Upgrade van Denon 2309 naar NAD T747 of wat anders

Pagina: 1
Acties:

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 14:18
Met een samenkopenactie van dik twee jaar geleden heb ik een Denon AVR1909 aangeschaft, een jaar later is deze 'geupgrade' naar een AVR2309. De 2309 heeft de mogelijkheid om er een andere eindversterker op aan te sluiten, wat meer mogelijkheden qua upgrades met zich mee zou brengen. Nu heeft het upgrade virus opnieuw toegeslagen en vraag ik mij wat ik moet doen....

Voor de Denons heb ik een NAD 310, een NAD T750/T550 en een NAD L73 gehad in combinatie met Mission en KEF luidsprekers. Thans aangesloten op mijn 2309 zijn:
  • Indianaline TESI 504 Fronts,
  • REL Quake
  • Monitor Audio Radius Center
  • Argon 6120s Rears
  • Chario Syntar T100 in ZONE2
Surround is een beetje samengeraapt maar klinkt oké. Tuurlijk kan het beter door andere Rears en Center, maar dat vind ik niet zo belangrijk. De laatste tijd luister ik meer en meer stereo en dan schiet de Denon wat te kort, ik mis de 'emotie' in de muziek zoals ik met mijn NAD apparatuur wel had en vind de muziek niet lekker loskomen van de Indianaline/Chario speakers. Ik heb heel veel geschoven en geruild maar krijg het niet beter :/ Nu heb ik veel gelezen/gezien over een Philips AVR9900 (€399) en een NAD T747 (€599) en de overeenkomsten/verschillen tussen beide. De Philips is qua firmware een stuk beperkter dan de NAD maar schijnt als bastaard qua klank identiek aan de NAD zijn. Mogelijk dus een oplossing voor mijn probleem.

opties:

Ik kan dus mijn Denon verkopen en een Philips/NAD terugkopen: is de meerprijs van €200 de NAD aan te bevelen tov de Philips (FEAR?)

Ik koop een tweedehandse NAD eindversterker en gebruik mijn Denon als pre-amp, nadeel is meer apparatuur/lagere WAF, maar misschien meer paden voor upgrades. EDIT: bij RAF is een NAD C245BEE maar €299 en past in het upgrade budget, maar wat is de invloed van de Denon als pre-amp op het geluidsbeeld?

Kortom, wie heeft een advies of een ander optie aanhalen om mij mijn emotie in de muziekbeleving weer terug te geven?

[ Voor 3% gewijzigd door ransbal op 15-01-2012 11:34 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:27

FeaR

In GoT we trust

ransbal schreef op zondag 15 januari 2012 @ 11:14:
Ik kan dus mijn Denon verkopen en een Philips/NAD terugkopen: is de meerprijs van €200 de NAD aan te bevelen tov de Philips (FEAR?)
Als je één van die twee zou kopen zou ik de NAD halen en niet de Philips. De NAD is toch wel wat anders, zeker qua menu. Denk dat je - als je de Denon bent gewend - redelijk wat opties mist in het menu van de Philips. Originele menu van de NAD ken ik niet, maar ik mag aannamen dat die wat meer opties heeft.
Ik koop een tweedehandse NAD eindversterker en gebruik mijn Denon als pre-amp, nadeel is meer apparatuur/lagere WAF, maar misschien meer paden voor upgrades. EDIT: bij RAF is een NAD C245BEE maar €299 en past in het upgrade budget, maar wat is de invloed van de Denon als pre-amp op het geluidsbeeld?
Ik ben hetzelfde van plan met mijn AVR-2809 (uit dezelfde inkoopactie als jouw AVR-1909), een eindversterker er achter. Ik zit er aan te denken om een Emotiva XPA-2 uit Amerika over te laten komen. De Denon gebruik je dan gewoon als voorversterker/processor die alleen het signaal naar de eindversterker stuurt. Qua geluidsbeeld zou ik het niet durven zeggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 14:18
Wat is er mis met de DENON? Af en toe HDMI handshake problemen zijn toch tot daar aan toe, maar waarom lukt het niet om er lekker stereo uit te krijgen? Ik heb net een class T versterker uit mijn 'rommelbak' gevist (http://www.hllyhifi.com/h...th-ta2020-chip-p-199.html) en ben weer gaan schuiven met de luidsprekers op mijn favoriete luisterpositie.

Audiobron: Squeezebox duet (digitaal en analoog aangesloten op de Denon, analoog op de HLLY)
Muziek (FLAC): Blaudzun - Heavy Flowers, Roger Waters - Perfect Sense I en II

DENON met Chario en Indianaline speakers: Steriel, Geluid blijft wat 'plakken', Luidsprekers zijn duidelijk te plaatsen, Laag wat bombastisch, Hoog en Mid wat scheller.

HLLY met Chario en Indianaline: Warm, Hoog en Mid dynamisch, Laag in balans maar voldoende 'oemph', Breed stereobeeld, luidsprekers lastig te plaatsen.

Zegt dit nu wat over de Denon of over de HLLY? De Denon is niet slecht, maar is inmijn ogen mij geen goede stereo versterker en echt gebouwd voor HT. De HLLY, een versterkertje van €50 speelt de Denon in stereo bij eigenijk volledig weg. Upgrade met een andere eindbak lijkt een goede, even verder met experimenteren en de HLLY inzetten als eindversterker op de DENON...