SSD ook als opslag data geschikt?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Mijn computer wordt hoofdzakelijk voor foto en lichte videobewerking gebruikt.
Daarnaast rendeer/converteer ik ook regelmatig mijn film’s.

Als opstartschijf voor het Os en programma’s heb ik een Crucial M4 128Gb en verder staat al mijn data op 2 harde schijven in Raid 0. Natuurlijk maak ik regelmatig een backup die buitenhuis wordt opgeborgen.

Nu zou ik graag al mijn data die ik niet steeds direct nodig heb op een NAS willen plaatsen, zodat deze nog steeds makkelijk bereikbaar blijft voor mezelf en de andere gebruikers in huis.

De overige data, zoals een filmproject of een reeks foto’s waaraan ik nog verder werk wil ik dan op een SSD zetten.
Dit met de bedoeling het systeem te versnellen en mijn huidige RAID0 te verwijderen en de schijven te verhuizen naar de NAS.

Is dit gezien de huidige prijzen v/d harde schijven, wel een goede keuze om zo mijn systeem een snelheidboost te geven :?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Een SSD is klein, kost relatief veel /GB en zijn minder betrouwbaar...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

verder staat al mijn data op 2 harde schijven in Raid 0
RAID0 voor data is niet erg veilig als 1 schijf crashed ben je al je data kwijt natuurlijk.
Zover ik weet zijn SSD's veel betrouwbaarder als de oude harde schijfen dus dit is de beste keus ook kan je met grote bestanden de snelheid goed gebruiken. Als je niet vermeld welke HDD's je hebt kan je ook geen advies krijgen! Wat je er bij een NAS bij krijgt is dat je meestal max 5MB per seconde kan overdragen dus daarmee moet je kunnen leven!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 18:38 ]

• Moris
Ik weet dat Raid0 niet echt veilig is, maar het geeft mij wel de hoogste snelheid en zoals ik al vermelde neem ik regelmatig een backup die buitenhuis wordt bewaard.

Mijn huidige Raid0 bestaat uit 2x WD15EARS 00ZB1.

Als een SSD van 128GB mij een snelheidboost geeft op het sysyteem tijdens het werken met video of foto's lijkt het me misschien de moeite.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:32
Als je het geld er voor wil betalen moeten ze prima geschikt zijn(geen vertex 2 nemen). En natuurlijk niet vergeten te backuppen

• Moris
Ik zou graag terug een Crucial CT128M4SSD1 willen nemen en dit natuurlijk maar 1x.
Want 2x SSD voor een Raid0 lijkt me te duur en overkill voor enkel data :)

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 16-01-2012 18:50 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er is nog weinig bekend over hoe betrouwbaar SSD's zijn. De moderne SSD's zijn natuurlijk nog geen 5 jaar gebruikt, terwijl ik wel 2 HDD's heb die al 5 jaar oud zijn [komen nog uit het 1 euro per GB tijdperk] en het prima doen.

En hoevaak crasht een HDD nou? Ik heb nog maar 1 HDD gehad die wat kuren had, en die was ook aan de oude kant.

En ik dacht dat SSDs niet heel goed tegen veel schrijven kunnen, maar, dat kan ik mis hebben.

People as things, that’s where it starts.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tijdens het werken kan het de boel wel goed versnellen. Maar vergeet niet dat je daarna weer extra tijd kwijt bent je project weer te verplaatsen naar de NAS.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Ik weet niet of je adobe premiere pro gebruikt maar dan heeft meer geheugen en een nvidia videokaart (MPE) mogelijk meer effect.
Zie ook hier.
Winst uiteraard afhankelijk wat je met je video's doet.

• Moris
Zo traag zijn alle Nassen natuurlijk ook weer niet en eens mijn project gedaan is neem ik wel samen met het schrijven naar de NAS even een break :)

• Moris
De bedoeling is ook om een NAS aan te kopen en gezien de huidige prijzen van de harde schijven.
Leek het me de moeite om mijn bestaande harde schijven uit mijn computer te verhuizen naar de NAS en deze schijven te ruilen voor een SSD om het systeem te versnellen.
Pagina: 1