Toon posts:

Welke PCI Sata kan ik gebruiken voor 3tb Harde Schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Western Digital 3tb harde schijf gekocht. Het blijkt dat mijn moederbord dit niet aankan. De schijf word aangegeven als 746 gb. Heb onlangs ook gehad dat de schijf 3tb aangaf maar dat ik kon hier maar 746gb van gebruiken. Ik heb veel gegoogled naar dit probleem maar echt een duidelijke oplossing vind ik niet behalve dat ik gelezen heb over PCI Sata kaartjes. Normaal zou western digital deze bij de schijf moeten leveren maar deze heb ik niet gehad.

Nu weet ik niet precies welke ik het beste kan bestellen en welke 3tb ondersteunt (en hopelijk qua prijs niet te hoog is).Hopelijk kan iemand me adviseren.

Alvast bedankt

Mvg

Verwijderd

Wat voor moederbord ?
Wat voor besturingssysteem ?
Wat voor partitie-indeling (GPT of MBR) ?

PCI is iets van de vorige eeuw; wat is er mis met PCI-express? Zonder te weten wat voor hardware (en software) je precies hebt kan ik je echter niet verder helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Windows 7 32 Bit en heb een MSI MS 7366 Moederboerd
Chipset NVIDIA ID07C7 NFORCE 630I

Zelf heb ik niet zoveel verstand van computers en van PCI-Express heb ik nog nooit gehoord , ik zal er eens naar zoeken.bedankt voor de snelle reactie

Misschien is deze wat ? : http://www1.conrad.nl/fas...59f%26fh_refview%3Dsearch

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 17:05 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.infoteckpe.com.br/imag_produtos/1892.jpg
Helemaal links zie je twee keer PCI, dan zie je PCI-express x16 (voor videokaart) en daarna zie je PCI-express x1 (kleine slot).

Toch wel vreemd dat je niet de volledige capaciteit ziet. Je hebt Windows op een andere schijf geïnstalleerd, klopt? Kun je een screenshot geven van Disk Management?

Daar kom je zo:
1) klik op start
2) klik rechts op my computer / mijn computer
3) klik op Manage / beheren
4) klik op Disk Management / Schijfbeheer
5) maak een screenshot met PrintScreen, met Paint kun je daar een .png image van maken en sharen.

Verwijderd

Topicstarter
Windows staat inderdaad op een harde schijf. Ik heb de schijf ook meerdere malen geformateerd in zowel GPT/MBR en GPR. Steeds blijft windows 746.1 gb aangeven. Onlangs heeft een vriend van me mijn bios ook geupdate maar ook dit had geen zin. Hier is een print screen van schijfbeheer.

http://www63.zippyshare.com/v/64261215/file.html

Verwijderd

Kun je eens AS SSD downloaden (google) en een screenshot hiervan opsturen? Je hoeft niet de benchmark te draaien, het gaat alleen maar om de gebruikte storage driver.

Verwijderd

Ja, je gebruikt de nVidia driver. Het kan zijn dat dit je probleem veroorzaakt.

Kijk eens of je de nVidia chipset drivers kunt de-installeren. Dan moet je rebooten en draai je weer AS SSD. Je hoort dan 'pciide' óf 'msahci' te zien in plaats van je huidige 'nvstor' driver. Dan draai je de standaard Microsoft drivers. Als je eenmaal zover bent dan kun je in schijfbeheer kijken of je de volledige grootte ziet.

Bovenstaande procedure is niet zonder risico. Het zou kunnen zijn dat nVidia AHCI niet wordt ondersteund door de Microsoft AHCI drivers. In dat geval krijg je een blauw scherm na het opnieuw opstarten. In dat geval kun je in je BIOS de SATA controller in 'IDE' modus zetten en dan zou je wel gewoon kunnen booten. In dat laatste geval verlies je wel hot-swap en NCQ features die AHCI alleen ondersteunen.

Belangrijkste is denk ik dat je de volledige capaciteit ziet, en als de Microsoft drivers dat voor je fixen zou ik dat zelf zeker zo proberen. Maar misschien een restore point maken oid is geen slecht idee.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies, ik kan helaas op het moment niet booten vanaf de windows cd omdat mijn brander defect is. Zodra ik een nieuwe brander in de pc heb zal ik dit proberen. Maar ik heb er al een aantal weken aan gezeten en nog steeds zonder resultaat dus ben toch wel van plan een pci of een expresskaartje te halen (mits dit de problemen kan oplossen). Hopelijk kan hier iemand me advies voor geven.

mvg

Verwijderd

Je hoeft toch niet te booten van je Windows dvd? Gewoon een programma uninstallen en opnieuw opstarten. Of bedoel je dat je dit soort dingen die altijd een risico met zich meedragen pas liever doet als je een Windows dvd hebt liggen voor het geval dat?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ik ben bang dat hij straks helemaal niet meer opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden maar ben toch van plan me een pci kaartje te halen.
Zou iemand me kunnen vertellen of ik dit pci express kaartje sata lll met 3tb harde schijf het zou moeten doen?

: http://www1.conrad.nl/scr...x_results=20&cachedetail=

Of heeft iemand misschien een tip voor een ander pci express kaartje waar ik misschien 3tb schijven mee kan laden wat het bij alle pc s zou moeten doen? Ik vind het erg moeilijk om hier informatie over te vinden of het is op engelse sites. Ik heb er ook een ictér naar laten kijken en volgens hem zou het ook alleen lukken door een express pci sata kaartje maar welke?

alvast bedank!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 18:01 ]

Verwijderd

De link die je geeft, werkt niet.

Je kunt inderdaad een FakeRAID Silicon Image kaartje kopen; de chip kost 50 cent ofzo en ze worden verkocht tussen de 6 euro en 70 euro (winstmarge anyone?). Je gebruikt dan Silicon Image drivers, kunt problemen krijgen met het booten als je nog meer controllers in je systeem hebt, en de poorten zijn flink trager dan 'echte' poorten geleverd door je chipset.

En veel betere oplossing is een modern moederbord + cpu te kopen. Een simpel Brazos bordje met 8GiB DDR3 RAM kost je iets meer dan 100 euro. Je hebt dan een veel zuiniger systeem, moderner en qua opslag veel meer features met 6x SATA/600 full speed.

Wil je dat niet en wil je blijven investeren in je oudere systeem dan is zo'n PCI-express kaartje mogelijk; maar ik kan het ook niet specifiek aanraden vanwege de problemen die je er mee kunt krijgen; en eigenlijk gewoon geldverspilling. Een alternatief zou zijn je 3TB disk in een USB behuizing te stoppen; dat zou wel moeten werken, mits je OS wel GPT + 3TB disks aankan (48-bit LBA).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het snelle advies. Een FakeRaid chip had ik nog niet van gehoord of zijn dit gewoon die pci expresskaart? Ik zag al veel van die kaartjes staan op sites als conrad en allekabels.nl en waren allemaal idd. tussen de 15 en 100 euro ongeveer. Ik ben niet van plan de 3tb schijf te gebruiken voor het booten van de schijf. Ik heb nog 2 andere sata schijven in mijn pc zitten. Ik gebruik mijn pc voornaamlijk voor muziek toepassingen en voor te surfen op internet, waarvoor het moederbord eigenlijk nog perfect en snelgenoeg werkt. En ik zou zelf ook totaal niet weten hoe ik een moederbord in moet bouwen dus eigenlijk kijk ik het liefst voor een kaartje.

Over die usb behuizing heb ik ook wel eens zitten denken. Ik heb namelijk een 3tb externe schijf die perfect werkt! Alleen ben ik bij bij externe schijven door slechte ervaringen met vorige harde schijven bang dat de duurzaamheid van de schijf minder lang is of heeft dit geen verschil?

Ik heb ook wel eens iets gelezen van Sata naar Usb Interface. Zou dit het 3tb probleem niet kunnen oplossen? En is het hiermee de bedoeling dat ik de sata aansluiting van de harde schijf direct in een usb poort kan steken?

Sata naar USB 3.0 HDD-converter :

http://www.google.nl/url?...UHP4Vvmo5lVXwqn9A&cad=rja

misschien is dit een optie

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 20:32 ]

Verwijderd

Voor het bouwen van een systeem zijn veel hulpmiddelen beschikbaar. Hier op GoT, google, youtube; stap voor stap instructies. Vroeger was het allemaal iets moeilijker, nu is het toch vrij eenvoudig en kan eigenlijk iedereen het.

Maar ik snap dat je iets lekker simpels wilt. Waarom koop je geen externe behuizing met USB3 support? Dat zou volgens mij prima moeten werken omdat die zijn eigen controller heeft. En door de USB3 support ben je ook vrij zeker van dat deze 48-bit LBA en dus >2TiB schijven ondersteunt, check dat even in de specs of de site van de fabrikant.

Ook al heb je nu nog geen USB2, als je een keer naar een ander systeem gaat (snel hopelijk? :+ ) dan kun je dan mooi van USB3 snelheden genieten; wat ongeveer 4-5 keer hoger ligt dan USB2 in de praktijk; uitgaane van 120MB/s hardeschijf performance. De USB3 interface zelf kan sneller maar je hardeschijf wordt dan bottleneck. Bij USB2 wordt de interface bottleneck met 22-34MB/s performance (480Mbps ruwe bandbreedte, waar een hoop overhead vanaf gaat).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede tips. Ik ga toch eens voor die behuizing voor nu tijdelijk en dan ga ik volgende maand eens langzamerhand kijken voor een nieuw moederbord. Gebruik je zelf ook zo'n Brazos moederbord en weet je toevallig ook of deze wel met 3tb harde schijven overweg kan?

Een vriend van me die onlangs uren heeft gezeten aan de harde schijf heeft me ook al aangeraden om een nieuw moederbord aan te schaffen omdat het volgens hem al zwaar is verouderd al heb ik deze computer pas 2 jaar van de Aldi :D

Verwijderd

Als je een paar uurtjes vrijmaakt om je in te lezen over moederborden en hoe je een systeem bouwt, kun je veel betere modernere luxere onderdelen krijgen voor hetzelfde of zelfs lagere prijs. Dus het loont zeker.

Zo'n goedkoop en zuinig Brazos platform heeft 6 volwaardige SATA/600 poorten, die kunnen prima overweg met 3TB schijven. Weet wel dat je besturingssysteem het ook goed moet ondersteunen, en Windows doet nog moeilijk met booten van GPT partities. Die GPT partities heb je nodig voor schijven groter dan 2TB. Als data-schijf werkt dat gewoon prima in alle recente Windows versies. Je kunt tijdens het "initialiseren" opgeven welk partitieschema je wilt gebruiken, en ook in diskmanagement (uitvoeren-> diskmgmt.msc).

Brazos is alleen leuk als low-power servertje wat weinig cpu-kracht vergt. Wil je een upgrade van je desktopsysteem dan zou ik wachten tot april/mei wanneer Ivy Bridge uitkomt en moederborden met Z77 chipset. Die moederborden komen nu mondjesmaat in de pricewatch, maar de nieuwe chips van Intel duurt nog zeker twee maanden (eind april, dan nog een paar weken voordat je hem echt kunt krijgen).

Als je dan toch bezig bent, koop dan gelijk en mooie SSD tegen die tijd. Kom in dit forum terug en check het SSD topic; koop niet zomaar een SSD want grote kans dat je dan een slechtere Sandforce SSD krijgt. Verder mag je me ook DM'en met andere vragen. :)

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties. Ik zal me er de komende eens in verdiepen. Moederbord kan ik misschien ook wel mee geholpen worden maar misschien word het wel tijd voor een heel nieuwe kast en al ;) de brander moet ook nog steeds vervangen worden :9
GPT partities heb ik wel het een en ander over gelezen en volgens mij heb ik ook naar gft geformateerd. Ik was sowiezo nog wel even van plan te wachten met het halen van een nieuw moederbord maar naar de zomer lijkt me dat een uitstekende uitgave. Ik bestel morgen even een behuizing voor de schijf en dan is dat probleem waarschijnlijk de wereld uit.
Bedankt voor alle hulp in dit topic, hier kunnen we verder mee (Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 21:46 ]

Pagina: 1