Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Suggestie voor "Spel- en tikfoutjes ..."

Pagina: 1
Acties:

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik plaats dit in een apart topic om "Spel- en tikfoutjes ..." niet te vervuilen.

Aangezien er in het grote topic Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes vooral leden komen die erg gesteld zijn op juist taalgebruik, lijkt het mij van belang dat de titel van dit topic volledig juist is. De huidige titel suggereert dat je er alleen voor spel- en tikfouten terecht kunt en niet voor andere taalfouten, terwijl een korte inspectie van de inhoud leert dat er, naast tikfouten, alle mogelijke taalfouten gemeld kunnen worden. De titel zou misschien kunnen worden: Taal- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

thomas_n schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:54:
Ik plaats dit in een apart topic om "Spel- en tikfoutjes ..." niet te vervuilen.
Fijn :*
Aangezien er in het grote topic Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes vooral leden komen die erg gesteld zijn op juist taalgebruik, lijkt het mij van belang dat de titel van dit topic volledig juist is. De huidige titel suggereert dat je er alleen voor spel- en tikfouten terecht kunt en niet voor andere taalfouten, terwijl een korte inspectie van de inhoud leert dat er, naast tikfouten, alle mogelijke taalfouten gemeld kunnen worden. De titel zou misschien kunnen worden: Taal- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes.
De titel is wellicht iets te 'krap' gekozen, maar als we 'taalfouten' in de titel zetten, staan we feitelijk ook meldingen over semantische fouten toe. Daar is echter bijna altijd de auteur voor nodig. Een simpel voorbeeld: "Jantje gaan naar school" is fout, maar de eindredactie weet dan niet of het "Jantje gaat naar school" moet zijn, of dat de auteur vergeten is om te vermelden dat Pietje ook naar school gaat. Zulke problemen kosten aanzienlijk veel meer tijd dan een 'echte' spelfout.

Daarbij vinden we het nooit een probleem als iemand een apart topic over een artikel aanmaakt. Ik zie een stuk liever dat een spelfout een eigen draadje krijgt, dan dat mensen te pas en te onpas problemen in S&T dumpen. Hoe makkelijker het is om S&T bij te houden, hoe sneller eenvoudige fouten worden opgelost. Dat lijkt mij in ieders voordeel en we laten het dus voorlopig zoals het is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rataplan op 17-01-2012 10:19 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.