[auto] dynamoruis probleem

Pagina: 1
Acties:

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik heb vorige maand de speakers in mijn auto vervangen en een nieuwe head-unit en versterker geplaatst.
Echter heb ik nu steeds een jagend geluid van de dynamo, het wordt erger als ik de verlichting aanzet :<

Hardware:
Speakers voor: JBL GTO638
Speakers achter: JBL GTO628
Versterker: JBL GTO504 (+ aangesloten met 5m 10mm2 op de accu)
Head-unit: JVC KD-R921 BT
2x 5M shielded RCA voor front en rear

Ik heb de + voeding links in de auto lopen en de speaker en RCA kabels rechts, voor de massa heb ik een aardingspunt gemaakt op het chassis 0,5m (eerst geschuurd tot ik blank metaal had)

Ik heb rustig de tijd genomen om alles aan te sluiten, toen ik klaar was zette ik de radio aan en na wat inregelen had ik goed geluid :)

Echter toen ik ging rijden kreeg ik last van "dynamo ruis" op de achter speakers (jagend geluid) :<

Toen begon het storing zoeken...

Front RCA op de versterker losgekoppeld > geen dynamo ruis
Rear RCA op de versterker losgekoppeld > geen dynamo ruis (front weer aangesloten)
Zelfde gedaan op de head-unit met het zelfde resultaat
Als ik de RCA kabel door lus van de front uitgang op de versterker naar de rear uitgang (korte RCA kabel) dan heb ik weer ruis

Zodra maar 1 RCA ingang is aangesloten front of rear >> geen ruis
Zodra ze er beide opzitten dan heb ik dynamo ruis op de Rear ook al draai ik de kabels om.

Ik heb de versterker ook al op meerdere aardpunten geprobeerd zonder resultaat :<
Als ik de massa kabel van de radio van het zelfde punt als de versterker haal wordt de dynamo ruis erger.

Aangezien ik geen ground loop filter tussen de RCA kabels wil gaan zetten vroeg ik me af of iemand hier een soort gelijk probleem heeft gehad... en zo ja wat was uiteindelijk het probleem cq de oplossing?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48
Heb je de gain van de versterker niet te hoog staan?

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Denk dat je dit niet leuk gaat vinden......maar zoals ik het aanschouw op basis van jouw verhaal zit het probleem in je versterker zelf en niet in de aardig of iets dergelijks. Zodra hij te zwaar belast wordt (fronts en rears erop) begint hij te ruizen dus denk ik dat het mis gaat met de voeding in je versterker.

• fast-server
@EricDH

Moet de gain helemaal wegdraaien om er vanaf te komen, maar dan is het volume zo laag en de gekluidskwaliteit zo slecht dat de stock head-unit nog beter klinkt.

@Zahariac

Het gebeurd ook als het volume heel laag staat, dan hoor je het juist meer.
Het is dus niet zo dat de versterker dit euvel gaat vertonen als hij vermogen moet gaan leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door fast-server op 17-01-2012 11:36 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Zahariac
fast-server schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:35:
@EricDH

Moet de gain helemaal wegdraaien om er vanaf te komen, maar dan is het volume zo laag en de gekluidskwaliteit zo slecht dat de stock head-unit nog beter klinkt.

@Zahariac

Het gebeurd ook als het volume heel laag staat, dan hoor je het juist meer.
Het is dus niet zo dat de versterker dit euvel gaat vertonen als hij vermogen moet gaan leveren.
In principe heeft het volume er ook niets mee te maken, de gain van je versterker staat namelijk nog steeds op hetzelfde "volume". Ergo. Hij versterkt altijd even hard. Alleen het ingang signaal naar de versterker verlaag je op je HU.

Wat ook nog kan is dat de massa van je HU niet goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Zahariac op 17-01-2012 11:45 ]

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 20:55
Kan je niet een condensator voor de versterker plaatsen?
Zou tog ook moeten werken?

• Zahariac
Littledevil9 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:46:
Kan je niet een condensator voor de versterker plaatsen?
Zou tog ook moeten werken?
Condensator is alleen om de accu te ontzien. Dat heeft geen invloed op een massaprobleem.

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-01 16:56
Probeer eens de versterker rechtstreeks op de accu aan te sluiten. De min dan. Ik heb het ook wel eens gehad en dat was toen wel de min

• fast-server
De massa heb ik ook al rechtstreeks op de accu aangesloten gehad zonder resultaat.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:23
Liggen je RCA's toevallig langs de kabelboom van de auto? Wat voor auto heb je? Mijn BMW pakte namelijk ruis op toen ik de RCA kabels rechts had te liggen, Met 1 kabel was het goed, bij 2 en 3 kabels had ik problemen, net zoals jou. Kabels liggen nu door de midden, en nergens meer last van.

• fast-server
Het is een Suzuki Liana.

Als ik 1 kabel gebruik en die door lus via de line-out van de versterker naar rear ingang met een andere korte RCA kabel dan heb ik het zelfde probleem.

Begin nu ook mijn twijfels te krijgen over de versterker...

zal zo mijn HTC desire eens aansluiten op de versterker en de line out op rear prikken.
Als hij dan nog fluit ben ik bang dat de versterker stuk is.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zit je versterker op het metaal van de auto?

En pak ook eens een extra massapunt bij je radio.

Wise enough to play the fool

• fast-server
Probleem is tijdelijk opgelost cq verholpen _/-\o_

Was net bij mijn ouders en mijn vader zij probeer eens een ontstorings condensator...
Hij haalde zo'n speciale condensator uit een bakje bij zijn elektronica spullen, over de fase en de massa van de versterker gezet en de dynamo ruis is weg :)

Het probleem zit hem h.w.s. in het vermogen van de accu (het gebrek aan vermogen)
Als accu niet voldoende vermogen kan leveren gaat de versterker het vermogen bij de dynamo wegtrekken.
Indien de verlichting of airco aanzet wordt is de belasting nog zwaarder en dan treed er ook meer dynamo ruis op.

Ik kan dit probleem helemaal oplossen door een zwaardere accu te plaatsen, moet hiervoor echter wel de accu klemmen vervangen aangezien ik een accu heb met dunne polen en er geen zwaardere dunne polen accu's zijn.

Volgende project :)

• Zahariac
fast-server schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:58:
Probleem is tijdelijk opgelost cq verholpen _/-\o_

Was net bij mijn ouders en mijn vader zij probeer eens een ontstorings condensator...
Hij haalde zo'n speciale condensator uit een bakje bij zijn elektronica spullen, over de fase en de massa van de versterker gezet en de dynamo ruis is weg :)

Het probleem zit hem h.w.s. in het vermogen van de accu (het gebrek aan vermogen)
Als accu niet voldoende vermogen kan leveren gaat de versterker het vermogen bij de dynamo wegtrekken.
Indien de verlichting of airco aanzet wordt is de belasting nog zwaarder en dan treed er ook meer dynamo ruis op.

Ik kan dit probleem helemaal oplossen door een zwaardere accu te plaatsen, moet hiervoor echter wel de accu klemmen vervangen aangezien ik een accu heb met dunne polen en er geen zwaardere dunne polen accu's zijn.

Volgende project :)
Maar heb je dan al een reguliere condensator ertussen zitten? Zo ja hoeveel farad is die? 1 zou opzich voor 9 van de 10 installaties genoeg moeten zijn maar je kan het proberen met een grotere van 2. Dan hoef je ook geen dure nieuwe accu aan te schaffen.

• fast-server
Ik heb er verder geen condensator er tussen zitten, aangezien ik nog geen sub heb lijkt me dat ook nog niet echt nodig.

• Zahariac
fast-server schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:00:
Ik heb er verder geen condensator er tussen zitten, aangezien ik nog geen sub heb lijkt me dat ook nog niet echt nodig.
Dat heb ik ook ooit gedacht met een seat ibiza (nieuwe auto nota bene!). Alleen een goeie composet in de deuren gezet en 2 weg in de zijschermen op de achterbank. Mooi wel dus dat m'n accu te weinig leverde. Momenteel draai in in mijn huidige auto een andere installatie....alleen een sub, en die doet het wel normaal zonder condensator (wel later voor de zekerheid toch tussen gezet).

Er is dus geen pijl op te trekken of je er wel 1 nodig hebt of niet. Maar in jouw situatie zou ik kijken of een condensator werkt (1 farad kost maar 3 tientjes). Naar mijn mening dus wel het proberen waard.
Pagina: 1