Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DOS] vraagje over Dir /h

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 10:54

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik weet nu niet of ik achterlijk word of gewoon oud... Maar ik kan me herinneren dat ik vroeger gebruik gemaakt heb van "dir /h" om alle bestanden weer te geven onder Dos (weet alleen niet meer welke versie en of het MS-Dos of een andere DOS versie geweest is).

Na wat gegoogel blijkt "dir /a" het meest overeen komt onder Windows 7.

Dus ging ik even googelen naar "dir /h" maar zie nergens dat deze functie bestond. Dus nu vraag ik me af of deze functie wel bestaan heeft in een of andere Dos variant. Kent iemand "die /h"? Of moet ik me nu zorgen over mijn geheugen maken?

Dit is dus geen topic om een oplossing te vinden (want die heb ik al) maar om te achterhalen of dir /h wel bestaan heeft.

Nog wat info, zelf denk ik dat het uit dos 5 t/m 6.22 zou moeten komen aangezien ik daar het meest mee gewerkt heb. Heb ook wel eens met andere Dos versies gewerkt zoals NewDos/80 en TRS-Dos, maar ook daar kan ik de "dir /h" niet vinden.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 14:47
tweede link van google:
http://www.computerhope.com/dirhlp.htm

het lijkt erop dat de dir/h niet heeft bestaan, maak je dus geen zorgen over je geheugen.

[ Voor 42% gewijzigd door Hans Esselink op 17-01-2012 11:49 ]

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10 16:10
Hans Esselink schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:47:
tweede link van google:
http://www.computerhope.com/dirhlp.htm

het lijkt erop dat de dir/h niet heeft bestaan, maak je dus geen zorgen over je geheugen.
Misschien de startpost even goed lezen.. Staat er in de link die jij nu stuurt of /h dan wel niet bestaan heeft?..

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
code:
1
DIR /A-D

is het handigste, dit laat alle files zien en niet de directories (niet recursief uiteraard).
DIR /A opzich doet niets als je de help van het DIR commando had gelezen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je bedoelt waarschijnlijk dir /ah eventueel gecombineerd met 's'.

dir /? geeft natuurlijk alle huidige parameters.

[ Voor 28% gewijzigd door F_J_K op 17-01-2012 11:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
F_J_K schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:59:
Je bedoelt waarschijnlijk dir /ah eventueel gecombineerd met 's'.

dir /? geeft natuurlijk alle huidige parameters.
/ah laat enkel de hidden files zien (waar s enkel de system files laat zien), 'alle' bestanden gaat het er in ieder geval niet mee worden.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mental schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:00:
[...]

/ah laat enkel de hidden files zien (waar s enkel de system files laat zien), 'alle' bestanden gaat het er in ieder geval niet mee worden.
Ik reageerde op de /h, voor alle file neem je natuurlijk het al genoemde /a-D (als je geen directories wilt zien).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Nee het was niet /ah was echt /h, tenminste dat is wat ik mij herinner.

Misschien een niet gedocumenteerde functie in een of andere versie.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgens mij was dir /h vroeger het zelfde als dir /?

Maar bij gebrek aan MS-DOS kan ik dat dus niet checken. Maar installeer eens VirtualBox, en gebruik een MS-DOS bootdisk van: http://www.allbootdisks.com/download/dos.html en check het.

Ey!! Macarena \o/

• BeerenburgCola
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-11 13:32
Pfttt eerste de beste google link over dir options....

Type: Internal (1.0 and later)

Syntax:

DIR [d:][path][filename] [/A:(attributes)] [/O:(order)] [/B][/C][/CH][/L][/S][/P] [/W]

Purpose: Displays directory of files and directories stored on disk.

Discussion

In addition to files and directories, DIR also displays both the volume name and amount of free storage space on the disk (if there are files stored in the current directory). Note that both of these are for the entire DISK, not just for the path you specified.

The DIR command is also useful if you want to know what directories have been created on the specified disk. The directories will be displayed along with the files on the disk. They can be identified by the DIR label that follows the directory name.

Wildcard characters (? and *) can be used to specify groups of files.
For more information on using the DIR command, refer to Chapter 2, Using Common DOS Commands.

When you use the DIR command, it will display all files that match the path and filename specifications, along with their size in bytes and the time and date of their last modification. If you don`t enter one of the options, the entire list will be displayed, even if the list is too long to fit on one screen. To limit the amount of data displayed, use either of the two options described below.

Options

/A:attributes Only the files whose attributes match the ones you specify will be displayed. You can enter a sequence of attributes after the colon. It is not necessary to enter spaces between entries. This option is available with DOS Versions 5 and 6.

The possible attributes are:

H|-H - Hidden (or not hidden) files.
S|-S - System (or non system) files.
D|-D - Directories (or files only).
R|-R - Read-only (or read/write) files.
A|-A - Archivable (or already archived) files.
/O:order - Allows you to specify the order in which the entries will be displayed. This option is available with DOS Versions 5 and 6.

The possible options are:

N|-N - By name (alphabetical or reverse alphabetical).
E|-E - By extension ( alphabetical or reverse alphabetical).
D|-D - By date and time (chronologically or reverse).
S|-S - By size (increasing or decreasing).
C|-C - Sorts by DoubleSpace compression ratio lowest to highest or highest to lowest. (Version 6.0 only)
G|-G - Group directories (before, or after) other files.
/B - (Bare format) Displays only file names.
/C - Displays the compression ratio of files compressed using DBLSPACE. This option is available with DOS Version 6.
/CH - Displays the compression ratios ofXT

To display only files on drive C that have no filename extension, enter

tion is available with DOS Version 6 DIR command will also display directories. They can be identified by the DIR label that follows the directory name.

plays file entries in the specified directory and all subdirectories located below it hierarchically.
/P - Pauses when the screen is full. Press any key to display another screen full of data.
/W - Displays only filenames and directory names (without the added information about each file) in a five-wide display format.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik zie geen "dir /h"

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

Je bedoelt volgens mij die dir commando welke alle bestanden in alle mappen van de computer liet zien toch? Dat was volgens mij dir /h maar is er in latere versie uitgehaald omdat het een soort van bug was in het commando.
Grote kans dat hij tot 6.22 nog bestand maar daarna vanwege de komst van Windows eruit gehaald is.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Nee hij liet alle bestanden van de huidige directory zien.

Ik heb nu van allbootdisks alle dos versies eens getest in virtual box, maar geen heeft deze optie. Wel heeft 5 en 6.x de optie dir, (dir komma). deze doet ook wat "dir /h" zou gedaan moeten hebben.

Denk dat toch dat het een andere dos variant geweest is of een of andere add-on. Norton Commander o.i.d. wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben.

/edit trouwens zijn die diskettes van allbootdisk niet compleet, tenminste mis ik diverse commando's zoals doskey.

[ Voor 12% gewijzigd door Roman op 17-01-2012 12:41 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien toch een gekruist draadje? ;)

DOS 3.30 kende wel het (ongedocumenteerde?) "format /h" commando waarmee de prompt overgeslagen werd en het formatteren onmiddellijk begon. Is later verwijderd. Waarschijnlijk wel zo verstandig met het gangbaar worden van harde schijven. :p

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dir is een commando (oftewel, zit integraal in command.com (net als CD / MD / RD enzo). Doskey is een programma, en is een losstaande tool, net als format.com Doskey is overigens een .EXE ;)

Je haalt dus 2 verschillende dingen door elkaar in je edit :P

En voor een bootdisk heb je dus eigenlijk geen doskey nodig, want het systeem start ook zonder.

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 17-01-2012 12:43 ]

Ey!! Macarena \o/

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
idd... maar toch mis ik dan programma's op die diskettes :+

Is ook logisch aangezien het op 1 diskette past.

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

Ik vergis me. Het was dir /s welke alle mappen en bestanden laat zien. Was altijd een leuke om mee te spelen!

Alleen maar dir /w of dir /a laten mappen en bestanden zien.

Verwijderd

Roman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:44:
Ik weet nu niet of ik achterlijk word of gewoon oud...
Het één sluit natuurlijk het ander niet uit, maar eh...
Maar ik kan me herinneren dat ik vroeger gebruik gemaakt heb van "dir /h" om alle bestanden weer te geven onder Dos
verstrooidheid is van alle leeftijden. Boven de 50.

Jouw commando was hoogstwaarschijnlijk niet dir /h maar dir /a:h (of voor de écht recalcitrante files dir /a:hs)
dir /h heeft voor zover mij bekend niet in MSDOS 4, 5 of 6 gezeten. Als je daarvóór al met DOS werkte verwacht niemand dat je nog weet welke commando's er waren, of hoe je kinderen en kleinkinderen heten :+

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:22
http://www.allbootdisks.com/disk_contents/dos.html
Lijstje met bestanden die werden bijgeleverd met de verschillende DOS versies.

Doskey was iig een .com bestand en zat pas vanaf 6.22 erbij..

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Doskey zat er al vanaf versie 5 in MS-Dos. Heel erg handig.

Dir /a:h laat alleen hidden bestanden zien. En wat ik bedoel was dan alle bestanden weer geven, dus wat dir /a zo een beetje doet.

En ik ben nog geen 50 en vergeet al dingen. Meestal vind ik ze dan in de koelkast of op de wc terug. Tenminste sleutels en schroevendraaiers. :+

Ik denk inmiddels dat het een of andere patch/add on was die ik geïnstalleerd had. Maar toch zou ik graag willen weten welke.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien had je vroeger geen MS-DOS, maar DR-DOS of PC-DOS, en dat die /h wel een parameter in was?

Behalve Microsoft waren er nog een aantal spelers op de markt met een DOS-variant.

Ey!! Macarena \o/

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Daar zat ik ook aan te denken. Maar naast MS-dos had ik alleen NewDos/80 en TRS-Dos draaien en daar kan ik ook niets over vinden, als die dan überhaupt verborgen bestanden aan kunnen.

Dus sluit ik een andere dos versie eigenlijk uit.

Verwijderd

Roman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:02:
Doskey zat er al vanaf versie 5 in MS-Dos. Heel erg handig.
Ik meende eigenlijk dat in 6.22 doskey standaard geladen werd, en je het in 5.0 zelf in je autoexec moest mikken. althans nog zat mensen helemaal enthousiast gemaakt met één regeltje toevoegen aan hun autoexec :+
Dir /a:h laat alleen hidden bestanden zien. En wat ik bedoel was dan alle bestanden weer geven, dus wat dir /a zo een beetje doet.
eh... ow jah :$
Ben ook al bijna vijftig...
En ik ben nog geen 50 en vergeet al dingen. Meestal vind ik ze dan in de koelkast of op de wc terug. Tenminste sleutels en schroevendraaiers. :+
sleutels in de koelkast snap ik. Je komt thuis en momdat je maar twee handen hebt leg je je sleutels op de boodschappen zodat je zo naar de keuken kunt doorstomen, alwaar je vervolgens het vlees in de koelkast schuift mét sleutels en ze na een half uur weer vindt. Maar wát doe jij op de WC met een schroevendraaier?!
Ik denk inmiddels dat het een of andere patch/add on was die ik geïnstalleerd had. Maar toch zou ik graag willen weten welke.
Je bent er wel vrij zeker van dat het echt /h was, voor iemand die schroevendraaiers kwijt maakt op het toilet :+

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja daar ben ik wel zeker van. Aantal dingen vergeet ik nooit meer. Zoals de enterprise XP code van mijn vorige werkgever... Kan handig zijn :+

Soms is het zo dat je voorlijk iets installeert en er gebruik van maakt totdat je iets nieuws krijgt en dan wonder je je dat die het niet meer doet.

Heb je dat nou niet dat je lekker bezig bent met knutselen aan iets, schroevendraaier in de hand en je krijgt ineens een het gevoel dat je naar de plee moet, dus ga je naar de plee, uiteraard nog met de schroevendraaier in de hand. voila... schroevendraaier kwijt. :+ Of nog erger: op de weg naar de plee leg je hem ergens halverwege neer 8)7

Pagina: 1