Verwijderd

Topicstarter
Beste Allen,

Ik sta op het punt om een Superzoom Camera te kopen en ben uitgekomen op 3 of 4 exemplaren. Zouden jullie misschien kunnen aangeven waar jullie voorkeur naar uitgaat (en waarom) of dat jullie eventueel een andere suggestie hebben?
De verschillen in specs vindt ik zo klein dat het moeilijk is om een keuze te maken. Volgende week ga ik even naar een fotozaak maar wil van tevoren alvast iets meer info hebben over eventuele voor of nadelen van de camera's.
De camera's hieronder staan willekeurig in volgorde weergegeven.
Mijn budget voor deze camera is max € 400 - € 450.

Alvast enorm bedankt.

Groeten,

Raymond

1. Canon Powershot SX40HS http://www.canon.nl/For_H...erShot/PowerShot_SX40_HS/
2. Panasonic FZ150 http://www.panasonic.nl/h...verview/237508/index.html
3. Nikon Coolpix P500 http://www.nikon.nl/nl_NL.../performance/coolpix-p500
4. Sony DSC-HX100V http://www.sony.nl/product/dsc-h-series/dsc-hx100v

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
Waar twijfel je over?

Hier kan je alle specs naast elkaar zien: http://www.dpreview.com/p...0&products=sony_dschx100v

Belangrijk in de keuze is ook de ergonomie, dus vergeet niet de camera's vast te houden en te kijken of je ze een beetje makkelijk in de bediening vind.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 20:09
Regor schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:08:
[...]

goede keuze, ik heb nu ook de FZ150 en het toestel bevalt mij erg goed

nadelen tot nu toe:
Vanaf ISO 800 erg veel ruis
Geen bulb stand, max is 30 seconden
Achtergrond wazig (bokeh)scherptediepte alleen bij ver inzoemen.
Voor HDR maar 3 foto's mogelijk niet automatisch 5
manueel focus kan met knopje aan zijkant lens, werkt wel oke maar liever een draairing.

Voordelen:
RAW, maakt fotograferen zoveel leuker
Door RAW ook HDR foto's mogelijk
Bediening erg makkelijk, manueel is erg prettig te bedienen
Licht toestel
bokeh mogelijk met macro voorzet lens
Direct 52mm filters op te bevestigen zonder verloopstuk

Net een ND filter ervoor aangeschaft, ben benieuwd. hieronder de accesoires die verkrijgbaar zijn
http://panasonic.net/avc/...optional_accessories.html

hier een link met foto's die ermee gemaakt zijn.
http://www.flickr.com/photos/72284603@N03/
Ik zat te twijfelen tussen de FZ150 en de SX40, de FZ150 was een stuk lichter en kan in RAW fotograferen. Dit gaf voor mij de doorslag.

[ Voor 6% gewijzigd door Regor op 15-01-2012 16:11 ]

Saus

Verwijderd

Topicstarter
@ Ramon, er is niet zozeer een twijfel.. maar juist dat de toestellen erg dicht bij elkaar liggen qua specs.. tot nu toe altijd een Sony gehad als Superzoom... maar heb nu een Panasonic als DSLR..en wil een Superzoom voor erbij..

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Sony zou bij mij dan weer afvallen vanwege Sony Memory stick.
Geen idee of dit toestel memory stick of SD slikt, maar voor mij genoeg reden om ver weg van Sony te blijven.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Op zich een aardig argument, de camera slikt echter beide. Niet perse een reden om ervan af te blijven dus. Sony is volgens mij wel tot inzicht gekomen dat hun Memory stick niet echt gewaardeerd wordt.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Als je in de toekomst ook wat aan bewerking wil gaan doen wil je in RAW kunnen schieten. Van de 4 kan alleen de Panasonic dat volgens de vergelijkingstabel.

Wil je GPS, dan blijft enkel de Sony over.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 18:44 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
De vragen die je jezelf moet stellen zijn natuurlijk: wat wil je fotograferen en wat wil je met de resulterende foto's doen? Als je ze alleen op internet wil zetten is volgens mij RAW support weer niet zo belangrijk. Met JPEG kan je nog steeds prima bewerken.

Als je dus RAW weglaat dan heeft de panasonic geen BSI-sensor en de minste zoom. Ook het scherm heeft minder pixels dan de Nikon en Sony. Alleen de Canon heeft minder pixels.
Als je kijkt naar de lichtsterkte van de lenzen dan heeft de Nikon de minste waardes.

Ook batterijtijd kan een overweging zijn. Volgens http://www.sony.nl/produc...v#pageType=TechnicalSpecs doet de Sony 303 opnames en valt daarmee dus op de derde plek.

Allemaal overwegingen die je zelf ook prima kan doen. De Sony heeft natuurlijk wel GPS wat wel een leuke gadget is als je hem wilt gebruiken op vakantie. Maar kan je ook oplossen met een GPS logger van 60 euro.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

bartvl schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:35:
Sony is volgens mij wel tot inzicht gekomen dat hun Memory stick niet echt gewaardeerd wordt.
Voor mij helaas te laat, het kwaad is al geschied, voor mij geen Sony.
Zit je dan met 2 kaartgleuven, waarvan je er 1 niet gebruikt en als man zijnde wil je natuurlijk alle kaartgleuven vullen.

De punten waar ik op zou letten:
- welke type geheugenkaart: SD / MS /CF / XD / ...
- wat voor type batterij: penlight / Li-ion /... batterijduur kan je beter met een flinke korrel zout nemen, klopt toch nooit.
- # Megapixels: less = more, dat zal iedereen hier tegen je zeggen.
- Aangezien je superzoom belangrijk vindt: zoom ratio

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
GoT schreef op maandag 16 januari 2012 @ 08:44:
[...]

Voor mij helaas te laat, het kwaad is al geschied, voor mij geen Sony.
Zit je dan met 2 kaartgleuven, waarvan je er 1 niet gebruikt en als man zijnde wil je natuurlijk alle kaartgleuven vullen.

De punten waar ik op zou letten:
- welke type geheugenkaart: SD / MS /CF / XD / ...
- wat voor type batterij: penlight / Li-ion /... batterijduur kan je beter met een flinke korrel zout nemen, klopt toch nooit.
- # Megapixels: less = more, dat zal iedereen hier tegen je zeggen.
- Aangezien je superzoom belangrijk vindt: zoom ratio
Zucht. Vaak heeft Sony tegenwoordig een sleuf waarin zowel MS als SD past. Mijn Asus laptop van eind 2006 had al een sleuf waarin zowel MS als SD past. Dus als jij nou eens een beetje met je tijd mee ging...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe.. De panasonic valt denk ik af omdat RAW foto's voor mij niet belangrijk zijn (fotografie puur voor vakantie en natuurfotografie, verder geen bewerking). Iemand nog aan of afbeveling bij Nikon? Bedankt

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-01 16:42

S913

Abusus non tollit usum

Heb geen ervaring met de eerste 3, ik heb een dagje met de Sony van een vriend geschoten en vond hem overall wat traag aandoen ... een gevoel dat overigens (zie ik net) onderschreven wordt door de DPreview review die eerder gepost is (bij de cons: "Sluggish operational speed")

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:58:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.. De panasonic valt denk ik af omdat RAW foto's voor mij niet belangrijk zijn (fotografie puur voor vakantie en natuurfotografie, verder geen bewerking). Iemand nog aan of afbeveling bij Nikon? Bedankt
De redenatie volg ik niet helemaal? Je hoeft natuurlijk niet perse in RAW te schieten. (ga ik even van uit, maar het lijkt me ontzettend sterk dat wel zo zou zijn)

Life is not about specs, it is about joy!

• joeri369
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-01 12:06
Al naar de fujifilm HX20 gekeken? op youtube staat er een leuk filmpje over en een groot voordeel lijkt mij dat je handmatig (met zo'n zoomring) kunt inzoomen!

Verwijderd

Topicstarter
@S913, wat bedoel je precies met traag? Het opstarten van de camera.. opslaan/verwerken van foto's..scherpstellen..of??

@ Bartvl.. wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat RAW geen issue is voor mij. Bij Panasonic wordt dit juist als (enige) trekpleister vermeld. Als Panasonic deze optie niet zou hebben, zou de camera minder zijn dan de andere vergelijkbare (althans die indruk krijg ik) en daarom valt Panasonic (waarschijnlijk) af.

@Joeri, ik zal hem in mijn achterhoofd houden, maar wil niet nog meer hoeven te vergelijken dat deze 4. Thanks 4 the info in ieder geval.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-01 16:42

S913

Abusus non tollit usum

Gewoon, start-up, gebruik in het algemeen. Check anders de review op DP van de Sony:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydschx100v/
Daar wordt het op meerdere plekken als negatief punt genoemd. Een stukje uit de conclusie:
Relatively poor operational responsiveness is something that traditionally we'd expect from compact cameras compared to DSLRs, but the simple fact is that in this respect the HX100V compares poorly within its class. Compared to competitors like Panasonic's Lumix DMC-FZ150 the HX100V simply feels laggy. We're very disappointed to see this behavior continue in the HX1 series lineup as well as the HX9V, which we recently reviewed in our travel zoom roundup. While the HX100V's lens is impressive, and the camera itself is capable of producing lovely images the process of capturing them can be an exercise in frustration.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Verwijderd

Topicstarter
@S913.. duidelijke conclusie.. binnenkort maar eens testen in de winkel die camera's..bedankt voor de duidelijkheid iedereen!!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-01 13:16
Over de Canon Powershot SX40 lees ik erg veel positieve dingen. Ik heb hem dan nu zelf ook besteld met in het achterhoofd CHDK. Deze "firmware/software hack" voegt meerdere functionaliteiten toe aan de Powershot serie, o.a. RAW. Wikipedia: CHDK

Verwijderd

Topicstarter
@ Grote Smurf, welke camera's heb jij allemaal vergeleken en wat is jouw mening daarover?

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Supremo schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:17:
[...]
Zucht. Vaak heeft Sony tegenwoordig een sleuf waarin zowel MS als SD past. Mijn Asus laptop van eind 2006 had al een sleuf waarin zowel MS als SD past. Dus als jij nou eens een beetje met je tijd mee ging...
offtopic:
Een notebook uit 2006, kan je daar nog wel mee werken ?
gallery: GoT

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb afgelopen december een SX40 gekocht :) en ben er dik tevreden over! Van te voren had ik paar weken lang vergeleken tussen SX40, FZ150, HX20. De HX20 viel snel af omdat ik de stabilisatie niet zo goed vond (kan ook aan instellingen van winkel liggen). Al snel bleek dat de SX40 en de FZ150 niet zoveel van elkaar verschillen, dat wordt dus nog langer vergelijken en overwegen. De FZ150 had RAW, terwijl de SX40 het beter doet bij weinig licht omstandigheden (en hoge ISO ~ 800). Dit heeft mij de doorslag gegeven, en bovendien is het interface van Canon gewoon mooier afgewerkt (al jaren simpel en hetzelfde).

Zoals hierboven al gezegd, kun je met CHDK alsnog RAW toevoegen aan je SX40, alleen de camera zorgt al voor zoveel correcties (vooral lenscorrecties), dat je niet zoveel kunt met RAW, tenzij je een lensprofile maakt (geen idee hoe dat moet). CHDK heeft verder leuke functies voor de camera, zie http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK voor meer informatie.

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
GoT schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:23:
offtopic:
Een notebook uit 2006, kan je daar nog wel mee werken ?

offtopic:
Ben je Tweaker of niet? T5500 met ondertussen een upgrade naar 2GB en een 7200 RPM HD. XP zonder swap en draaide als een tierelier, totdat hij van de zomer gejat werd.
Pagina: 1