Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 15:49
Ik heb een hypotheek met daarop een niet al te geweldige beleggingspolis. HIer wil ik van af (de afgelopen jaren is per jaar totaal 450-500 van 900 euro inleg als kosten afgehouden, maar toch is het schijnbaar geen woekerpolis...), en afgelopen week kwam de hypotheekadviseur via wie de hypotheek in 2005 afgesloten is langs voor advies.

Nu rekent deze persoon 2000 euro om de boel over te zetten naar een spaarhypotheek. Dat kwam even als een koude douche, want ik heb in 5 jaar zo'n 4500 euro ingelegd, en afgezien van de resultaten van de beleggingen is dus zo'n beetje de helft aan inleg ingehouden. Stand eind 2010 is ongeveer 3000 euro (er is dus nog wel wat rendement behaald). Minus 2000 euro om van die polis af te komen hou ik 1000 euro over... :|

Nou ja, dat moet dan maar... Maar daarnaast loopt over een kleine 3 jaar een deel van de de hypotheek de renteperiode af. Het is aannemelijk dat ik t.z.t. naar een andere bank ga oversluiten, en dan moet de adviseur weer aan de slag, en rekent daar weer een soortgelijk bedrag voor geeft hij nu aan.

Het lijkt er echter op dat de kosten van de beleggingspolis een stuk lager zijn (afgelopen jaar 200 euro), dus ik dacht dat het misschien een idee was om dan over 3 jaar in één keer ALLES te laten omzetten (belegging naar spaar, en oversluiten naar andere rente) maar dan is het NOG meer werk en dus nog duurder volgens de adviseur. Met a.w. ik kan beter nu 2000 betalen om de beleggingspolis om te zetten, en over 3 jaar weer 2000 euro om de hypotheek over te sluiten.

Nu heb ik tegen de adviseur gezegd dat ik het allemaal erg veel geld vind, maar hij wees me er op dat ze vroeger uit provisie betaald worden. En die bedragen waren natuurlijk toen hoger als percentage van het hypotheekbedrag.
Hij kan me ook niet aangeven wat nu precies de financiele gevolgen zijn van de spaarhypotheek, want daarvoor moet ie eerst aan de slag.
Als ik besluit om het uiteindelijke advies niet in gang te zetten ben ik minimaal 1000 euro kwijt. Als de bank besluit dat ik mijn product niet om mag zetten ben ik 495 euro kwijt.

Nu heb ik een paar vragen:
- hoe betaalde je vroeger die provisiebedragen? Moest dat "contant", net als dat ik nu die 2000 euro gewoon over moet maken naar de adviseur, of zat dat ergens in een maandpremie verwerkt (was het meegefinancierd)

- zijn dit tegenwoordig normale bedragen? Daar lijkt het wel op, zoeken op google leverde dat een gemiddeld hypotheekadvies tegenwoordig minimaal 2500 en gemiddeld 3000 euro kost. Daarmee lijk ik nog "goedkoop" uit te zijn. Hebben die mensen daadwerkelijk 20a30 uur werk aan één hypotheek? Maar ja, dit is een bestaande hypotheek, geen nieuwe

- kan ik met deze specifieke vraag ook naar een andere hypotheekadviseur (alleen al om bijv. een kostenvergelijk te maken), of zit ik aan hem vast omdat ik deze boel via hem heb afgesloten.

- ook al schijnt deze polis geen woekerpolis te zijn, de kosten zijn nog extremer dan een andere woekerpolis die mijn ouders ooit voor me hebben afgesloten. Hij heeft me deze 5 jaar geleden verkocht, kan hij me nu zomaar 2000 euro in rekening brengen om van dat kloteproduct af te komen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 16-01-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het is nooit verboden een ander om zijn mening te vragen. Leg de kwestie gewoon eens voor aan een andere hypotheekadviseur. Wees wel even discreet richting je eigen adviseur, ik kan het zo niet beoordelen maar misschien is het wel een enorme beunhaas die helemaal in de zeik schiet als hij het in de gaten krijgt.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik zou zeggen....niet doen...zoek lekker een ander...laat die klaploper maar in de .... zakken...
Hypotheekadviseurs genoeg.

Woon zelf in alphen aan den Rijn (vroeger Reeshof ;) ) en heb daar een adviseur waar ik heel erg tevreden over ben...Kijk maar eens op zijn website (all4finance) eenmanszaak, altijd te bereiken, jip en janneke taal....erg fijn....

Je kan sowieso iemand anders bellen...maar ik ben het wel eens met nare man...maak geen slapende honden wakker totdat je echt iets concreet hebt...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28
Wij zijn toendertijd naar de Hypotheker geweest (jazeker!) en moet zeggen dat we daar goed geholpen zijn. We moesten toen een aparte constructie hebben omdat mijn vrouw nog stage liep. 60-40 regeling.
Binnenkort gaan we weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@mike2k: Sja...waar verdient hij zijn geld dan aan? Als het niet rechtstreeks van mij is, dan wel via provisie (en dat is meestal niet goed voor de afhankelijkheid). En hoe wordt die provisie betaald? (was ook een van mijn vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zou eens bij Vereniging Eigen Huis informatie kunnen inwinnen, het klinkt allemaal nogal vaag en alsof je slecht geholpen bent toendertijd (al ben je daar zelf bij geweest, het was uiteindelijk jouw/jullie beslissing).

En ja, het kan zijn dat er kosten aan verbonden zijn. Maar eh, wat let je om bij de hypotheekverstrekker zelf na te vragen, ipv alleen de adviseur?

Ik ben toendertijd bij 3 adviseurs langsgeweest, en heb ze ook verteld dat ik bij meerdere ging shoppen. Ze vonden dat alledrie normaal en verstandig.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 16-01-2012 10:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
stefijn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:58:
Ik heb een hypotheek met daarop een niet al te geweldige beleggingspolis. HIer wil ik van af (de afgelopen jaren is per jaar totaal 450-500 van 900 euro inleg als kosten afgehouden, maar toch is het schijnbaar geen woekerpolis...), en afgelopen week kwam de hypotheekadviseur via wie de hypotheek in 2005 afgesloten is langs voor advies.

Nu rekent deze persoon 2000 euro om de boel over te zetten naar een spaarhypotheek. Dat kwam even als een koude douche, want ik heb in 5 jaar zo'n 4500 euro ingelegd, en afgezien van de resultaten van de beleggingen is dus zo'n beetje de helft aan inleg ingehouden. Stand eind 2010 is ongeveer 3000 euro (er is dus nog wel wat rendement behaald). Minus 2000 euro om van die polis af te komen hou ik 1000 euro over... :|

Nou ja, dat moet dan maar... Maar daarnaast loopt over een kleine 3 jaar een deel van de de hypotheek de renteperiode af. Het is aannemelijk dat ik t.z.t. naar een andere bank ga oversluiten, en dan moet de adviseur weer aan de slag, en rekent daar weer een soortgelijk bedrag voor geeft hij nu aan.

Het lijkt er echter op dat de kosten van de beleggingspolis een stuk lager zijn (afgelopen jaar 200 euro), dus ik dacht dat het misschien een idee was om dan over 3 jaar in één keer ALLES te laten omzetten (belegging naar spaar, en oversluiten naar andere rente) maar dan is het NOG meer werk en dus nog duurder volgens de adviseur. Met a.w. ik kan beter nu 2000 betalen om de beleggingspolis om te zetten, en over 3 jaar weer 2000 euro om de hypotheek over te sluiten.

Nu heb ik tegen de adviseur gezegd dat ik het allemaal erg veel geld vind, maar hij wees me er op dat ze vroeger uit provisie betaald worden. En die bedragen waren natuurlijk toen hoger als percentage van het hypotheekbedrag.

Nu heb ik een paar vragen:
- hoe betaalde je vroeger die provisiebedragen? Moest dat "contant", net als dat ik nu die 2000 euro gewoon over moet maken naar de adviseur, of zat dat ergens in een maandpremie verwerkt (was het meegefinancierd)

- zijn dit tegenwoordig normale bedragen? Daar lijkt het wel op, zoeken op google leverde dat een gemiddeld hypotheekadvies tegenwoordig minimaal 2500 en gemiddeld 3000 euro kost. Daarmee lijk ik nog "goedkoop" uit te zijn. Hebben die mensen daadwerkelijk 20a30 uur werk aan één hypotheek?

- kan ik met deze specifieke vraag ook naar een andere hypotheekadviseur (alleen al om bijv. een kostenvergelijk te maken), of zit ik aan hem vast omdat ik deze boel via hem heb afgesloten.

- ook al schijnt deze polis geen woekerpolis te zijn, de kosten zijn nog extremer dan een andere woekerpolis die mijn ouders ooit voor me hebben afgesloten. Hij heeft me deze 5 jaar geleden verkocht, kan hij me nu zomaar 2000 euro in rekening brengen om van dat kloteproduct af te komen?
toon volledige bericht
Tja adviseurs...
Ik vond het bizar dat we voor een tussenwoning meer provisie moesten betalen dan een appartement bij de hypotheker. We hebben destijds eerst gekeken naar een appartement en daar de kosten bij berekend en daarna, naar een tussenwoning. Opeens stegen de kosten mee van de provisie. Dus ik vroeg: "Is dat meer werk dan?", zijn antwoord was dat het zo nu eenmaal werkte. 1% van de totaalsom is de provisie...

Tja, bij mij werkt dat dus niet zo! Na veel discussie en ik vertelde dat ik wel eens verder gingen kijken. Liet hij me gaan. Vervolgens een partij gevonden die het voor de helft wilde doen. Dus 0,5% en dat was gelijk aan de kosten die het zouden kosten voor het appartement.

Toen belde de hypotheker mij terug, dat hij toch wel graag de opdracht wilde hebben en met zijn baas had overlegd. Dus ik zei, ik heb nu een aanbod van X en daar is hij toen toch maar 100 euro onder gaan zitten.

Uiteindelijk dus 1400 euro betaald... Hij had immers het hele voorwerk al gedaan, dus ik gunde hem de opdracht wel, maar niet volgens zijn 1% provisie...

Het kan dus makkelijk voor minder dan de helft! Onthoud dat!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:18
Het zijn hele normale bedragen.
De bedragen werden eerst echter via banken uitbetaald, dat mag nu niet meer dus gaat het via de particulier zelf.

De bedragen lijken inderdaad erg hoog, maar ze zijn te verantwoorden. Er gaat namelijk veel meer tijd inzitten naast de uren die je ziet dat een adviseur bij je op de stoel zit.
Echter mag je natuurlijk wel altijd een correct en gepast advies ontvangen.

Maar je kunt natuurlijk altijd onderhandelen over de kosten.
Mocht je overigens nog eigen geld hebben kan het interessant zijn eens te kijken naar een Duitse hypotheek (voor een nederlandse woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bender schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:46:
Het zijn hele normale bedragen.
De bedragen werden eerst echter via banken uitbetaald, dat mag nu niet meer dus gaat het via de particulier zelf.
En die kreeg je uiteindelijk op de een of andere manier versleuteld op je rekening, bijv. de kosten van de tussenpersoon op je polis oid., en het verschil nu is dat ik het hele bedrag ineens moet ophoesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Overigens dat het geen woekerpolis is dat kan best hoor. Als je in dezelfde inleg ook verzekeringen hebt (overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid) dan valt dat niet onder het deel wat belegd moet worden. Daarbij wordt nu gekeken naar de totale kosten over de hele looptijd en die kunnen aflopen.

Wat betreft de kosten. Een beetje adviseur zal een uurtarief hebben tussen de 75 en 125 euro per uur, een beetje advies kost wss al gauw 2a3 dagen werk = 2000 a 3000 euro. Dus de bedragen zijn niet raar (maar idd alles is onderhandelbaar).
stefijn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:19:
[...]
En die kreeg je uiteindelijk op de een of andere manier versleuteld op je rekening, bijv. de kosten van de tussenpersoon op je polis oid., en het verschil nu is dat ik het hele bedrag ineens moet ophoesten?
Je kan er ook voor kiezen om een minder onafhankelijke adviseur te nemen, daar betaal je ook naar zeg maar...

[ Voor 28% gewijzigd door Jaspertje op 16-01-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Jaspertje schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:35:
Wat betreft de kosten. Een beetje adviseur zal een uurtarief hebben tussen de 75 en 125 euro per uur, een beetje advies kost wss al gauw 2a3 dagen werk = 2000 a 3000 euro. Dus de bedragen zijn niet raar (maar idd alles is onderhandelbaar).
Precies. Wat ik hierboven zei over het vrijstaan om te gaan shoppen, wil natuurlijk niet zeggen dat je dan ook bij een ander ineens 50% minder betaalt :P Advies is duur, en een hypotheekadviseur zal (als hij goed is) ook echt wel de nodige tijd besteden aan jouw advies.

Beter 2500 euro uitgeven aan een goed advies waar je de komende decennia niet meer (teveel) over hoeft na te denken, dan een goedkoper advies waarvan je steeds het gevoel hebt dat jouw belangen toch niet helemaal zijn behartigd. Kies daarom een adviseur waar jíj een goed gevoel bij hebt, en kies niet zomaar iemand die toevallig een vlotte babbel heeft.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38
Als die polis pas 5 jaar loopt dan is er gerede kans dat de adviseur een deel van zijn provisie moet terugbetalen. Dat deel kan de adviseur alleen nog redden als je bij 'm terugkomt ;)

In zekere zin is het hele systeem ook corrupt, want ondanks dat tussenpersonen voor jaren aan provisie kregen was/is vrijwel geen bereid ook daadwerkelijk dienstverlening te doen na het afsluiten exclusief wellicht het eenmalig helpen met belastingteruggaaf.

Overigens is de hele praktijk mij nog steeds een doorn in het oog. Waarom hebben banken niet gewoon een online applicatie met op de achtergrond een service desk waar ik het volgende kan:
• eenvoudige hypotheek aanvragen (tot 90% taxatiewaarde, alleen aflossvrij/lineair/annuitair evt bankspaar) (online, geen kosten)
• omklussen/aanpassen (service desk, standaardtarieven voor standaardhandelingen)
Met een dergelijke eenvoud kan alles goedkoper. (Moet je voor de gein is uitrekenen welke hap een duur advies neemt in het zogenaamde fiscale voordeel bij een geoptimaliseerde situatie bij een relatief kleine hypotheek).
• grote knop op de website "meer hulp" waarmee men voor nadere hulp bij het dossier (a 100 euro/uur) kan vragen
Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om zonder een derde en zonder advies een hypotheek af te sluiten. Komt er toch een vraag langs dan kan dat op ad hoc basis ingevuld worden net zoals ik dat bij andere zaken doe.

Overigens heb ik bij m'n hypotheek toendertijd iets van 1400 euro retourprovisie plus gratis taxatie gekregen toen 2 tussenpersonen tegen elkaar op gingen bieden. Dat was iets van de helft van de 1% afsluitprovisie :+ En inderdaad, de eerste jaren zie je flink wat kosten eraf gaan, maar dat heeft als het goed is ook keurig in de financiele bijsluiter en andere overzichten gestaan, want het is algemeen bekend dat kosten naar voren worden gehaald.

Een spaarhypotheek leverde een tussenpersoon in die tijd toch al gauw ergens tussen de 1 a 2% op aan provisie van de geldgever. Een beleggingsvariant waarschijnlijk nog iets meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-01-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Precies, voor een goed advies wil ik best flink dokken, maar voor een administratieve handeling vind ik het wat te gortig. Dus, die vraag stelde ik Obvion:
Geachte mevrouw Testert,

Refererend aan uw mail kunnen wij u als volgt berichten.

Gezien de financiële consequenties van een omzetting van de lening kan dit niet zonder tussenkomst van een tussenpersoon gerealiseerd worden.

Voor een aangesloten tussenpersoon verwijzen wij u naar onze website www.obvion.nl.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw X
Allround medewerker hypotheken
Het is menéér Testert. En omdat ik excel en een internetverbinding heb, heb ik alles compleet voorgekauwd en gaat de adviseur niets anders doen dan overtypen...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Polis:

Inleg jaarlijks: 933 euro

code:
1
2
3
4
                          2007   2008   2009   2010
premie overlijdensrisico:   62     66     71     75
kosten maatschappij:       332    332    313    232
bemiddelaar:                61     61     81     59

Van 2005 en 2006 heb ik geen gegevens, maar die zullen overeenkomstig 2007 zijn.

Zijn dat hoge kosten of niet? Het komt mij als onredelijk over. 330 euro op 930 euro, 30%. Daarnaast, mijn premie overlijdensrisico gaat omhoog OMDAT het saldo achterblijft bij het plan, is dat niet dat hefboom- of inteereffect waar het in de woekerpolissen ook om gaat? Vanaf 2007 opgeteld zijn de rendementen ongeveer t/m 2010 ongeveer 0, dus daar ligt het niet aan, het is niet zo dat al mijn geld op is aan een negatief rendement...
Daarbij heb ik in 2009 van Reaal info gehad over de compensatieregeling, daarna is het stil.

Ik heb nog een berucht ABC-spaarplan, en daar werd afgelopen jaar op een saldo van 7000 euro 53 euro ingehouden, op 410 euro inleg (maar wel 750 euro rendement in 2009!). Dat is toch al een heel stuk minder terwijl die wel als een echte woekerpolis geldt.

En moet ik niet gemakkelijker en tegen minder kosten van dit produkt afkunnen komen?

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 16-01-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zijn dat de kosten voor puur de beleggingspolis?

Ik vind het verhaal overigens een tikkeltje bizar. Na een bepaalde datum waren de meeste beleggingshypotheken hybride beleggingsspaarproducten waarbij eenvoudigweg alles aan de beleggingsdeel werd toegekend en niets aan het spaardeel. Switchen kon meestal tegen geringe of beperkte kosten.

Tevens, als ik berichten op fora en dergelijke mag geloven dan is het omklussen van de ene hypotheekvorm naar de andere waarbij de grote lijnen hetzelfde blijven (beleggings->spaar, spaar->bankspaar, aflosvrij->bankspaar) over het algemeen niet meer dan een administratieve handeling die tegen een paar honderd euro administratiekosten doorgevoerd kan worden.

Er valt ook vrij weinig bij te adviseren behalve kosten tegen elkaar zetten en een glazen bol hanteren over te verwachten rendementen. Wel is het natuurlijk duidelijk dat zo'n Obvion tussenpersoonknakker (met backoffice) er helemaal geen trek in heeft om voor slechts 100 of 200 euro een aanvraag voor administratieve wijziging door te zetten. (Enigszins bizar, want in andere sectoren krijg ik voor 200 euro een heleboel gedaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Sja...ik krijg niet eens de cijfers om een beslissing op te nemen! Als hij aan het werk gaat kost het me geld: blijkt het voorstel financieel niet interessant of whatever, dan ben ik 1000 euro kwijt en is er NIETS veranderd.
Rukapul schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:03:
Zijn dat de kosten voor puur de beleggingspolis?
Dit is het overzicht wat ik jaarlijks krijg, model 3 Comm. de Ruiter. Dus: Saldo oud + inleg - (premie+maatschappij+tussenpers) + resultaat = saldo nieuw
Ik vind het verhaal overigens een tikkeltje bizar. Na een bepaalde datum waren de meeste beleggingshypotheken hybride beleggingsspaarproducten waarbij eenvoudigweg alles aan de beleggingsdeel werd toegekend en niets aan het spaardeel. Switchen kon meestal tegen geringe of beperkte kosten.

Tevens, als ik berichten op fora en dergelijke mag geloven dan is het omklussen van de ene hypotheekvorm naar de andere waarbij de grote lijnen hetzelfde blijven (beleggings->spaar, spaar->bankspaar, aflosvrij->bankspaar) over het algemeen niet meer dan een administratieve handeling die tegen een paar honderd euro administratiekosten doorgevoerd kan worden.

Er valt ook vrij weinig bij te adviseren behalve kosten tegen elkaar zetten en een glazen bol hanteren over te verwachten rendementen. Wel is het natuurlijk duidelijk dat zo'n Obvion tussenpersoonknakker (met backoffice) er helemaal geen trek in heeft om voor slechts 100 of 200 euro een aanvraag voor administratieve wijziging door te zetten. (Enigszins bizar, want in andere sectoren krijg ik voor 200 euro een heleboel gedaan.)
Ik heb een ander kantoor gebeld waar ik wel eens heen ben gegaan voor andere zaken en die geven aan tussen de 750 en 1200 euro te rekenen. Nog steeds veel geld, maar al een stuk minder. Hij vond het ook een vreemd wat ik omschreef en gaf aan dat zoiets geen 15 a 20 uur werk oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 16-01-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ben je nu bij dezelfde adviseur bezig als waar je 'oude' polis loopt ?
Zo ja, dan vind ik het vrij veel, dan mag hij wel wat aan de prijs doen, zowiezo 1% afsluitprovisie is normaal, maar is vaak wel over te onderhandelen.
Als het een nieuwe adviseur is, tja, dan is het best redelijk, al valt er vast ook over de 1% afsluitprovisie te onderhandelen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Trouwens, alléén al het feit dat ik een overzicht volgens commissie de Ruiter krijgt geeft toch al aan dat het om een woekerpolis gaat. Als ze niet verplicht waren om dat te sturen kreeg ik t niet lijkt me. Daarbij staat deze polis (Reaal Verzekerd Hypotheek Plan, voorheen Axa) in een lijst met woekerpolissen op consumentenclaim.nl

Ik moet dan inmiddels toch (vrijwel) kostenloos van dit product af kunnen komen, dat zijn de afspraken van de laatste tijd toch? 4500 inleg (inmiddels 5400), na 5 jaar 3000 euro over, en om van die ellende af te komen mag ik nog eens 2000 euro inleveren aan dezelfde partij(en) die het me verkocht hebben :| ;( ;w restant: 1000 euro
ZeRoC00L schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:22:
Ben je nu bij dezelfde adviseur bezig als waar je 'oude' polis loopt ?
Zo ja, dan vind ik het vrij veel, dan mag hij wel wat aan de prijs doen, zowiezo 1% afsluitprovisie is normaal, maar is vaak wel over te onderhandelen.
Als het een nieuwe adviseur is, tja, dan is het best redelijk, al valt er vast ook over de 1% afsluitprovisie te onderhandelen.
Dit is hetzelfde kantoor als waar ik de hypotheek met alles erbij heb afgesloten (1e hypotheek in 2005 voor appartement, aanvullende hypotheek in 2009 voor huis). Zij hebben me dus ook de woekerpolis (ik noem het iig maar zo) verkocht

[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 16-01-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Rukapul schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:11:
Overigens is de hele praktijk mij nog steeds een doorn in het oog. Waarom hebben banken niet gewoon een online applicatie met op de achtergrond een service desk waar ik het volgende kan:
Dat heeft te maken met alle controles, veiligheid, etc.
Mensen kunnen invullen wat ze willen en daar zullen ze ook gebruik van maken, maar de bank zit met de gebakken peren als het niet volledig klopt.
Er dient dus een controle op te zijn of het mag en kan en daar is een adviseur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bender schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:02:
[...]

Dat heeft te maken met alle controles, veiligheid, etc.
Mensen kunnen invullen wat ze willen en daar zullen ze ook gebruik van maken, maar de bank zit met de gebakken peren als het niet volledig klopt.
Er dient dus een controle op te zijn of het mag en kan en daar is een adviseur voor.
De tussenpersoon bereid alleen het dossier voor. De bank controleert.

Punt is dat je verplicht wordt advies af te nemen (front office), terwijl er genoeg situaties zijn waarbij je alleen behoefte hebt aan de backoffice afhandeling. Het huidige systeem is ultiem inefficient, want behalve dat je verplicht advisering af moet nemen, is het ook nog eens zo dat je dossier door twee back offices (tussenpersoon en bank) behandeld wordt wat voor extra kosten zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Rukapul schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:16:
[...]

De tussenpersoon bereid alleen het dossier voor. De bank controleert.

Punt is dat je verplicht wordt advies af te nemen (front office), terwijl er genoeg situaties zijn waarbij je alleen behoefte hebt aan de backoffice afhandeling. Het huidige systeem is ultiem inefficient, want behalve dat je verplicht advisering af moet nemen, is het ook nog eens zo dat je dossier door twee back offices (tussenpersoon en bank) behandeld wordt wat voor extra kosten zorgt.
Klopt, maar een correct dossier is daarvoor wel heel belangrijk en mensen kunnen die niet zelf aanleggen.
De bank verwacht wel dat bepaalde dingen op orde zijn en gecontroleerd wordt door de adviseur.

Hoewel daar inderdaad vele in te automatiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb net met Reaal gebeld, en zelf een offerte aangevraagd voor stopzetting van dit product. Natuurlijk kan ik pas stopzetten als bekend is wat ik met het overgebleven bedrag ga doen, en in overeenstemming met de hypotheekbank (want er moet een andere manier van aflossen komen), maar dan is in ieder geval één stap al "gratis" gezet.
Het afsluiten van een bankspaarprodukt kan volgens de hypotheekbank niet echt zonder een tussenpersoon, nou dat moet dan maar.
Reaal rekent ws. geen of weinig kosten voor het stopzetten (en die eventuele kosten had ik toch al moeten betalen, tussenpersoon of niet)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 16-01-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 08:33
Rakupul is dat zo? Ik heb alleen een hypotheek voor een box 3 maar ik heb toendertijd banken direct benadert en daarnaast een adviseur ingeschakeld.
Uiteindelijk betaalde ik hem ik meen 150 euro per uur.. netto som was 2500 euro wat ik wel redelijk vond. Zowieos vond ik het wel een rustgevende gedachte om en zelf te zoeken en daarnaast een persoon die een handje mee helpt. We hadden dan ook gekozen voor een van zijn kandidaten al was het financieren toen (nu 2 jaar geleden) erg zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
n4m3l355 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:33:
Rakupul is dat zo? Ik heb alleen een hypotheek voor een box 3 maar ik heb toendertijd banken direct benadert en daarnaast een adviseur ingeschakeld.
Uiteindelijk betaalde ik hem ik meen 150 euro per uur.. netto som was 2500 euro wat ik wel redelijk vond. Zowieos vond ik het wel een rustgevende gedachte om en zelf te zoeken en daarnaast een persoon die een handje mee helpt. We hadden dan ook gekozen voor een van zijn kandidaten al was het financieren toen (nu 2 jaar geleden) erg zuur.
Jij hebt het dan bijna gedaan zoals het zou horen (al zou ik 16 uur advies voor een standaardgeval veel vinden, maar dat ben je geloof ik niet helemaal). Vraag is of je niet alsnog dubbel hebt betaald. Immers, je kunt wel bij banken direct terecht, maar deze rekenen net zo goed als tussenpersonen een (fors) bedrag voor 'advies' in de vorm van afsluitkosten. Of heb je substantiele korting gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Blijkbaar moeten banken voldoen aan de 'zorgplicht' die de overheid eist. Daar zijn de adviseurs voor en dat kost ons veel geld. Ik was destijds direct naar de bank gegaan en meerdere adviseurs. Ook deed ik zelf veel onderzoek. De bank stelde zelf 1% afsluitkosten voor. Dat vonden wij veel en toen we daar iets over zeiden daalde ze meteen naar 0.5%. Met 1 adviseur was ik ook best ver en die gunde ik het hem ook wel, maar die was gewoon duurder dan die 0.5%. Toen ik dat zei heeft hij uiteindelijk toch besloten om te zakken in zijn kosten tot net onder de kosten direct bij de bank. En ben ik dus met hem in zee gegaan.

Bij de meeste adviseurs is het eerste gesprek gratis. Maak daar gebruik van. Speel open kaart, laat je alles uitleggen en kies dan met wie je in zee gaat.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zojuist de hypotheker (jazeker...) gebeld, die gaf aan het niet quiche te vinden hoe dit gaat en dat zij, indien hypotheek en (woeker)polis bij hun afgesloten zijn, het voor niks omzetten (ik ga er maar even vanuit dat dat ook echt zo is..)
Aangezien ik niet bij de hypotheker mijn boel afgesloten heb en ze nu alles zouden moeten gaan napluizen (kennen mijn situatie niet) rekenen ze een standaardbedrag van 950 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat ik 16-24 uur werk best (erg) veel vind lijken voor een hypotheekadvies.

Wij hadden een paar jaar geleden iemand ingehuurd voor 1600€, 400 minder dan in eerste instantie aangeboden.

950 euro lijkt me best redelijk voor een advies.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Waar baseer je die 16-24 uur op?
Vergeet je niet de reistijd/reiskosten, de gratis adviesgesprekken, kantoorkosten, belastingen, etcetc die ook allemaal gedekt moeten worden van die kosten?
(En natuurlijk dat er ook veel zijn die buiten kantoortijden moeten werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op het eerder genoemde uurtarief&dat er gewag werd gemaakt van twee/drie dagen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Jongens, dit is geen compleet hypotheekadvies, dit is het aanpassen van de voorwaarden van een deel van een hypotheek die bij hun volledig in het systeem staat. Als je alles nog helemaal op moet zetten van niks af aan kan ik me nog wel voorstellen dat je er een dag of twee dagen mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 24-07 08:33
Rukapul schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:41:
[...]

Jij hebt het dan bijna gedaan zoals het zou horen (al zou ik 16 uur advies voor een standaardgeval veel vinden, maar dat ben je geloof ik niet helemaal). Vraag is of je niet alsnog dubbel hebt betaald. Immers, je kunt wel bij banken direct terecht, maar deze rekenen net zo goed als tussenpersonen een (fors) bedrag voor 'advies' in de vorm van afsluitkosten. Of heb je substantiele korting gekregen?
Het was niet een makkelijk geval (financiering voor een studentenpand) en allicht zal ook een asisstent of wat dan ook meegeholpen hebben maar ik vond het een redelijk bedrag. Betreffende de bank ging dit vrij transparant die had nog +- 500 euro provisie opgenomen in zijn overeenkomst. Persoonlijk vond ik het allemaal transparant verlopen al weet je natuurlijk nooit of er onderhands nog iets gebeurd.
Desalnietemin kreeg ik van de banken ook de nodige aanbiedingen en kon ik ze zo goed naast elkaar houden. Uiteindelijk viel de keuze toch voor de tussenman. Bijkomend voordeel is als ik achteraf vragen zou hebben kan ik hem persoonlijk bellen wat ik wel prettig vind. Mijn ervaring met banken is toch vaak dat diegene die je vandaag helpt, morgen weer elders zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

stefijn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:00:
Jongens, dit is geen compleet hypotheekadvies, dit is het aanpassen van de voorwaarden van een deel van een hypotheek die bij hun volledig in het systeem staat. Als je alles nog helemaal op moet zetten van niks af aan kan ik me nog wel voorstellen dat je er een dag of twee dagen mee bezig bent.
Daar begon het niet mee hoor... als je je polis wil laten omzetten na een aantal jaar, dan ga je wel weer de hele molen door moeten van acceptatie, klantprofiel opmaken, documentatie, aanvraag doen e.d. en zeker als je dan ook nog advies wil of het product goed en of je niet beter een ander product kan nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Stefijn, er zijn polissen die de eerste 5 (of X) jaar een veel lagere inleg kennen dat de resterende 25 jaar. Zo'n product heb ik mij eens aan laten smeren. Ik dacht dat ik alleen maar premie betaalde, dus het kon me niet zoveel schelen. Toen ik de afschriften eens goed bekeek bleek dat er ook ingelegd werd in een of ander fonds en dat dat niet de hele periode gelijk was. Eerst 5 jaar 65% en vervolgens 25 jaar 98% geloof ik. Anyway, ik heb het allemaal nagerekend en met de kosten die de bloedzuigers in rekening brengen ben ik voordeliger uit met een heel kleine orv en wat ik bespaar op een spaarrekening.

Parasieten.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44
Ik stond eind 2010 ook voor deze keuze. Ik had in 2003 een BLG levenhypotheek afgesloten, deze is eind 2006 overgesloten naar een nieuwe BLG levenhypotheek.

Aan beide hypotheken was een winterthur/reaal mixfonds gekoppeld, waarbij in de eerste 6 jaar ongeveer 45% kosten werd ingehouden. Echte, bij het oversluiten van de hypotheek in 2006 begon men gewoon weer van voor af aan te tellen. :( gevolg: na 7 jaren maandelijkse inleg van 200 euro had ik effectief iets van 6200 euro. :'(

Ik heb in december 2010 uiteindelijk alles opnieuw laten oversluiten naar een BLG bankspaarhypotheek. Hiervoor complete stappenplan doorlopen bij de Hypotheekshop inclusief taxatie, loonstrookjes, werkgeversverklaring enz. Notaris was gelukkig niet nodig door de hogere inschrijving op de tweede af te lossen BLG levenhypotheek.

Uiteindelijk heb ik 500 euro aan de Hypotheekshop moeten betalen en 300 euro voor de taxatie. De taxatiekosten zul jij waarschijnlijk ook wel krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs mijn leven beleggingsrekening van AXA/Reaal gekoppeld aan een Obvion rekening laten omzetten (dus niet afsluiten)naar de spaar hypotheek van Obvion.
De opbrengst van deze beleggingsrekening moest mijn obvion hypotheek aflossen maar dat ging het niet worden.
Aan de kant van Reaal was gratis om stop te zetten en geruisloos over te zetten.
Kosten 995 adviseur
150 voor ASR/Obvion
Pagina: 1