De aanschaf van een nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Heren(/dames?),
De situatie bij mij thuis is als volgt:
  • Mijn broertje zit achter zijn pc vooral te gamen, verre van ideaal, ik weet het, maar een kabel is op het moment geen optie. Ook wordt er natuurlijk het nodige gebrowsed en andere standaard computerdingen.
  • Mijn ouders gebruiken een laptop, deze dient voor office-zaken, zoals mail en ook internet, aangezien er een website door onderhouden moet worden. De notebook wordt echter ook gebruikt voor multimedia (streamen van een nas, youtube).
  • Ook twee smartphones maken gebruik van het netwerk, en in de toekomst misschien nog een tablet.
De huidige router, een Sitecom WL-351, stelt nogal teleur kwa stabiliteit (snelheid valt ook tegen) en mijn moeder heeft me dan ook verteld een nieuwe uit te zoeken. Na het doen van wat research in de PW, ben ik tot de conclusie gekomen dat er in feite twee kandidaten zijn. De TP-Link TL-WR1043ND en de Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band. Voor mij zijn er eigenlijk 3 verschillen tussen de beide routers: de prijs, het merk (Netgear, een gevestigd merk en TP-Link, een bedrijf van die gekke Chinezen) en het feit dat de een Dual Band is en de ander niet. Vooral dat laatste weegt mee in de beslissing. Zou Dual Band een merkbaar positief effect hebben op de netwerkervaring met onze configuratie, of is het niet nodig en kan de TP-Link ook prima een filmstream+online game aan?

Alvast bedankt!

• nl1klb
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03-2025

nl1klb

May the Moo be with You

Wat ik gemerkt heb bij dual band (daarom heb ik er ooit niet voor gekozen) is dat het een OF OF situatie is.
Of je werkt op 5GHz.. OF je werkt op 2,4GHz. Ik weet niet meer welke Netgear ik dat toen bij zag. Maar het was wel Netgear iig. Let hier dus op als je "oude" spullen hebt die 2,4GHz vereisen en jij op 5GHz wilt.. dan krijg je dat mogelijk dus niet 8)7

Verder kan ik je even niet helpen. Snorrie :)

Stats!
Disce Ut Semper Victurus, Vive Ut Cras Moriturus

Verwijderd

Als het een "simultaneous" dual band is zou deze tegelijkertijd op de 2 bandbreedtes moeten kunnen werken. Ik heb het zelf nooit getest dus ik weet niet hoe dit in de praktijk ligt.
Waarom niet de Linksys E2000 overwegen? Deze heeft wel de OF-OF situatie en ik gebruik hem zelf ook. Zeer snelle en stabiele wireless verbinding + 4x 1gbit ethernet poorten. Hij is daarbij ook nog eens goedkoper dan de Netgear die jij aanhaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 15:54 ]

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Wij hebben nu de TP-Link TL-WR1043ND, en deze is beter qua signaal dan de oudere, een NETGEAR KWGR614 (is ook maar wat er achterop staat dan). Die was ook wel aardig al vermoed ik dat de nieuwe toch ook iets meer verbindingen aankan. In elk geval is de verbinding stabiel en heb ik geen problemen met de TP-Link. Ik kan hem dus zeker vanwege de prijs aanraden, maar waarschijnlijk kan het nog wel iets beter, maar daar betaal je dan ook voor.
Wat misschien ook wel een idee is om de router wat beter te plaatsen (dus niet achter een dichte deur ofzo) of van die dingen aan te schaffen waarmee het via het stopcontact kan (weet niet hoe dat heet)?

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• nl1klb
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03-2025

nl1klb

May the Moo be with You

De stopcontactunits zijn inderdaad wel een optie. Ze kunnen tot 200MB halen.
Ze moeten dan wél op dezelfde groep zitten als waar "beneden" op ingeprikt is. Anders is de 200 nooit te halen heb ik van vrienden gehoord die deze dingen gebruiken. Helaas zijn ze wel duur. Rond de 60 euro voor 2 units (=1 kabelverbinding zeg maar).

Stats!
Disce Ut Semper Victurus, Vive Ut Cras Moriturus

• NinjaTuna
Dat gaat niet op voor de netgear, daar hij Simultaneous (tegelijk), dat is de opzet ook, het verkeer wordt verdeelt over de beide frequenties.
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:53:
Als het een "simultaneous" dual band is zou deze tegelijkertijd op de 2 bandbreedtes moeten kunnen werken. Ik heb het zelf nooit getest dus ik weet niet hoe dit in de praktijk ligt.
Waarom niet de Linksys E2000 overwegen? Deze heeft wel de OF-OF situatie en ik gebruik hem zelf ook. Zeer snelle en stabiele wireless verbinding + 4x 1gbit ethernet poorten. Hij is daarbij ook nog eens goedkoper dan de Netgear die jij aanhaalt.
Inderdaad goedkoper, maar de interface schijnt niet zo geweldig te zijn. Daarbij is er naar mijn idee nog steeds de OF OF situatie, je kunt alleen zelf kiezen wat je wilt?
deraco96 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:56:
Wij hebben nu de TP-Link TL-WR1043ND, en deze is beter qua signaal dan de oudere, een NETGEAR KWGR614 (is ook maar wat er achterop staat dan). Die was ook wel aardig al vermoed ik dat de nieuwe toch ook iets meer verbindingen aankan. In elk geval is de verbinding stabiel en heb ik geen problemen met de TP-Link. Ik kan hem dus zeker vanwege de prijs aanraden, maar waarschijnlijk kan het nog wel iets beter, maar daar betaal je dan ook voor.
Wat misschien ook wel een idee is om de router wat beter te plaatsen (dus niet achter een dichte deur ofzo) of van die dingen aan te schaffen waarmee het via het stopcontact kan (weet niet hoe dat heet)?
Powerline/lan, ethernet over het lichtnet hebben we gehad, maar de latency ingame was ontzettend hoog en omdat het een ouder apparaat was, was de snelheid ook vrij laag. Andere routerplaatsing is ook vrij lastig, omdat de bekabeling in het huis vrij beperkt is.

Verwijderd

ik weet niet wat je budget is, maar heb je al eens naar een Apple Airport Extreme gekeken?
Ik heb dat ding nu 2 jaar, en het is de stabielste router die ik ooit gehad heb (waaronder een Wl500g, diverse Speedtouchen en de door jou genoemde TP-Link).
Bijkomend voordeel is dat de Airport Extreme in staat is om zowel 2.4Ghz als 5Ghz naast elkaar te zenden. En de mogelijkheid om een gastnetwerk aan te zetten.

Overigens heb ik sinds kort een WR-1043ND ernaast gezet (de TP-Link als WAN-router en de Extreme als losse accesspoint erachter), en ik heb dus nu goed vergelijk qua prestaties.
Een paar observaties:
- de TP-Link staat centraal in het huis, bijna in het trapgat en de AE in een hoek van het huis, en toch heb ik beter signaal van de AE
- De TP-Link heeft, net zoals mijn vorige exemplaar, regelmatig het probleem dat er geen data doorkomt. Wel verbinding met de client, maar er komt geen data door. Soms moet ik resetten. De AE blijft het dan gewoon doen :?
- Met de laatste firmware releases is de TP-Link wel verbeterd. Dat ding wat ik eerst had was een BITCH. Of gewoon een maandagmorgenmodel.
- De Airport is stukken fraaier :P maar dat is subjectief ;)

• NinjaTuna
Naast een aversie tegen alles wat uit de stallen van Apple komt (mooie producten, minder bedrijf), is dat wel een beetje heel veel geld voor een router (2-3 keer zo duur als wat ik zelf bedacht had). Dus een Apple zal het niet worden, toch bedankt :P

Die informatie over de TP-Link is echter wel een beetje zorgelijk, maar de reviews die er bij zitten zijn wel heel positief over het apparaat...

Verwijderd

Die aversie kom ik vaker tegen :P de grootste hater in mijn omgeving loopt sinds kort met een iPhone 4S rond trouwens, dat vond ik wel weer humor.
Meer ontopic, je moet zelf maar even kijken of je de aversie kan overwinnen ;), daarnaast kan ik me iets voorstellen bij je bezwaren m.b.t. de prijs. Ik had toen zoveel gezeik met al die routers gehad, dat ik in een dwarse bui zo'n Extreme gekocht heb. Onder het mom van: die frustratie is het me ook niet waard, nu moet het maar eens werken. En dat deed het...

Ik zie inderdaad heel veel mensen blij zijn met die TP-Link. Voor zijn geld is het een prima ding, maar verwacht niet dat het zero-maintenance is.

Verwijderd

NinjaTuna schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:04:
Inderdaad goedkoper, maar de interface schijnt niet zo geweldig te zijn. Daarbij is er naar mijn idee nog steeds de OF OF situatie, je kunt alleen zelf kiezen wat je wilt?
Je moet inderdaad zelf kiezen wat je wilt. En ik heb tot nog toe geen enkele problemen gehad met deze Linksys. Naar mijn mening zijn de Cisco/Linksys producten ook van hoge kwaliteit.
Apple maakt ook goede producten maar het probleem bij Apple is dat je voor de naam betaalt. Je zal dus altijd te veel betalen voor je producten maar in ruil krijg je meestal wel producten die goed op elkaar zijn afgestemd. Nu weet ik niet of dit ook voor de Airport zo is aangezien dit niet de core business is van Apple lijkt me :P .

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NinjaTuna schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:04:
[...]

Dat gaat niet op voor de netgear, daar hij Simultaneous (tegelijk), dat is de opzet ook, het verkeer wordt verdeeld over de beide frequenties.
Dat niet. "Simultaneous Dual-Band" houdt in principe in dat 't apparaat twee radio's heeft, waarvan één 2.4GHz en de ander 5GHz*. Die kunnen dus tegelijk gebruikt worden. Maar je moet wel aan de kant van de client kiezen wat er gebruikt moet worden. (Of je dat zelf doet of dat je computer het voor je doet maakt geen verschil). Wat dat betreft is het wel degelijk of-of; maar één ervan wordt tegelijk gebruikt aan de kant van de client. Het is dus niet zo dat het verkeer verdeeld wordt.

*) Professionele apparatuur heeft meestal meerdere radio's die elk beide frequenties aankunnen

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 16-01-2012 16:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:06:
ik weet niet wat je budget is, maar heb je al eens naar een Apple Airport Extreme gekeken?
Ik heb dat ding nu 2 jaar,
Dan heb je deze lijkt mij zo :+

Zou je eerst eens afvragen of je de 5GHz überhaupt wel kunt gebruiken. Vergis je overigens niet in het hogere nummertje, het bereik van de 5GHz is bagger. Heb op meerdere locaties bij familie die TP-Link staan en geen problemen tot nu toe.
Gebruik zelf al redelijk lang de WNDR3700 en nou ja ook niks mis mee, uptime nu 1435 uur...; als in ik heb er al ~60 dagen niet mee gerotzooid.
Als de matige stabiliteit trouwens voortvloeit uit slecht bereik van de 2,4GHz en ik er dan van uitga dat de WL-351 enigszins redelijk presteert, dan kan een nieuwe router wel eens hetzelfde probleem hebben.

Verwijderd

eej, heb ik zeker naar een ouder type verwezen? Prutsert :+
Zou je eerst eens afvragen of je de 5GHz überhaupt wel kunt gebruiken. Vergis je overigens niet in het hogere nummertje, het bereik van de 5GHz is bagger.
Dat kan ik wel onderschrijven. Lijkt wel of 5Ghz veeel gevoeliger is voor lastige obstakels als deuren en muren. En ohja, plafonds.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:38:
[...]
Dat kan ik wel onderschrijven. Lijkt wel of 5Ghz veeel gevoeliger is voor lastige obstakels als deuren en muren. En ohja, plafonds.
Dat klopt. Hoe hoger de frequentie, hoe moeilijker die door objecten heenkomt.

Om dezelfde reden heeft GSM (900MHz, 1800MHz) beter bereik dan UMTS (2100MHz).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NinjaTuna
Ik denk niet dat de instabiliteit van de Sitecom te danken is aan het feit dat er twee deuren/twee muren, zo je wilt tussen de router en de apparatuur zit. Het bereik is namelijk prima, maar hij knalt er gewoon regelmatig uit, waarna gewacht moet worden op het herstel van de verbinding. Dit komt overigens alleen op wlan (en ook op twee apparaten tegelijk) voor, mijn kabeltje is wel gewoon stabiel.

Maar, als ik zo lees mag ik de conclusie trekken dat Dual-Band een beetje prutmarketing is? Ik vind dat "kiezen" tussen de frequenties een beetje een raar verhaal. En als het zo is dat 5 gHz niet instaat is tot het penetreren van twee muren/deuren heb ik er ook geen drol aan. Ook de overbezetting van 2.4gHz is geen kwestie in ons dorp. 5 gHz is wel sneller volgens deze

[ Voor 27% gewijzigd door NinjaTuna op 16-01-2012 17:02 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:38:
eej, heb ik zeker naar een ouder type verwezen? Prutsert :+
Naja de nieuwere, maar goed }:O .
NinjaTuna schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:51:
Maar, als ik zo lees mag ik de conclusie trekken dat Dual-Band een beetje prutmarketing is?
Ja een a/b router is ook Dual-Band, Dual-N zou naar mijn mening passender zijn geweest... Desalniettemin kan de 5GHz wel handig zijn zolang de signaalsterkte toereikend is, aangezien er veel minder apparaten gebruik van maken en het bruikbare frequentiegebied veel groter is; lees minder kans op interferentie.
Volgens mij heb je wel nog niet aangegeven wat de snelheid is van je internet, als dat een 100/100 glasvezel abonnement is bijvoorbeeld dan valt de TP-Link af.

• NinjaTuna
De huidige snelheden zijn 25/1,5mbit dat wordt 50/50 fiber en dan wie weet hoever mijn ouders nog bereid zijn de snelheden daarna te verhogen... Het gaat meer om de bandbreedte die beschikbaar is voor thuisnetwerk, zoals het streamen van onze nas hiereuw.
Pagina: 1