Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opslag PC doorgebrand: brandveiligheid & alternatief

Pagina: 1
Acties:

• RuleKinG
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2014
Hoi allen,

ik had een oude pc op mn zolder achter een schot onder het dak staan, met Windows 7 er op, en 2 externe hardeschijven. Deze pc gebruik ik om wat backups te draaien van webservers die ik heb, en verder heel, heel veel muziek en films te downloaden, en via mijn Dune HD Lite (geniaal ding trouwens) in de huiskamer films en muziek af te spelen.

Nu viel die PC in 1 keer uit, en toen ik hem probeerde aan te zetten klonk er een knal en kwam er rook uit. Ik weet niet bijster veel van hardware, maar ik denk dat de voeding het heeft begeven.

Ik heb net een dochtertje, en dan ga je je in 1 keer druk maken om rare dingen zoals brandveiligheid :). Dus mijn eerste vraag is eigenlijk, als ik een normale PC aan laat staan in een middelmatig geventileerde ruimte (waar verder weinig staat), is dit eigenlijk wel veilig? Kan een desktop computer makkelijk echt in brand vliegen?

Mijn tweede vraag is, ik ben nu in dubio over wat te doen:
- Nieuwe voeding er in en deze blijven gebruiken. Eventueel ventilatie verbeteren.
- 1 of andere tweedehands rack server kopen en die daar neerzetten (maar die zullen ook wel lekker warm worden).
- Een andere, minder energievretende oplossing om een PC altijd thuis aan te houden.

Ik ben vast niet de enige hier die altijd een PC aan heeft staan, dus ben benieuwd naar de reacties, bvd :)

Verwijderd

Mits je de temps goed in de gaten houd maakt het ansich niet uit wat voor omgeving hij in staat. Of dat nou op zolder, in de kamer of in de kelder is.

Qua energie en wat je omschrijft is maybe een NAS wel wat voor je?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 22:55 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb nog nooit wat gehoord over fikkende pc's. Wel over opgeblazen mobo's, voedingen en processors.

Ik ken ook iemand die voor de lol ouwe procs zover laat overklokken dat ze van de socket vallen. Ook zonder vuur verder.

People as things, that’s where it starts.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Er zijn wel meer mensen bang voor brandveiligheid, daarom zitten PC's helemaal vol met brandvertragers. Meestal is dat broom, maar omdat dat zo giftig is zijn er ook pc fabrikanten die broomvrije brandvertragers gebruiken, daar adverteren ze dan altijd mee.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zolang er ergens stroom op staat, kan er altijd iets kortsluiten, doorfikken of uitfikken... Maakt dus niet zo heel veel uit of dat je PC, TV, koelkast of whatever is al zal de kans op brand in een TV misschien hoger zijn dan in een koelkast :)

Maar mogelijk dat inderdaad, zoals geopperd, in ieder geval een NAS een goed idee is om relatief veel data online te hebben bij weinig energie-verbruik. Daarbij kan je natuurlijk bedenken dat misschien een idee is om voor eenvoudig werk (internetten etc) je een all-in-one van een paar honderd Euro neer kan zetten en voor zwaar werk (video, games) een BBG-systeem van 600 Euro; je geeft niet precies aan wat de specs zijn van je PC en wat je er 24/7 wel/niet mee doet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:49
RuleKinG schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:51:
Nu viel die PC in 1 keer uit, en toen ik hem probeerde aan te zetten klonk er een knal en kwam er rook uit. Ik weet niet bijster veel van hardware, maar ik denk dat de voeding het heeft begeven.
Klinkt plausibel. In het kader van brandveiligheid zou ik in ieder geval dan niet besparen op de voeding; enig idee wat voor merk voeding erin zat?

Volgens mij kan er niet zo gek veel knallen in een voeding, maar de condensatoren in ieder geval wel (al dan niet door falen van een ander component - ik ben ook geen elektrotechnicus).

• RuleKinG
Heb even gezocht op de NAS, dat lijkt inderdaad een redelijke oplossing, maar zover ik kan zien is het meestal in het besturingssyteem wat moeilijker om mijn webserver backups scripts te draaien (het is in meeste gevallen geen Windows of Linux). Maar er zitten er wel gave tussen trouwens, ben al aan het kijken naar Netgear e.d.

Misschien kan ik de backup andersom draaien, dus vanaf de webservers naar mn thuis opslag toe, maar dat vind ik eigenlijk wel weer beetje een beveiligings risico want dan moet ik mn thuisnetwerk echt open zetten.

Mn huidige PC was een Athlon X2 met 4gb, maar dat was eigenlijk veel te veel voor wat ik er mee deed (backup scripts, torrents, en netwerk opslag). Geen idee wat voor voeding het was, maar was een custom made PC die ik zo heb gekocht, zal het nog even uitzoeken.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 14:41

Madrox

Oh, Pharaoh!

Lijkt me niet dat bij een desktop bijv. ineens de vlammen er hoog uitslaan. Een brandveilige ondergrond (metalen plaat?) en erboven geen brandblare slingers of kleding ofzo en je zit al redelijk safe dacht ik zo.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
En als aanvulling op bericht van Madrox, goede ventilatie, kwaliteitscomponenten gebruiken (vooral de psu) en de boel stofvrij houden scheelt ook al een boel.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 16-01-2012 00:02 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een PSU kan knallen maar zal echt niet afbranden zodat je pc in vlammen op gaat en de rest van het huis ook. Je moet echter niet je PSU vol tegen een houten plaat zetten maar zodra niks brandbaars omheen zit zal er echt niks gebeuren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RuleKinG
Iedereen bedankt voor de reacties, de PSU die er eerst in zat was 1 of andere merkloze belgische PSU, heb nu een veel betere besteld (en meer energie zuinig). De compu staat op piepschuim en de ruimte wordt nu beter geventileerd.

Verwijderd

Eventueel een rookmelder plaatsen bij de PC als dat je extra gerust stelt :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Rookmelder erbij, piepschuim weg, gewoon op een tafel van de grond af, stofvrij houden en klaar.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 14:41

Madrox

Oh, Pharaoh!

De ondergrond vervangen met brandwerende bitumen is wellicht ook een optie. Heb je tegelijk ook geluidsisolatie :)

Te koop bij elke bouwmarkt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

Eventueel sensors in je systeem drukken die de boel automatisch uitschakelen wanneer er eentje te warm wordt. Liever een loos uitgeschakeld systeem dan een gesmolten PSU.

-_-

Pagina: 1