Verschil analytics cijfers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom enkele verschillen tegen in de analytics cijfers welke ik op dit moment niet kan verklaren. De oorzaak kan uiteraard liggen in mijn weekend :P. Of zit er toch ergens een verschil in de afronding van de cijfers bij Google? Zie bijvoorbeeld het verschil in het cirkeldiagram. De gemeten periode is 1 tot 2 december, er lopen geen adword campagnes en de grafiek is ingesteld op een weergave per dag. De door mij toegepaste berekening voor mijn resultaten is (1 dec. + 2 dec.) / 2 dag.

http://www.mijnonlineadres.nl/analytics/analytics.jpg

Extra informatie van mij nodig of zijn er vragen? Jullie frisse blik wordt zeer op prijs gesteld!

BezoekenUnieke bezoekersPaginaweergavesPagina's/bezoekGem. tijd op siteBouncepercentageNieuwe bezoeken
1 december 919 783 10976 11,94 4:43 17,74 % 63,55 %
2 december 764 662 8701 11,39 4:40 16,88 % 63,74 %
Totaal / Gem Analytics. 1683 1389 19677 11,69 4:42 17,35 63,52
Totaal / Gem mijn berekening. 1683 1445 19667 ~ 11,67 ~ 4:42 17,31 ~ 63,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
1 persoon kan toch beide dagen bezocht hebben? Dat maakt hem 1 unieke bezoeker en niet opeens twee.

(Pin me er niet op vast, maar het lijkt me een logische verklaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09
Het antwoord van Michiel_ is goed. Visits mogen zomaar bij elkaar worden opgeteld, unieke bezoekers niet, doordat sommige de tweede dag niet uniek waren. De reden dat de cijfers afwijken is dat GA daar rekening mee houd en ontdubbeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Cardinal op 16-01-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

En het bouncepercentage moet je ook het aantal bezoeken als wegingsfactor nemen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
michiel_ schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:40:
1 persoon kan toch beide dagen bezocht hebben? Dat maakt hem 1 unieke bezoeker en niet opeens twee.

(Pin me er niet op vast, maar het lijkt me een logische verklaring)
Wanneer je kijkt naar de cijfers welke in analytics staan (komen uit de dataset van het screenshot) dan begrijp ik niet hoe analytics op andere gemiddelden komt voor die opgegeven tijdsperiode. Let wel. Ook wanneer periode van een maand pak zitten er er een verschil in de gemiddelden. Ik heb twee dagen genomen om het overzichtelijker te houden Wanneer ik de resultaten van één dag gebruik is de data onder "x mensen hebben deze site bezocht" logischer wijze gelijk aan de analtycis gemiddelden

Het verschil in de circeldiagram vind ik ook raar. Het aantal nieuwe bezoekers is daar bijvoorbeeld lager dan bij nieuwe bezoeken terwijl dit dezelfde data is.
Cardinal schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:44:
Het antwoord van Michiel_ is goed. Visits mogen zomaar bij elkaar worden opgeteld, unieke bezoekers niet, doordat sommige de tweede dag niet uniek waren. De reden dat de cijfers afwijken is dat GA daar rekening mee houd en ontdubbeld.
Het is toch zo dat Analytics dit bepaald aan de hand van de gekozen tijdsperiode. Dus bezoekt iemand de site voor 1 dec. en daarna op 2 dec. is het een terugkerende bezoeker. Komt deze op 1 dec. als eerste binnen dan is deze toch uniek. Die cijfers van analytics zijn dan toch gemiddelden van de reeds gedane berekeningen van analytics.

Moet het even laten bezinken :+

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:48:
[...]
Het is toch zo dat Analytics dit bepaald aan de hand van de gekozen tijdsperiode. Dus bezoekt iemand de site voor 1 dec. en daarna op 2 dec. is het een terugkerende bezoeker. Komt deze op 1 dec. als eerste binnen dan is deze toch uniek. Die cijfers van analytics zijn dan toch gemiddelden van de reeds gedane berekeningen van analytics.

Moet het even laten bezinken :+
Juist. Als iemand op 1 & 2 december tweemaal per dag ('s ochtends en 's avonds) je website bezoekt, dan zijn het:
4 visits
2 dagelijks unieke bezoekers
1 Unieke bezoeker.
Je denkwijze is niet verkeerd, alleen je aanname met "gemiddeldes" wel. Laat dat "gemiddelde" los want dat zijn het niet :P.

Ik gebruik per definitie geen "unieke" statistische data, want zo ook in mijn voorbeeld hierboven zijn er zoveel definities van uniek, dat je er uiteindelijk geen bal mee kan. Marketing mensen willen namelijk altijd de unieke users (personen) weten en dat kan geen enkel analytics tool achterhalen. Blijf lekker bij visits en dan kan je ook gemakkelijk gemiddelden uitrekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cardinal op 16-01-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cardinal schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:57:
[...]

Juist. Als iemand op 1 & 2 december tweemaal per dag ('s ochtends en 's avonds) je website bezoekt, dan zijn het:
4 visits
2 dagelijks unieke bezoekers
1 Unieke bezoeker.
Je denkwijze is niet verkeerd, alleen je aanname met "gemiddeldes" wel. Laat dat "gemiddelde" los want dat zijn het niet :P.

Ik gebruik per definitie geen "unieke" statistische data, want zo ook in mijn voorbeeld hierboven zijn er zoveel definities van uniek, dat je er uiteindelijk geen bal mee kan. Marketing mensen willen namelijk altijd de unieke users (personen) weten en dat kan geen enkel analytics tool achterhalen. Blijf lekker bij visits en dan kan je ook gemakkelijk gemiddelden uitrekenen.
Het gaat mij niet zozeer erom dat ik de exacte unieke cijfers wil weten. Zou leuk zijn als het kon, maar het gaat mij om het kunnen verklaren van de cijfers. Het punt wat ik wil maken is dat wanneer ik de cijfers van analytics grafiek pak: dag 1 is 10 unieke bezokers en dag 2 is 5 unieke bezoekers (dus alleen hun cijfers gebruikende) dan is het toch logisch dat het gemiddelde in die periode 15 / 2 is? Waar is de logica bij het presenteren van waarden in een grafiek als er naderhand bij de gemiddelden alsnog andere cijfers worden gebruikt. Begrijp je wat ik bedoel of mis ik iets?

Dus kan ik concluderen dat de cijfers uit de grafiek niet worden gebruikt voor de berekeningen die eronder staan? Eén vraag staat voor mij dan nog wel open: wat verklaard het verschil tussen de cijfers bij nieuwe bezoeken en die bij het cirkeldiagram. Bij het cirkeldiagram zijn wel de waarden uit de grafiek gebruikt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55
@Bastiaan,

Dat ligt dus aan de definitie. Als ik het voorbeeld pak wat jij in de voorgaande post geeft, dan geeft Google eigenlijk alle informatie die je nodig hebt om verder te gaan met bepalen van de aantallen en alle informatie wat je mogelijkerwijs zou willen weten:
- Dag 1 10 unieke bezoekers
- Dag 2 5 unieke bezoekers

Over de 2 dagen bekeken heb je dan volgens jou redenering 7,5 bezoekers gemiddeld. Dat klopt inderdaad, maar dat kan je ook berekenen/ laten berekenen aan de hand van de getoonde waarden.

Interessanter is het om dan over die 2 dagen te bekijken wat het echte unieke bezoekers is geweest, dat is dan veel interessanter. Ze hebben bij Google een afweging gemaakt om bepaalde informatie te tonen, zodat je in een overzicht alle informatie ziet die interessant is.

Stel nu dat ze de unieke bezoekers niet toonden, dan weet je niet hoeveel er terugkomen aan bezoekers en ook niet hoeveel bezoekers vanuit nieuwe omgevingen je gehad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voorbeeld:
Dag 1: 10 unieke bezoekers
Dag 2: 10 unieke bezoekers

Nu kan het prima zo zijn dat die 10 unieke bezoekers van dag 1 ook op dag 2 de website hebben bezocht (en er verder geen andere bezoekers waren). Dan heb je dus op dag 2 ook 10 unieke bezoekers. Maar als je naar dag 1 en 2 samen kijkt zijn er dus nog steeds 10 unieke bezoekers. Want er hebben maar 10 verschillende gebruikers je site bezocht in die 2 dagen tijd.

Een ander geval kan ook zijn dat er op dag 1 10 unieke bezoekers langskwamen. Op dag 2 kwamen 6 van deze 10 terug op de site en kwamen er ook 4 nieuwe unieke bezoekers. Nu zijn er dus op beide dagen (als je de dagen los bekijkt) 10 verschillende (unieke) bezoekers geweest. Maar in totaal zijn er dus over die 2 dagen tijd 14 unieke bezoekers geweest.

Zoals @Cardinal al aangaf kun je dus niet zomaar met gemiddelde rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie reacties zijn helder en duidelijk. Het traject unieke en terugkerende bezoekers is en was mij wel eigenlijk bekend (geen flame, houdt er a.u.b rekening mee dat schrijftaal wat minder genuanceerd over kan komen dan gesproken woord). In de reacties merk ik dat we nu teveel nadruk gaan leggen op de unieke bezoekers. Hier gaat het mij echter niet om. Ik wil gemiddelde cijfers in analytics willen kunnen onderbouwen. Het zijn namelijk niet alleen de unieke bezoekers waarbij ik op andere resultaten uitkom dan analytics.

Extra informatie: ik gebruik de nieuwe analytics gegevens en de schermafbeelding is het startscherm van de nieuwe omgeving. Behalve het opgeven van de datum zijn er filters ingesteld. De grafiek is dus as is.

Terugkomende op het onderwerp. Analytics verdeeld de bezoekers in, in verschillende groepen. Uniek, terugkerend enzovoort. Afhankelijk van de gekozen periode kan een bezoeker in één of meerdere groepen voorkomen. Zijn jullie het met het volgende eens of oneens: In periode x zijn er een aantal “a” bezoekers, aantal “b” unieke bezoekers, “c” aantal pageviews enzovoorts gemeten. Wanneer de periode x groter is dan 1 dag geeft analytics de gemiddelden op het startscherm weer van die periode.

Mijn tweede vraag. Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar ik mis de cijfermatige onderbouwing ten opzichte van de cijfers in de tabel. Wanneer ik zoals jullie aangeven “niet” op mijn manier de gemiddelde kan berekenen zou ik graag willen weten hoe ik de gemiddelden uit analytics wel uit moet rekenen om op dezelfde cijfers als analytics uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Volgens mij geeft GA in dit geval gewoon het totaal op, dus geen gemiddelde (ik ben het er dan dus mee oneens). Selecteer ik een periode van 2 weken krijg ik het totaal aantal (unieke) bezoekers in die periode. Dit zegt niks over de spreiding van deze bezoekers per dag. Voor hetzelfde geld zijn alle bezoekers op dag 1 langsgekomen en de overige 13 dagen zijn er geen bezoekers geweest.

Lees mijn post met het voorbeeldje over die unieke bezoekers eens goed door, het is heel belangrijk goed te begrijpen wat GA nu weergeeft.

Je kunt zelf natuurlijk wel een gemiddeld aantal unieke bezoekers per dag bepalen. In dat geval moet je het aantal unieke bezoekers van elke dag bij elkaar optellen en delen door het aantal dagen. Maar dit is dus niet gelijk aan het totaal aantal unieke bezoekers (wat GA weergeeft als je de periode vergroot). Want iemand kan elke dag langskomen en is dan dus op die dag uniek maar over de hele periode wordt hij maar 1 keer geteld (hij is immers maar 1 unieke bezoeker over die periode).

edit: Het is dus niet mogelijk om aan de hand van het aantal unieke bezoekers van bijv. zeven losse dagen te bepalen hoeveel unieke bezoekers er die gehele week zijn geweest. Wij kunnen niet zien of een unieke bezoeker op dag 'x' dezelfde unieke bezoeker is op dag 'y'. GA kan dit wel en kan dus wel een totaal aantal unieke bezoekers over een langere periode bepalen.

Al het bovenstaande is dus alleen van toepassing op de "unieke bezoekers". Pageviews en gewone visits worden wel gewoon opgeteld omdat hier het 'verleden van die bezoeker' niet belangrijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door shappie op 16-01-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Het punt wat ik wil maken is dat wanneer ik de cijfers van analytics grafiek pak: dag 1 is 10 unieke bezoekers en dag 2 is 5 unieke bezoekers (dus alleen hun cijfers gebruikende) dan is het toch logisch dat het gemiddelde in die periode 15 / 2 is?
Zoals eerder gezegd kan je de unieke waarden beter laten vallen. In het geval van de unieke bezoekers kan je gemiddelde zowel gemiddeld 5 zijn in het slechtste geval en 7,5 idd in het meeste positieve. GA houd daar rekening mee en laat in dit geval een waarde zien tussen de 5 en 7,5. In het geval van de visits zou je berekening wel opgaan, vandaar dat het ook klopt in je tabel.
In periode x zijn er een aantal “a” bezoekers, aantal “b” unieke bezoekers, “c” aantal pageviews enzovoorts gemeten. Wanneer de periode x groter is dan 1 dag geeft analytics de gemiddelden op het startscherm weer van die periode.
Oneens. zie redenatie hierboven.
Mijn tweede vraag. Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar ik mis de cijfermatige onderbouwing ten opzichte van de cijfers in de tabel. Wanneer ik zoals jullie aangeven “niet” op mijn manier de gemiddelde kan berekenen zou ik graag willen weten hoe ik de gemiddelden uit analytics wel uit moet rekenen om op dezelfde cijfers als analytics uit te komen.
Laat ik de vraag eens omdraaien, want wil je uiteindelijk bereiken/bewijzen. Dan kunnen we vandaar beter terugwerken. Daarnaast wederom, laat die gemiddelden los. Webanalytics is geen gemiddelde, dat hangt per metric er vanaf of je wel een gemiddelde kan zomaar kan uitrekenen. Met unieke bezoekers bijvoorbeeld kan je absoluut niet zomaar gemiddeldes uitrekenen. Vandaar dat GA soms wat anders laat zien dan je in jouw geval verwacht.

[ Voor 30% gewijzigd door Cardinal op 17-01-2012 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Cardinal om 01:02 nog reageren :z

Ik ben het met jullie eens dat je bij analytics rekening moet houden met de periode welke je selecteert. Oftewel de groepen waartoe een bezoeker behoord kan veranderen nagelang de periode die men selecteert.

Het is zeer mooi als analytics met vanalles rekening gaat houden bij het berekenen van de cijfers, maar hebben jullie voor mij dan een voorbeeld hoe analtyics bij zijn waarden komt? Deze mis ik namelijk nog. Dit is geen verwijt richting jullie maar als analytics aangeeft dat een website in een bepaalde periode een x aantal pageviews gegenereerd en ik tel deze waarden bij elkaar op dan zou ik op hetzelfde uit moeten komen. Ben ik de enige die zoiets heeft van analytics kan wel zaken gaan stellen, maar laat het mij dan ook zien hoe je bij de waarde komt? De help van analytics is hier namelijk ook zeer suggestief.

Wat is mijn doel: de gemiddelden van alle waarden uit december 2010 vergelijken met de gemiddelden van alle waarden uit december 2009 (bezoekers, pageviews, bounce enzovoorts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Volgens mij doet GA dit ook gewoon? Kijk ik in mijn GA en ik kijk naar 2 losse dagen en ik tel van deze twee dagen de pageviews of visits op klopt dit gewoon met het totaal wanneer ik beide dagen selecteer? Het enige wat je niet kunt optellen zijn de unieke bezoekers, maar dat is in bovenstaande berichten al meerdere malen aan het bod gekomen. GA weet of een unieke bezoeker op dag 'y' ook op dag 'x' langs is geweest, wij kunnen dat niet zien en daarom ook niet echt rekenen met die waarden.

Wat bedoel je verder met het 'gemiddelde van alle waarde'? Want GA geeft het totaal aantal pageviews en visits over die periode (in dit geval een maand). Wil je het 'gemiddeld aantal pageviews of visits per dag binnen die maand' weten, dan zul je alle waardes per dag zelf moeten optellen en delen door het aantal dagen van de maand. Of misschien kun je hiervoor bij "Custom reporting" iets regelen... maar dat weet ik zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shappie schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:56:
GA weet of een unieke bezoeker op dag 'y' ook op dag 'x' langs is geweest, wij kunnen dat niet zien en daarom ook niet echt rekenen met die waarden.
Dit is exact het punt wat mij "steekt". Hoe kunnen cijfers geloofwaardig zijn als we ze niet kunnen zien hoe men aan de waarden komt. Een verklarende formule zodat men een verwachting kan berekenen zou al voldoende zijn.
shappie schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:56:
Wat bedoel je verder met het 'gemiddelde van alle waarde'? Want GA geeft het totaal aantal pageviews en visits over die periode (in dit geval een maand). Wil je het 'gemiddeld aantal pageviews of visits per dag binnen die maand' weten, dan zul je alle waardes per dag zelf moeten optellen en delen door het aantal dagen van de maand. Of misschien kun je hiervoor bij "Custom reporting" iets regelen... maar dat weet ik zelf ook niet.
Bovenstaande heb ik gedaan en dan loop ik tegen verschillen aan. Zie het gemiddelde bounce percentage en pagina's bezocht. Nu zou het verschil veroorzaakt kunnen woorden doordat over GA extra cijfers beschikt of vanuit niet afgeronde waarden een berekening loslaat. Tot slot kan men zich afvragen of het zinvol is om een gemiddelde aan de hand van een gemiddelde te berekenen en ik dit volgens jullie los moet laten. In dit laatste geval moet ik het echter wel doen met de gegevens die je tot je beschikking hebt.

Tot slot nog een vraag. Zou je kunnen concluderen dat de naamgeving "unieke bezoekers" in GA tot een zekere hoogte misleidend is omdat GA dus informatie tot hun beschikking heeft welke wij niet kunnen zien?

Mijn conclussie: men kan niet exact alles uitrekenen omdat we in GA niet alle cijfers tot onze beschikking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Ik ben bang dat je nog niet goed begrijpt wat 'unieke bezoekers' nu precies zijn en wat GA precies weergeeft in de interface als je dit opvraagt. Het is volkomen logisch dat er geen formule is om dit te berekenen.
Het is niet mogelijk om a.d.h.v. de gegevens per dag een conclusie te trekken over bijv. een week (zie alle voorgaande voorbeelden in die topic). Het enige wat je kunt zeggen is dat het totaal aantal unieke bezoekers in die week minimaal gelijk moet zijn aan het aantal unieke bezoekers op de drukste dag binnen die week. Op alle overige dagen binnen die week kunnen dezelfde 'unieke bezoekers' de site bezocht hebben en die worden dan dus binnen die week maar als 1 unieke bezoeker gezien (dat is immers de definitie van unieke bezoeker).

De informatie is niet misleidend, maar het klopt inderdaad dat je niet zelf kunt rekenen met die unieke bezoekers. Dit is het gevolg van de definitie van unieke bezoekers. Wij kunnen in de interface van GA niet zien of een unieke bezoeker op dag 'x' dezelfde is als op dag 'y'.

Ze hadden er voor kunnen kiezen om het totaal aantal unieke bezoekers een optelsom van de unieke bezoekers per dag in die periode te maken (wat jij nu verwacht), maar dit zou misleidend zijn geweest. Je kunt dan immers niet meer over unieke bezoekers praten, want misschien ben ik wel op meerdere dagen langsgeweest en ik ben dan niet opeens 3 unieke bezoekers geworden. Ik ben nog steeds 1 unieke bezoeker over die periode.
Kortom, GA kan de verschillende 'unieke bezoekers' wel uit elkaar houden en dus zeggen 'die bezoeker was er gisteren ook al', wij kunnen in de interface van GA niet zien wie precies die unieke bezoeker op dag 'x' is en of diezelfde persoon ook op dag 'y' een bezoekje aan de site heeft gebracht (hiervoor heb je veel meer data nodig zoals IP, browser enz, dit is niet in een interface duidelijk weer te geven...)

edit:
"Tot slot kan men zich afvragen of het zinvol is om een gemiddelde aan de hand van een gemiddelde te berekenen en ik dit volgens jullie los moet laten."
GA geeft geen gemiddelde waarde. Het is gewoon het totaal. Als je naar het aantal unieke bezoekers per periode tijd kijkt zijn dit gewoon het totale aantal unieke bezoekers in die periode. De bounce rate wordt verder ook gewoon berekend aan de hand van alle totale waarden (binnen de opgegeven periode tijd). Volgens mij zijn alleen "Pages/Visit" en "Avg. Time on Site" gemiddelde, maar dat spreekt voor zich. Niet alle bezoekers bezoeken evenveel pagina's per bezoek of brengen evenveel tijd door op de site.

[ Voor 14% gewijzigd door shappie op 17-01-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shappie schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:02:
Het is volkomen logisch dat er geen formule is om dit te berekenen.
Het is niet mogelijk om a.d.h.v. de gegevens per dag een conclusie te trekken over bijv. een week (zie alle voorgaande voorbeelden in die topic).

Ze hadden er voor kunnen kiezen om het totaal aantal unieke bezoekers een optelsom van de unieke bezoekers per dag in die periode te maken (wat jij nu verwacht), maar dit zou misleidend zijn geweest. Je kunt dan immers niet meer over unieke bezoekers praten, want misschien ben ik wel op meerdere dagen langsgeweest en ik ben dan niet opeens 3 unieke bezoekers geworden. Ik ben nog steeds 1 unieke bezoeker over die periode.
Met een formule bedoelde ik een mogelijkheid om de hand van data uit de grafiek op dezelfde waarden als GA daaronder weergeeft uit te komen. Neem de unieke bezoekers uit mijn tabel en die in de grafiek voor die periode. Het totaal is een andere waarde en er wordt dus in de grafiek en / of de totalen eronder ergens de filtering die we in dit topic aanhalen toegepast.
shappie schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:02:
edit:
GA geeft geen gemiddelde waarde. Het is gewoon het totaal. Als je naar het aantal unieke bezoekers per periode tijd kijkt zijn dit gewoon het totale aantal unieke bezoekers in die periode. De bounce rate wordt verder ook gewoon berekend aan de hand van alle totale waarden (binnen de opgegeven periode tijd). Volgens mij zijn alleen "Pages/Visit" en "Avg. Time on Site" gemiddelde, maar dat spreekt voor zich. Niet alle bezoekers bezoeken evenveel pagina's per bezoek of brengen evenveel tijd door op de site.
Met mijn reactie doelde ik op het laatste twee punten die jij aangeeft en paste ik zelfreflectie toe.
Pagina: 1