Het gaat op dit moment om de PC van mijn moeder, een stokoude Dell Dimension 4400 met een 1.7GHz Intel Pentium 4 CPU. Op zich is dit altijd prima geweest voor de simpele toepassingen die zij gebruikt, zoals office, mail en internet. Het probleem is echter dat de harde schijf een enorme bottleneck is geworden. Deze is nu zelfs zó langzaam, dat hij onderdoet voor een simpele 5400RPM USB 2.0 externe HDD op alle vlakken (seq, random, 512k, 4k, etc., getest met CrystalDiskMark). Zoals jullie je wellicht kunnen voorstellen is het werken met deze PC ondertussen een enigszins onplezierige ervaring geworden
.
Om die reden had ik het idee om een SSD in de PC te plaatsen: een prima en relatief goedkope upgrade waar ze direct de voordelen van zal merken in normaal gebruik. En laat het vrijdag nou net toevallig haar verjaardag zijn.
Mijn vraag is dan ook: kan ik een SATA SSD d.m.v. een SATA/IDE converter (deze bijvoorbeeld) zonder problemen installeren in deze oude bak? Zo ja, welke SSD raden jullie mij aan hiervoor te gebruiken?
Overigens ben ik bekend met de PCI SATA kaart, echter veroorzaken deze nogal regelmatig problemen in verband met drivers en dergelijke. Ik zou het waarschijnlijk in de meeste gevallen kunnen oplossen, maar aangezien ik ongeveer om het weekend bij mijn ouders thuis ben, is dit simpelweg geen optie meer.
Alvast bedankt!

Om die reden had ik het idee om een SSD in de PC te plaatsen: een prima en relatief goedkope upgrade waar ze direct de voordelen van zal merken in normaal gebruik. En laat het vrijdag nou net toevallig haar verjaardag zijn.
Overigens ben ik bekend met de PCI SATA kaart, echter veroorzaken deze nogal regelmatig problemen in verband met drivers en dergelijke. Ik zou het waarschijnlijk in de meeste gevallen kunnen oplossen, maar aangezien ik ongeveer om het weekend bij mijn ouders thuis ben, is dit simpelweg geen optie meer.
Alvast bedankt!