E6850 herstart bij kloksnelheden boven 3.6Ghz

Pagina: 1
Acties:

• Bazig
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-01 11:14
Hé Tweakers!

Heb een tijdje terug een Gigabyte P35-DS3P met Intel E6850 overgenomen van een tweaker hier, met als doel om hier op te oefenen met overclocken.

Nu heb ik al wat uurtjes in de BIOS van dit moederbord doorgebracht, maar op één of andere manier wilt mijn processor niet boven de 3,6Ghz komen. Zodra ik hier overheen ga blijft Prime95 crashen.

De hoogste multiplier van deze processor is 9. Als ik dus de FSB op 400Mhz zet, en de vcore verhoog naar 1.35, is hij hartstikke stabiel (na 15u Prime95 draaien zelf uitgezet).

Met de FSB op 420Mhz valt de computer binnen één minuut na het starten van Prime 95 spontaan uit. Als ik nog hoger ga met de FSB, valt hij nog sneller uit.

Om RAM en dergelijke uit te sluiten heb ik op 440Mhz FSB ook geprobeerd de multiplier naar 8 te verlagen, dan blijft alles wel stabiel.

Waarschijnlijk omdat ik nieuw ben heb ik echt geen enkel idee hoe ik dit uitvallen kan voorkomen, en ik hoop dat ik van jullie wat tips kan krijgen hoe ik dit op kan lossen.

Nog een paar andere dingen die ik getest heb:
- Zoveel mogelijk opties in de BIOS uitzetten die ik niet gebruik, om stroom te besparen.
- Zoveel mogelijk randapparatuur verwijderd;
- Met vcore gespeeld, zowat alle waardes tot 1.55 geprobeerd (bij te weinig volt stopt er één worker in Prime95, bij genoeg volt krijg ik dus het probleem dat de computer opnieuw herstart);
- Automatisch herstarten in Windows uitgezet, maar het is waarschijnlijk een hardware-probleem, heeft dus niets geholpen. Ook de error-logs in Windows geven niets aan.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Alvast hartstikke bedankt! :)

Mijn setup:
CPU: Intel E6850
MOBO: Gigabyte P35-DS3P
RAM: 2GB Dual-Channel OCZ 800Mhz DDR2 (heeft op 900Mhz gedraaid zonder crashes in Prime95)
GPU: Foxconn 8800GT
PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Temperaturen in RealTemp (TJ)
3.6Ghz (stabiel):
- 10 graden idle
- 37 graden 100% load
4Ghz (erg onstabiel)
- 12 graden idle
- 62 graden 100% load

[ Voor 13% gewijzigd door Bazig op 16-01-2012 20:54 ]

Verwijderd

Nu ben ik ook niet zo heel bekend met overclocken, maar zou het niets te maken hebben met de temperatuur van de processor? Dus met verhogen van de kloksnelheid naar iets boven 3.6Ghz, dat hij gewoon te warm wordt "van binnen"?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01 08:56
Het zou best kunnen dat de max overclock potentie zit rond de 3.6 Ghz. Opzich is 3.6GHz ook helemaal geen slechte overclock. Het is ook het limiet waar de meeste tegen aanlopen.

Je ram is niet de bottlenneck (dat heb je al getest) maar de processor zit nu gewoon tegen. Wat je kan doen is spelen met voltages. Maar ik verwacht daar niet al te veel winst uit.
Wat je ook nog kan doen is een bios update. In sommige gevallen wil dat ook nog weleens helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 17-01-2012 09:04 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Bazig
Dank je, ChojinZ!

Heb de BIOS net even een update gegeven en hij lijkt wat stabieler op hogere snelheden. Kreeg al wel een BSOD, als ik weer wat tijd over heb zal ik hier eens verder induiken. In ieder geval stukken beter dan een spontane restart, aangezien ik nu wellicht de problemen kan oplossen.

• ChojinZ
Bazig schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:17:
Dank je, ChojinZ!

Heb de BIOS net even een update gegeven en hij lijkt wat stabieler op hogere snelheden. Kreeg al wel een BSOD, als ik weer wat tijd over heb zal ik hier eens verder induiken. In ieder geval stukken beter dan een spontane restart, aangezien ik nu wellicht de problemen kan oplossen.
Ik denk persoonlijk dat je de max overclock hebt bereikt. Als je ook kijkt naar andere tweakers die de Allendale/Conroe hebben overclockt, dan zie je dat 90% blijft steken rond de 3.6 Ghz.

Maar nogmaals, 3.6 is zeker niet slecht hoor! :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Bazig
ChojinZ schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:22:
[...]

Ik denk persoonlijk dat je de max overclock hebt bereikt. Als je ook kijkt naar andere tweakers die de Allendale/Conroe hebben overclockt, dan zie je dat 90% blijft steken rond de 3.6 Ghz.

Maar nogmaals, 3.6 is zeker niet slecht hoor! :)
Ik vind 3.6Ghz ook zeker niet slecht, maar ik heb deze processor gekocht met het idee om wat te oefenen met overklokken, en toch om te proberen die 4Ghz aan te tikken.

Heb er vandaag weer even mee gespeeld sinds ik de BIOS heb geupdate en Prime95 draait nu al een uurtje op 3.8Ghz! Dat zegt natuurlijk nog niet veel over de stabiliteit, maar dit is sowieso al stukken beter tegenover de vorige keer, toen crashte hij nog binnen één minuut Prime95 met de oude BIOS.

Ik laat wel weten of hij stabiel blijft vanavond. :)

• ChojinZ
Bazig schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:29:
[...]

Ik vind 3.6Ghz ook zeker niet slecht, maar ik heb deze processor gekocht met het idee om wat te oefenen met overklokken, en toch om te proberen die 4Ghz aan te tikken.

Heb er vandaag weer even mee gespeeld sinds ik de BIOS heb geupdate en Prime95 draait nu al een uurtje op 3.8Ghz! Dat zegt natuurlijk nog niet veel over de stabiliteit, maar dit is sowieso al stukken beter tegenover de vorige keer, toen crashte hij nog binnen één minuut Prime95 met de oude BIOS.

Ik laat wel weten of hij stabiel blijft vanavond. :)
Cool om te horen dat je toch nog de 3.8 weet te bereiken! Op naar de 3.9. ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou overigens even kijken naar de temperaturen... 10 en 12 graden idle op 3.6 en 4 GHz is wel erg vreemd, gezien de idle temperatuur met lucht/ waterkoeling nooit lager kan zijn dan de omgevingstemperatuur.

vermoedelijk ligt je idle temperatuur een stuk hoger en je load temps dus ook.
je vermeld nergens wat voor koeling je gebruikt...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Is een voeding van 700 Watt niet een beetje overkill, en de temps liggen mij onwaarschijnlijk laag. www.piriform.com > speccy ?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 10:31 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:35
Een voeding met teveel vermogen zou opzich niet uit moeten maken, voedingen leveren meestal niet meer dan nodig is?

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
Voeding zal probleem niet kunnen zijn neem ik aan. Althans, ook in mijn opinie is er eigenlijk geen probleem. Dit is nog een 65nm processor. We zijn komende april al op 22nm aanbeland, met daartussen 45 en 32nm. Dit is echt een oude generatie CPU, die klokken vaak max op 3,5-4,0, Vergis je niet met de E8xxx serie, 45nm, die klokten een stuk verder. Kortom, ik zeg, nette overclock, je zal niet ver van de max zitten vermoedelijk!

En met oefenen ben je al wel klaar nu denk ik, aangezien het OCen op het nieuwe platform eigenlijk totaal anders gaat, bij Intel. De Baseclock/FSB verhogen gaat nauwelijks meer (1-5%), je zal dan de multiplier verhogen. Dus als oefenen je enige doel was, zou ik niet verder gaan. Als je er plezier in hebt het onderste uit de kan te halen van deze cpu + mobo, vooral blijven doorgaan!!

pepernooot

• Bazig
nedernakker schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:21:
ik zou overigens even kijken naar de temperaturen... 10 en 12 graden idle op 3.6 en 4 GHz is wel erg vreemd, gezien de idle temperatuur met lucht/ waterkoeling nooit lager kan zijn dan de omgevingstemperatuur.

vermoedelijk ligt je idle temperatuur een stuk hoger en je load temps dus ook.
je vermeld nergens wat voor koeling je gebruikt...
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:26:
Is een voeding van 700 Watt niet een beetje overkill, en de temps liggen mij onwaarschijnlijk laag. www.piriform.com > speccy ?
Hier maakte ik in het begin een fout, inderdaad.

Niet wetende hoe RealTemp rekende had ik de TJMax op 80 graden gezet in plaats van 90 graden, ik dacht dat ik dan een soort buffer van 10 graden zou hebben, wat achteraf niet klopt. De temperaturen zijn dus allemaal 10 graden hoger dan ik heb aangegeven.

Na acht uur P95 op 424FSB/3,8Ghz heb ik hem uitgezet. Temperatuur zit hoog in de 60 dus dat is net op het randje.

Heb héél even 4Ghz geprobeerd, maar P95 crasht uiteindelijk toch met als BSOD code x124, deze code heb ik al vaker gekregen en toen leek het verhogen van de vcore het probleem op te lossen, maar aangezien ik al zo hoog zit in temperatuur lijkt het me het beste als ik eerst een betere CPU-koeler aanschaf.

Ik heb op dit moment een ouderwets model van Scythe, waar ik verder geen details over kan vinden, maar hij werd in ieder geval aangeboden als 'Low-profile'-koeler dus ik denk dat hier nog wel wat winst op te behalen valt.

Al met al gaat het niet slecht, vind ik zelf. :)

• ChojinZ
Bazig schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:15:
[...]

[...]

Hier maakte ik in het begin een fout, inderdaad.

Niet wetende hoe RealTemp rekende had ik de TJMax op 80 graden gezet in plaats van 90 graden, ik dacht dat ik dan een soort buffer van 10 graden zou hebben, wat achteraf niet klopt. De temperaturen zijn dus allemaal 10 graden hoger dan ik heb aangegeven.

Na acht uur P95 op 424FSB/3,8Ghz heb ik hem uitgezet. Temperatuur zit hoog in de 60 dus dat is net op het randje.

Heb héél even 4Ghz geprobeerd, maar P95 crasht uiteindelijk toch met als BSOD code x124, deze code heb ik al vaker gekregen en toen leek het verhogen van de vcore het probleem op te lossen, maar aangezien ik al zo hoog zit in temperatuur lijkt het me het beste als ik eerst een betere CPU-koeler aanschaf.

Ik heb op dit moment een ouderwets model van Scythe, waar ik verder geen details over kan vinden, maar hij werd in ieder geval aangeboden als 'Low-profile'-koeler dus ik denk dat hier nog wel wat winst op te behalen valt.

Al met al gaat het niet slecht, vind ik zelf. :)
BSOD 0x124 wil zeggen dat de processor te weinig Vcore of QPI/VTT (VCCIO) krijgt. De Vcore kan je aanpassen, maar een QPI/VTT instelling heeft de Gigabyte P35 geloof ik niet. Ik zou eerst eens beginnen met de Vcore verhogen.

Met een andere koeler kan er zeker wat winst behaalt worden. Daarnaast kan je lappen overwegen wat de temp ook weer zal doen dalen.
Maar ik moet eerlijk zeggen: de temps vind ik nu al best netjes voor een low-profile koeler icm met de overclock die je nu draait!

Pagina: 1