Uitval van PC tijdens 'games', rest stabiel?

Pagina: 1
Acties:

• n2k
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem waarvan ik niet weet waarom en hoe 't komt namelijk:
Mijn PC gaat uit tijdens het loopen van de Heaven (v2.5) benchmark, dit gebeurt vaak na de eerste run. Ook is ie uit gegaan tijdens het spelen van Crysis Warhead. Maar ik kan bijvoorbeeld wel gewoon Rage (geen zwaar spel, maakt geen gebruik van SLI) spelen, of DOTA 2 (ook niet zozeer zwaar te noemen).

Mijn GPU's (2x MSI GTX 580 Lighting Xtreme in SLI) op fabriek overgeclockte instellingen (832MHz/4200MHz) worden ongeveer 69°C (bovenste GPU) en 61°C (onderste GPU) na de eerste run.

De heetste core van mijn CPU (Intel Core i7 2600K) overclocked tot 4.8GHz (gedaan met deze informatie) met een vcore van tussen 1.110v - 1.352v word 57°C. (schommelt veel omdat ie terug clocked naar 1.6GHz tijdens het loopen..)

Vervolgens ben ik de CPU gaan stress testen op de volgende manier:
- Prime95 blend voor 8 uur, gaat goed (heetste core 81°C)
- Prime95 small FFT's voor 8 uur, gaat goed (heetste core 82°C)
- LinX @ All voor 1 uur, gaat goed (heetste core 89°C)

Vervolgens heb nog mijn memory getest 4x4GB Kingston HyperX 1600MHz CL9 (was kit van 3, later 1 extra bij gekocht) deze draaien op: 1600MHz met timings van 9-9-9-27 @ 1.65v (niet overclocked dus).
- MemTest86+ voor ~8 uur, gaat goed (4 passes, 0 errors)

Vervolgens heb ik gemeten hoeveel watt (gemiddeld) de voeding moet leveren tijdens Heaven, tijdens idle en tijdens maximum stress van het hele systeem (ik heb een Corsair HX1000W):
- idle: 154 Watt
- Heaven: 484 Watt
- 3dMark06 Perlin Noise + LinX @ All: 737 Watt (er waren spikes van 858 Watt)

Overige specs:
#ProductPrijsSubtotaal
2MSI GeForce GTX 580 Lightning Extreme 3GB GDDR5 (V256-021R)€ 605,56€ 1.211,12
1Samsung Spinpoint F1 1TB 7200 RPM SATA-II (HD103UJ)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 91,14€ 91,14
2Compaq P1210 22"€ 0,-€ 0,-
1Sony NEC Optiarc (AD-7203S)€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P280€ 112,20€ 112,20
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Logitech G15 Gaming Keyboard (V1, Wired, Qwerty, US Int., Silver/Black)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse (Wired, Silver/Black)€ 39,14€ 39,14
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 20,-€ 20,-
1Intel Core i7 2600K (Sandry Bridge, D0)€ 273,-€ 273,-
1Corsair HX1000W€ 199,-€ 199,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 164,90€ 164,90
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX (Kit of 3)€ 66,-€ 66,-
1Asus P8P67 Deluxe (REV3.0)€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.388,42

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, en daar dan ook nog een oplossing voor heeft _/-\o_

[ Voor 64% gewijzigd door n2k op 17-01-2012 23:12 . Reden: zinsbouw, hyperlinks, missende informatie, specs ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
Is je stopcontact geaard?

als ie echt uit gaat dan is het meestal de voeding, al zou je zeggen dat een HX1000 meer dan zat moet zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• n2k
Yep, is geaard. Hij gaat uit, en na ~1 minuut gaat ie zelf weer aan.

[ Voor 65% gewijzigd door n2k op 17-01-2012 02:00 ]

• haarbal
kan je zware spellen wel spelen op stock frequentie/volt en met sli uit?

ff beide videokaarten proberen door de monitorkabel te wisselen.

als dat gewoon op beide kaarten goed werkt zou ik een andere voeding proberen.

Oh, en je pc is geaard, maar zit al je randapparatuur ook in dezelfde geaarde stekkerdoos? just checking :)

[ Voor 19% gewijzigd door haarbal op 17-01-2012 02:11 ]

• n2k
[/quote]haarbal schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 02:08:
Oh, en je pc is geaard, maar zit al je randapparatuur ook in dezelfde geaarde stekkerdoos? just checking :)
Enigste randapparatuur dat voeding nodig heeft van stopcontact = 2x CRT (Compaq 22" P1210), de woofer van mijn 5.1 surround systeem (Creative Inspire 5100) en een externe USB HDD die bijna nooit aanstaat :p
Maar die zitten ook allemaal in een geaarde stekkerdoos. Toetsenbord en muis + wireless xbox 360 receiver zijn usb en krijg via 't moederbord z'n stroompjes.
haarbal schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 02:08:
kan je zware spellen wel spelen op stock frequentie/volt en met sli uit?

ff beide videokaarten proberen door de monitorkabel te wisselen.

als dat gewoon op beide kaarten goed werkt zou ik een andere voeding proberen.
Ik zal em 's nachts laten loopen @ stock en geen SLI
edit:
's Nachts laten loopen en 's ochtends weer uitgezet dus heeft iets meer dan 4 uur gedraait op de bovenste GPU, onderste heb ik vannochtend nog 4 uur aangehad en die ging ook goed. Deze twee tests waren op stock speed, ik ga ze nu testen in SLI op stock speed, als dat werkt, test ik ze apart op fabrieks overclock.
edit2:
SLI op stock is ook uitval :( en Ik heb hier geen andere 1000w voeding om te testen

[ Voor 64% gewijzigd door n2k op 17-01-2012 20:40 . Reden: resultaat toegevoegd van test ]

• n2k
hier lees ik ook nare berichten over de HX1000W :( (gekocht in september 2009)...

offtopic:
Yep dit had ook een edit moeten zijn :X

[ Voor 54% gewijzigd door n2k op 17-01-2012 23:25 ]

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Valt alles uit, dus scherm ook, of enkel de PC? En krijg je geen BSOD code te zien? Indien enkel de PC uitvalt en het scherm niet (ervan uitgaande dat hij op hetzelfde contact is aangesloten) en je geen BSOD krijgt dan maakt er ergens iets kortsluiting (waterblock ofzo) of je voeding is kapot.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-01 01:08

M2M

medicijnman

hint: gebruik ook edit knop voor je laatste post.

Dan nog wat inhoudelijks:
- Draai eens furmark icm linx of intel burn test. Check de temps en kijk eens of je pc crashed.
- Gooi de overkloks er eens vanaf
- Heb je voldoende ambient cooling in je kast? (voldoende casefan's en een degelijke airflow door je kast?)
- Driver issues uitgesloten?

Bovendien is 90 graden voor een processorcore niet altijd even goed ;). Als het al stabiel is gaat het ten koste van de levensduur.

ow ja, gooi het rijtje specs even in deze post. Als je je inventaris weggooit is dit topic nutteloos voor anderen.

edit: als je voeding 900W uit de muur trekt, zal je pc dus eigenlijk een verwarmingselement zijn van 900W. Die warmte moet je pc ergens kwijt. Afhankelijk van de kast en de hoeveelheid casefan's e.d. zal dit een probleem kunnen zijn. Maar altijd beginnen bij stock. Je hebt namelijk 0 garantie op een werkend product als je je hardware OC'd.

[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 17-01-2012 22:30 ]

-_-

• n2k
n0valyfe schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:27:
Valt alles uit, dus scherm ook, of enkel de PC? En krijg je geen BSOD code te zien? Indien enkel de PC uitvalt en het scherm niet (ervan uitgaande dat hij op hetzelfde contact is aangesloten) en je geen BSOD krijgt dan maakt er ergens iets kortsluiting (waterblock ofzo) of je voeding is kapot.
Alleen PC, scherm gaat standby. Geen BSOD. Ik heb geen waterblokken, ik denk dat de voeding 't niet aan kan en zich zelf beschermd (+onderdelen in pc) door zich uit te schakelen.
M2M schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:27:
hint: gebruik ook edit knop voor je laatste post.

Dan nog wat inhoudelijks:
- Draai eens furmark icm linx of intel burn test. Check de temps en kijk eens of je pc crashed.
- Gooi de overkloks er eens vanaf
- Heb je voldoende ambient cooling in je kast? (voldoende casefan's en een degelijke airflow door je kast?)
- Driver issues uitgesloten?

Bovendien is 90 graden voor een processorcore niet altijd even goed ;). Als het al stabiel is gaat het ten koste van de levensduur.

ow ja, gooi het rijtje specs even in deze post. Als je je inventaris weggooit is dit topic nutteloos voor anderen.

edit: als je voeding 900W uit de muur trekt, zal je pc dus eigenlijk een verwarmingselement zijn van 900W. Die warmte moet je pc ergens kwijt. Afhankelijk van de kast en de hoeveelheid casefan's e.d. zal dit een probleem kunnen zijn. Maar altijd beginnen bij stock. Je hebt namelijk 0 garantie op een werkend product als je je hardware OC'd.
- Furmark werkt niet op de GTX 580 (over current protection), dan gaat de kaart terugklokken en word dus niet vol geladen (vandaar uitwijkingen naar 3dmark06 perlin noise, heaven). Ik zou dit eventueel kunnen uitzetten met een simpel switchje op mijn lightning kaart (maar niet nodig in mijn ogen, het systeem bezwijkt al bij heaven :p).
- Overclock is 't niet, zie mijn stress tests (ik snap wat je bedoelt dat het goed zou kunnen gaan zonder CPU overclock want dan hoeft de voeding minder stroom te leveren. Ik zal het proberen om te zien of ie dan nog uitvalt)
- Ik heb genoeg ambient cooling, 2 fans in aan de voorkant, 1 fan uit aan de achterkant, 2 fans uit aan de bovenkant (in Antec p280 kast).
- Ik draai op het moment 290.36 beta drivers, ik zou de stable eens kunnen proberen.

over je comment van edits: zie 2 posts terug met 2 edits, verkeerd geklikt en verder gegaan met het zoeken op internet, foutje 8)7
offtopic:
btw als ik blijf editen terwijl ik de laatste reactie heb geplaatst in het topic komt ie ook niet meer boven aan / word niet aangeduid dat er nieuwe/veranderde posts zijn.

Verder heb ik de cpu+moederbord op 12v1 rail en heb ik beide gpu's op de 12v2 rail aangesloten (volgens dit schema, ook heb ik nog 3 overige (zwarte sata/molex) powerkabels op de 12v2 rail zitten (dus bij de GPU's op). Ik denk, inderdaad dat de HX1000W helaas niet volstaat om mijn systeem op de benen te houden (aangezien ik dus ook nog van plan ben beide GPU's te overclocken).

edit:
Alles stock: nog steeds uitval tijdens heaven :( :( :( :( (GPU's dus ook officiele stock, niet fabriek overclock)
Ik zal nog even de non-beta driver proberen als laatste..
edit2:
Ook uitval bij de non-beta driver..

Dus nu mag ik Corsair opbellen en zouden ze mij een andere PSU moeten geven? (zit 5 jaar garantie op)
Aangezien NVIDIA ook aangeeft deze PSU SLI-Certified is voor GTX 580 SLI.
En Corsair de HX1000W in zijn Power Supply Finder laat zien (zelfs met extreme overclocked CPU en overclocked GPU aangevinkt)

[ Voor 16% gewijzigd door n2k op 18-01-2012 00:20 ]

• haarbal
kan je niet beter 1 gpu op de ene 12V lijn en de andere op de ander 12V lijn doen? Of beide kaarten op beide 12V lijnen?

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Ik kom toevallig langs dit topic en zit eens te lezen over jou problemen met je HX1000.

Ik heb een jaar of 2 terug dezelfde problemen gehad als jij hebt, pc reboote zichzelf en al dat soort gekheid. Ik heb toen corsair gemaild en de tip die ik kreeg was de voeding RMA te doen via de corsair site omdat de voeding gewoon kapot was. Ik kreeg 1,5 tot 2 weken later netjes een nieuwe voeding.

Dus mijn tip, vraag een RMA aan op de corsair site. Je kan de voeding naar almere sturen dus het is niet al te duur met verzendkosten

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik vind je temperaturen voor je OC bizar hoog!!! 89c, uurtje linx, uhm what, zin in slopen?? 7(8)7 (max 75c!!)
Voor de rest word het tijd een van de 580's er uit te halen en 1 voor 1 eens grondig te gaan testen met de verschillende bench programma's. Dus echt kaart er uit halen, een aantal dagen 1 kaart testen, en dan het zelfde doen met de 2e kaart.. Mocht dat goed gaan kan je er wel van uit gaan dat je voeding rma mag..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• n2k
haarbal schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:38:
kan je niet beter 1 gpu op de ene 12V lijn en de andere op de ander 12V lijn doen? Of beide kaarten op beide 12V lijnen?
1 GPU moet zowieso op 12v2 want die zit vast aan de PSU (2x6+2 PCIe connector voor 1 GPU) de andere is modulair met blauwe connectors en die kan ik kiezen om op 12v1 (samen met CPU+mobo) of 12v2 (samen met andere GPU + black molex/sata connectors). Mijn mening is dus dat 't zo goed zit.
IlIlIlIlIl schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:43:
Ik kom toevallig langs dit topic en zit eens te lezen over jou problemen met je HX1000.

Ik heb een jaar of 2 terug dezelfde problemen gehad als jij hebt, pc reboote zichzelf en al dat soort gekheid. Ik heb toen corsair gemaild en de tip die ik kreeg was de voeding RMA te doen via de corsair site omdat de voeding gewoon kapot was. Ik kreeg 1,5 tot 2 weken later netjes een nieuwe voeding.

Dus mijn tip, vraag een RMA aan op de corsair site. Je kan de voeding naar almere sturen dus het is niet al te duur met verzendkosten
Bedankt voor de informatie - :)
offtopic:
zie je dat streepje? :9
millman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:50:
Ik vind je temperaturen voor je OC bizar hoog!!! 89c, uurtje linx, uhm what, zin in slopen?? 7(8)7 (max 75c!!)
Voor de rest word het tijd een van de 580's er uit te halen en 1 voor 1 eens grondig te gaan testen met de verschillende bench programma's. Dus echt kaart er uit halen, een aantal dagen 1 kaart testen, en dan het zelfde doen met de 2e kaart.. Mocht dat goed gaan kan je er wel van uit gaan dat je voeding rma mag..
SLI uit en dan beeldscherm kabels omzetten = ook 0% gpu (en 0% video memory) gebruik van degene die niet is aangesloten, of zeg je dat dit toch anders is?
offtopic:
over je comment van hoge temps: Jah daarom stress ik ook niet met LinX :D, die 1 uur stress test is 't langste wat ik gedaan heb. Mijn visie over stabiel = allerdaags geen bluescreen/hang/crash/andere-onstabiele-oc-verschijnselen.
Want LinX (heel erg) en Prime95 zijn synthetische stress tests die in realworld-load termen nooit voorkomen. Mijn maat staaf is dan ook ~80°C synthetisch stress test = <72°C real world :)

[ Voor 11% gewijzigd door n2k op 18-01-2012 01:19 ]

• haarbal
n2k schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 01:01:
1 GPU moet zowieso op 12v2 want die zit vast aan de PSU (2x6+2 PCIe connector voor 1 GPU) de andere is modulair met blauwe connectors en die kan ik kiezen om op 12v1 (samen met CPU+mobo) of 12v2 (samen met andere GPU + black molex/sata connectors). Mijn mening is dus dat 't zo goed zit.
Kan je niet die ene kabel op 2 videokaarten aansluiten? en de andere ook? Neemt niet weg dat het zoals je het hebt aangesloten gewoon zou moeten functioneren.

de voeding zal wel gaar zijn, zou hem gewoon rma'en. Als je met een andere voeding kan testen is dat natuurlijk ideaal maar goed, ik denk niet dat veel mensen een 850W voeding hebben liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 18-01-2012 01:06 ]

• n2k
haarbal schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 01:04:
Kan je niet die ene kabel op 2 videokaarten aansluiten? en de andere ook? Neemt niet weg dat het zoals je het hebt aangesloten gewoon zou moeten functioneren.

de voeding zal wel gaar zijn, zou hem gewoon rma'en. Als je met een andere voeding kan testen is dat natuurlijk ideaal maar goed, ik denk niet dat veel mensen een 850W voeding hebben liggen.
Oh.. op die fiets, hetgeen wat je beschrijft word afgeraden in de manual.
If your video card requires two PCI-E connectors do not connect a hardwired PCI-E connector and a modular connector to the same video card.

[ Voor 17% gewijzigd door n2k op 18-01-2012 01:21 ]

• haarbal
dan moet je dat maar niet doen idd. vraag me af waarom, met die molex-pci-e verloopjes die je bij veel videokaarten krijgt zit je ook alle rails vrolijk te mixen zou ik zeggen.

• n2k
Zou 't mogelijk/verstandig zijn om een aparte voeding (600w) te verbinden met 2 pcie connectors op 1 gpu, terwijl de rest van mijn systeem stroom krijgt van mijn hx1000w ?
Deze 600w voeding is aangesloten met een 20pin connector op een oud moederbord zodat ik em aan kan zetten.

Of zou ik dan de boel opblazen, of problemen krijgen met de pcie bus want die geeft ook stroom aan de GPU?
Ik kan niet de boel aan elkaar solderen, aangezien ik de 600w voeding te leen heb.

edit:
Besloten niet een tweede PSU te gebruiken, durfde 't niet aan. RMA heb ik aangevraagd, nu maar hopen op 't beste.

[ Voor 21% gewijzigd door n2k op 18-01-2012 21:03 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-01 01:08

M2M

medicijnman

dat is mogelijk ja. Het is een kwestie van wat extra kabeltjes om de tweede voeding tezamen met de eerste een startsignaal te geven. Maar handiger is de boel met 1 GTX580 te testen. Als dat stabiel is, de andere GTX580 in de pc drukken. Werkt dat ook prima, dan is de kans vrij groot dat je voeding jouw monstersetup gewoon niet trekt.

Overigens zeggen temperaturen die je meet in windows niet zo bijzonder veel. Meetfouten zijn eerder normaal dan uitzondering en bovendien worden er meer dingen op een videokaart of moederbord warm waar geen sensortje tegenaan geplakt zit. Zeker als je een SLI setup hebt met twee lompe videokaarten (die samen dus 500+ W uit de muur trekken en dus ook 500W warmte veroorzaken), waarbij er weinig ruimte tussen de twee kaarten zit zou dat voor oververhitting kunnen zorgen bij de bovenste kaart.

lezen is moeilijk... ;)

Enfin, het is ook de bedoeling op t.net dat je niet constant je topic schopt. Pas na 24 uur is de regel. Waarom? omdat het anders nogal opdringerig over komt. Het is hier geen helpdesk en wij beantwoorden de vragen gratis en zonder urgentie.

-_-

• haarbal
Dat heeft ie al gedaan M2M, was stabiel.

Anyways, je moet die voeding dus gewoon RMA'en. Als je niet een week zonder je systeem kan moet je even een tijdelijke voeding aanschaffen, als je gewooon 1 van de 580's uit je systeem laat en even op stock blijft draaien kan je vast wel wat vinden voor een prikkie op de tweakers vraag en aanbod. Of je koopt gelijk een AX850 en verkoopt de voeding die je terugkrijgt van de rma.

Pagina: 1