Witte waas in scherm iMac

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426461

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vanochtend viel mij het volgende op:

in de twee bovenhoeken van mijn 21,5 inch iMac uit 2010 zit een soort melkachtige waas. Deze is eigenlijk alleen goed te zien bij een zwart scherm. Het lijkt er op dat er met een vieze doek naar de binnenkant van het scherm is geveegd maar het zit echt aan de binnenkant van het glas.

Ik heb echter nog nooit met een overdreven vochtige doek het scherm afgenomen.

Verder kan ik ook een paar dode pixels ontdekken.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en wat ik hier mee kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 16:52
Klinkt als condens. Staat je iMac tegen het raam / parallel aan het raam?

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is simpelweg stof dat door de airflow in de behuizing op de glasplaat terecht komt. De glasplaat lekt vaak op de hoeken een beetje waardoor op die plekken lucht met stof langs de achterkant van de plaat stroomt. Je kunt de glasplaat loshalen en proberen het stof goed weg te vegen, maar kijk uit dat je het niet alleen maar erger maakt, want zodra de plaat eraf is komt er makkelijk stof bij.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Speedener: Nee, hij staat niet in de buurt van een raam, en op een kopje thee op mijn bureau na komt er geen vocht bij in de buurt.

@ Exirion: Het lijkt niet op stof. Het is echt een egale waas, zonder pluisjes o.i.d.

Is er nog iets aan die dode pixels te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 18:24

World Citizen

FreeReef.nl

Anoniem: 426461 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:00:
@ Speedener: Nee, hij staat niet in de buurt van een raam, en op een kopje thee op mijn bureau na komt er geen vocht bij in de buurt.

@ Exirion: Het lijkt niet op stof. Het is echt een egale waas, zonder pluisjes o.i.d.

Is er nog iets aan die dode pixels te doen?
Een dode pixel niet, maar als hij "vast " zit dan heel af en toe wel... En HEEEL HEEEL zacht tikje tegen de pixel kan hem losmaken en dan doet hij het weer...

Je kunt (ff goed googlen) met een zuignap het glas van je iMac afhalen... En dan kan je het schoonmaken mits het inderdaad iets van vuil is.

Neem dan wel de tijd en probeer een zo stof vrije omgeving te maken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 426461 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:00:
Het zal je verbazen ;) Was bij mij ook zo, en toch was het gewoon een heel fijne aanslag van stofdeeltjes. En dan wordt er bij mij thuis niet eens gerookt, want bij rokers komen aanslagvlekken op glasplaten nog vaker voor. Ik zou gewoon met een zuignapje (tomtom, handdoekhaakje) de glasplaats een naar voren halen en er met een schone doek langs vegen. Dan weet je het.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286612

heb hetzelfde gehad met mijn macbook, het is vocht. terug naar de winkel en hij wordt gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks mannen!

Ik hoop dat het niet erger gaat worden dan dit. Dan ga ik proberen de glasplaat schoon te maken. Ik moet ook wel enigszins beschaamd toegeven dat hier stevig word gerookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-03 20:30
Anoniem: 426461 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:19:
Thanks mannen!

Ik hoop dat het niet erger gaat worden dan dit. Dan ga ik proberen de glasplaat schoon te maken. Ik moet ook wel enigszins beschaamd toegeven dat hier stevig word gerookt.
Glasplaat eraf halen is zo gebeurd, even een zuignap regelen (van een TomTom ofzo) en je trekt dat ding er zo af ;) Dan kun je meteen even bepalen wat het is, als het wat anders is zou je nu nog maatregelen kunnen nemen zodat het niet erger wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 11:36
Thanks mannen!

Dan heb je je probleem gevonden. Dit valt verder ook niet onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom dank!

Ik ga er wat tutorials bij sprokkelen.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 426461 op 20-01-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35
Thanks mannen!

Die witte waas zit aan de binnenkant van de glasplaat. Daar heb ik ook regelmatig last van, vooral in de twee bovenhoeken. Ik ben ook een flinke roker en dat is behoorlijk kloten, want eerder (zonder iMac) had ik hier nooit last van.

Erger zijn de meer bruinige vlekken op het LCD scherm zelf. Deze zitten er namelijk echt in. Als je dat zelf schoon wilt maken dan ben je wel even bezig. Dan moet je het hele LCD scherm eruit halen en deze ook weer openmaken voordat je daar bij kan (heb ik nog nooit gedaan, want daar durf ik niet aan te beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 23:10
Ik heb nu zelf ook zoiets, maar dan een beetje in het midden van het scherm. Hopen dat ik nog garantie heb, want de power inverter van het scherm werkt ook niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 12:21
Hier ook met een 27" Imac gehad, eigenlijk nooit opgevallen totdat ik er een SSD in ging monteren, toen pas gezien hoe smerig het glas was van de binnenkant.

het 'demonteren' is ook echt zó gebeurd, totaal niet moeilijk / gevaarlijk
zoals genoemd wordt alleen even een zuignap (tom tom werkt perfect) op het glas zetten, scherm eraf halen, schoonmaken, goed droog maken ( vochtvrij ) en dan weer terug.
met 10 minuten gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
het kan ook zijn dat je gewoon de "backlits" ofwel de verlichting's LED's ziet, of teminste de schijn er van!
die dingen geven goed licht alleen het valt mij ook op bijv. in het donker met een zwarte achtergrond dat de hoeken van het scherm meer verlicht zijn dan bijv. het midden, dit is tevens zo bij de iMac van m'n pa (24 inch uit 2008/2009 ?)

het zou heel goed dit kunnen zijn, zo niet stuur dan even een foto'tje in dan heeft iedereen wat meer duidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 12:21
@harwarejunk, je bedoeld 'backlite bleeding' dit zou inderdaad ook kunnen, maar dit zou dan eigenlijk gelijk vanaf het begin al moeten opvallen, naar mijn idee zou dat niet 'steeds erger' moeten/kunnen worden, mischien als de Imac veel verplaatst wordt maar anders niet echt.

edit: hier wat voorbeeldjes van Blackbleeding 1 - 2 - 3 - 4

[ Voor 48% gewijzigd door _trickster_ op 20-01-2012 19:56 ]

Pagina: 1