Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Hallo,

Mijn computer valt sinds een week heel sporadisch uit. Ik heb hem zelf gebouwd en hij is nu volgensmij 3 jaar oud. Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, ik vermoed dus gewoon een hardware probleem.

Het enige wat opvalt, is dat ik aan m'n computer kan merken dat hij vlak voor het uitvallen heel erg traag wordt, een venster slepen gaat heel erg met stotteren en vlak daarna valt hij gewoon uit. Geen bluescreen, geen reboot, gewoon echt uit.

De CPU is wel wat aan de warme kant, die zit tegen de 70 graden aan, maar niet hoger op het moment van uitvallen. Vanavond los ik dat even op met nieuwe koelpasta, wie weet dat dat het al oplost, maar toch even een topic erover.

Verder zie ik in Speedfan een "Temp2" staan, geen idee waar die voor is, maar die stond bij het uitvallen tegen de 100 graden aan! Ik kan me voorstellen dat dat de reden is van het uitvallen, maar ik heb geen idee wat het is. De videokaarten & CPU zijn netjes aangeduid, dus die zijn het niet.

De voeding is het denk ik niet, dan zou hij niet trager worden vlak voor het uitvallen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Met behulp van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zou je er prima achter moeten komen waar je probleem schuilt. Het klinkt nu in ieder geval alsof je CPU gaat throttlen doordat-ie te warm wordt, dus check ook de airflow in je kast eens. Voeding is ook mogelijk, je zult in ieder geval alles zelf even moeten testen m.b.v. de Troubleshooter.

Krijg je BSODs? Check ook je Windows logboeken in ieder geval even.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Alle kabels zitten goed?

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:25
Als je wel de temps van mobo cpu en video hebt, is die temp2 wrs een niet aanwezige sensor die altijd dezelfde waarde aangeeft (of per test een andere, maar nooit variabel). Maar het kan best een ander onderdeel zijn wat te warm wordt, bv de chipset (koeler losgeraakt misschien?). Met Marty, en wat je zelf ook al denkt; cpu koeler opnieuw plaatsen met nieuwe pasta, airfolow controleren (kabels wegwerken zodat ze niet de luchtstroom in de weg zitten) en de eventviewer moet ook meldingen hebben van net voor de shutdown.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mis de voeding bij de specificaties en voor het uitlezen van de temperatuur gebruik daar liever een beter programma voor. Aida64 bijvoorbeeld.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
temp2 veranderd, bij het opstarten zit hij rond de 60 graden, een half uur later tegen de 100.

Koelers zitten goed vast, zelfs een nieuwe koeler voor de CPU opgehaald en vastgezet met nieuwe koelpasta, nog steeds rond de 75 graden, dat lijkt helemaal geen effect te hebben.

Airflow zou het niet moeten zijn, zowel een fan voorop, achterop als aan de zijkant.. should be enough right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Valt je pc ook uit als je de behuizing open laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Aghanim schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:50:
Valt je pc ook uit als je de behuizing open laat?
Ja, sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ja, sneller.
Dan moet het wel iets met de temperaturen te maken hebben. Zoals eerder al gezegd kabels goed managen. en anders xtra fan op sensor2 (mischien van moederbord?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:15:
Ik mis de voeding bij de specificaties en voor het uitlezen van de temperatuur gebruik daar liever een beter programma voor. Aida64 bijvoorbeeld.
?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Gamepie56 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:48:
temp2 veranderd, bij het opstarten zit hij rond de 60 graden, een half uur later tegen de 100.

Koelers zitten goed vast, zelfs een nieuwe koeler voor de CPU opgehaald en vastgezet met nieuwe koelpasta, nog steeds rond de 75 graden, dat lijkt helemaal geen effect te hebben.

Airflow zou het niet moeten zijn, zowel een fan voorop, achterop als aan de zijkant.. should be enough right?
Zou moeten zijn, maar is het blijkbaar niet.
je moet eerst uitvinden waar die temp2 voor staat, welk moederbord heb je?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lees eens de temperatuur uit met een ander programma zoals bijvoorbeeld HWMonitor. Mogelijk is er een onderdeel dat te warm wordt (bijvoorbeeld je videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Moederbord staat bij gekoppelde producten.

Aida64 geeft minder temperaturen weer, ik zie niets wat op Temp2 zou kunnen lijken, ook de voeding is niet in zicht, maar heb ondertussen een andere voeding erin zitten, probleem is daarmee niet opgelost.

Kabels zitten echt goed, het is een temperatuurprobleem van de CPU, die wordt gewoon te warm. Hij gaat soms richting de 90 graden en dan valt de computer uit. Nieuwe koeler besteld, komt vandaag binnen, dat zou het moeten oplossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zorg ervoor dat je hem correct bevestigd. Maak eerst de CPU schoon met wat alcohol, breng nieuwe koelpasta aan (niet te veel!) en als de koeler bevestigd wordt met pushpins moet je ervoor zorgen dat ze goed door het moederbord heenkomen. Dat kan je nakijken als je hem bevestigt buiten de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Voel eens of het koelblok goed contact maakt. (Indien dit goed is kun je bij temeraturen van 60 graden of hoger je vingers echt niet lang op het koelblok houden, Indien het koud if lauw warm aanvoelt maakt die slecht contact.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Gamepie56 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:46:
Moederbord staat bij gekoppelde producten.
yep, eerst kijken, dan zeuren.. |:(
Aida64 geeft minder temperaturen weer, ik zie niets wat op Temp2 zou kunnen lijken, ook de voeding is niet in zicht, maar heb ondertussen een andere voeding erin zitten, probleem is daarmee niet opgelost.

Kabels zitten echt goed, het is een temperatuurprobleem van de CPU, die wordt gewoon te warm. Hij gaat soms richting de 90 graden en dan valt de computer uit. Nieuwe koeler besteld, komt vandaag binnen, dat zou het moeten oplossen denk ik.
Om zeker te zijn van goede plaatsing van die koelers met push pins moet je ze eigenlijk monteren op een uitgebouwd moederbord.

Pagina: 1