Onkyo TX-SR307 koppelen met Macbook en Samsung tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 21:38
Heren, ik hoop dat ik hier in het goede gedeelte van het forum zit, zo niet dan graag aangeven waar ik met mijn vraag terecht kan.

Ik heb de search functie al gebruikt maar kom niet op topics die volledig antwoord geven op mijn vraag, of beter gezegd vragen.

Ik heb een mac en gebruik deze nu vaak om films (al dan niet zelf gemaakt voor mijn studie journalistiek) op af te spelen. Deze films zijn full hd en ik doe dit nu door een vga verlengstukje vanaf mijn laptop naar de tv aan te sluiten, het geluid gaat via mijn onkyo sr307 met een minijack naar tulp.

Nou viel mij laatst op dat als ik een film via mijn ps3 afspeel (en dus via HDMI) het geluid via mijn jamo 5.1 set vele malen mooier/zuiverder eruit komt en de onkyo de subwoofer ook beter lijkt 'aan te sturen'. Kortom ik zou graag mijn mac via hdmi aan willen sluiten op mijn versterker & tv en dan uiteraard het geluid ook via HDMI.

Nou weet ik dat dit bestaat: Afbeeldingslocatie: http://image.made-in-china.com/2f0j00CvktWoFanSbg/Mac-Accessory-Mini-Display-Port-to-HDMI-Adapter-for-Apple-MacBook-MAC-DP-HDMI-ADPT-.jpg

Maar vanaf daar stopt mijn kennis ook wel.. Dus advies is meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die minjack naar tulp blijf je in elk geval nodig hebben aangezien jouw receiver geen geluid via HDMI doet. Verder zou dat verlengstukje denk ik wel kunnen werken, geen ervaring mee, maar in principe zou dat moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Dat is een displayport to hdmi converter, daarmee kun je in principe je macbook aansluiten op een HDMI aansluiten van je Onkyo.

Naar mijn weten is de jackplug van een Macbook tevens een optische uitgang. Dit houdt in, dat als je een jack to Toslink adapter gebruikt, je de mogelijkheid hebt digitaal geluid naar je Onkyo te versturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/pi/delock-adapter-35-mm-jack-m-toslink-f-haakse-hoek-84419-delock/large/4cd124ed2022d.jpg

Op mijn Yamaha RX-V367 kan ik per beeldingang een aparte geluidsbron selecteren!

[ Voor 8% gewijzigd door ihre op 16-01-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ja dat klopt, de minijack uitgang is ook een optische uitgang, een optie is dus een hdmi verloop stukje en de optische out en dan zou het geluid aanzienlijk beter zijn dan via de tulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Waar kan ik het beste deze 'apparatuur' halen, is dealextreme en of focalprice een verstandige keuze of zijn deze kwalitatief dusdanig minder goed en kan ik beter naar een media markt of andere nederlandse zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
BertP schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:12:
Waar kan ik het beste deze 'apparatuur' halen, is dealextreme en of focalprice een verstandige keuze of zijn deze kwalitatief dusdanig minder goed en kan ik beter naar een media markt of andere nederlandse zaak.
Mijn optische kabels e.d. heb ik gewoon bij de "onderdelenzaak" gehaald en geen slecht woord over te spreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/1523_1315982727.jpg

&

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/tragant82873.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Misschien dat een plaatje handiger is;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M4i7p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Inderdaad!

Thnx voor de moeite!

Probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Mooi, morgen even langs de media markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

BertP schreef op maandag 16 januari 2012 @ 22:55:
Nou viel mij laatst op dat als ik een film via mijn ps3 afspeel (en dus via HDMI) het geluid via mijn jamo 5.1 set vele malen mooier/zuiverder eruit komt en de onkyo de subwoofer ook beter lijkt 'aan te sturen'.
Hoe krijg je dat voor elkaar? De TX-SR307 heeft geen HDMI Processing, maar HDMI Switching. Geluid wat over HDMI wordt gestuurd gaat letterlijk door de receiver heen naar de TV. De Onkyo doet niets met het geluid. Dus of je hebt ook nog een optische kabel van de PS3 naar de Onkyo aangesloten of je hebt geen TX-SR307.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Uhh, heb wel een TX-SR307, en heb het als volgt aangesloten:

HDMI kabel van mijn samsung tv naar mijn PS3. En daarnaast nog een HDMI kabel van mijn tv naar mijn SR307.

En om films te kijken heb ik nu dus een vga verloopstukje van mijn mac naar de tv lopen en gaat het geluid via een minijack naar tulp op de SR307.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Overigens kan ik op mijn playstation aangeven dat het geluid & beeld via HDMI gaat. Wellicht dat dit je vraagstuk oplost?

http://manuals.playstatio...settings/audiooutput.html

[ Voor 25% gewijzigd door BertP op 17-01-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

BertP schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:15:
Overigens kan ik op mijn playstation aangeven dat het geluid & beeld via HDMI gaat. Wellicht dat dit je vraagstuk oplost?

http://manuals.playstatio...settings/audiooutput.html
Hoe een PS3 werkt is mij wel duidelijk, ik bezit er zelf eentje van toen ze nog 599 euro de stuk waren ;)
Het was alleen niet duidelijk hoe je alle apparatuur aan had gesloten, want zoals gezegd doet jouw receiver niets met het geluid wat over HDMI wordt gezonden. Echter ga je eerst via de TV. Dan blijft het nog apart dat je een HDMI-kabel van de TV naar de Onkyo hebt voor het geluid. De Onkyo heeft geen HDMI 1.4 en dus geen HDMI ARC. Dus hoe je geluid bij de receiver komt is me nog steeds een raadsel. Heb je niet toevallig een optische (of andere audiokabel) tussen de TV en de receiver hangen? Ik krijg namelijk echt geen goed beeld bij de situatie.

Dat is sowieso de beste manier om de PS3 (in jouw geval) aan te sluiten: HDMI naar de TV en dan de PS3 optisch met de Onkyo verbinden. Dan heb je echt DTS en Dolby Digital 5.1.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 17-01-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik denk dat ik de oplossing al weet, ik heb nog een tulp stekker van mijn tv naar mijn receiver lopen zodat ik het geluid dat via digitenne binnenkomt ook via mijn surround hoor. Deze pakt dus ook het geluid van mijn playstation denk ik.

Ik ga het nu overigens als volgt aansluiten.

PS3 -> hdmi kabel -> hdmi onkyo in

Onkyo hdmi out -> hdmi kabel -> samsung tv

Macbook beeld -> hdmi kabel -> hdmi onkyo in
Macbook geluid -> optische kabel -> optisch in

Of zit ik nu verkeerd met mijn ps3?

/edit:

Ik zit trouwens alles aan te sluiten en ik zie nu dat ik een sr308 heb... :X O-)

[ Voor 8% gewijzigd door BertP op 17-01-2012 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

BertP schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:33:
Ik denk dat ik de oplossing al weet, ik heb nog een tulp stekker van mijn tv naar mijn receiver lopen zodat ik het geluid dat via digitenne binnenkomt ook via mijn surround hoor. Deze pakt dus ook het geluid van mijn playstation denk ik.
Dan klopt het niet als het geluid van de PS3 beter klinkt, want dat is dan gelijk met het geluid wat je via de MacBook stuurt, ook stereo 2.0.
Ik zit trouwens alles aan te sluiten en ik zie nu dat ik een sr308 heb... :X O-)
En daar gaan we al, er klopte al niet veel van het verhaal :P Alles qua aansluiten kan je dus vergeten zoals het hierboven aan is gegeven. Enige wat je nodig hebt zijn drie HDMI-kabels: ééntje van de PS3 naar de Onkyo, eentje van de Mac naar de Onkyo en dan eentje van de Onkyo (Monitor Out) naar de Samsung. Digitenne moet je wel rechtstreeks aansluiten aangezien de Onkyo geen analoog naar digitaal conversie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Haha, dat is echt heel dom van mij :X

Maar goed, ik heb nu 3 HDMI kabels liggen.

1 van de PS3 naar de HDMI in van de onkyo
1 van de mac naar de HDMI in van de onkyo
1 van de onkyo naar de TV en die komt uit de onkyo out

Dit zou zo moeten werken? Daarnaast, is het slim om een optische kabel voor het geluid van de ps3 naar de Onkyo te gebruiken of is deze kwaliteit hetzelfde of minder dan via HDMI?

Ben wat forums afgegaan maar daar verschillen de reactie's de één zegt dat het met optisch aanzienlijk beter is en de ander zegt juist dat het digitale van de HDMI beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

HDMI en optisch zijn beide digitaal, dus daar zit al geen verschil in. Enige is dat optisch via licht gaat en HDMI niet. Maar de essentie is hetzelfde. Verder stopt optisch bij DTS en Dolby Digital 5.1 en gaat HDMI tot DTS HD en Dolby TrueHD 7.1. Dus op alle vlakken is HDMI wat dat betreft beter. Nog een optische kabel naast de HDMI leggen is onzin.

En verder zou je opstelling inderdaad zo moeten werken. Wel instellen dat de PS3 en de Mac beeld en geluid via HDMI sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik heb het nu zo en dit werkt prima :)

PS3 - HDMI kabel - Onkyo HDMI in (voor beeld en geluid dus)

Macbook - HDMI kabel - Onkyo HDMI in (voor beeld)
Macbook - optisch - Onkyo opt in (voor geluid) (omdat mijn macbook uit 2008 nog geen geluid via hdmi heeft)

Onkyo out - HDMI kabel - Samsung TV

Het verschil tussen het stereo geluid van de macbook en nu met de optische kabel is trouwens wel erg groot. Met de optische kabel is het vele malen zuiverder en heel erg helder.

Iedereen hier bedankt voor de tips en de hulp!

Nu nog even klooien met het krijgen van de juiste kleuren op mijn tv als ik mijn macbook er op aansluit :)

Nogmaals dank! :)

[ Voor 4% gewijzigd door BertP op 17-01-2012 20:42 ]

Pagina: 1