HD6990 iemand ervaring met ''Microstuttering''?

Pagina: 1
Acties:

• Unique93
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07-2022
Hoi,

Ik ben van plan een HD6990 te kopen maar voordat ik dit doe wil ik graag wat ervaring van anderen. Hoe zit het met microstuttering bij deze kaart? In het verleden heb ik namelijk een HD5970 gehad die in bepaalde spellen last had van ''MS''. Dan had ik bijvoorbeeld een FPS van 60/70 terwijl het als 25/30 aanvoelde. Je hebt natuurlijk niks aan hoge nummers als het niet lekker speelt.

Ik heb wat reviews gelezen over de 6990 en uiteraard komt 'ie er bijna overal als beste uit (zoals de HD5970 toen). Mijn vraag dus: heeft deze kaart ook last van microstutter? Ervaringen worden zeer op prijs gesteld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ook deze kaart heeft hier helaas last van. Voor zover ik weet hebben alle crossfire opstellingen dit. De 6990 is ook gewoon een crossfire opstelling. Misschien is de 7970 een optie ? Is wel iets langzamer maar dan heb je het probleem in ieder geval niet.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 16:15
60 a 70 naar 25 tot 30 is wel heel erg. Bij 2 6970s voelt 60 eerder aan als ~40 a 45 zonder. Was het bij jou echt zo erg, want dat is wel heel extreem (minder dan de helft van wat je hebt).

• G3n3t!cs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-07-2025

G3n3t!cs

U Mad Bro?

Heej Unique zelf heb ik een hd6990 en heb nog nooit last gehad van micro stuttering speelt bij mij alles vloeiend. maar zoals pilatus al aangeeft zou ik ook voor een 7970 iets langzamer maar dan heb je wel het allernieuwste

Steam naam: Neophyter87 Wot nick:Goldnoob_Mcmastercard [Got Teamspeak ts3.gatheringoftanks.nl]

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Ja, daar heeft hij last van, maar niet in elke game en niet altijd even goed merkbaar.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/inside-the-second/bc2-amd.gif
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/inside-the-second/bc2-6970.gif
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/inside-the-second/bc2-6990.gif

Deze preview van de nieuwe meet methode van techreport legt het redelijk goed uit:
http://techreport.com/articles.x/21516/1

Simpel gezegd zet GPU1 de frame's te snel en GPU2 de frame's te traag klaar. Doordat ze niet gelijk lopen is je ervaring maar 25% beter dan tegenover een single GPU terwijl je FPS meter gewoon 50% beter zegt.

Daarom hoor je ook veel het 40FPS nummer, als microstuttering optreed voelt dat als 30FPS.
60/70 wat aanvoelt als 25/30 is in principe onmogelijk, dan heb je nog wel last van ander dingen zoals te weinig geheugen.

Zoals je hier kunt zien zijn de variaties in frametijden van een HD5870 wel wat hoger dan bij een HD6970:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/radeon-hd-7970/bf3-amd.gif

Ook neemt de variatie in tijd tussen frame's toe naarmate de hardware meer moeite krijgt met de workload, zo kan het zijn dat het op 80FPS vrijwel niet optreed terwijl het met 40FPS juist wel optreed.

Nu heeft de HD5970 2GB mem en de HD6990 4GB geheugen dus een memory problemen zul je minder snel tegenkomen, mocht microstuttering optreden dan nog zul je met een HD6990 richting de 40FPS moeten om het echt te merken.
Persoonlijk zou ik alleen al voor het verbruik voor een HD7970 kiezen, maar nogmaals dat is persoonlijk en ik gebruik dan ook slechts een enkel scherm.

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is het niet zo dat microstottering bij de 7970 CF een stuk minder is dan bij de vorrige generaties? Of maakt dit niks uit?
Zodat het advies zegmaar zou neerkomen op: Of nu 1 7970 aanschaffen en later CF gaan draaien als de prijzenw at gezakt zijn. Of nog even 2 maanden wachten op een 7990.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 19:57
Als je jezelf irriteert aan MS dan kun je jezelf ook afvragen of je CF/SLI werkelijk nodig hebt. Ik heb persoonlijk bij geen enkel spel gemerkt dat ik CF/SLI nodig heb.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:29
Nou..de keren dat ik gèèn micro stuttering tegenkom bij Crossfire / SLI setups moet ik eigenlijk nog tegenkomen. nu ik weet waar ik op moet letten zie ik het eigenlijk bijna overal, en je ergert je er kapot aan. voor mij blijft CF/SLI toch meer een gadget dan echt een nuttig produkt, simpelweg omdat het tè veel nadelen heeft tegenover een sterke single-card setup.

Zou het dan eigenlijk ook niemand willen aanraden in mijn familie en/of vriendenkring.

• j0ppie
  • Niet online
Hmm, erg vervelend al die tegenstrijdinge berichten over CF.Ik twijfel om CF of TR-FIRE te nemen in de nabije toekomst. Zie ik de FPS scores, word ik enthousiast. Hoor ik alle negatieve verhalen over Micro stut, zie ik er weer van af. maar daarin tegen zijn er dan ook weer genoeg mensen die er geen last van schijnen te hebben. Zijn die mensen nou gewoon onwetend en zien ze niet goed of het vloeiend loopt of niet? (Heb daar zelf nogal een oog voor en ervaar wel vaker dat vrienden het soepel vinden lopen maar ik niet met bijv 40fps) Of zijn er gewoon mensen die er echt geen last van hebben en andere mensen niet. En waar ligt dat dan aan?
Daarom maar voor TRI-FIRE gaan? Daarbij heb je teminste minder last van microstuttering heb ik begrepen. Of heb ik er dan nog steeds last van en heb ik dan al helemaal veel geld over de balk gegooit?
Lastig..lastig...lastig!!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 15:22
Je kan wel 100 FPs halen, maar als je last hebt van MS voelt 100 FPS aan als 20.
Als je die ms weg kan krijgen is het een goeie zet.

Ik bezit nu een cf 6950 opstelling, had ook last van ms in bf3, maar na wat tweaks is het nagenoeg weg en lekker speelbaar op stabiele 60 fps.
Voor de rest zijn we afhankelijk van goed werkende drivers.

PV opbrengst

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:33

faust2016

You yes have my shirt

Ik vind het allemaal maar een beetje overdreven, dat gezeur over Micro-stuttering. Dat is echt een hype van de laatste weken. Je kan hier niet meer de woorden Crossfire of SLI noemen zonder dat er binnen enkele minuten iemand begint te jammeren over MS.

Ik heb zelf een paar maanden 2 5850's in CF gehad (en een paar weken 2 4890's) en heb er nooit last van gehad. Alles voelde juist sneller en vloeiender aan dan met een enkele 5850. Natuurlijk; als ik de keus had om voor hetzelfde geld en met dezelfde prestaties een single GPU te halen, zou ik dat doen. Maar men maakt het probleem wat betreft MS mijnsinzien veel groter dan het is.

Als ik dan van die berichten zie van mensen die 'nu ze er op letten' ook ineens heel veel last ervan hebben zakt me de broek helemaal af. Dan ben je jezelf gewoon gek aan het maken. Ik vraag me dan ook af hoe je met 'tweaks' die ms weg kan krijgen.. Dit gaat immers over een probleem wat inherent zou zijn aan de alternate frame rendering die altijd bij CF en SLI opstellingen aanwezig zijn.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Justin2000 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:57:
Je kan wel 100 FPs halen, maar als je last hebt van MS voelt 100 FPS aan als 20.
Als je die ms weg kan krijgen is het een goeie zet.

Ik bezit nu een cf 6950 opstelling, had ook last van ms in bf3, maar na wat tweaks is het nagenoeg weg en lekker speelbaar op stabiele 60 fps.
Voor de rest zijn we afhankelijk van goed werkende drivers.
Kun je wat meer vertellen over die Tweaks? Speel namelijk ook bf3 met een 6950 crossfire setup.

• Ixtli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb een SLI GTX460 1GB en CF HD6950 2GB gehad.
Beiden hadden last van microstuttering, sommige games meer dan anderen. Het hing ook af van drivers merkte ik.

Tom's Hardware heeft een mooi artikel over microstuttering: http://www.tomshardware.c...utter-crossfire,2995.html

Voor mij hoeft zo'n CF / SLI setup niet meer, dan geef ik liever wat meer uit om de beste single GPU kaart te hebben. Geen stuttering en geen hoge framerate die toch niet vloeiend lijkt.

• j0ppie
  • Niet online
Kende dit artikel al. Heb in het verleden ook meer artikelen over dit onderwerp gezien. Het probleem is alleen dat je bij dit soort dingen vooral bij de praktijk moet kijken.
Zojuist hierboven het zoveelste voorbeeld van tegenstrijdigheden over mircostuttering gelezen :O. Is er een manier om zeker te weten dat geen last krijg van microstuttering zonder eerst een kleine 500 euro uit te geven aan een 2de 7970? :S

• Paprika
Enige zekerheid die je hebt om geen microstuttering te krijgen is geen 2e kaart te kopen. Ik geloof ook echt niet dat sommigen er geen last van hebben, eerder dat zij gewoon bij dergelijke FPS een spel als soepel ervaren...

/me heeft overigens 2 6970s i.c.m. Eyefinity.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 17-01-2012 15:20 ]

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Paprika schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:19:
Enige zekerheid die je hebt om geen microstuttering te krijgen is geen 2e kaart te kopen. Ik geloof ook echt niet dat sommigen er geen last van hebben, eerder dat zij gewoon bij dergelijke FPS een spel als soepel ervaren...

/me heeft overigens 2 6970s i.c.m. Eyefinity.
Of een 3e kaart ;)

• Paprika
Of dat ja... Al zou je dan eigenlijk moeten zeggen een 3e GPU, immers was een 6990 + 6970 ook een oplossing (in theorie).

• j0ppie
  • Niet online
Dat biedt volgensmij ook geen zekerheid! Ik vind het allemaal maar erg vaag. Ik heb weinig trek om 200% te betalen voor slechts 125% prestatie. Misschien dat de framerate met mijn kaart in CF rond de 170% zit. Als de ervaring naar dmv microstuttering hier weer 50% afhaald is het een duur grapje.

• Paprika
Zelf zou ik zeggen dat mijn echte performance ongeveer 135 a 140% is (zo ervaar ik de "smoothness"), terwijl het in FPS vaak 190~195% is. De spellen welke niet goed schalen zijn bijna altijd spellen die zo oud zijn dat je al geen last van microstuttering hebt door de hoge FPS die je met 1 kaart al hebt. Er zullen vast een paar nieuwe games zijn die met de huidige drivers wat minder schalen, maar die speel ik niet.

Daarbij ben ik al snel GPU limited met mijn resolutie, dus de schaling is daardoor altijd een stuk beter dan dat je bv CPU limited bent bij 70+ FPS.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 17-01-2012 16:22 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:06
Ik draai nu al jaren CF. Nog nooit last gehad van microstuttering. Gewoon doen!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik draai nu 1 jaar CF (6xxx serie) en heb wel last van MS. Alleen merk ik het pas bij een FPS van 40/50 of een onstabiele FPS (speel alleen nog maar met v-sync aan, dit lost het meestal wel op). Zodra de prijzen van de 7000 series zijn gezakt ga ik weer over naar een enkele kaart, want naast MS moet je rekening houden met slechtere driver support, flikkeringen ingame etc.

• j0ppie
  • Niet online
Dat klinkt dan weer weinig positief :(. Vind sowieso weinig info online over 7970CF. Alleen wat benchmarks. Vraag me af of de problemen met deze serie minder zullen zijn wat CF betreft.

Verwijderd

Microstuttering ligt heel erg aan de persoon. Als ik met een CF opstelling 50-60 fps in een game draai, krijg ik ongelofelijke koppijn. De game in mijn ogen is niet vloeiend en loopt niet gelijk waardoor ik erg last krijg in me hersenpan. Als ik 1 kaart uitzet en dan op 30~fps speel heb ik nergens last van.
Pagina: 1