Ik heb een vaag iets wat nu al jaren aan de gang is op mijn server en ik dacht, laat ik er vandaag even verder in verdiepen.
Het is een Debian squeeze server met Postfix geconfigureerd om mails te versturen. Het is geen mailserver.
De mails worden verstuurd als mijn software raid degraded is of een ander system event. Dus enkel versturen naar een opgegeven e-mail adres in de aliases bestand.
Nu kom ik in de mail log files het volgende tegen:
Dit gebeurt elk half uur en 10 minuten na het half uur.
Postfix config
In de mail queue gekeken, maar het bericht wordt al direct uit de queue verwijderd. Er komt niks aan op dat domein root@domeinnaam.nl (ik heb vanochtend een e-mail account aangemaakt om te kijken of het ook echt aankomt op dat account - E-mail wordt gehost op Google Apps, dus extern)
In de root op de cli gechecked of er mails zijn. Ook niet.
Sendmail geprobeerd en dan wordt er wel een e-mail verstuurd en deze komt ook aan. Behalve als ik een mail stuur naar root@domeinnaam.nl dan komt die niet aan. (wel als ik met extern hotmail account naar dat adres stuur, dan komt het wel direct aan)
Ok, dus dan kan ik de conclusie trekken dat als hij dat als destination ziet, dat die de mail niet verstuurd maar binnen het systeem verstuurd? Verklaart nog niet waarom hij wel gewoon met de SMTP van Ziggo verbinding maakt en Ziggo het mailtje verstuurd?
Ik probeer uit te vogelen waarom er constant een mail verstuurd wordt en wat er in staat.
Ik heb daarnaast nog een ander vaag iets dus ik probeer te kijken of dat met elkaar in verband staat.
Ander probleem is dat mijn mdadm software raid 5 elke nacht op exact hetzelfde tijdstip 02:24 gaat ratelen voor 1 minuut lang. (geen cron jobs of wat dan ook.. ik kan echt NIKS vinden)
Het is een Debian squeeze server met Postfix geconfigureerd om mails te versturen. Het is geen mailserver.
De mails worden verstuurd als mijn software raid degraded is of een ander system event. Dus enkel versturen naar een opgegeven e-mail adres in de aliases bestand.
Nu kom ik in de mail log files het volgende tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
| Jan 15 09:09:02 server postfix/pickup[4931]: 02482DF66D: uid=0 from=<root> Jan 15 09:09:02 server postfix/cleanup[27470]: 02482DF66D: message-id=<20120115080902.02482DF66D@server> Jan 15 09:09:02 server postfix/qmgr[10666]: 02482DF66D: from=<root@domeinnaam.nl>, size=1260, nrcpt=1 (queue active) Jan 15 09:09:02 server postfix/smtp[27472]: 02482DF66D: to=<root@domeinnaam.nl>, orig_to=<root>, relay=smtp.ziggo.nl[212.54.42.9]: 25, delay=0.36, delays=0.08/0.01/0.08/0.19, dsn=2.0.0, status=sent (250 OK id=1RmL9C-0005Ap-3h) Jan 15 09:09:02 server postfix/qmgr[10666]: 02482DF66D: removed |
Dit gebeurt elk half uur en 10 minuten na het half uur.
Postfix config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| smtp_generic_maps = hash:/etc/postfix/generic myhostname = server alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases myorigin = $mydomain mydomain = domeinnaam.nl mydestination = localhost.localdomain, localhost relayhost = smtp.ziggo.nl mynetworks = 127.0.0.0/8 172.16.100.0/24 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128 mailbox_command = procmail -a "$EXTENSION" mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + inet_interfaces = all |
In de mail queue gekeken, maar het bericht wordt al direct uit de queue verwijderd. Er komt niks aan op dat domein root@domeinnaam.nl (ik heb vanochtend een e-mail account aangemaakt om te kijken of het ook echt aankomt op dat account - E-mail wordt gehost op Google Apps, dus extern)
In de root op de cli gechecked of er mails zijn. Ook niet.
Sendmail geprobeerd en dan wordt er wel een e-mail verstuurd en deze komt ook aan. Behalve als ik een mail stuur naar root@domeinnaam.nl dan komt die niet aan. (wel als ik met extern hotmail account naar dat adres stuur, dan komt het wel direct aan)
Ok, dus dan kan ik de conclusie trekken dat als hij dat als destination ziet, dat die de mail niet verstuurd maar binnen het systeem verstuurd? Verklaart nog niet waarom hij wel gewoon met de SMTP van Ziggo verbinding maakt en Ziggo het mailtje verstuurd?
Ik probeer uit te vogelen waarom er constant een mail verstuurd wordt en wat er in staat.
Ik heb daarnaast nog een ander vaag iets dus ik probeer te kijken of dat met elkaar in verband staat.
Ander probleem is dat mijn mdadm software raid 5 elke nacht op exact hetzelfde tijdstip 02:24 gaat ratelen voor 1 minuut lang. (geen cron jobs of wat dan ook.. ik kan echt NIKS vinden)
[ Voor 9% gewijzigd door peak op 15-01-2012 15:35 ]