoord.
hier bv.
http://www.techimo.com/fo...ter-xp-supercomputer.html

Ben best wel benieuwd naar de resultaten van zo'n project.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• hardcoresmurf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07-2024

hardcoresmurf

Quod licet Iovi non licet bovi

is solaris hier niet een goed os voor?

• MAX3400

MAX3400

hardcoresmurf schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:53:
is solaris hier niet een goed os voor?
Ligt er nog steeds aan wat de bedoeling gaat worden. Ook met Windows kan je clusters bouwen en waarschijnlijk met OS/2Warp ook nog wel iets aan elkaar hangen. ;)

• hardcoresmurf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07-2024

hardcoresmurf

Quod licet Iovi non licet bovi

MAX3400 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:55:
[...]

Ligt er nog steeds aan wat de bedoeling gaat worden. Ook met Windows kan je clusters bouwen en waarschijnlijk met OS/2Warp ook nog wel iets aan elkaar hangen. ;)
tja er het hangt er idd van af wat hij er mee wil doen. bvb renderen of gamen (wat mij wat moeilijk lijkt op een cluster lag enz)

[ Voor 6% gewijzigd door hardcoresmurf op 17-01-2012 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
hardcoresmurf schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:57:
[...]

tja er het hangt er idd van af wat hij er mee wil doen. bvb renderen of gamen (wat mij wat moeilijk lijkt op een cluster lag enz)
Ik wil er vooral een server met verschillende service's draaien die gewoon super snel is. Niet omdat het perse noodzakelijk is, maar vooral omdat het kan. Het gaat dus totaal niet om de grafische prestaties maar vooral rekenkracht en stabiliteit/betrouwbaarheid.

M'n doel is voornamelijk een beetje hobby'en en ondertussen nieuwe dingen leren.. ;)

• MAX3400

MAX3400

Dus clustering want ik neem aan dat je je services "balanced" wil laten uitvoeren door de CPU's die je in totaal gaat gebruiken en over al het geheugen wat je op de moederborden gaat prikken.

Dus, eerst inventariseren wat je wil gaan draaien aan apps, services etc. Dan kijken of ze om kunnen gaan met clustering of node-rendering of iets dergelijks en dan pas eens gaan denken op welk OS dat mogelijk is.

Voor de kosten, en misschien om noooogggg meer te leren: Linux clustering maar geen idee of jouw services/apps daarvoor geschikt zijn. Windows clustering is wat kostbaar tenzij je via school of werk (of prive) toegang hebt tot MSDN of TechNet.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2012 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor alle reacties! Hier kan ik wel wat mee. Mijn idee was sowieso bedoeld om met Linux software te draaien, maar dan moet ik inderdaad goed uitzoeken of wat de mogelijkheden zijn.

Mocht ik er binnenkort mee beginnen en/of als er nieuwe vragen zijn dan laat ik het weten!
Pagina: 1