SSD op een oude IDE PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.489 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:11
Het gaat op dit moment om de PC van mijn moeder, een stokoude Dell Dimension 4400 met een 1.7GHz Intel Pentium 4 CPU. Op zich is dit altijd prima geweest voor de simpele toepassingen die zij gebruikt, zoals office, mail en internet. Het probleem is echter dat de harde schijf een enorme bottleneck is geworden. Deze is nu zelfs zó langzaam, dat hij onderdoet voor een simpele 5400RPM USB 2.0 externe HDD op alle vlakken (seq, random, 512k, 4k, etc., getest met CrystalDiskMark). Zoals jullie je wellicht kunnen voorstellen is het werken met deze PC ondertussen een enigszins onplezierige ervaring geworden 8)7.

Om die reden had ik het idee om een SSD in de PC te plaatsen: een prima en relatief goedkope upgrade waar ze direct de voordelen van zal merken in normaal gebruik. En laat het vrijdag nou net toevallig haar verjaardag zijn. ;) Mijn vraag is dan ook: kan ik een SATA SSD d.m.v. een SATA/IDE converter (deze bijvoorbeeld) zonder problemen installeren in deze oude bak? Zo ja, welke SSD raden jullie mij aan hiervoor te gebruiken?

Overigens ben ik bekend met de PCI SATA kaart, echter veroorzaken deze nogal regelmatig problemen in verband met drivers en dergelijke. Ik zou het waarschijnlijk in de meeste gevallen kunnen oplossen, maar aangezien ik ongeveer om het weekend bij mijn ouders thuis ben, is dit simpelweg geen optie meer.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn verschillende merken die ook IDE-SSD's produceren; waarom met een kabeltje gaan frutten/verlopen?

[ Voor 56% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2012 16:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391619

Of je zou het kunnen paren met een beetje fatsoenlijke (hardware matige) S-ATA Controller?
Ontlast je het systeem ook gelijk een beetje en heb je dus ook wat meer snelheidswinst?

Ik weet verder niet welke driver problemen er zouden moeten ontstaan, want fatsoenlijke merken bieden ook goede drivers bij hun product.
Ik heb zelf vroeg IDE Raid kaarten gehad van Promise en deze hebben altijd goed voor mij gewerkt.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 391619 op 16-01-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
MAX3400 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:01:
Er zijn verschillende merken die ook IDE-SSD's produceren; waarom met een kabeltje gaan frutten/verlopen?
Omdat deze IDE SSD's ten eerste een stuk duurder zijn dan SATA SSD's (zelfs SATA + converter), en daarnaast slechts de performance bieden van een mid-range HDD. Een SATA SSD daarentegen zal daadwerkelijk de IDE interface volledig benutten.
Anoniem: 391619 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:02:
Of je zou het kunnen paren met een beetje fatsoenlijke (hardware matige) S-ATA Controller?
Ontlast je het systeem ook gelijk een beetje en heb je dus ook wat meer snelheidswinst?

Ik weet verder niet welke driver problemen er zouden moeten ontstaan, want fatsoenlijke merken bieden ook goede drivers bij hun product.
Ik heb zelf vroeg IDE Raid kaarten gehad van Promise en deze hebben altijd goed voor mij gewerkt.
Dit is een PCI SATA kaart neem ik aan? Ik ben daar nogal bang voor, aangezien ik nogal wat horrorverhalen op internet voorbij heb zien komen. Dit is natuurlijk het laatste waar ik mijn moeder mee op wil zadelen: een compleet onbruikbare PC, helemaal gezien de afstand tussen mijn ouders en ik. Zijn de voordelen van zo'n SATA kaart dan echt zo veel groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik denk dat het goedkoper is om voor 5 tientjes een ex bedrijfs PCtje te kopen (Dell, HP, Lenovo) met een Core2Duo processor ipv te investeren in een SSD.

Een SSD in deze situatie gaat ook traag worden, omdat je met PATA geen TRIM support hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Voor de prijs van een beetje 128 gb S-ata SSD heb je ook een Small Form Factor Desktopje van bijv. Foxconn.
Naar mijn weten zit daar met een beetje geluk ook een Windows XP licentie bij.
Specs uit mn hoofd: 1,66 Ghz Dual core Atom CPU, 1 GB DDR2-533, ITX moederbordje, Onboard Intel HD vidochip, S-ata dvd brander & 80 GB S-ata HDD.

Ander voordeel van een SFF is dat deze prima naast de monitor kan staan en een stuk lichter is dan de Dell.

Mocht je toch perse een SSD willen hebben, dan geef ik Max3400 gelijk. Kijk bijv eens bij Alternate of in de pricewatch.

Succes!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
D_Jeff schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:11:
Voor de prijs van een beetje 128 gb S-ata SSD heb je ook een Small Form Factor Desktopje van bijv. Foxconn.
Naar mijn weten zit daar met een beetje geluk ook een Windows XP licentie bij.
Specs uit mn hoofd: 1,66 Ghz Dual core Atom CPU, 1 GB DDR2-533, ITX moederbordje, Onboard Intel HD vidochip, S-ata dvd brander & 80 GB S-ata HDD.
Oké, erg interessant. Zal bij normaal gebruik deze Atom Dual Core CPU beter presteren dan de Pentium 4 + SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

P4 is sneller dan de Atom.

Ik denk dat je met een SSD aardig ver komt. Je CPU is voor je moeder niet echt een bottleneck, maar de HDD wel. Dus gooi een SSD in dat oude beestje en je kunt er prima mee werken, en de SSD kun je later gerust meenemen naar een modern systeem.

Koop wel een goede SSD, niet van die PATA zooi. Dus een goede SATA SSD met een PATA->SATA convertertje ertussen, dat zou moeten werken. Crucial M4 of Intel 320. Ik zou die laatste nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 17:25
Volgens mij is heet worden het enige waar een 1.7GHz P4 sneller in is dan een 1.66GHz dualcore Atom... ;)
Zie ook: http://www.tomshardware.c...entium-4-nettop,2649.html
Een hoger geklokte P4 kan zeker nog wel eens sneller zijn, met name voor reken-intensieve taken, maar voor office/email/internet ben je veel beter af met een Atom dualcore al is het alleen al om de energierekening.

Een Crucial M4 of Intel 320 als SSD is natuurlijk overkill, met een maximale, theoretische bandbreedte van 133MB/s heeft dat weinig zin op een IDE interface. Een Vertex Plus is al niet bij te houden en die lijkt het laagst geprijsd in de pricewatch.

Maar persoonlijk zou ik een Nettop of SFF adviseren in zo'n situatie...

[ Voor 4% gewijzigd door Elijan9 op 16-01-2012 17:38 . Reden: link naar thg toegevoegd ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

De vraag was:
Zal bij normaal gebruik deze Atom Dual Core CPU beter presteren dan de Pentium 4 + SSD?
Het antwoord op die vraag is dat de P4 beter zal presteren dan de Atom. Inderdaad qua stroom ben je beter af bij Atom; alhoewel Atom weer minder energiezuinig is (idle) dan de moderne Intel chips zoals de nieuwe Core i7 quadcore.

P4 Willamette (1,6 - 2,0GHz uit mijn hoofd) in combinatie met SDRAM (PC133) geheugen is overigens wel vrij traag; die werd ingehaald door de 1,4GHz AMD Thunderbird, die een flink hogere IPC heeft in vergelijking met de P4 Willamette.

Maar welke chip is langzamer dan Atom? Dan moet je vrij ver terug nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Ik vraag me echt af hoe veel verschil een Atom CPU nou daadwerkelijk gaat maken gezien de taken die mijn moeder doet. Haar CPU is echter wel een Willamette P4 (gecheckt met CPUID). In principe kunnen we tot de conclusie komen dat beide componenten (CPU en HDD) dringend aan vervanging toe zijn. Nu rest dus de vraag: wat gaat meer verschil maken? Ik zou het namelijk erg jammer vinden als ze wel een splinternieuwe PC krijgt, maar qua snelheid er nauwelijks op vooruit gaat.

Misschien is het een alternatief om voor een tweedehands PC te gaan? Iemand suggesties waar ik dan naar moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Misschien ook niet onbelangrijk, hoeveel ramgeheugen zit er nog in? Als dit 1 GB is, kun je inderdaad nog prima met de pc verderdoen. Verder kan een herinstallatie ook al veel schelen.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
1.25GB, prima te doen dus. Ik heb al een complete herinstallatie van Windows XP gedaan, inclusief alle updates t/m SP3. Het is dus een erg schone PC, om het zo te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ehm, IDE is nogsteeds maar max 133 MBs toch?

Kun je er beter een leuk snel HDD'tje inhangen, die krijgt dat ook wel vol.

Of, nog beter, inderdaad zo'n oud bedrijfsdingetje kopen voor 50-100 euro. Goedkoper en stukken sneller dan wat ze nu heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Of koop een combinatie van CPU/Mobo/Geheugen, bijvoorbeeld hier uit de V&A of Marktplaats en schroef die in de kast, denk persoonlijk dat je daar veel meer aan hebt.

offtopic:
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zoiets in de verkoop heb staan toevallig :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
VasZaitsev schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:46:
Ehm, IDE is nogsteeds maar max 133 MBs toch?

Kun je er beter een leuk snel HDD'tje inhangen, die krijgt dat ook wel vol.

Of, nog beter, inderdaad zo'n oud bedrijfsdingetje kopen voor 50-100 euro. Goedkoper en stukken sneller dan wat ze nu heeft.
Probleem is de huidige prijzen van harddisks als gevolg van de overstromingen in Thailand. Wellicht zijn ze iets omlaag gegaan ondertussen, maar ze staan nog steeds bijzonder hoog. Daarnaast heeft ze helemaal niet het grote voordeel van een harddisk nodig: de capaciteit. Muziek doet ze immers via Spotify, en voor foto's is 120GB meer dan genoeg.

Bovendien is die 133MB/s slechts de maximale doorvoersnelheid, een HDD kan inderdaad zulke snelheden bereiken, maar dan alleen sequentieel. Voor de operaties die het OS daadwerkelijk uitvoert zijn 4k random snelheden van belang, en die komen zelfs bij de meest moderne SATA SSD's nog niet eens tot 100MB/s.

[ Voor 21% gewijzigd door Nickname27 op 16-01-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
In de praktijk (programma's opstarten, windows opstarten) is het vooral de 4k read snelheid die van belang is, en dat is lang geen 133MB/s bij de huidige SSD's. Je zult dus vast wel snelheidsverschil merken tussen een HDD en SSD via een PATA interface.

Tenzij je hele grote bestanden gaat kopieren of benchmarks draait, merk je echt geen verschil tussen 100MB/s of 600MB/s sequential write/read.

Edit: Zoals Quinoky zelf al zei...

[ Voor 4% gewijzigd door NATStudent op 16-01-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
spone schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:50:
Of koop een combinatie van CPU/Mobo/Geheugen, bijvoorbeeld hier uit de V&A of Marktplaats en schroef die in de kast, denk persoonlijk dat je daar veel meer aan hebt.

offtopic:
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zoiets in de verkoop heb staan toevallig :)
Had ik inderdaad over nagedacht, maar krijg ik dan geen problemen met de voeding? Die heeft namelijk nog van die oude molex aansluitingen. Of is dat onveranderd in de loop van de tijd?
NATStudent schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:51:
In de praktijk (programma's opstarten, windows opstarten) is het vooral de 4k read snelheid die van belang is, en dat is lang geen 133MB/s bij de huidige SSD's. Je zult dus vast wel snelheidsverschil merken tussen een HDD en SSD via een PATA interface.

Tenzij je hele grote bestanden gaat kopieren of benchmarks draait, merk je echt geen verschil tussen 100MB/s of 600MB/s sequential write/read.
Inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:26:
Ik denk dat je met een SSD aardig ver komt. Je CPU is voor je moeder niet echt een bottleneck, maar de HDD wel. Dus gooi een SSD in dat oude beestje en je kunt er prima mee werken, en de SSD kun je later gerust meenemen naar een modern systeem.

Koop wel een goede SSD, niet van die PATA zooi. Dus een goede SATA SSD met een PATA->SATA convertertje ertussen, dat zou moeten werken. Crucial M4 of Intel 320. Ik zou die laatste nemen.
Dit. Succesvol toegepast in de pc van mijn eigen ouders en het is een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Luit schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:52:
[...]

Dit. Succesvol toegepast in de pc van mijn eigen ouders en het is een wereld van verschil.
Aha, fijn om te horen! Welke SSD heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Quinoky schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:50:
[...]

Probleem is de huidige prijzen van harddisks als gevolg van de overstromingen in Thailand. Wellicht zijn ze iets omlaag gegaan ondertussen, maar ze staan nog steeds bijzonder hoog. Daarnaast heeft ze helemaal niet het grote voordeel van een harddisk nodig: de capaciteit. Muziek doet ze immers via Spotify, en voor foto's is 120GB meer dan genoeg.

Bovendien is die 133MB/s slechts de maximale doorvoersnelheid, een HDD kan inderdaad zulke snelheden bereiken, maar dan alleen sequentieel. Voor de operaties die het OS daadwerkelijk uitvoert zijn 4k random snelheden van belang, en die komen zelfs bij de meest moderne SATA SSD's nog niet eens tot 100MB/s.
Je hebt ook tweedehands HDD's, ook van 300gb. Die dingen zullen echt geen vermogen kosten denk ik.

En ik betwijfel of je bijv. 40 Mbs sequentieel verschil echt merkt. Zal aankomen op mss 2 seconden langer doen op opstarten.

Dat een SSD leuk is met Sata-600 klopt wel, maar, een IDE SSD, nah, word 'm niet.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Quinoky schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:54:
[...]

Aha, fijn om te horen! Welke SSD heb je gebruikt?
Ik ben begonnen met de Vertex 2 van OCZ. Niets dan ellende mee gehad en gezien de ervaringen van anderen: OCZ kun je beter vermijden.
Nu draait er al geruime tijd een M4 in.
VasZaitsev schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:55:
[...]
Dat een SSD leuk is met Sata-600 klopt wel, maar, een IDE SSD, nah, word 'm niet.
En dat is gebaseerd op ervaringen? Natuurlijk haal je niet het maximale uit je SSD op een IDE interface. Echter: je kunt de SSD meeverhuizen op het moment dat je een nieuwe pc aanschaft en het voelt alsof je een nieuwe pc hebt aangeschaft.

[ Voor 39% gewijzigd door Luit op 16-01-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
VasZaitsev schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:55:
En ik betwijfel of je bijv. 40 Mbs sequentieel verschil echt merkt. Zal aankomen op mss 2 seconden langer doen op opstarten.

Zoals gezegd, het gaat in de praktijk niet om de sequentiële lees/schrijf prestaties, maar om de 4k random lees/schrijf. En die liggen bij de huidige SSD's ruim onder de 133MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Luit schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:56:
[...]

Ik ben begonnen met de Vertex 2 van OCZ. Niets dan ellende mee gehad en gezien de ervaringen van anderen: OCZ kun je beter vermijden.
Nu draait er al geruime tijd een M4 in.
Oké, bedankt voor de tip. Zie je de mogelijkheid misschien een benchmark te doen met CrystalDiskMark? Ik ben erg benieuwd in hoeverre de IDE interface tot snelheidsverlaging leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Quinoky schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:52:
[...]

Had ik inderdaad over nagedacht, maar krijg ik dan geen problemen met de voeding? Die heeft namelijk nog van die oude molex aansluitingen. Of is dat onveranderd in de loop van de tijd?
Minder dan je denkt. Mits de voeding gewoon een reguliere ATX-aansluiting heeft kan je een oude voeding gewoon op een modern moederbord prikken. Zelfs een oude 20-pins stekker past en werkt op een 24-pins moederbord wat je tegenwoordig hebt. Daarnaast is er een P4-stekker, en die is ook 1:1 te gebruiken op moderne borden.
En zelfs voor moderne SATA harddisks zonder molex-aansluiting zijn doodsimpele verloopstukjes bij ieder modern bordje geleverd.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:40
Ik heb begin 2010 een simpel zaken-pctje met ide versnelt met een SSD.
Toen gekozen voor OCZ Vertex v1 30Gb , toch geen trim
en een sata kaartje: Sweex PU102

Was ook een beetje een experiment. Nou dat heb ik geweten !
Het clonen van windows ed leek goed gegaan te zijn, maar de pc liep steeds vast bij opstarten.
Vaak pas na 5-6x herstart werkte het wel.

Toen gewoon laten booten van de oude hdd C: en steeds meer veelgebruikte dingen overgaan zetten naar de ssd.
Dat werkt nu al 1,5 jaar goed.
Maar nog steeds zijn er bij het opstarten soms errors. Het lijkt wel of de SSD-combinatie tijd nodig heeft om te gaan werken. Alsof ze moeten opwarmen ofzo.
Als PC is opgestart, dan hele dag geen enkel probleem.

De versnelling is ENORM.
Iedereen heeft het steeds over booten en opstarten programma's.
Maar booten doe je maar 1x per dag (of zelfs dat niet) en prog vaak maar enkele keren per dag.
Ik merk dat bij gewoon gebruik zoveel dingen gewoon veel lekkerder lopen.
Ook gewoon outlook expres met veel mailtjes. Bijv. doorzoeken emailtjes.

Denk bij oude win XP ook aan alignment, omdat winXP partitietabel fout zet. (Vista/win7 wel goed)
SCS

Update voor het archief:
Ik heb ooit hierna een schone install gedaan van winXP.
Tot mijn verbazing is probleem weg! Ik was er van overtuigt dat het een hardware probleem was, maar blijkbaar dus niet.
SSD daarna als volwaardige C: en werkt fantastisch.

Natuurlijk heeft iedereen het over de snelste sata3 met 6Gb, maar voor dagelijks kantoor gebruik is dat onzin.
Dit via de controller draait op sata1 !! dus max 150mb/s of zo.
En dat is al een verademing ;-)

SCS

[ Voor 19% gewijzigd door SCS2 op 13-09-2012 19:43 ]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Niet doen, gewoon een ander pc'tje zoeken (2e hands) of ze zelf laten investeren....

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Met S0ep.... Ga alsjeblieft geen bergen geld uitgeven aan zo'n antieke bak. Doe die pc kado aan een school (ik ken er nog wel een die hem kan gebruiken :> ) en laat je moeder een leuke Aldi pc aanschaffen. Of als er niet teveel geld is, een 2e hands C2D. Moet kunnen voor de prijs van die SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:55

Quad

Doof

SCS2 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:48:
Ik heb begin 2010 een simpel zakenpctje versnelt met een SSD.

Het clonen van windows ed leek goed gegaan te zijn, maar de pc liep steeds vast bij opstarten.

Toen gewoon laten booten van de oude hdd C: en steeds meer veelgebruikte dingen overgaan zetten naar de ssd.
Maar nog steeds zijn er bij het opstarten soms errors. Het lijkt wel of de SSD tijd nodig heeft om te gaan werken. Alsof de ssd, maar denk eigenlijk het sata-kaartje, moet opwarmen ofzo.

De versnelling is ENORM.
Maar booten doe je maar 1x per dag (of zelfs dat niet) en prog vaak maar enkele keren per dag.

Denk bij oude win XP ook aan alignment, omdat winXP partitietabel fout zet. (Vista/win7 wel goed)
SCS
toon volledige bericht
Dat heeft gewoon te maken met allignment.
Kijk eens bij AS SSD wat voor getalletjes in het vakje linksboven staan, moet te delen zijn door 4 of 8.
Daarbij een 1op1 van HDD naar SSD is niet verstandig.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:51
en een beetle normale HDD is nogsteeds veel goedkoper dan een SSD, zelfs met de hoge prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik lees alles bij elkaar dat we praten over een P4@1,7Ghz en 1,25 GB Ram, met een niet nader genoemde HDD (op hoeveel toeren :? ), en XP SP3. Welnu, SP3 kan al een hoop vertraging veroorzaken door al die securityissues die dichtgespijkerd worden.

Voordat je een SSD koopt, zou ik eerst eens even kijken of je de boel niet zo kunt versnellen. Een aantal handreikingen:
1) Zet bij systeemeigenschappen, geavanceerd, performance de optie "optimaliseren voor beste prestaties" aan hebt staan. Dat scheelt vaak al een flinke bult namelijk. Standaard laat ie Windows namelijk kiezen, en die wil het zo mooi mogelijk doen. Maar dat wil je niet, je wilt gewoon een snelle(re) machine :)
2) Deel je HDD in 2 partities op, waarbij je de pagefile op de 2e partitie zet.
3) Set systeemherstel uit!
4) Zorg dat de juiste drivers geinstalleerd zijn. Wellicht draait die bak nog in PIO ipv in DMA modus?
5) Zet de standaard MS antivirus uit en zet er bijvoorbeeld Avast op. Da's veel meer lightweight (en geloof me als ik zeg dat je op zo'n bak iig geen AVG wilt :) )

Edit: Oh ja, en doe jezelf een lol en installeer Teamviewer oid op die bak. Niks zo makkelijk als de boel remote over kunnen nemen :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 16-01-2012 21:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
DMA staat op Ultra 6 modus, lijkt me meer dan voldoende. Ik ben nu de schijf aan het defragmenteren (via LogMeIn, toch bedankt voor de tip voor Teamviewer), misschien dat dat al wat scheelt. Overigens is Microsoft Security Essentials toch niet zo'n resource-hogger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op een quadcore niet nee ;) Een oude P4 die 1/3e aan RAM aan alleen al XP kwijt is wordt al anders. Daardoor moet ie meer swappen naar disk, en dat kost je weer extra tijd. geldt overigens voor vrijwel alle applicaties die moderner zijn als het OS waar ze op draaien. MS Sec Essentials is geschreven op Vista en hoger, en ook met de mainstream resources van zakelijke PC's van toen in gedachten. Dat was een C2D met 2GB RAM oid. You do the math.

Op zichzelf zullen ze misschien niet eens zo heel veel vreten- maar open maar eens een IE8 scherm met en paar tabs. Da's zo 150MB ram verstookt. Word openen: weer 100MB+ er bij per document. Outlook: opent standaard een Word sessie van een kleine 100MB in de achtergrond. Live messenger: ook rond de 50MB. Ik zit grof geschat aan een verbruik van 1GB, en dan heb je alleen word, outlook en internet explorer maar OPEN staan. Dan doe je verder niks. Ga je dan ook nog een hoop gebruiken voor een virusscanner op de achtergrond en not wat zaken die windows standaard laadt en je snapt dat je al vrij snel aan je max ram zit. gevolg: swappen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Eerlijk is eerlijk, de p4 willamette was een grote flop. Zelfs een 1.4 P3 tualatin stoomt er zo voorbij. Maar ga idd zoeken naar een ex-bedrijf pc'tje. Veel kantoren dumpen hun oudere 3ghz prescott bakken en oudere core 2 duos. Kun je voor een leuk prijsje oppikken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Ik heb maar eens gekeken hoe de CPU omgaat met verschillende taken (via LogMeIn). Ik moet zeggen dat de CPU load akelig vaak op 100% zit bij relatief eenvoudige toepassingen en/of handelingen (scrollen in de browser, bijvoorbeeld).

Ik zit er daarom aan te denken om inderdaad toch maar de hoofdcomponenten te vervangen. Aangezien het budget erg krap is, probeer ik de oude Dimension 4400 case en PSU te hergebruiken. De nieuwe componenten zijn dan een Pentium G620 met een goedkope MSI mATX mobo, en 4GB DDR3 ram wat tegenwoordig ook niks meer kost. Al met al ongeveer dezelfde prijs als een 120GB SSD. Ik heb zelf nog een 500GB SATA II 7200RPM HDD liggen van Samsung (uit een externe USB drive van Freecom gesloopt) die ik erin kan zetten. Bijkomend voordeel is de 1155 socket, die veel mogelijkheden biedt om in de toekomst te kunnen upgraden. :)

Is dit een prima oplossing op deze manier en met deze componenten? Zou een standaard mATX moederbord passen in deze Dell kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:15

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als budget een kwestie is: Koop voor 3 tientjes liever een S478 P4 met een Northwood cpu van 2Ghz of hoger (de 2Ghz klokt vaak ook lekker naar 2.4/2.6) en een stukkie ddr van 1GB. Die blaast die hele 1.7 weg. De Williamette was echt zooo traag. Ik kwam van een P3 1Ghz (toen nog een zeer nette bak) bij iemand met een Williamette 1.6 met een schone installatie en dat ding was niet vooruit te branden.

Maar ik zie dat je ook al een nieuw systeem wilt samenstellen. Dat is natuurlijk nog fijner.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
http://www.cpubenchmark.n...u=Intel+Pentium+4+1600MHz
http://www.cpubenchmark.n...tel+Atom+D510+%40+1.66GHz
Volgens passmark loopt een atom wel rondjes om je P4. Een nieuw systeem zal echt de beste optie zijn. Als zelfs een atom sneller is.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Michael Knight schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 02:50:
Als budget een kwestie is: Koop voor 3 tientjes liever een S478 P4 met een Northwood cpu van 2Ghz of hoger (de 2Ghz klokt vaak ook lekker naar 2.4/2.6) en een stukkie ddr van 1GB. Die blaast die hele 1.7 weg. De Williamette was echt zooo traag. Ik kwam van een P3 1Ghz (toen nog een zeer nette bak) bij iemand met een Williamette 1.6 met een schone installatie en dat ding was niet vooruit te branden.

Maar ik zie dat je ook al een nieuw systeem wilt samenstellen. Dat is natuurlijk nog fijner.
Dit is een Prescott, zou deze kunnen werken door simpel en alleen de CPU te vervangen? Kan het moederbord dat aan? En moet er dan geen andere koeler bij?

http://www.ebay.nl/itm/SC...m1c1c791609#ht_1377wt_830
Biersteker schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 02:58:
http://www.cpubenchmark.n...u=Intel+Pentium+4+1600MHz
http://www.cpubenchmark.n...tel+Atom+D510+%40+1.66GHz
Volgens passmark loopt een atom wel rondjes om je P4. Een nieuw systeem zal echt de beste optie zijn. Als zelfs een atom sneller is.
Nu is een Atom misschien nét voldoende om ermee door te kunnen, maar je betaalt wel gelijk 200 euro voor een beetje een redelijk Atom systeem. Bovendien zal zo'n Atom al heel snel verouderd zijn. Al met al ben ik niet echt enthousiast over deze chip, zeker na het één en ander erover gelezen te hebben op verschillende tech-websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:51
Als je geen nieuwe(gebruikte) computer wil kopen, kun je kijken naar wat extra ram, dat helpt ook redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:15

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Quinoky schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 03:05:
[...]

Dit is een Prescott, zou deze kunnen werken door simpel en alleen de CPU te vervangen? Kan het moederbord dat aan? En moet er dan geen andere koeler bij?

http://www.ebay.nl/itm/SC...m1c1c791609#ht_1377wt_830
Een prescott 1.6? Die heb ik nog nooit in het wild gezien. Zou overigens aardig over te clocken moeten zijn.. (Check oevrclockresultaten via google).

Koelers zijn identiek bij de P4`s die ik heb gezien.

Of het moederbord een swap aankan, zul je moeten uitzoeken door socket/mobo/cpu te vergelijken (mogelijk heb je een bios update nodig).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Laatst online: 19:43
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,50€ 37,50
1Spire CoolBox 305€ 29,90€ 29,90
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 16,15€ 16,15
1Asrock H61M-VS€ 42,52€ 42,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 126,07

Zo iets wellicht? HD erin en je bent klaar, voor een fractie meer als de prijs van een ssd,
Natuurlijk geen supersnel topspul maar zeker stukken sneller dan die P4. Plus dat je er waarschijnlijk veel langer mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
@Hierboven, Volgens mij zit er in een Dimension 4400 geen atx mobo. Dus zou ook een nieuwe kast betekenen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Laatst online: 19:43
Biersteker schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:45:
@Hierboven, Volgens mij zit er in een Dimension 4400 geen atx mobo. Dus zou ook een nieuwe kast betekenen.
kast zit er toch ook al bij in het lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Je zou er ook een 2e hands raptor in kunnen zetten, ben je voor ca. 18 euro klaar.
(Als je schijf trager is als een usb ding kijk dan even of je je dma moet resetten (google resetdma.vbs) en daarna even defraggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 972859

Jammer dat nooit is opgelost, paar keer op topic gestuit, kan niet laten te reageren nog even. Verbaasd dat
SCS2 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:48:
Ik heb begin 2010 een simpel zaken-pctje met ide versnelt met een SSD.

Maar nog steeds zijn er bij het opstarten soms errors. Het lijkt wel of de SSD-combinatie tijd nodig heeft om te gaan werken. Alsof ze moeten opwarmen ofzo.

De versnelling is ENORM.

SCS

Update voor het archief:
Ik heb ooit hierna een schone install gedaan van winXP.
Tot mijn verbazing is probleem weg! Ik was er van overtuigt dat het een hardware probleem was, maar blijkbaar dus niet.
SSD daarna als volwaardige C: en werkt fantastisch.

Natuurlijk heeft iedereen het over de snelste sata3 met 6Gb, maar voor dagelijks kantoor gebruik is dat onzin.
Dit via de controller draait op sata1 !! dus max 150mb/s of zo.
En dat is al een verademing ;-)

SCS
toon volledige bericht
Fat 32 geprobeerd, daar werkte het bij mij alleen op, opstarten vaak probleem, maar met hdd was dat in dit type ook vaak las ik, al had deze dat eigenlijk niet volgens mij, maar zelden gebruikt die manier. Slaapstand, of truukje batterij 2 seconden uit (zodat bios instellingen niet worden terug gezet), helpt hier vaak wel. Wel voor over.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 972859 op 14-07-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 972859

Mensen zo moeilijk doen, maar toen was convertertje (ffies opletten wat voor formaat) niet even via Aliexpres goedkoop over te laten waaien misschien. Maar convertertje van onder de twee euro nu te krijgen, en elke ssd die je wil, zal flink verschil maken, groot deel ook door o.a vooral acces timings, en nog één en ander (zelf goedkoopst denkbare, dat geval tot max 80 % vol hoor ik, modernere nu maakt het niet uit), en die gaat nog goed, (maar is nog maar maand of twee, geef toe). Af en toe tijdje idle laten draaien, en je kan het zonder trim ook prima af, vanwege garbage collection, me laten wijsmaken, zal nog moeten zien. Ssd moest uit het plastic om passend te maken, beetje creatief kijken en je verzint wel wat hoe je het je laptop in wurmdt.

Kan nu met Fat32 geformatteerde ssd (ntfs werd 'm niet, geeft in xp niet altijd optie, eest schijf andere manier naar fat32 overzetten, geeft die de optie wel bij de install.) met XP (eigen risico) icm een core solo ( wel wat sneller dan p4), in 2020 goed uit de voeten, t/m you tube filmpje op gem. 360P. zag dat nog core duo ide laptops bestaan, dus voor nu ook nog relevant met moderner besturingsysteem misschien, vandaar toch maar gepost. Hoop dat kon, anders pech.

PS Ze verkopen ook ide converter Brackets, voor euro of 8,00. Maar overbodig als je mij vraagt.

PS Het woord Gathering klinkt wel lekker sinister moet ik zeggen......dat op zich niet mijn ding, maar ach.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 972859 op 14-07-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren
Slotje maar.@Anoniem: 972859, laat topics van 8 jaar oud aub maar met rust.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.