Toon posts:

Mogelijkheden voor >= 120mbit op zolder

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 120mbit van Ziggo en gebruik nu door het hele huis wireless (n). Het wireless werkt prima en snel, maar ik haal er natuurlijk nooit praktisch 120mbit uit, terwijl ik dit rechtstreeks op de modem wel haal. Bovendien wil ik met een centrale (backup)schijf gaan werken en dan is wireless sowieso een beetje weinig. Als laatste ga ik met name werken op zolder (nu op de eerste verdieping) en wireless zal dan nog minder snel worden.

Ik heb uiteraard gezocht naar alle mogelijkheden. Een draadje trekken heeft mijn voorkeur en wordt ook geadviseerd. Op die manier heb ik 1gbps voor de externe schijf en 120mbit voor internet. Bovendien is een LAN dan ook gemakkelijk gerealiseerd. Echter zijn er geen loze leidingen, sterker nog, er zijn alleen maar electrische leidingen aangezien de vorige bewoner van dit huis geen coax of telefoon oid in een buis had lopen. Ik vraag mij nu af wat de beste mogelijkheid is.

1. Draadloos behouden
Voordeel: Geen extra werk, geen draden, geen extra kosten.
Nadeel: Ik verhuis naar de zolder, dus mijn 70mbit die ik nu haal wordt ongeveer 40 mbit. Zonde.

2. Draad trekken langs electrische bedrading
Voordeel: Mogelijk snel internet en netwerk
Nadeel: Mag volgens de wet niet, schijnt gevoelig te zijn voor storingen alhoewel de meningen hierover verschillen, de kans bestaat dat ik de draden beschadig en dan moet ik straks alles vervangen.

3. Powerline
Voordeel: Geen draden trekken
Nadeel: De leidingen gaan van de meterkast naar de keuken (met alles daar tussen), naar boven en dan pas na zolder. Tussenin zit het vol met apparatuur, lichten, lasklemmen en weet ik niet wat. Dat kan de snelheid nooit ten goede komen. Daarnaast kost een setje 150 euro en heb je nog steeds 0,0 zekerheid dat het uberhaupt sneller is dan wireless.

Wat geen optie is, is om een electrische buis op te offeren. We hebben relatief al weinig stopcontact e.d. en ik heb weinig zin om de complete bedrading in huis om te gaan leggen.

Wat is wijsheid? En is er toevallig ook een optie om televisie er bij te betrekken? Ik heb namelijk alleen televisie beneden en een tv op de slaapkamer is soms ook wel fijn.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 19:35
Heb je geen koof die van beneden naar boven loopt zodat je een extra buis kunt trekken?

Verwijderd

Gewoon een draad trekken. Zorgen dat je een afgeschermde draad gebruikt. Heb zelf het huis ook bedraad gedaan en tevens draad bij de electra lopen. Haal boven zelfde snelheid als direct naast modem (KPN glasvezel) en nooit storingen gehad.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een UTP langs de verwarmingsbuizen naar boven getrokken. Met kabelgootjes kom je een heel eind.

En anders boren in de hoek naar boven achter de gordijnen, dan zie je er niets van.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

Zulke kabel is wel geschikt om naast elektradraad te trekken:

http://www.kabeltje.com/sftp-pvc-100m-wit-p-12494.html

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 09:04

artificial_sun

Mazda Rx7

Geschikt is 1 ding. Maar ik wil nog zien dat je in een gemiddeld huis een ethernet kabel bij je elektradraad in de buis getrokken krijgt. Ik zou de draden achter de verwarmingsbuizen proberen te verstoppen, zoals al gezegd is. OF de ethernet kabel bij de telefoonkabel trekken, dat is toegestaan en er is ruimte.

Stadia was beter....

Verwijderd

Topicstarter
Verwarmingsbuizen heb ik nagekeken, het nadeel is dat deze door de kamer lopen én weggewerkt zijn. Dat is om die rede ook niet echt ideaal omdat we dan een kabel door de huiskamer hebben en de afwerking grotendeels moeten slopen. Ik kijk nog wel naar alternatieven hiervoor.

Is cat6 overigens aan te raden? Ik begrijp dat 1gbps is en daardoor sneller, maar ik heb er geen praktische ervaring mee en weet dus niet of het sneller stoort, of het minder is op lange afstanden, of het sneller kapot gaat, pl, etc. En zijn bepaalde merken e.d. aan te raden, of maakt het niet zoveel uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 13:17 ]

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:15:
[...]
Is cat6 overigens aan te raden? Ik begrijp dat 1gbps is en daardoor sneller, maar ik heb er geen praktische ervaring mee en weet dus niet of het sneller stoort, of het minder is op lange afstanden, of het sneller kapot gaat, pl, etc. En zijn bepaalde merken e.d. aan te raden, of maakt het niet zoveel uit?
Voor gigabit-snelheid is Cat6 sowieso een vereiste, Cat5 gaat maar tot 100 megabit (volgens de specs; soms heb je geluk en haal je meer).
Als er Cat6 op staat maakt het merk niet zoveel meer uit.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

Ik zou idd gewoon Cat6 nemen, maar wat je ook doet, neem FTP/STP of S/FTP (=afgeschermd)

Cat5e is ook geschikt voor 1 Gbit overigens.
artificial_sun schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:20:
Geschikt is 1 ding. Maar ik wil nog zien dat je in een gemiddeld huis een ethernet kabel bij je elektradraad in de buis getrokken krijgt. Ik zou de draden achter de verwarmingsbuizen proberen te verstoppen, zoals al gezegd is. OF de ethernet kabel bij de telefoonkabel trekken, dat is toegestaan en er is ruimte.
Mwah, wat TS ook beslist, die kabel is geschikt voor alle opties. :)

[ Voor 63% gewijzigd door mace op 16-01-2012 13:52 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 10:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

sam.vimes schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:47:
[...]

Voor gigabit-snelheid is Cat6 sowieso een vereiste, Cat5 gaat maar tot 100 megabit (volgens de specs; soms heb je geluk en haal je meer).
Als er Cat6 op staat maakt het merk niet zoveel meer uit.
Dat is wel heel kort door de bocht, Cat 5E haalt anders prima Gbit snelheden maar kunnen niet al te lang zijn afaik. Cat 6 kan over een langere afstand wel Gbit garanderen.

OT: tsja, wij weten niet hoe je huis eruit ziet en hoe lastig het is een extra kabel te trekken. Als je betonnen vloeren hebt is het hoe dan ook al een lastiger verhaal dan met een houten vloer bijv. Ik zelf heb het laatste en heb, toen ik mijn huis betrok, alles in de muur gevreesd en door de vloeren laten lopen naar een patchkast in de meterkast.

Persoonlijk zou ik, als je het niet wilt verwerken in de muur, langs plinten/in hoeken naar boven gaan en opzet WCD's op de muur zetten zodat je outlets hebt. En ja, dat betekend wel wat werk en of je dat er voor over hebt is natuurlijk een tweede :). Ik zou hoe dan ook voor kabel gaan, dan weet je zeker dat je die 120 Mbit trekt :)

offtopic:
Damn you mace :P

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 16-01-2012 13:54 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle replies.

Het gaat toch kabel worden (Cat6 S/FTP), hoe ik dat precies ga verwerken is voor dit forum niet zo interessant (en moet ik nog goed uitzoeken). Jammer dat powerline en draadloos "beperkt" zijn en er wat dat betreft geen alternatieven zijn. Ik lees hier in ieder geval geen slechte ervaringen met kabel langs electra mits het een goede kabel betreft. Dat heeft niet mijn voorkeur, maar is desalniettemin een backup-optie.

@Notna, Ik heb nog dadelijks spijt van dingen die we hadden moeten doen, maar niet gedaan hebben omdat we het huis snel wilden betrekken.. Maar dat is helemaal offtoptic.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 14:08 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:06:
Bedankt voor alle replies.

Het gaat toch kabel worden (Cat6 S/FTP), hoe ik dat precies ga verwerken is voor dit forum niet zo interessant (en moet ik nog goed uitzoeken). Jammer dat powerline en draadloos "beperkt" zijn en er wat dat betreft geen alternatieven zijn. Ik lees hier in ieder geval geen slechte ervaringen met kabel langs electra mits het een goede kabel betreft. Dat heeft niet mijn voorkeur, maar is desalniettemin een backup-optie.

@Notna, Ik heb nog dadelijks spijt van dingen die we hadden moeten doen, maar niet gedaan hebben omdat we het huis snel wilden betrekken.. Maar dat is helemaal offtoptic.
You and me both. Ik moest toch het hele huis renoveren (echt _alles_ was eruit ) dus toen heb ik het meteen goed aangepakt door in elke kamer inbouw Cat 6 outlets te doen en alles naar de meterkast uit te laten komen (zelfde voor Coax overigens)

Maargoed, ik had dan ook ongeveer 3 maanden de tijd. Als je dat niet hebt, doe je dat niet even achteraf :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Notna schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:52:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht, Cat 5E haalt anders prima Gbit snelheden maar kunnen niet al te lang zijn afaik. Cat 6 kan over een langere afstand wel Gbit garanderen.
Allemaal onzin.

Cat5e doet 1000mbps over 100 meter, net als cat6. Cat.5 bestaat sinds de introductie van cat5e niet meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Notna

Notna

Where are you?®

CyBeR schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:42:
[...]

Allemaal onzin.

Cat5e doet 1000mbps over 100 meter, net als cat6. Cat.5 bestaat sinds de introductie van cat5e niet meer.
Erg constructief en educatief! Dank!

:')

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 16-01-2012 14:54 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Notna schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:48:
[...]

Erg constructief en educatief! Dank!

:')
Graag gedaan. Niet meer fout doen nu he. Mensen die onzin uitkramen hebben we er al teveel van.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 16-01-2012 14:57 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

CyBeR schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:57:
[...]

Graag gedaan. Niet meer fout doen nu he. Mensen die onzin uitkramen hebben we er al teveel van.
Nouja het gedeelte wat ik fout had was de lengte, om nu meteen 'allemaal onzin' te gaan roepen vind ik wel weer het andere uiterste

Maar ik zal het niet meer doen meester :F

offtopic:
Ow je bent altijd van de kort af opmerkingen, mooi, weet ik tenminste dat het niet aan mij ligt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 16-01-2012 15:02 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Notna schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:58:
[...]

Nouja het gedeelte wat ik fout had was de lengte, om nu meteen 'allemaal onzin' te gaan roepen vind ik wel weer het andere uiterste
Oh, sorry. Dat 'allemaal' sloeg ook op de post die jij quotte, maar daar was ik inderdaad niet duidelijk in.

• Notna

Notna

Where are you?®

CyBeR schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:07:
[...]

Oh, sorry. Dat 'allemaal' sloeg ook op de post die jij quotte, maar daar was ik inderdaad niet duidelijk in.
Het is je vergeven hoor :>

Vriendjes? O+

Pagina: 1