Werkgeheugen upgraden voor ouder beestje

Pagina: 1
Acties:

• ajalan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik heb een PC Medion MT5 8080 (2004), maar daar mijn Medion laptop het begeven heeft ga ik voorlopig terug op mijn oud beestje verder. De snelheid is natuurlijk niet erg goed daarom wou ik upgraden. Het moederbord heeft 4 banken en kan volgens de documentatie 4 x 1 Gb aan, momenteel steekt er 2 x 256 Mb in. Ik heb een hogere snelheid nodig omdat ik aantal beveiligingscamera's met streaming heb en streaming naar Tv doe en dan nog een aantal progjes die toch ook wel wat vragen. Ik heb de volgende vraag : Is 4 Gb overkill of toch uitstekend of is 2 Gb + eventueel de 2 x 256 Mb voldoende, dan heb ik 2,5 Gb, of is dat geen goede combinatie ?
Ik heb al nagekeken in het forum over Medion maar kan niets vinden over upgraden naar 4 Gb en het verschil tussen 2,5 Gb en 4 Gb. 8)7
Met dank alvast voor diegene die me hieruit kan helpen. _/-\o_

Ik heb de volgende aanbieding gevonden :
http://www.ebay.es/itm/1G...m2a182f1934#ht_500wt_1200
Is dit geheugen perfect voor de upgrade ?

EVEREST geeft het volgende :

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 10/28/2004-Grantsdale-6A79DM4IC-00
Moederbordnaam Onbekend

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel NetBurst
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Breedte 128 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen:
Bus Type Intel Direct Media Interface

--------[ CPU ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

CPU-Eigenschappen:
CPU Type Intel Pentium 4E, 3400 MHz (17 x 200)
CPU Aanduiding Prescott
CPU stepping D0
Instructieset x86, MMX, SSE, SSE2, SSE3
Origineel kloksnelheid 3400 Mhz
Engineering Sample Nee
L1 Trace Cache 12K Instructions
L1 Data-cache 16 KB
L2 Cache 1 MB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Multi CPU:
Moederbord ID OEM00000 PROD00000000
CPU #0 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz, 3391 Mhz
CPU #1 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz, 3391 Mhz

CPU Technische Informatie:
Verpakkingstype 775 Contact LGA
Verpakkingsformaat 3.75 cm x 3.75 cm
Transistoren 125 miljoen
Procestechnologie 7M, 90 nm, CMOS, Cu, Low-K Inter-Layer, High-K Gate, Strained Si
Verpakkingsoppervlak 112 mm2
Core Spanning 1.425 V
I/O Spanning 1.425 V
Typische prestatie 84 - 115 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)
Maximale prestatie 101 - 151 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)

CPU Fabrikant:
Firmanaam Intel Corporation
Productinformatie http://www.intel.com/products/browse/processor.htm

--------[ SPD ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ DIMM2: Samsung M3 68L3223FTN-CCC ]

Eigenschappen Geheugenmodule:
Modulenaam Samsung M3 68L3223FTN-CCC
Serienummer F204D5D4h
Modulegrootte 256 MB (1 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

Geheugeninstellingen:
@ 200 Mhz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

Geheugenmodule-eigenschappen:
Early RAS# Precharge Niet ondersteund
Auto-Precharge Niet ondersteund
Precharge All Niet ondersteund
Write1/Read Burst Niet ondersteund
Buffered Address/Control Inputs Niet ondersteund
Registered Address/Control Inputs Niet ondersteund
On-Card PLL (Clock) Niet ondersteund
Buffered DQMB Inputs Niet ondersteund
Registered DQMB Inputs Niet ondersteund
Differential Clock Input Ondersteund
Redundant Row Address Niet ondersteund

Geheugenmodulefabrikant:
Firmanaam Samsung
Productinformatie

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
DDR1 staat ook gewoon in de pricewatch, lijkt me wat handiger (en betrouwbaarder) dan via ebay. Overigens zou ik nog maar minimaal investeren in zo'n oude bak, 4GB is zeker overkill aangezien je dat toch niet volledig kunt gebruiken in een 32bit omgeving. Eventueel kun je ook nog in V&A zoeken naar DDR1 geheugen (vermijd ECC / Registered).

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12
Het moederbord heeft 4 banken en kan volgens de documentatie 4 x 1 Gb aan, momenteel steekt er 2 x 256 Mb in. Ik heb een hogere snelheid nodig omdat ik aantal beveiligingscamera's met streaming heb en streaming naar Tv doe en dan nog een aantal progjes die toch ook wel wat vragen.
Je hebt het in de eerste zin over je geheugen vergroten en in de tweede over de snelheid verhogen (van het geheugen neem ik aan?) Je hebt op dit moment al het snelste geheugen in je moederbord zitten (DDR400)*.

Overigens, als je meerdere programma's runt die geheugen vreten kunnen ze ook wel wat cpu kracht nodig zijn in de vorm van meerdere cores. Een geheugenupgrade geeft misschien dus niet de gewenste oplossing.

* DDR400 is de snelste officiële standaard, er zijn snellere modules maar alleen onofficiëel en dus geen garanties dat het werkt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 14:44
Gewoon voor de 4GB gaan mocht je Windows 7 willen draaien. Verwacht alleen geen wonderen, het is en blijft een oud systeem.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

2 gigjes erbij is ook al leuk, tenminste, als je XP draait. 4GB is wel nodig voor windows 7, al zou ik dat niet snel doen met een P4.

Mijn laptop draait trouwens XP op P3 1ghz en 1gb ram. Heerlijk soepel ook nog.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op zondag 15 januari 2012 @ 23:23:
2 gigjes erbij is ook al leuk, tenminste, als je XP draait. 4GB is wel nodig voor windows 7, al zou ik dat niet snel doen met een P4.
Dat klopt niet, zie: http://windows.microsoft....ducts/system-requirements
2 GB is genoeg (64 bit).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijkt mij wel vrij onzinnig om W7 x64 te gaan draaien met minder dan 4GB geheugen op zo'n oud systeem. Met 2,5GB geheugen geraak je wellicht wel uit de voeten, ook met W7. Het enige echte nadeel is dat je geheugen dan niet meer in dual channel draait, waardoor je minder geheugenbandbreedte krijgt. Of dit echt een probleem is voor jouw toepassingen weet ik niet zeker. In praktijk maakt het meestal niet zo héél veel uit, tenzij je een applicatie draait die echt profiteert van veel geheugenbandbreedte.

• ajalan
Ja dit bakje draait nog de goede oude XP (loopt toch nog steeds lekkerder dan Vista op mijn kapotte laptop)
Dus als ik het goed begrijp is het voldoende er 2 Gb in te prikken en de oude 512 Mb eruit te laten, kwestie van de dual channel niet te verliezen. De pricewatch is handig natuurlijk maar ik zit in het buitenland en de port kosten lopen erg aardig op, zelfs voor een klein pakketje, vandaar mijn Ebay keuze.
W7 ga ik hier niet meer op installeren, lijkt me niet nuttig gezien de leeftijd van het systeem en specificaties.
Voorlopig kan ik hier nog mee verder tot een eventuele nieuwe vervanging.
Kan je me nog zeggen of het geheugen uit deze aanbieding : http://www.ebay.es/itm/1G...m2a182f1934#ht_500wt_1200
het juiste is voor mijn systeem , Met dank

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, ik zou zelfs de 512MB erin laten. Ik verkies meestal meer geheugen boven sneller geheugen. Sommige moederborden kunnen ook een soort van pseudo dualchannel draaien met drie latjes geheugen, maar ik denk niet dat je dan gelijke prestaties krijgt. Het hangt van de gebruikte chipset af.

Langs de andere kant is 2GB doorgaans wel voldoende voor Windows XP. Ik zou zeggen: test beide configuraties eens :)

• ajalan
Bedankt aan allen die gereageerd hebben ik heb uiteindelijk bij Pixmania een uitzonderlijk aanbod gevonden en heb het daar besteld. Het geheugen is van het merk Veritech (zegt me niets) maar hopelijk is het kwalitatief goed genoeg om nog een tijdje verder te kunnen. Groeten _/-\o_
Pagina: 1