TFT verlichting kapot.. repareren.

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Hoi.

We hebben hier een reparatie kandidaat HP 2310i TFT monitor...

Symptoom: Het scherm gaat aan, en geeft het beeld goed weer. Na 3 seconden valt echter het hele beeld weg.

Ik heb het ding helemaal open geschroefd en ben wijzer geworden.

Het bestaat eigenlijk uit 2 printplaten en een TFT. Vanuit de TFT lopen 3 kabels naar de prints...
1 kabel is voor "data"
2 kabels zijn voor de CCFL.

Als ik het scherm aanzet dan hoor ik een knarsend geluid vanuit de CCFL of controller komen. Ik dacht dus dat er iets mis was met de CCFL of de inverter.

Als ik beide kabels van de CCFL niet aansluit en het scherm aanzet... en er met een dikke lamp opschijn, dan doet hij het perfect... Hij geeft netjes beeld en geen rare geluiden of problemen... We kunnen dus concluderen dat Of de CCL Of de Inverter stuk is.

Ik heb vervolgens 1 van de CCFL kabels aangesloten, en toen viel het scherm weer uit. Vervolgens heb ik de andere kabel aangesloten, maar het scherm viel weer uit. Daarna heb ik het precies andersom gedaan... dus eigenlijk de stekkers verkeerdom geplaatst... maar het probleem bleef bestaan...

Ik denk nu dus aan de volgende conclusie...

Omdat beide poorten en beide CCFLs het niet doen... En het scherm het wel doet als ik helemaal geen CCFL's aansluit, dat de Inverter (PSU) kapot is. Het lijkt me stug dat beide CCFL's tegelijk stuk gaan.

Of weet iemand nog een betere test methode...

Vervolgens ben ik gaan zoeken naar een nieuw "moederbord", maar nou blijkt dat van mijn bord er een Revisie:A en een Revisie:B is.... Uiteraard heb ik net degen die niet te koop is. Ik heb versie B en je kunt enkel versie A kopen.
Maar vervolgens vond ik een setjes van zowel de PSU als de controllerkaart voor het scherm.. Ofwel beide printplaten. Ik heb de aansluitingen vergeleken... en nu blijkt dat dit eigenlijk wel overeenkomt...
Ik overweeg nu om de complete set van 45 euro te bestellen... Ik meet het dan even na met een multimeter, maar ik hoop dus dat dit werkt...

heeft iemand hier ervaring mee, of tips, of websites die ik kan bekijken voor onderdelen...

Het betrefd

HP 2310i
Samsung LTM230HT01 TFT paneel
ILPI-135 Inverter REV:B

FreeReef.nl

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk eens naar de condensatoren in het spannings circuit.
Zijn die aan het lekken? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Atlas schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:48:
Kijk eens naar de condensatoren in het spannings circuit.
Zijn die aan het lekken? :)
Nope, althans ik zie niets lekken.. Maar er zit wel een ander ding wat mogelijk een wat vreemde kleur bij de soldeer punten heeft zitten... dit is de SPW-060 Inverter transformeer, maar ik kan nou niet zeggen dat ik het idee heb dat hij echt stuk is... Je ziet op de foto 2 rijen met soldeer puntjes.. Die zijn van de transformer. De een na linkse puntjes zijn wat verkleurd... Zou dat voldoende zijn, want ik kan die transformers los bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VTh5ZqoytgzUDUHembeduBSx/thumb.jpg

FreeReef.nl