Toon posts:

Debian vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lo,

Weet iemand een antwoord op de volgende vragen:

1) hoe kan ik RAID configureren op Debian?
2) Kan ik bvb UT spelen op Debian? Zo ja hoe?
3) SMP wordt dit standaard ondersteund?
4) Zijn er problemen met VIA-chipsets?
5) Ik heb ATA100 ... vormt dit enig probleem? Zal ik het maximale rendement halen?

Alvast bedankt voor jullie verhelderende antwoorden!

Snipper *D

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Op vrijdag 23 maart 2001 09:30 schreef snipper het volgende:
Lo,

Weet iemand een antwoord op de volgende vragen:

1) hoe kan ik RAID configureren op Debian?
2) Kan ik bvb UT spelen op Debian? Zo ja hoe?
3) SMP wordt dit standaard ondersteund?
4) Zijn er problemen met VIA-chipsets?
5) Ik heb ATA100 ... vormt dit enig probleem? Zal ik het maximale rendement halen?

Alvast bedankt voor jullie verhelderende antwoorden!

Snipper *D
ad 1) RAID (ik neem aan software) kun je configuren gebruikmakende van de standaard debian kernel. Gebruik modconf om het een en ander in te stellen. En lees natuurlijk goed de How-tos hieromtrent.

ad 2) UT kun je spelen als je videokaart goed wordt ondersteund. Hier weet ik het fijne niet van maar in ieder geval matrox G4xx en Nvidia chipsets worden netjes onder Xfree 4.0.2. ondersteund. Xfree 4.0.2 zit in debian testing

ad 3) ik geloof dat SMP standaard zit meegebakken in de geleverde kernel. Zelf kernel compileren is goed te doen trouwens. met behulp van kernel-package

ad 4) er zijn altijd problemen met chipsets. Daarvoor hebben we oplossingen... Vaak meegebakken in de kernel, anders even zelf costum kernel compileren

ad 5) Nee, vormt geen probleem naar mijn beste weten.

Verwijderd

4:
Als je de dma op 1 zet kun je problemen met via chipsets verwachten. Tot datacorruptie aan toe.
Dit vooral onder 2.4.x. Intussen (2.4.2) is de default instelling dat dma vioor via chipsets uit staat, als workaround. Of het al gemaakt is?
In 2.2 komt het ook wel voor.
Dan zal je in je logs irq-timeouts tegenkomen. Als je dat ziet kun je beter dma op 0 zetten.
Dit kan met hdparm op een voorgecompileerde kernel:
hdparm -d0 /dev/hda
als /dev/hda je schijf is.
Als je zelf je kernel compileert kun je de default op uit zetten, en later testen met hdparm -d1