Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:34
Ongeveer een half jaar terug zijn we omgeschakeld van CanalDigitaal naar Digitenne. Belangrijkste reden was het forse prijsverschil per maand. Op jaarbasis scheelt het ons zo'n 300 euro. Omdat we net over de grens wonen (overigens maar 800 meter) kunnen we geen gebruik maken van kabel.

We hebben intussen drie antennes gehad. Een passieve, die dus niks doet, en twee actieve. De standaard buitenantenne van KPN geeft redelijk goed beeld, voor ongeveer 75% van de zenders. De nieuwe buitenantenne geeft juist minder beeld. Beiden zullen zo rond de 20/25db versterken.

Op c*nrad.nl heb ik diverse buitenantennes gevonden. Iemand een idee welke ik het beste kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 19:31
Persoonlijk denk ik dat je het beste af bent met een Yagi antenne (hoe meer elementen, hoe beter) in combinatie met een versterker. De versterker zet je zo dicht mogelijk bij de antenne. De plaatsing van de antenne en het goed uitrichten voor een optimaal signaal is ook van belang. Kijk ook even waar de dichtstbijzijnde zender bij je in de buurt staat.

Let op: De Nederlandse zenders zijn verticaal gepolariseerd en dat houdt in dat Yagi antennes dan ook met de elementen verticaal moeten worden opgesteld. Lees ook even deze dit en dit.

edit:
Gebruik goede kabel met weinig verlies, bijvoorbeeld Hirschmann Koka 799. Plaats de versterker direct na de antenne (het liefst in de mast) gebruikt één stuk kabel en hoogwaardige F-Connectoren. Trouwens niet alle ontvangers zijn even gevoelig, de ene heeft aan wat minder signaal al voldoende terwijl de andere meer signaal nodig heeft om beeld te geven.

[ Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-01-2012 01:02 . Reden: Aanvulling ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

digitenne buiten antennes hebben dacht ik vaak een voedings spanning nodig die via de antennekabel binnen komt, daar al naar gekeken/aangezet ?

http://www.digitennewinke...JSPxMbm1a0CFYpO3godlzWvmw
Power inserter tbv. KPN Digitenne (DVB-T). Voorziet de antenne van spanning als de ontvanger of tv deze spanning voor de antenne niet levert.

Wij raden aan om bij (LCD) televisies die geen 5 volt voeding kunnen leveren aan de antenne deze power inserter te gebruiken of om de KPN Digitenne DVB-T Insteekkaart CAM module. Deze starterskit is een compleet pakket om uw LCD televisie geschikt te maken voor Digitenne. De power inserter kunt u bestellen wanneer u al een smartcard en antenne heeft.

Merken waarvoor in de meeste gevallen de Power Inserter nodig is:

-Sony Bravia
-Samsung
-Philips Meer info

[ Voor 81% gewijzigd door Fish op 17-01-2012 01:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 00:44
Kan je nog Nederlandse internetproviders nemen zo kort over de grens? Dan zou je iptv kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
fish schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 01:27:
digitenne buiten antennes hebben dacht ik vaak een voedings spanning nodig die via de antennekabel binnen komt, daar al naar gekeken/aangezet ?

http://www.digitennewinke...JSPxMbm1a0CFYpO3godlzWvmw
[...]
De actieve antenne's hebben inderdaad 5V voeding nodig, soms kan de ontvanger deze leveren. Als dat niet het geval is gebruik je een power inserter :). @TS, we hebben hier op GOT ook een speciaal topic voor Digintenne, \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10 misschien staan daar ook nog goede tips in/tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
QErikNL schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 01:34:
Kan je nog Nederlandse internetproviders nemen zo kort over de grens? Dan zou je iptv kunnen overwegen.
Nee, helaas niet... Daar heb ik ook al naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
We hebben inderdaad al de power inserter. Zonder die power inserter is er uberhaupt weinig te beleven bij Digitenne. Ik heb ook al even gekeken naar de Yagi antenne.... Hehe, ziet er nogal buitenaards uit, vergeleken met die simpele kastjes die je bij KPN krijgt. Ik ga zelf nog wel even stoeien dit weekend en laat nog wel wat weten .

Bij Digitennewinkel ga ik niets bestellen. Dat ziet er zo.... zo... uit. :-(

Zelf zat ik trouwens te denken aan deze: http://shop.conrad.nl/mul...vb-t-antennes/941581.html. Werd getriggerd door de 41db versterker. Is 't wat?

[ Voor 7% gewijzigd door dakathefox op 17-01-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Als je nog een oude analoge 'hark-antenne' op het dak hebt staan dan kun je die ook gebruiken, wel even kantelen zodat de polarisatie klopt. Ik ben bang dat al die actieve buitenantenne's ongeveer hetzelfde resultaat geven (ook gezien de reviews). Misschien kun je nog wat aan de plaatsing doen, waar woon je ongeveer in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Gildehaus, dus in theorie moet het bereik prima te doen zijn. De hark antenne is al lang geleden van het dak gehaald en qua plaatsing hebben we ook zo'n beetje alles al geprobeerd. We kunnen aan de achterkant van het huis africhten op de mast in Drenthe, maar goed, dan moet ik weer 25-40m kabel door de woning leggen. Maak ik ook geen vrienden mee.
Pagina: 1