Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 09:12
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een APU AMD A8-3870 en een Mini-ITX moederbord van Asus met het type F1A75-I Deluxe. Het grafische gedeelte van de APU werkte perfect maar merkte dat het toch wat te weinig kracht had om wat zwaardere games zoals Battlefield 3 mooi te kunnen spelen. Ik heb dus afgelopen weekend een grafische kaart gekocht, namelijk de Asus HD6670 (GDDR5 versie).

Deze kaart zou volgens de AMD website en na enige research via crossfire te koppelen zijn aan de ingebouwde grafische kaart op de APU, hier heb ik echter wat problemen mee. De optie om crossfire te activeren verschijnt namelijk niet.

De stappen die ik heb gevolgd:
- Drivers voor de APU AMD A8 3870 geïnstalleerd.
- Asus HD 6670 geinstalleerd maar HDMI kabel in het moederbord laten zitten.
- Drivers Asus HD 6670 geinstalelleerd en vervolgens herstart.

Nu zou ik de optie moeten hebben om crossfire te activeren in de AMD vision control panel. Deze optie heb ik echter niet ondanks dat beide kaarten volgens apparaatbeheer netjes zijn geïnstalleerd.

Gelukkig kun je in het AMD Vision control panel ook zien welke kaarten er gevonden zijn en welke actief zijn. Vreemde is dat onder het tabblad hardware waar dit te zien is staat dat de interne kaart geactiveerd is en de HD 6670 gevonden is maar uitgeschakeld is. Op basis hiervan de HMDI kabel in de HD 6670 gestoken om te zien wat dan het resultaat zou zijn. Nu krijg ik precies het tegenovergestelde:
Interne kaart gevonden maar gedeactiveerd, HD 6670 primaire kaart en geactiveerd.

Het gezocht in de handleiding van mijn Asus F1A75-I Deluxe moederbord om te zien of er wellicht nog een BIOS optie aangezet moest worden. Hierin was niets te vinden dus was gokken wat aan en uitgezet moest worden. Ik heb nu het volgende ingesteld:

Advanced > NB Configuration:
IGFX Multi-Monitor: Disabled (want ik heb maar 1 HDMI monitor maar zelfs op Enabled werkt het niet)
Primary Video Device: IGFX video
Integrated Graphics: Force
UMA Frame Buffer Size: 2G

Helaas zelfs na deze BIOS settings nog steeds hetzelfde verhaal: steek ik de HDMI kabel in de onboard kaart dan is de externe videokaart uitgeschakeld en andersom.

Hoe krijg ik op dit moederbord nu beide kaarten actief om vervolgens Crossfire te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gusto_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 10:49
Ik geloof dat crossfire tussen 3xxx en 6xxx serie niet mogelijk is. Net als dat 5xxx gecrossfired met 6xxx ook niet is ondersteund. Wat jij wil gaat niet werken denk ik zeker te weten. Maar omdat de snelheid van de laagste kaart maatgevend is zou het theoretisch voor jou betekenen als je het wel werkend zou krijgen; de kracht van 2 stuks APU AMD A8 3870 's. (Omdat de snelste kaart zich aanpast aan de langzaamste)
En volgens mij is jouw nieuwe 6670 sneller.

Het klopt wel dat je de twee kaarten naast elkaar kan gebruiken en dat werkt blijkbaar bij jou. Maar helaas geen crossfire.
Als ik jou was zou ik die onboard uitschakelen in de bios en je hdmi in je nieuwe kaart steken. (scheelt weer energiegebruik en belasting van je PSU)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
@gusto

A8 cpu + 6670 moet kunnen werken in crossfire

Misschien kun je hier wat vinden in de FAQ,staan ook nog wat tips
http://www.amd.com/us/pro...ages/dual-graphics.aspx#4

Sowieso werkt het niet in XP.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwdtourkane
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-07 11:39
Na een beetje snel gegoogle heb ik het volgende gevonden:
Setting up the Dual Graphics is quite easy:
  • In the BIOS, set the primary display as onboard. (which should be the default for most A75 chipset boards)
  • Install the latest AMD Catalyst driver and AMD Catalyst Application Profile (CAP) (http://sites.amd.com/us/g...ssfirex-app-profiles.aspx)
  • In the AMD VISIOIN Engine control center, under Gaming, Gaming Performance, AMD Crossfire, enable CrossFire.
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=2164&pageID=11418

Zelf heb hier nog geen ervaring mee, maar het zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 09:12
wwdtourkane schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:21:
Na een beetje snel gegoogle heb ik het volgende gevonden:

[...]

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=2164&pageID=11418

Zelf heb hier nog geen ervaring mee, maar het zou gewoon moeten werken.
Heb ik al geprobeerd maar de hele crossfire optie wordt gewoon niet getoond in de AMD VISIOIN Engine control center :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je wel de nieuwste drivers van de site van AMD en heb je niet twee verschillende drivers?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier staat nog e.e.a. aan interessante zaken over dual-graphics met A8 APU's. Let ook met name op de DX versies info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-07 13:45
Misschien helpt dit

"By default, Llano wants to be the primary output. So, when you configure your BIOS, set up Windows, and get drivers installed, AMD says use the APU’s outputs. If there’s a discrete card installed, CrossFire gets enabled automatically. At that point you have to install the latest Application Profiles patch, disable CrossFire, shut the system down, and switch over to the discrete outputs. From then on, you won’t see a video signal until Windows loads up. Enable CrossFire, reboot again, and then you should be able to use Dual Graphics. Whew."

(http://www.tomshardware.c...a8-3850-llano,2975-2.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-07 07:42
Heb je het al werkend gekregen?
Ben zelf ook geïnteresseerd om een 6670 bij mij a8 3870K te zetten, volgens amd zou de 6670 de beste combinatie op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425320

Koop gewoon een goede grafische kaart. Welke gek verwacht dat je met zo processor BF 3 mooi kan spelen. Te hogen verwachtingen gehad van een goede Cpu mobo combo voor gewone games. ;)
Modbreak:Jij ook welkom op GoT...

Even voor de duidelijkheid: hier noemen we elkaar niet "gek" en als je een uitsproken mening hebt, onderbouw die dan. TS heeft die moeite hier prima gedaan, jij niet bepaald. Als je wilt dat mensen je uitspraken serieus nemen, bewijs dan waarom ipv met "gek" oid te blaten :o

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 28-01-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-07 14:07
Anoniem: 425320 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:42:
Koop gewoon een goede grafische kaart. Welke gek verwacht dat je met zo processor BF 3 mooi kan spelen. Te hogen verwachtingen gehad van een goede Cpu mobo combo voor gewone games. ;)
Ik ben eigenlijk ook van plan om deze combo te halen. Onder andere als tweede BF3-pc. Volgens de eerder aangehaalde review (http://www.tomshardware.c...a8-3850-llano,2975-2.html) moet dit best kunnen. Natuurlijk niet op max settings, maar daar heb ik mijn hoofd-pc voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
De combinatie Llano plus HD6xxx heet Dual Graphics, ook in het vision center. Daar heb je 1 enkele checkbox om het in of uit te schakelen. Ben nu niet thuis om de tabnaam te geven, maar het zou op dezelfde plek moeten zitten als crossfire normaal. Je moet dus alleen de term crossfire geheel vergeten.

Overigens is dat stukje van Toms wat vreemd. Bij Dual Graphics blijft Llano de hoofd GPU. Daarbij klokt de HD6670 terug tot 100MHz core en 150MHz geheugen. Daarbij kun je in de software teruglezen dat de HD6670 als ondersteunende kaart wordt gezien.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/10/383574.png

Even een plaatje ter verduidelijking hoe Dual Graphics aan en uitgezet zouden moeten kunnen worden met Llano+HD6670 (als de HD6670 goed herkent wordt natuurlijk).

[ Voor 21% gewijzigd door dahakon op 26-01-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 12:57

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
Ik heb vanavond precies hetzelfde probleem met een dergelijk systeem. Er zit een A4-3400 in en een HD6670. Het Asrock UEFI bord staat ingesteld op Dual Graphics enabled.

Op een schone W7 x64 install heb ik Catalyst 12.1 gezet, volgens de auto-detect, en een complete installatie gedaan. Na een herstart is de GPU waar de monitor in zit bij de boot geactiveerd en de andere GPU uitgeschakeld. Welke andere instelling ik in de UEFI of VECC probeer, ik krijg geen CrossFire optie em 1 GPU is altijd uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
BitsThatByte.nl schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:51:
Ik heb vanavond precies hetzelfde probleem met een dergelijk systeem. Er zit een A4-3400 in en een HD6670. Het Asrock UEFI bord staat ingesteld op Dual Graphics enabled.
Jij hebt een iets ander probleem, namelijk andere APU (met een veel minder krachtige GPU aan boord).

Als je naar de onderstaande link kijkt, zie je dat de A4 geen Dual Graphics ondersteunt met een Turks chip. Het werkt alleen met Caicos en Cedar, omdat het verschil anders veel te groot is.

http://vr-zone.com/articl...ktops-unveiled/12746.html

Ook op AMD's site zelf had je terug kunnen vinden wat aangeraden wordt:

http://www.amd.com/us/pro...ages/dual-graphics.aspx#3

[ Voor 10% gewijzigd door dahakon op 28-01-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl

BitsThatByte.nl

Maar 'aanraden' is iets anders 'helemaal niet ondersteunen'.

Inmiddels heb ik bericht terug van AMD. Zij raden de combinatie niet aan, echter zou hij wel moeten werken. Er werd aangeraden om naar 12.2 te gaan omdat daar betere ondersteuning in zit en meer opties om de combinatie aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nou als AMD het al niet aanraadt, zal ik als ik jouw was maar niet teveel verwachten (no offense).
Denk dat je beter af bent met betere dedicated, maar das mijn mening.

[ Voor 26% gewijzigd door DaLoona op 31-01-2012 00:00 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl

BitsThatByte.nl

Nogmaals naar de mogelijkheid gekeken voor een dual monitor setup. Ditmaal 1x monitor (op de 6670) om te werken en gamen, 1x HDTV (op de APU) om XBMC op te draaien.

Volgens de Asrock manual zou dit prima moeten werken. Echter weigeren de drivers dit ook. Hoe dan ook er blijft altijd 1 videokaart uitgeschakeld.
De laatste BIOS update geeft het bord veel extra mogelijkheden, maar 2 videokaarten aansturen, zonder CF, is niet mogelijk.
Pagina: 1