Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-10-2024
Hallo,

Heb een vraag inverband met een programma dat ik ga volgen in februari ,via avondles.
Waarschijnlijk staat dit topic verkeerd ofzo ,maar ik weet even niet waar ik de vraag precies moet stellen.
Dus daarom bied ik wel al mijn excuses aan.

het programma heet, Autocad. Maar ik weet niet of dat hier gebruikt wordt. Omdat ik wel zie dat hier cinema , maxx enz worden gebruikt ,

Ik ben vooral op zoek naar forum topic´s waar ik van alles kan leren en vragen inverband met autocad , waarschijnlijk valt autocad toch ook een stuk onder 2d en 3d ??

Ik hoop dat iemand mij hier even vlug mee kan helpen

Met vriendelijke groeten Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 17:19

D-rez

dexels

AutoCAD is eigenlijk vrij simpel. Vooral veel F1 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
Heb horen zeggen dat je daar ook verschillende dingen mee kan ontwerpen of zo ver gaan als je wilt natuurlijk.
Mijn intresse ligt de laatste wel in verschillende 3d programmams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

AutoCAD is niet het meest ideale programma voor 3D. Zeker niet als je de 2D basis nog niet helemaal onder de knie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
ah oke dan.

Normaal start ik daar voor met avondschool en ik ga ook kijken achter boeken enz...

Welk programma zou u dan aanraden dat misschiens ook intressant is.....????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Autocad icm met 3dsmax is erg fijn.

Als je snel en goed autocad wilt leren, moet je even een boek bestellen op www.cadcollege.nl.

Erg leuk filmpje wat je er allemaal mee kan doen

YouTube: 3ds Max Design File linking workflow with AutoCAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
Leveren zo ook in Belgie?? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Vast wel en ander wil ik het wel doorsturen.

Software kan je hier gratis downloaden als student (avondschool is ook een school)
http://students.autodesk.com/ (wel even registreren)

Als de nadruk bij je op architectuur ligt dan zou je ook eens naar Revit moeten kijken.
Ik werk daar zelf mee en bevalt erg goed.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 15-01-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
Merci alvast ga dat morgen eens bekijken op mijn gemak Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Wees niet bang om hier vragen te komen stellen en succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06-2024
De volgende site is ook onmisbaar als je vragen hebt over autocad, ook wat betreft gebruik:http://www.autocadexchange.com/ (Nederlandstalig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:49

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Deefje, ik heb je titel even aangepast om deze wat duidelijker te maken.

Verder weet ik niet of Dit het juiste subforum is voor AutoCAD, het is meer een technisch programma dan een grafisch programma en ik denk dat je in Client Software Algemeen meer kun vinden over AutoCAD :)

Verder wil ik je nog even vriendelijk op Het algemeen beleid #quickstart wijzen, een checklist die een nieuw topic de grootste kans van slagen geeft :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

true spike, maar tegenwoordig ligt Acad op sommige punten erg dicht bij 3Dsmax e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
Spike_wolf schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:04:
Deefje, ik heb je titel even aangepast om deze wat duidelijker te maken.

Verder weet ik niet of Dit het juiste subforum is voor AutoCAD, het is meer een technisch programma dan een grafisch programma en ik denk dat je in Client Software Algemeen meer kun vinden over AutoCAD :)

Verder wil ik je nog even vriendelijk op Het algemeen beleid #quickstart wijzen, een checklist die een nieuw topic de grootste kans van slagen geeft :)
Dank je wel spike. Heb inderdaad dat topic nog niet gelezen.

Maar wist echt niet waar ik dit moest gaan vragen .

alvast bedankt voor de informatie die ik nu al heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:49

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

D-rez schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:29:
true spike, maar tegenwoordig ligt Acad op sommige punten erg dicht bij 3Dsmax e.a.
AutoCAD kan inmiddels wel aardige plaatjes neer zetten, maar zonder 3Ds Max erbij te betrekken zul je er nog geen (redelijk) realistische platen uit krijgen :P
Maar zeker in combinatie met Max kun je er leuke resultaten bereiken die zowel accuraat als mooi zijn :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Wat wil je met AutoCAD gaan doen? Wat wil je ermee gaan tekenen?

Zie AutoCAD meer als een stuk gereedschap dan een doel op zich. Je kan nog zo goed kunnen tekenen met AutoCAD, zonder bijv. technische kennis over hoe een werktekening eruit moet zien, schiet het nog niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan voor 3d ook kijken naar inventor, dat werkt dmv van schetsen in 2d vlakken en deze dan uittrekken en vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 17:31
Autocad moet je echt voornamelijk voor 2D en heeeeeeeel grote 3D samenstellingen gebruiken.
Nieuwste autocad versies worden geleverd met inventor Fusion, hiermee kan je beter 3D tekenen.
Maar eigenlijk zegt autodesk met Fusion: Kijk het werkt veel beter als je geen autocad gebruikt, stap daarom over op Inventor, gezien fusion meer weg heeft van inventor.

Verder een tip voor 2D: Gebruik model- en paper- space. gebruik de parametrische maten die in nieuwe versies zitten.

Ik geef trouwens autocad nog 2 jaar en dan krijg je een 2D pakket voor layouts en dergelijke, en inventor + fusion voor 3D. Maar dat houd niet in dat Autocad nog akelig veel gebruikt word op het moment. Voor die meeste gebruikers is updaten alleen vrij nutteloos als ze de manier van werken niet veranderen. En als ze de manier van werken wel veranderen dan stromen ze snel richting Inventor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 17:31
Lucky-Shirt schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:59:

Zie AutoCAD meer als een stuk gereedschap dan een doel op zich. Je kan nog zo goed kunnen tekenen met AutoCAD, zonder bijv. technische kennis over hoe een werktekening eruit moet zien, schiet het nog niet echt op.
Ben ik het trouwens mee eens.

[ Voor 46% gewijzigd door Haas_nl op 16-01-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 18:16
Op school (bouwkunde/architectuur opleiding) krijgen wij op dit moment nog steeds les in autocad (geen revit of andere software). Bij een vraag aan de docent of er les komt in Revit is het antwoord vaak negatief ondanks dat zowat elk stagebureau in de lijst van school inmiddels met andere software dan autocad werkt.

Binnen de architectuur wordt veel gebruik gemaakt van Autocad Architecture icm 3dsMAX, Revit Architecture + 3dsMAX or Archicad (deze laatste is van graphisoft)

Het belangrijkste is zoals al eerder genoemd wat je ermee wilt bereiken. Voor iedereen die niet voor zijn werk of opleiding technische tekeningen moet maken zou ik Autocad afraden. En zelfs dan zou ik al beginnen in Revit (daar ben ik in mijn vrije tijd ook mee bezig).

Wil je toch echt graag autocad leren; koop dat een boek van Cadcollege. Het is een dik boek en redelijk duur maar zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Lucky-Shirt schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:59:

Helemaal mee eens !
Ik weet trouwens niet wat er in het boek van CAD college staat, maar hoe ik geleerd heb om met CAD te werken is eigenlijk heel simpel; eerst leren bordtekenen (lees: met je handen in het haar zitten omdat je bijna klaar bent en ziet dat je iets bent vergeten, en natuurlijk stoeien met de rotring pennen :X ) en daarna begonnen in CAD, eerst simpele dingen als blokjes, kubussen etc, inmiddels complete interieuren in 3D met alle details (in de render nummers zetten, vervolgens het object van dat nummer in een losse tekening met alle mogelijke informatie erbij inclusief beslag, bijgevoegde montagehandleiding, zaagplan en CAM bestand indien nodig).

De manier hoe je het leert is afhankelijk wat je er uiteindelijk mee gaat doen, als je van plan bent om uiteindelijk werktekeningen te maken is CAD een goede optie, ben je dat niet van plan raad ik je aan om naar een ander programma te kijken omdat er waarschijnlijk meer mogelijk is in minder stappen. De enige reden dat ik voor 3D CAD gebruik is vanwege de eerder opgedane ervaring en het versimpelen van de workflow omdat ik dan geen nieuw programma hoef te leren, en niet in beide programma's op zoek ben naar knoppen die in de andere GUI zitten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GjaltVK schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 07:45:
Op school (bouwkunde/architectuur opleiding) krijgen wij op dit moment nog steeds les in autocad (geen revit of andere software). Bij een vraag aan de docent of er les komt in Revit is het antwoord vaak negatief ondanks dat zowat elk stagebureau in de lijst van school inmiddels met andere software dan autocad werkt.
Je laatste zin geeft volgens mij ook direct het probleem aan, het aanbod van diverse cad-pakketten en koppelingen daarmee is te groot om als school een keuze te maken.

Bij mijn opleiding (WTB) heb ik Autocad en Inventor gehad, ze werkten toen in de basis redelijk hetzelfde, autocad voor 2D (hoewel ze tegenwoordig ook 3D doen) en Inventor voor 3D. Met Autocad doe ik tegenwoordig nog wel wat, vooral meten in aangeleverde tekeningen en plaatwerk uitslagen. Inventor heb ik nooit meer gebruikt.

Ondertussen ben ik in 6 jaar al 2 3D-CAD pakketten verder. Bij mijn 2 vorige werkgevers Hicad, en bij mijn huidige werkgever Tekla Structures. Voor allebei de pakketten heb ik cursus gevolgt bij de leverancier.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
Ernemmer schreef op zondag 15 januari 2012 @ 23:14:
Vast wel en ander wil ik het wel doorsturen.

Software kan je hier gratis downloaden als student (avondschool is ook een school)
http://students.autodesk.com/ (wel even registreren)

Als de nadruk bij je op architectuur ligt dan zou je ook eens naar Revit moeten kijken.
Ik werk daar zelf mee en bevalt erg goed.
Heb mij geregistreerd , maar ik krijg geen link en die staat ook niet bij mijn ongewenste post eigenlijk wat wel wat raar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rijkers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-04 10:52
Dave,

Zelf gebruik ik Acad zowel 2D als 3D.
Zoals gesteld wordt, is Acad het beste in 2D tekeningen. Zodra je in 3D wilt gaan werken vreet het zoveel van je hardware dat je het beste in Solidworks o.i.d. kan werken. Dat soort softwarepakketten zijn geoptimaliseerd ervoor.

Voorbeeldje: Ik heb een Core-Loc in 3D gemaakt (heel simpel iets maar heeft veel oppervlakten en punten). Mijn pc is nou niet dé workstation maar ook weer niet de karigste (zie mijn inventaris). Echter wanneer ik een kleine hoeveelheid, zeg 50, core-locs naast elkaar laat renderen is de vertraging duidelijk merkbaar.

Naast de boeken etc. is de beste leermanier natuurlijk die van try&error. Voor tips ben je altijd welkom om me te DM'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deefje85
T.Rijkers schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:04:
Dave,

Zelf gebruik ik Acad zowel 2D als 3D.
Zoals gesteld wordt, is Acad het beste in 2D tekeningen. Zodra je in 3D wilt gaan werken vreet het zoveel van je hardware dat je het beste in Solidworks o.i.d. kan werken. Dat soort softwarepakketten zijn geoptimaliseerd ervoor.

Voorbeeldje: Ik heb een Core-Loc in 3D gemaakt (heel simpel iets maar heeft veel oppervlakten en punten). Mijn pc is nou niet dé workstation maar ook weer niet de karigste (zie mijn inventaris). Echter wanneer ik een kleine hoeveelheid, zeg 50, core-locs naast elkaar laat renderen is de vertraging duidelijk merkbaar.

Naast de boeken etc. is de beste leermanier natuurlijk die van try&error. Voor tips ben je altijd welkom om me te DM'n
Hallo daar,

Dank je wel voor de informatie. In februari start ik met de les ,als ik dan bezig ben ga ik proberen van af en toe hier iets te posten wat ik aan het leren ben.Zo kunnen we dan misschiens iets leren van elkaar of ik van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 12:26
Misschien heb ik verkeerd gelezen, maar ik zie dat Deefje "dingen wil ontwerpen"? Mag ik vragen wat voor dingen? Dat bepaalt namelijk voor een groot deel waar je je (binnen de Autodesk familie tenminste) het beste op kunt richten:
  • AutoCAD is, zoals al eerder aangegeven, vooral generiek 2D
  • Revit is 3D gebouwen (zo'n beetje de standaard op dit moment, snap echt niet dat er op opleidingen geen onderwijs in wordt gegeven, maar wel in AutoCAD; daar heb je, tegen de tijd dat je van de opleiding komt, nauwelijks nog iets aan)
  • Inventor is meer 3D werktuigbouwkundig (parametrisch, bewegende onderdelen, dat soort zaken)
  • 3D Studio MAX / Maya is voor de mooie 3D visuals
Natuurlijk heeft elk pakket zijn tegenhanger bij verschillende andere leveranciers, maar het gaat in deze topic voornamelijk over Autodesk pakketten. Voor "gewoon dingetjes ontwerpen" is trouwens Google Sketchup uitermate geschikt en zeer eenvoudig te leren!

Informatieve sites t.a.v. (Auto)CAD:

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 20:56
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Mikee007 op 10-04-2014 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:51

tijmeng

Panasonic 7J

Heb je uberhaupt dit topic doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 20:56
Hallo,

ik werk sinds kort ook met autocad. Het gaat best redelijk maar enkele symbolen zoeken is nogal een drama!

Zo zoek ik eigenlijk het symbool van een TL Armatuur 4xTL5-14W
Zoals op deze foto Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/910503652118_EU-GAL-global?wid=358&hei=358&$jpglarge$

Iemand enig idee hoe dat symbool eruit moet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MikeJoow schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:02:
Hallo,

ik werk sinds kort ook met autocad. Het gaat best redelijk maar enkele symbolen zoeken is nogal een drama!

Zo zoek ik eigenlijk het symbool van een TL Armatuur 4xTL5-14W
Zoals op deze foto [afbeelding]

Iemand enig idee hoe dat symbool eruit moet zien?
Staat het hier niet tussen?
http://www.archblocks.com...l-symbols-library-preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mepcontent.eu heeft wel een leuke bibliotheek
Pagina: 1