Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrazer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-12-2024
Beste tweakers

Ik heb gisteren twee HDD gestest die in mijn PC zitten en het resultaat van mijn (oude 150gb Raptor 2006) viel erg tegen wanneer hij data leest. Ik wou namelijk de installatie van XP vervangen voor W7 op die Raptor maar weet niet of ik er nu uberhaubt wel iets op vooruit ga en mischien beter een andere (b.v velociraptor WD1500HLHX) kan halen of mischien nog even wachten op prijsdalingen SSD.

Ik heb gebruikt een Duits programma HD speed test (er) .
ik heb de volgende testen gedaan :

20 x 0.5mb schrijven en lezen
10 x 10mb
20 x 50mb
5 x 100mb

Heb de testen op twee partities van beide schijven gedaan.
Hier zijn de resultaten van de maximale uitslag die ik zo uit mijn hoofd weet , de resultaten liggen natuurlijk aan de belasting van de schijf op dat moment en hoeveelheid data op de schijf ook de verschillende tests hebben verschillende uitkomsten.

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
C: (30% vol boot partitie Windows 7 prof ) max lees 12mb/s schrijf 2.9mb/s
D: (storage) max lees 79mb/s en schrijf 3.7mb/s

Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB
E: (50% vol boot partitie Windows XP) max lees 27mb/s schrijf 5.8mb/s
F: (storage) max lees 38mb/s schrijf 5.9mb/s

Een paar vragen wat is het meest aanbevolen SSD of raptor qua betrouwbaarheid ?
En snelheid legt de raptor het erg af of heel erg af ?
Verder wat zijn de volgende "snelle HDD die er zijn in zoektijden (ms)" er zijn verder geen desktop HHD die in de buurt komen van de velociraptors zeker ?
Verder welke meest aan bevolen test programma's kunnen jullie me adviseren te gebruiken ?

Als er ergens al goede posts zijn op forum over deze onderwerpen zie ik die graag ! _/-\o_
Bedankt , Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ruim je harde schijven op, defragmenteer, herinstalleer je DMA/IDE kanaal en draai die tests dan eens opnieuw.

Volgens mij heb je erg lage snelheden...?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5400rpm schijven komen dicht in de buurt van Velociraptors, doordat hun dichtheid veel hoger is en dat heeft een voornamelijk effect op de zoektijden. Als je 300GB over het hele oppervlakte hebt, dan zijn je zoektijden binnen die dataset hoger dan dat je 2TB hebt en alleen maar binnen 300GB hoeft te zoeken.

Ik ken jouw testprogramma echter niet. Maar inderdaad defraggen kan wat helpen. Gebruik ook eens CrystalDiskMark?

En ja een SSD kan vele malen betrouwbaarder zijn dan een raptor of Velociraptor. Koop echter geen Sandforce SSD want die zijn juist minder betrouwbaar dan hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrazer
[Ruim je harde schijven op, defragmenteer, herinstalleer je DMA/IDE kanaal en draai die tests dan eens opnieuw.
Volgens mij heb je erg lage snelheden...?]

Ik zal eens doen wat je zegt, maar volgens mij heb ik twee weken geleden in ieder geval al gedeframenteerd, dat herinstaleren van DMA/IDE kanaal heb ik nog nooit gehoord dus dat zal ik eens onderzoeken. Die test zal wel niet de juiste test zijn dan ....

Ik heb iig net hier mooie benchmarks gevonden over de raptor ik zal wel eens kijken naar de spinpoint hierop :
http://www.storagereview..../200601/WD1500ADFD_9.html

@ Cipher : Ik zal CrystalDiskMark eens proberen en posten wat daar uit komt ! En ik wist niet dat er ook SSD's ware die een lager percentage failure rate hadden dan raptors eigelijk. Dan mischien toch maar wachten tot de prijzen van SSD iets zakken ...

Bedankt iig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrazer
F.Y.I :

Velociraptor vs spinpoint F1

http://www.storagereview....=360&devID_1=361&devCnt=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou zeker HD Tune gebruiken om de snelheid te meten.
Een van de belangrijkste oorzaken van lage prestaties zijn processen op de achtergrond die voor constante schijfactiviteit zorgen. Dat kun je in HD Tune zien als je een heel onstabiele grafiek krijgt.
Ik zou ook geen geld uitgeven aan een snelle HDD als bootschijf. Een SSD is echt vele malen sneller en heeft veel minder last van fragmentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrazer
Hd tune zal ik proberen , dan wacht ik nog even op het zakken van de SSD prijzen , bedankt voor je reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Voor het resetten van DMA/PIO mode: http://winhlp.com/node/10
(makkelijkste is het vbs bestand te downloaden bij stap 1.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrazer
[Voor het resetten van DMA/PIO mode: http://winhlp.com/node/10
(makkelijkste is het vbs bestand te downloaden bij stap 1.) ]
Nice, thanks voor de feedback A4 !
Pagina: 1