Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Beste

Ik had al een tijdje het probleem met mijn nieuwe pc dat mijn micro beter werkt in de plug die vooraan in de pc zit (kast) dan de plug die achteraan zit (moederbord).

Mijn kast is voorzien van een kabeltje (CM 690 II ADVANCED) waarop HD AUDIO staat. Daaraan hangt nog een extra kabeltje die afgelijd is uit die HD AUDIO met AC'97 erop. Op mijn moederbord staat duidelijk aangegeven aar de HD AUDIO zich bevindt en ik heb deze dan ook netjes aangesloten.

Wat ik nu ook juist merk is als ik via Realtek configuratie instel dat ik beide jacks kan gebruiken. Dus zowel vooraan als achteraan (zo kan ik mijn hoofdtelefoon aansluiten en terwijl mijn gewone stereo gebruiken) aansluiten en apart geluid door streamen. Dit zou allemaal perfect moeten werken. Maar als ik geluid via mijn hoofdtelefoon laat afspelen (de jack vooraan van de kast) dan speelt het geluid ook af rechtstreeks op mijn micro. Ik weet niet of hier een verband zit met dat de micro beter vooraan werkt dan achteraan. Maar als ik kijk via Teamspeak bij de soundtest. Dan klik ik op Begin test. Als ik geluid afspeel via mijn gewone stereo (achteraan via moederbord) dan neemt hij niets op, tenzij ik lawaai maak natuurlijk of mijn versterker iets te hard staat :p. Maar als ik het geluid in bv. VirtualDJ overschakel naar de hoofdtelefoon i.p.v. de gewone sterea (dus vooraan pc) dan zie ik bij Teamspeak de balk hoog omhoog gaan. En als ik dan de auto voice recognition lager zet hoor ik via mijn gewone stereo mijn muziek zoals ik het hoor via mijn hoofdtelefoon.

Dit is heel raar, het lijk wel of de microfoon en hoofdtelefoon aan elkaar verbonden zijn?

EDIT: Net even getest en als ik de microfoon achteraan aansluit dan heb ik dit probleem niet. Dan werkt de micro naar behoren. Wel merk ik dat de micro vanzelf als ik die achteraan aansluit op Teamspeak bijna halverwege de balk staat. Dit komt naar mijn weten door de versterking (+30.0 dB). Als ik de microfoon vooraan aansluit en geen muziek afspeel staat deze helemaal op niveau 0 in Teamspeak. Toch staat ook op die plug de versterking op +30.0 dB. Dit is heel vreemd, toch? Als ik de microfoon vooraan aansluit en ik praat werkt deze ook. Dus hij neemt wel geluid op via de microfoon.

Nog even ter informatie. Ik beschik over de laatste Realtek drivers, en heb deze al opnieuw geïnstalleerd.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen?

Specificaties:
CM690 II ADVANCED
AsRock P67 Pro3 SE
AMD HD6950 2GB
i5 2500k

Als je meer informatie nodig hebt kunt u dit gerust vragen natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Qlii256 op 16-01-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb zonet even gecontroleerd met de manual van mijn case en moederbord. En beide plugs komen overeen. Ook via een afbeelding op internet is te zien dat dit een standaard plug is, dus het zou moeten werken. Ofwel is het softwarematig iets fout, ofwel (wat ik vermoed) zitten de kabeltjes bovenaan in de case niet goed?

Ik kan dit wel eens controleren, maar weet iemand toevallig hoe deze moeten aangesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
BUMP

Niemand?

Erg jammer dat er niemand reageert.

[ Voor 54% gewijzigd door Qlii256 op 17-01-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Nog een laatste BUMP. Het is maar om toch enige reactie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Na meer dan 700 posts zou je toch moeten weten dat je niet mag bumpen binnen zoveel tijd.

En na zoveel posts zou je ook moeten weten hoe GoT eruit ziet, of heb je niet gekeken naar het forum sectie waarin je hebt geplaatst?

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 17-01-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik weet dat ik maar 1x mag bumpen in 24 uur. Maar het is gewoon dat dit bericht al meer dan een dag oud is en er niemand reageert. Ik dacht dat niemand het bericht had gelezen omdat het nergens bij laatste berichten stond.

Ik dacht dat de front speakers en microphone ports onder I/O Controllers vallen? Waar moet ik dit dan posten?

EDIT: Is het mogelijk dat een mod. dit topic naar de juiste categerie verplaatst?

[ Voor 11% gewijzigd door Qlii256 op 17-01-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit hoort naar mijn idee in Overige Hardware thuis. Wat het omhoog trappen van het topic betreft, 3x binnen24 uur 1x wordt nog niet eens op prijs gesteld. Niet weer doen dus. Bij deze een kleine verhuizing naar OH.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
_Dune_ schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:30:
[mbr]Dit hoort naar mijn idee in Overige Hardware thuis. Wat het omhoog trappen van het topic betreft, 3x binnen24 uur 1x wordt nog niet eens op prijs gesteld. Niet weer doen dus. Bij deze een kleine verhuizing naar OH.[/mbr]
Bedankt voor het verplaatsen! Ik zal nu niet meer bumpen en netjes wachten tot (eindelijk) iemand reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen inhoudelijke reply helaas, wel nog een verhuizing. Overige Hardware is niet de plek voor audiovragen, daar hebben we namelijk een apart subforum voor, Audio & HiFi. In de regel wordt daar veel beter op vragen als deze gereageerd dan in OH, dus heb je hopelijk wel wat aan de verhuizing.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
dion_b schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:01:
Geen inhoudelijke reply helaas, wel nog een verhuizing. Overige Hardware is niet de plek voor audiovragen, daar hebben we namelijk een apart subforum voor, Audio & HiFi. In de regel wordt daar veel beter op vragen als deze gereageerd dan in OH, dus heb je hopelijk wel wat aan de verhuizing.

Move OH -> AH
Ok bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 17:26

SED

Heel tweakers rond sturen is bijna hetzelfde als telkens bumpen. Alleen hoef je het nu zelf niet te doen.

meer ontopic. Heb je de pc zelf in elkaar gezet of zo gekocht. Misschien is er een verwisseling van kabels binnenin. Als ik je verhaal goed begrijp lijkt het alsof je headphone als microphone wekt.
Dat kan trouwens goed, een speaker werkt heel aardig als een wat ongevoelige microfoon. Maar de bedoeling is dat niet.
Even controleren dus.

[ Voor 62% gewijzigd door SED op 18-01-2012 00:09 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb al gecontroleerd. Misschien zitten er pinnetjes verkeerd? Iemand een idee in welke volgorde die moeten? (kleur) De pc is een self-build, maar volgens mij zitten de kabeltjes fout in de case zelf? Alleen weet ik niet welke kleur wat is een waar die hoort.

[ Voor 37% gewijzigd door Qlii256 op 18-01-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 13-06 14:40
Voor HD audio is een vaste pin indeling. Die kan je toch matchen met je moederbord en kast? Ook als je bij Intel® Front Panel I/O Connectivity Design Guide kun je hierover genoeg vinden. Pin 8 wordt niet gebruikt en daaraan kun je zien of de stekker er goed in zit.
En aangezien de mic en headphone pinnen aan dezelfde lange zijde zitten, is jouw probleem niet veroorzaakt door een stekker die 180 graden gedraaid is aangesloten.

Kijkend naar de pin-indeling plaatjes uit de gebruiksaanwijzingen van je moederbord en kast, lijken die hetzelfde te zijn.

Ik ga er gemakshalve van uit dat de draden op de juiste plek in de stekker zitten. Dat zou je nog kunnen controleren. Blijft een softwareprobleem over.

Misschien is een van de poorten een dubbelpoort? Heb ik op mijn werkpc van HP; daar zit 1 aansluiting die koptelefoon of microfoon kan doorsturen.

[ Voor 7% gewijzigd door loeberce op 18-01-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Bedankt voor je reactie! De 8-pin zit natuurlijk juist ingeplugd. Heb dit meermaals gecontroleerd. De draden heb ik geen idee van of deze juist op die stekker zitten. Dit is gedaan door Cooler Master zelf, niets met moederbord te maken dus. Of de draadjes juist zitten zou ik wel kunnen controleren, alleen is dit een heel werk en weet ik niet hoe of op welke plaats deze moeten zitten.

Een dubbelpoort heb ik nog nooit van gehoord, iemand die weet hoe ik dit probleem verder kan oplossen? Een softwarematig probleem zou raar zijn aangezien ik een verse Windows 7 installatie gehad heb en nog geen programma's of drivers geïnstalleerd heb betreffende geluid en audio (uitzondering van de Realtek driver dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb even met de support van Cooler Master zitten praten. Die vertelde mij dat ik de kast retour moet zenden. Ik heb hier niet echt veel zin in omdat ik dan de kast en dus ook mijn hele pc (want met losse onderdelen ben ik niets) niet kan gebruiken. Ook moet ik dan alles uit de pc halen en daarna terug plaatsen. De support vertelde mij dat hij ook denkt dat het een probleem is met de front audio connector.

Voor verdere hulp moest ik de Europese helpdesk contacteren, maar die zijn op dit moment niet online. Ik heb de kast bij Azerty gekocht en ik zou volgens mij de het product daar rma kunnen sturen? Maar aangezien ik in België woon zijn dat weer extra verzendtijd en ook de verzendkosten moet ik betalen (niet het versturen naar hun, maar de nieuwe vermaakte naar mij).

Ik vraag mij af of ik het misschien zelf zou kunnen repareren? Ik zal al eens te kijken naar de top panel. Maar ik zie dat je die pinnetjes niet zomaar uit die connector kan halen. Ik zal er nog eens goed naar kijken. Ik wil ook eerst zeker weten dat de draadjes verkeerd zitten. Daarom een oproep, is er iemand die ook een CM 690 II ADVANCED heeft met een perfect werkende front audio die even voor mij een duidelijk foto kan maken zodat ik duidelijk kan zien waar en hoe de draadjes zitten (welke kleuren). Ook of het over de HD AUDIO of de AC'97 gaat. Of een foto van op internet (waar ik nu de hele tijd al naar op zoek ben) kan ook.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je bij jouw pc in de bios duikt, staat de geluidskaart dan op HD-audio ingesteld of op AC'97? Ik weet niet hoe dit verschil zou kunnen maken, maar wie weet...

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik kan daar alleen HD audio op AUTO of DISABLED zetten. Deze staat nu namelijk op AUTO dus zou volgens mij moeten werken? Ik denk echt aan een fout op de PCB. Misschien een soldeerpunt van de audio output die een soldeerpunt van de microfoon input raakt waardoor hij dat signaal doorkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Niemand die mij kan helpen? Want ik heb gemerkt dat het ook op een andere pc is die ik hier heb! Een compleet ander model enzo, en niet self-build. Ik had dit echt nog nooit opgemerkt bij die pc. Kan dit dan toch door software zijn? Ik zat nog eens te kijken en heb Rapture3D verwijderd, maar dat helpt niet echt.

Iemand die nog een idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik neem aan dat je ook Realtek HD audio manager gebruikt?

Open die, ga rechtsboven naar device advanced settings en zet recording device op: Separate all input jacks as independent input devices.

Weet niet of het werk, maar het zou kunnen zijn dat hij je muziek speler als input ziet als je de jack aan de voorkant gebruikt.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Kan iemand even testen of het ook bij hun is? Want ik heb het nu op twee pc's met verse Windows 7 installatie (Service Pack 1 en alle updates installed). Ik gebruikt Realtek HD audio manager (in het Nederlands, en ik heb dat geluid voor en achteraan apart ingeschakeld.)

En ik kan ook nog het volgende aanvinken:

Output Mic In/Line In to front panel
Output Mic In/Line In to rear panel

Beide uit of aanvinken blijkt geen effect te hebben. Ik kan ook op internet niet meteen vinden wat deze opties zouden veranderen?

EDIT: En welke versie van Realtek Manager hebben jullie?

En nog wat, als ik de microfoon achteraan in de pc steek dan hoort men mij bijna niet (veel stiller als ik die vooraan zou aansluiten) en dan is er ook geruis. Wat is hier in godsnaam het probleem? Lijk wel of mijn moederbord stuk is ofzo? Zal ik eens de ALC'97 proberen?

Is dit dan slechtere kwaliteit en wat is het verschil dan tussen de hd en de alc97?

EDIT2: Ik ben zonet even van HD AUDIO naar AC'97 over gegaan. Ik zie dan in het Realtek HD Audio configuratiescherm dat de front mic en audio geactiveerd staan. Is dit omdat AC'97 niet kan zien of er iets is aangesloten? Of is dit omdat er dus wel degelijk een fout zit in de I/O van mijn kast en daardoor hij niet goed werkt?

Het probleem blijft nog steeds hetzelfde. Als ik geluid laat afspelen naar de headphones komt dat geluid ook door de front mic port. Ik ben er bijna zeker van dat dit niet softwarematig is.

Ik hoop echt dat er nog iemand met een oplossing kan komen, of moet ik echt mijn kast terugsturen?

[ Voor 84% gewijzigd door Qlii256 op 21-01-2012 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb het op nog 3 andere pc's getest en allemaal hebben ze hetzelfde probleem! Het ligt dus niet aan mijn computer. Je mag het altijd zelf nog eens proberen. Ik merk als ik vooraan mijn micro en koptelefoon inplug en ik muziek afspeel naar de koptelefoon dat de micro het geluid op een of andere manier opneemt. Maar als ik vooraan i.p.v. mijn koptelefoon mijn gewone versterker met boxen inplug doet mijn micro dit niet. Heel vreemd het is dus alleen bij mijn koptelefoon, ik heb ook al verschillende koptelefoons uitgeprobeerd. Allemaal hetzelfde probleem. Hoe kan dit in godsnaam komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_Dune_ in "Geluid doet heel raar" ?

Trouwens, ik heb helemaal niks op mijn frontpanel aangesloten behalve mijn 2 USB3.0-poortjes dus kan helaas niets testen voor je ondanks dat ik ook een Realtek HD heb.

Maar als je blijkbaar goed getest hebt op meerdere PC's, waarom niet Realtek zelf hierover inlichten en/of de fabrikant van de moederborden? Lijkt me of een heel onwenselijke situatie of een design wat niet zomaar gedocumenteerd is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Bedankt voor je reactie! Ik heb zonet al een mail gestuurd en hoop dat ik spoedig antwoord krijg. Dit zou wel eens een probleem kunnen zijn met alle Realtek onboard sound cards! Ik hoop voor hun dat dit softwarematig (driver) te fixen is en niet alle moederborden moeten worden aangepast.

Ik houd jullie op de hoogte!

EDIT: Ik zie net dat ik per ongelukt i.p.v. de edit knop een nieuw bericht geplaatst had. Sorry hiervoor, dit was zeker niet mijn bedoeling! Ik had al een paar edits gedaan daarvoor en blijkbaar nu niet goed opgelet. Nogmaals sorry!

EDIT: Ik heb de microfoon nu achteraan in de pc. Maar na een tijdje stopt deze met werken. Volgens mij is dit nog een probleem apart en staat dit los van het probleem die ik eerder vermelde. Laten we dus dat probleem even laten liggen en wachten op een reactie van Realtek.

Het probleem nu is dat als ik de microfoon achteraan in de pc aansluit dat hij werkt en ongeveer na een uur plots niet meer. Ik heb bv. in Teamspeak gewoon heel veel geruis. En als ik praat gaat het balkje ook niet meer omhoog. De pc geeft aan dat de microfoon is ingeplugged (en dat is hij ook) maar ook het uit trekken en opnieuw inpluggen helpt niet. Alleen een pc restart, wat kan dit zijn?

[ Voor 63% gewijzigd door Qlii256 op 21-01-2012 19:30 ]

Pagina: 1