[PW] Pentax Q

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:47
In de Pricewatch staan bij de Pentax Q modellen de brandpuntsafstand in 35mm-equivalent, terwijl bij andere ILC's de echte brandpuntsafstand gegeven wordt. Is dat een bewuste keuze geweest?

Voorbeeld:
pricewatch: Pentax Q + 47mm f/1.9 + 28-84mm f/2.8-4.5
pricewatch: Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:30

Fiber

Beaches are for storming.

Lijkt mij een foutje. Er zitten wel meer foutjes in de PW. Je kan natuurlijk altijd zelf de specs verbeteren. ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Alle 4 de kits hebben dit, ik heb geen zin om die allemaal apart te gaan verbeteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hmmm, wellicht zien ze hem als een compact, die staan wel standaard in de PW als 35mm eq. O-) Is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk. De bijbehorende losse lenzen staan sowieso nog niet in de PW. (Deels wel in de 'Unsorted'.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Je bedoelt neem ik aan de naam van de producten, en niet de daadwerkelijke specificaties? Voor zover ik weet staan alle brandpuntsafstanden in de PW specificaties voor ILC's vermeld als 35mm equivalent.

In de naam van het product wordt bij spiegelreflex camera's / ILC's de naam van de camera vermeld, gevolgd door de naam van de lens. Die namen komen overeen met de namen die de fabrikant de producten geeft. Bij de Pentax Q modellen is er niet echt een bruikbare naam van de fabrikant, en is er dus gekozen voor een algemene naam. Daarbij is per abuis de verkeerde brandpuntsafstand (de 35mm eq.) in genoemd. Dit is nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ch3cker schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:34:
...Voor zover ik weet staan alle brandpuntsafstanden in de PW specificaties voor ILC's vermeld als 35mm equivalent...
Nee hoor, bij het grootste deel van de ILC's staat gewoon netjes de echte brandpuntsafstand, zoals dat ook hoort, en niet de 35mm equivalent. Precies hetzelfde als bij de dSLR's. Alleen de Pentax Q, de Ricoh GXR, Nikon 1 en Panasonic GF3 zijn uitzonderingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 17-01-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ch3cker schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:34:
Je bedoelt neem ik aan de naam van de producten, en niet de daadwerkelijke specificaties? Voor zover ik weet staan alle brandpuntsafstanden in de PW specificaties voor ILC's vermeld als 35mm equivalent.

In de naam van het product wordt bij spiegelreflex camera's / ILC's de naam van de camera vermeld, gevolgd door de naam van de lens. Die namen komen overeen met de namen die de fabrikant de producten geeft. Bij de Pentax Q modellen is er niet echt een bruikbare naam van de fabrikant, en is er dus gekozen voor een algemene naam. Daarbij is per abuis de verkeerde brandpuntsafstand (de 35mm eq.) in genoemd. Dit is nu opgelost.
Het ging mij om de naam ja. Ik zie nu ook dat het is opgelost, thanks :)
In de specificaties staat niet alles in 35 mm equivalent. Bij de Pentax Q en Nikon 1 wel, bij m4/3, NEX en NX niet. Ik weet niet of het mogelijk is of het erbij gezet kan worden dat de brandpuntsafstand in 35mm equivalent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dit is het complete lijstje met modellen die als 35mm eq. genoteerd zijn volgens mij: http://tweakers.net/price...Czu-cqDlqxEj-8UV9ciMSX5Qk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Fiber schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:04:
[...]

Nee hoor, bij het grootste deel van de ILC's staat gewoon netjes de echte brandpuntsafstand, zoals dat ook hoort, en niet de 35mm equivalent. Precies hetzelfde als bij de dSLR's. Alleen de Pentax Q en de Ricoh GXR zijn uitzonderingen.
'Zoals dat hoort' valt te betwisten. De 'echte' brandpuntsafstand is niet zo héél interessant, aangezien je dan nog niet weet waar je aan toe bent (tenzij je de crop factor weet). Naar mijn mening is het daarom niet zo interessant om de 'echte' brandpuntsafstand te weten, maar wel het 35mm equivalent. Ik ben het er mee eens, echter, dat het nog mooier zou zijn als het beiden gespecificeerd zou zijn. Daar gaan we dus nog even achteraan.

Wat betreft de inconsistentie in de rest van de ILC cameragroep.. Daar gaan we nog even achteraan. Het kan echter even duren voordat dit allemaal gefixed is. We zouden jullie uiteraard erg dankbaar zijn als jullie ons hierbij zouden willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Wat is dan het handigste, per product op 'specs verbeteren' drukken of hier een rijtje geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zijn de lenzen in: http://tweakers.net/price...oqaH-mplRmiaVWGrKWAIaX0BQ gekoppeld aan de kitlenzen in http://tweakers.net/price...EGaXKCqZzrs1l4PrLGruHUsoH ?

Als dat zo is dan hoef je elke lens maar 1 keer goed te zetten... :)

Edit:
Ch3cker schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:26:
[...]
De 'echte' brandpuntsafstand is niet zo héél interessant...
Of het interessant is is weer een ander verhaal, maar het is wel wat er op de lens staat en hoe er (internationaal) aan een lens gerefereerd wordt. Een Nikon 1 10-30 is gewoon een Nikon 1 10-30 en geen Nikon 1 27-81 Googelen op een lens wordt anders wel heel lastig, en artikelen als dit zouden dan ook herschreven moeten worden: reviews: Hands-on: Nikon 1 V1 en J1

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1316982971.jpeg

Op zich is het toevoegen van de crop-factor en equivalente brandpuntsafstand natuurlijk wel handig. Maar dat mag niet ten koste gaan van de 'echte' brandpuntsafstand, vind ik.

Ik neem nu even de Nikon 1 als voorbeeld, maar hetzelfde geld natuurlijk voor de Pentax Q en alle andere ILC's Het valt mij ook op dat het eigenlijk alleen 'mis gaat' bij de nieuwste modellen. Is dat een bewuste beleidswijziging?

[ Voor 47% gewijzigd door Fiber op 17-01-2012 21:00 . Reden: Edit: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Fiber schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:06:
Zijn de lenzen in: http://tweakers.net/price...oqaH-mplRmiaVWGrKWAIaX0BQ gekoppeld aan de kitlenzen in http://tweakers.net/price...EGaXKCqZzrs1l4PrLGruHUsoH ?

Als dat zo is dan hoef je elke lens maar 1 keer goed te zetten... :)
Was het maar waar..
Edit:

[...]

Of het interessant is is weer een ander verhaal, maar het is wel wat er op de lens staat en hoe er (internationaal) aan een lens gerefereerd wordt. Een Nikon 1 10-30 is gewoon een Nikon 1 10-30 en geen Nikon 1 27-81 Googelen op een lens wordt anders wel heel lastig, en artikelen als dit zouden dan ook herschreven moeten worden: reviews: Hands-on: Nikon 1 V1 en J1
Vandaar ook dat we geprobeerd hebben beide in de specificaties op te nemen : de 'echte' brandpuntsafstand in de naam (type) van het product, en in de specificaties de 35mm equivalent. Ik ben het echter met je eens dat dit gewoon, tezamen met de crop factor, apart gespecificeerd hoort te worden. Dat staat ook al een tijdje op de agenda, maar helaas is dat niet het enige punt op die agenda.. :).
[afbeelding]

Op zich is het toevoegen van de crop-factor en equivalente brandpuntsafstand natuurlijk wel handig. Maar dat mag niet ten koste gaan van de 'echte' brandpuntsafstand, vind ik.

Ik neem nu even de Nikon 1 als voorbeeld, maar hetzelfde geld natuurlijk voor de Pentax Q en alle andere ILC's Het valt mij ook op dat het eigenlijk alleen 'mis gaat' bij de nieuwste modellen. Is dat een bewuste beleidswijziging?
Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van de 'echte' branpuntsafstand. Vandaar ook mijn voorbeeld om het apart te specificeren.
PowerUp schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:36:
Wat is dan het handigste, per product op 'specs verbeteren' drukken of hier een rijtje geven?
We gaan nog even kijken op welke termijn we de nieuwe specificaties kunnen toevoegen, en zodra daar meer duidelijkheid over is zal er in dit topic vanzelf een bericht verschijnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ch3cker schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:22:
[...]
We gaan nog even kijken op welke termijn we de nieuwe specificaties kunnen toevoegen, en zodra daar meer duidelijkheid over is zal er in dit topic vanzelf een bericht verschijnen :).
Als de structuur er eenmaal is dan wil ik best even helpen om de data in te kloppen...

Hoeft wellicht ook niet zoveel werk te zijn als je de drie velden brandpuntsafstand, crop-factor en equivalent in de PW software kan koppelen, zodanig dat als je twee waardes intikt dat dan de derde waarde automatisch gegenereerd wordt. Geen idee of zoiets überhaupt mogelijk is trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat is de status hiervan? Kan ik al wat doen om te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Na intern overleg hebben we het volgende besloten : alle camera's in de spiegelreflex categorie worden voorzien van de échte brandpuntsafstand. Dit betreft dus ook de ILC's, aangezien die in dezelfde categorie staan. Alle camera's in de compactcamera categorie worden voorzien van de 35mm equivalent van de brandpuntsafstand.

Wel is de specificatie "cropfactor" toegevoegd. Op deze manier is het tóch duidelijk, ook bij ILC's, wat voor brandpuntsafstand je nou daadwerkelijk hebt als je met de lens en camera gaat fotograferen. Dat is verreweg de beste en simpelste oplossing.

Het mooiste zou zijn als we het beiden zouden specificeren uiteraard : het 35mm equivalent en de echte brandpuntsafstand. Echter, gebruiken we dezelfde spec "zoom (wide)" en "zoom (tele)" bij de categorie compactcamera's, de categorie videocamera's en de categorie lenzen. Dat zou betekenen dat als we er bijvoorbeeld "zoom wide (35mm eq.)" van zouden maken, het zo ook bij bijvoorbeeld de categorie lenzen komt te staan. Je begrijpt hopelijk dat dat in de categorie lenzen niet echt van toepassing is.

Vandaar dus deze oplossing. Op dit moment staan er nog een aantal ILC's verkeerd gespecificeerd. Je zou ons kunnen helpen door deze camera's met de bovenstaande specs aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Klinkt goed, ik ga er vandaag aan beginnen. Gewoon via de knop 'specs verbeteren' neem ik aan...?

Geldt hetzelfde voor de betreffende lenzen in de categorie 'Lenzen'?

Ik zag ook dat de Sony SLT's deels in de ILC categorie en deels in de dSLR categorie staan. Kunnen we dat ook recht trekken? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor dSLR, maar voor ILC valt ook wel wat te zeggen. Of een derde categorie aanmaken?

Edit:
Het cropfactor schuifje gaat niet ver genoeg, moet tot zeker 5.5 (5.62 ?) kunnen voor de Pentax Q...
Wikipedia: Image sensor format

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 14-03-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ja, dat kan gewoon via de knop 'specs verbeteren'.

Alle lenzen in de categorie lenzen dienen de daadwerkelijke brandpuntsafstand te hebben. Dat ziet er een beetje raar uit bij bijvoorbeeld de 5-15mm lens, helemaal als je weet dat dat op de pentax q een 35mm equivalent oplevert van 27.5-82.5mm wordt. De gedachte hier achter is echter dat de lens in de toekomst wellicht ook op een andere camera, met een andere crop factor, gebruikt kan worden. Vandaar dat we bij lenzen de daadwerkelijk brandpuntsafstand specificeren.

De Sony SLT's horen uiteraard gewoon als DSLR gespecificeerd te staan. Alhoewel ze geen reflex meer hebben van de spiegel, hebben ze wel nog steeds een spiegel. De ILC heeft daadwerkelijk géén spiegel meer.

Dat schuifje zal automatisch aangepast worden als de cropfactor 5.5 bij een van de camera's gespecificeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

OK, duidelijk. Komt goed.

Alleen gaat in het wijzigings-formulier de cropfactor maar tot 2.0... Moeten nog wat waardes voor de Pentax Q (5.5) en Nikon 1 (2.7) aan worden toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 14-03-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ch3cker schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:04:
...
Dat schuifje zal automatisch aangepast worden als de cropfactor 5.5 bij een van de camera's gespecificeerd is.
Fiber schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:12:
...
Alleen gaat in het wijzigings-formulier de cropfactor maar tot 2.0... Moeten nog wat waardes voor de Pentax Q (5.5) en Nikon 1 (2.7) aan worden toegevoegd.
Ik kan die waardes dus niet specificeren omdat ze niet in het wijzigings-formulier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:42

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Klopt, zijn vaste waardes. Zijn bij deze toegevoegd. Mochten er meer waardes ontbreken, geef het dan even aan in dit topic, of vul bij de betreffende camera het opmerkingenveld in met de juiste cropfactor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Super! Dank voor de snelle reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sorry voor de kick.

Als we het gelijk goed willen doen dan mag je de formaten Nikon CX (1") en 1/2.3" ook nog even toevoegen aan het veld 'Sensorformaat'... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:42

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ook done. Het kan zijn dat de naamgeving nog veranderd, maar dat zal pas na het weekend worden. Ik zit zelf niet zo technisch in de camera's, dat is Ch3cker normaalgesproken, maar die heeft een dagje vrij. Je kan overigens gewoon de sensorformaten zoals ze nu staan benoemd invoeren, dit heeft verder geen invloed als de naam veranderd.
Pagina: 1