Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Hoi,

Het wordt hoog tijd dat ik mijn Canon 400D uitbreid met nieuwe objectieven. De vakantie komt er aan en de enige lens die ik heb is de kitlens die ik het liefst in de prullenbak gooi.

Ik heb uiteraard wat huiswerk gedaan al, en dit zijn de keuzes die ik heb bedacht, in acht nemend dat ik rond de 1500 euro wil blijven. Ik kan dus niet alles hebben wat mn hartje begeert en groothoek vind ik belangrijker dan macro. In mate van belangrijkheid denk ik algemeen (vervanging kitlens), zoom (70-200) welke ik van een vriend kan overnemen voor 275 euro (met UV filter en zonnekap), groothoek en dan macro.

Nu kwam ik per ongeluk een 5D tegen met 28-135mm IS lens voor 800 euro en toen ging m'n bloed wel harder stromen. Niet dat ik het nodig heb maar alleen voor het feit dat het full frame is (die crop factor heb ik nooit aan kunnen wennen). Ik ben helemaal geen goeie fotograaf en anders dan wat hobby werk en vakantiefotoos maak ik niet, maar ... het is wel full frame :D. Dit is optie 4 geworden (maar ik neig er wel het meest naar :P).

Ik heb onder Totaal de prijs weggezet waar ik de lens voor kan vinden tweedehands. Het totaal is dus wat ik ga betalen en niet het totaal uit de pricewatch.

Optie 1. Vervanging van de kitlens voor algemeen werk, Groothoek en de zoomlens die ik van een vriend over kan nemen.
#ProductPricewatchTotaal
1Canon EF 16-35 f/2.8L II USM€ 1.178,-€ 600,-
1Canon EF 70-200mm f/4L USM€ 489,-€ 275,-
1Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Canon)€ 579,-€ 579,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.454,-

Optie 2 laat de groothoek vallen voor een macro, maar pakt wel een betere vervanging voor de kitlens.
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EF 24-70mm f/2.8L USM€ 1.055,-€ 850,-
1Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro€ 419,-€ 300,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.425,-

Optie 3 pakt van alles wat maar laat wel de betere opties vallen voor betaalbare en dan nog is het eigenlijk wat aan de hoge kant maar dat overleef ik nog wel als mijn vrouw er achter komt :P.
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EF 17-40mm f/4L USM€ 616,-€ 450,-
1Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro€ 419,-€ 300,-
1Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Canon)€ 579,-€ 579,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.604,-

Hier gaat het hartje wel harder van kloppen, was totaal niet geplanned (ik dacht dat full frame bodies compleet onbetaalbaar waren) en moet wel de ultra groothoek laten vallen, maar de 17-40 op full frame is natuurlijk ook niets mis mee. Qua lichtsterkte moet ik nu wel inleveren, er zit geen 2.8 meer bij en dat vind ik wel jammer maar goed, kan niet alles hebben ;). Andere dingen die ik ga missen zijn de IR remote control en in mindere mate de interne flitser.
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 5D + 28-135mm IS[/url]€ 800,-€ 800,-
1Canon EF 17-40mm f/4L USM€ 616,-€ 450,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.525,-

Nu ben ik erg benieuwd of jullie ideeen hebben waar ik niet aan gedacht hebt. Het feit dat er geen Tamron en Sigma op de lijst staat is een beetje vooroordeel, maar ik heb er eigenlijk ook alleen maar slechte ervaringen mee en ik sla ze daarom per definitie over.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je zegt dat je de kitlens wil vervangen; wat zoek je aan extra's dat die lens je niet kan bieden? Scherpte, meer lichtsterkte, stabilisatie, ... ?
Wat wil je precies bereiken voor je geld?

Je zegt dat je groothoek belangrijk vindt, maar ik mis Canon's mooiste groothoek, de 10-22, in al je setups.. Moet je alleen geen 5D gaan kopen.

En een 16-35 voor 600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
InflatableMouse schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:10:
Hier gaat het hartje wel harder van kloppen, was totaal niet geplanned (ik dacht dat full frame bodies compleet onbetaalbaar waren) en moet wel de ultra groothoek laten vallen, maar de 17-40 op full frame is natuurlijk ook niets mis mee.
17mm op fullframe is een fractie wijder dan 11mm op Canon's APS-c.
InflatableMouse schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:10:
Qua lichtsterkte moet ik nu wel inleveren, er zit geen 2.8 meer bij en dat vind ik wel jammer maar goed, kan niet alles hebben ;).
Dat verschil win je dan weer met de grotere sensor.

Verder zou ik gewoon kiezen voor de optie waar je hartje sneller van gaat kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Beste inflatable mouse,

Als ik dit verhaal lees zie ik dat je een amateurfotograaf bent die vakantiefoto´s maakt en dat je op het moment enkel een kitlens hebt. Is natuurlijk helemaal niets mis mee maar misschien is het een optie om gewoon een voor een de lenzen te kopen?
Zodat je telkens weer ziet of je er iets mee doet of niet. Daarnaast zou je ook kunnen denken aan het kopen van een statief en tas, mocht je nog verder door willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Ik vind je tweedehands prijzen wel een beetje aan de lage kant. Die 16-35 voor €600 lijkt me sterk en die 70-200 voor €275 nog meer eigenlijk. Volgens mij gaat die laatste eerder voor €375-400 weg. Of er moet iets aan mankeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 16-01-2012 14:39 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of een nieuw crop body met veel mpix en een 15-85, dan heb je nog wat ruimte om te croppen, en die 15-85 is de ideale allround vakantie lens. En dan nog een lichtsterk lensje er bij klaar :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Hahn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:39:
Ik vind je tweedehands prijzen wel een beetje aan de lage kant. Die 16-35 voor €600 lijkt me sterk en die 70-200 voor €275 nog meer eigenlijk. Volgens mij gaat die laatste eerder voor €375-400 weg. Of er moet iets aan mankeren.
Helemaal mee eens, die prijzen zijn echt onrealistisch en niet marktconform.

Welke kitlens heb je nu eigenlijk?

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Wow dat gaat snel :P. Hartstikke bedankt voor de reacties, hierbij mijn reacties :).
Radiant schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:36:
Je zegt dat je de kitlens wil vervangen; wat zoek je aan extra's dat die lens je niet kan bieden? Scherpte, meer lichtsterkte, stabilisatie, ... ?
Wat wil je precies bereiken voor je geld?

Je zegt dat je groothoek belangrijk vindt, maar ik mis Canon's mooiste groothoek, de 10-22, in al je setups.. Moet je alleen geen 5D gaan kopen.

En een 16-35 voor 600 euro?
Deze kitlens die bij de 400D kwam is de allerslechtste lens die ik ooit heb gehad (ik twijfel soms of tie nog wel goed is maar het feit dat tie voor close ups verder wel goed functioneert .. ver weg is altijd wazig en blas). Ding schiet wat mij betreft te kort op alle fronten, scherpte, contrast, lichtsterkte en de AF werkt ook nog eens slecht, behalve in de volle zon.

Die 10-22 stond op m'n lijst maar ik heb em er vanaf gehaald omdat de Tokina er weinig voor onder doet voor mijn toepassing en hij is nieuw goedkoper dan de 10-22 tweedehands. Ik heb de reviews gelezen en ja, de 10-22 is beter maar als ik naar de test fotoos kijk zou de Tokina al ruimschoots aan mijn wensen voldoen.

Die 16-35 is ondertussen verkocht helaas, die was wel erg goedkoop. Als deze te duur blijkt te zijn zal ik daarop een concessie moeten maken .. de 17-40 bijvoorbeeld ... is ook een heel mooi lensje denk ik?
DesertRose schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:38:
Beste inflatable mouse,

Als ik dit verhaal lees zie ik dat je een amateurfotograaf bent die vakantiefoto´s maakt en dat je op het moment enkel een kitlens hebt. Is natuurlijk helemaal niets mis mee maar misschien is het een optie om gewoon een voor een de lenzen te kopen?
Zodat je telkens weer ziet of je er iets mee doet of niet. Daarnaast zou je ook kunnen denken aan het kopen van een statief en tas, mocht je nog verder door willen gaan.
Dat zou een optie zijn ware het niet dat ik de komende geplande vakantie niet regelmatig ga maken. Ik kan het budget nu vrij maken maar precies om de reden die je aanhaalt (ga je een objectief wel gebruiken of niet) staat macro onderaan de lijst, ik denk dat ik dat niet veel ga gebruiken maar het lijkt me wel heel leuk. Statief heb ik (manfrotto), tas, UV filters en 2 nieuwe geheugenkaartjes zijn in het budget meegenomen.
Hahn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:39:
Zie boven, de 16-35 is al weg en was inderdaad erg goedkoop. De 70-200 neem ik van een vriend over die em heeft gekocht maar nooit gebruikt (hij heeft tevens een 70-300 die lichter is en hij dus liever gebruikt). Dit is dus echt een mazzeltje voor mij.
maratropa schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:41:
Of een nieuw crop body met veel mpix en een 15-85, dan heb je nog wat ruimte om te croppen, en die 15-85 is de ideale allround vakantie lens. En dan nog een lichtsterk lensje er bij klaar :)
MP's boeien me totaal niet en ik geloof tevens niet dat om het even welke crop camera dan ook voldoende meerwaarde heeft (voor mij) bovenop mijn 400D om de aanschaf te rechtvaardigen. Echt de enige body die ik zou overwegen zou een full frame zijn en dan mag tie wat mij betreft zelfs minder MP's hebben dan mijn huidige.
lateef schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:37:
Verder zou ik gewoon kiezen voor de optie waar je hartje sneller van gaat kloppen...
:P

Die 5d+lens is ook al weer weg :(. Er komt er de komende maanden vast nog wel een voorbij, ik heb tot juni om te beslissen ;). Mischien zakken de MkII's wel met 50% haha! :z
wavemaster100 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:19:
[...]

Helemaal mee eens, die prijzen zijn echt onrealistisch en niet marktconform.

Welke kitlens heb je nu eigenlijk?
Een 18-55, gammel ding. Ik heb de camera met lens 2de hands gekocht een jaar of 3 geleden. Zie boven voor mijn uitleg over die prijzen, een was wel erg goedkoop inderdaad en bij nader inzien denk ik niet dat ik die zo goedkoop ga krijgen.

Nogmaals dank iedereen!

[ Voor 5% gewijzigd door InflatableMouse op 16-01-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Op fullframe is een 17-40 enorme wide-angle, ongeveer net zoveel als een 12-24 op een crop-camera.
Dus in je 4e setup gooi je zeker geen wide-angle weg, maar heb je het juist goed afgedekt :).

Ik zou gaan voor een 5d+ 17-40 + 35/2 + 50 1.8 + 70-200 f/4 = ongeveer = 700 + 450 + 150 + 75 + 350 = 1725 geloof ik moet je wel op uit kunnen komen.
Heb je èn fullframe, èn groothoek, èn lichtsterke lenzen èn een degelijke telelens en meteen 2 L lenzen (voor zover je dat waarde geeft) :).
Lijkt mij een mooie set voor dat geld!

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 19:17

Bonbridge

35-85

Bij optie twee heb je de Tokina 11-16 zitten. Het is een toplens, maar werkt niet goed samen met de 5D omdat het een EF-S lens is, geen EF lens.

Het hangt er natuurlijk van af wat je doet met de fotografie, dit zijn mijn gedachtes:

- Samyang 14mm.
- Canon 24-70L
- Canon 70-200L F4

of

- Canon 17-40L
- Canon 50 F1.8 of F1.4
- Canon 70-200L F4

of

- Samyang 14mm.
- Canon 35 F2.0 (Of gelijkwaardige groothoek)
- Canon 50 F1.8
- Canon 85 F1.8

De laatste is waarschijnlijk de goedkoopste optie, en misschien wel met de hoogste kwaliteit. Maar je moet wel van primes houden. De andere twee opties lijken mij ook zeer geschikt. Ik zou zelf goed bepalen of je wel elke lengte nodig hebt.

Macro kun je ook perfect doen met een 85F1.8 met een omgekeerde 50F1.8. Als je macro niet heel belangrijk vind, koop dan een omkeer ringetje, kost je hooguit 6 euro en je kan van heel dichtbij goed scherpe macro beelden schieten.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MP's boeien me totaal niet en ik geloof tevens niet dat om het even welke crop camera dan ook voldoende meerwaarde heeft (voor mij) bovenop mijn 400D om de aanschaf te rechtvaardigen. Echt de enige body die ik zou overwegen zou een full frame zijn en dan mag tie wat mij betreft zelfs minder MP's hebben dan mijn huidige.
Ik denk ook even aan je gebruiksgemak, en daar hoort de body en lenzen wisselen ook bij. Ik ben het helemaal met je eens dat MP niet zo veel boeit, maar met een scherpe lens kun je met veel MP wel lekker "digitaal inzoomen" en heeft als effect dat je een langere zoom minder nodig hebt.

Een 5D is best leuk maar in verhouding met nieuwe body's mist er wel het 1 en ander. Ik zou me niet helemaal doodstaren op full-frame iig..

Waarom niet een 60D + 15-85 + 2dehands 70-200 overwegen? Hmm ok dan zit je wel wat over je budget. Ik denk dat een 60D + 15-85 al een hele goeie upgrade kan zijn. Ik zou het verschil tussen de 2 body's niet onderschatten. Ja de 400D is in staat prima foto's te maken, maar dat zegt niet alles.. Ik kan me voorstellen dat lekker een tijdje mee kunnen rondlopen en weinig tijd kwijt zijn met lenzen verwisselen ook aspecten zijn die je belangrijk vind?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Nomad schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:39:
Op fullframe is een 17-40 enorme wide-angle, ongeveer net zoveel als een 12-24 op een crop-camera.
Dus in je 4e setup gooi je zeker geen wide-angle weg, maar heb je het juist goed afgedekt :).

Ik zou gaan voor een 5d+ 17-40 + 35/2 + 50 1.8 + 70-200 f/4 = ongeveer = 700 + 450 + 150 + 75 + 350 = 1725 geloof ik moet je wel op uit kunnen komen.
Heb je èn fullframe, èn groothoek, èn lichtsterke lenzen èn een degelijke telelens en meteen 2 L lenzen (voor zover je dat waarde geeft) :).
Lijkt mij een mooie set voor dat geld!
Helaas is dat iets te veel van het goede ;)

Maar ik ben inderdaad steeds meer geneigd voor 5d te gaan en m'n 400d in de verkoop te doen. Die 50/1.8 heb ik al een keer gehad icm een 30d (don't ask :(), da's echt een mooi dingetje en moet mischien ook maar op m'n lijstje zetten. Wellicht niet voor deze vakantie maar voor iets later.
Bonbridge schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:56:
Bij optie twee heb je de Tokina 11-16 zitten. Het is een toplens, maar werkt niet goed samen met de 5D omdat het een EF-S lens is, geen EF lens.

Het hangt er natuurlijk van af wat je doet met de fotografie, dit zijn mijn gedachtes:

- Samyang 14mm.
- Canon 24-70L
- Canon 70-200L F4

of

- Canon 17-40L
- Canon 50 F1.8 of F1.4
- Canon 70-200L F4

of

- Samyang 14mm.
- Canon 35 F2.0 (Of gelijkwaardige groothoek)
- Canon 50 F1.8
- Canon 85 F1.8

De laatste is waarschijnlijk de goedkoopste optie, en misschien wel met de hoogste kwaliteit. Maar je moet wel van primes houden. De andere twee opties lijken mij ook zeer geschikt. Ik zou zelf goed bepalen of je wel elke lengte nodig hebt.

Macro kun je ook perfect doen met een 85F1.8 met een omgekeerde 50F1.8. Als je macro niet heel belangrijk vind, koop dan een omkeer ringetje, kost je hooguit 6 euro en je kan van heel dichtbij goed scherpe macro beelden schieten.
Ik heb op dit moment een 400D. De eerste 3 opties zijn ideeen voor deze camera (APS-C) waar de Tokina ook voor bedoeld is.

De laatste optie is als het ware een aparte optie met een nieuwe body en daar staat de Tokina niet bij.

Dat idee met zo'n omkeer ringetje ... daar had ik niet eerder van gehoord en ga ik meteen wat meer over zoeken. Bedankt daarvoor!
maratropa schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:14:
Ik denk ook even aan je gebruiksgemak, en daar hoort de body en lenzen wisselen ook bij. Ik ben het helemaal met je eens dat MP niet zo veel boeit, maar met een scherpe lens kun je met veel MP wel lekker "digitaal inzoomen" en heeft als effect dat je een langere zoom minder nodig hebt.

Een 5D is best leuk maar in verhouding met nieuwe body's mist er wel het 1 en ander. Ik zou me niet helemaal doodstaren op full-frame iig..

Waarom niet een 60D + 15-85 + 2dehands 70-200 overwegen? Hmm ok dan zit je wel wat over je budget. Ik denk dat een 60D + 15-85 al een hele goeie upgrade kan zijn. Ik zou het verschil tussen de 2 body's niet onderschatten. Ja de 400D is in staat prima foto's te maken, maar dat zegt niet alles.. Ik kan me voorstellen dat lekker een tijdje mee kunnen rondlopen en weinig tijd kwijt zijn met lenzen verwisselen ook aspecten zijn die je belangrijk vind?
Ik waardeer je input hoor maar ik heb een heel uitgesproken mening hierover. Ik geloof er dus niet in (maar dat is geen discussie voor nu). Je hebt gelijk hoor dat er mooie nieuwe snufjes in zitten en de sensor zal ongetwijfeld beter presteren dan mijn 400D en zo zijn er nog 100 dingen die beter zijn .... het zal allemaal wel. Dan vraag je je af waarom dan wel FF? Omdat ik van m'n pa heb leren fotograferen op een Olympus OM-10. Ik ben het gewend, ik vind het mooi en na al die jaren ga ik nog steeds de mist in met die domme crop factor. Ga ik mooiere fotoos maken? Neu :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

InflatableMouse schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:01:
[...]

Helaas is dat iets te veel van het goede ;)

Maar ik ben inderdaad steeds meer geneigd voor 5d te gaan en m'n 400d in de verkoop te doen. Die 50/1.8 heb ik al een keer gehad icm een 30d (don't ask :(), da's echt een mooi dingetje en moet mischien ook maar op m'n lijstje zetten. Wellicht niet voor deze vakantie maar voor iets later.

[...]

Ik heb op dit moment een 400D. De eerste 3 opties zijn ideeen voor deze camera (APS-C) waar de Tokina ook voor bedoeld is.

De laatste optie is als het ware een aparte optie met een nieuwe body en daar staat de Tokina niet bij.

Dat idee met zo'n omkeer ringetje ... daar had ik niet eerder van gehoord en ga ik meteen wat meer over zoeken. Bedankt daarvoor!

[...]

Ik waardeer je input hoor maar ik heb een heel uitgesproken mening hierover. Ik geloof er dus niet in (maar dat is geen discussie voor nu). Je hebt gelijk hoor dat er mooie nieuwe snufjes in zitten en de sensor zal ongetwijfeld beter presteren dan mijn 400D en zo zijn er nog 100 dingen die beter zijn .... het zal allemaal wel. Dan vraag je je af waarom dan wel FF? Omdat ik van m'n pa heb leren fotograferen op een Olympus OM-10. Ik ben het gewend, ik vind het mooi en na al die jaren ga ik nog steeds de mist in met die domme crop factor. Ga ik mooiere fotoos maken? Neu :).
je 400d kan je dan verkopen, kom je toch netto op 1500 uit? lijkt me dus niet duurder dan de andere opties, maar mijn optie geeft wel een hoop mooie lenzen, een mooie body en uitgaande van realistische prijzen

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ja dat doet het zeker, ik sprak het ook niet tegen ;). Alleen die 35/2 kan ik niet voor zo'n zacht prijsje vinden maar ik heb nog tijd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 00:55

Milo.

klik

Voor 175 a 190e moet dat toch wel te doen zijn.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Pagina: 1