RS232 over TCPIP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 15:55
Beste mede tweakers,

Voor een thuis domotica project gebruik ik een ATC-1000, Ethernet 1 port serial server. Deze is dmv netwerkkabel verbonden met de router, Linksys WRT320N en communiceerd dmv TCPIP op het volgende ip adres 192.168.0.106:23.
De seriele zijde van de server is dmv een nulmodem F/M SubD9 pins met een audio receiver verbonden en gebruikt het RS232 protocol. Hiervan wordt alleen Tx,Rx en GND gebruikt.
Op de PC Win7x64 is programmatje/driver geinstalleerd genaamt ELTIMA Virtual Serial Port (COM1) en ook het programmatje NAD RS232Test.

Dit alles draaid goed en functioneerd. Met het NAD programma kan ik via de virtuele COM1 codes verzenden en ontvang feedback bij ieder querie. Nu probeer ik via Putty op de PC via de vrituele COM1 dezelfde commando's te sturen en dat gaat niet goed. Na een keer loopt ie vast. Echter krijg ik bij een querie wel een antwoord maar kan daarna niets meer doen.
Met de SmartPhone met telnet app krijg ik helemaal geen reactie op en van de receiver.

Nu heb ik met een exprescard van Brainbox een extra COM5 poort op de PC gemaakt en sluit alles in een loop/kring aan. De de seriele server uitgang zit nu aangesloten op COM5 van de PC om zo doende te kunnen zien wat er verstuurd wordt. Nu zie ik via het NAD programma het volgende terug komen via COM5:
Main.Model? (als ik dezelfde qerie verstuur verschijnt de zo een regel lager)
Main.Model? (en nog eens)
Main.Model? (en nog eens en ga zo maar door...)

Als ik nu met Putty ingesteld op serial dezelfde querie via de viruele COM1 vesrtuur zie ik ook via Putty op COM5 terug wat ik verstuur maar iedere keer als ik een querie verstuur begint ie weer op dezelfde regel en overschrijft ie het voorgaande.
Via de SmartPhone wireless naar de route mbv telnet app kan ik ook commando's etc verzenden en komen
aan via COM5 op de pc zoals met het NADTest programma. Via Putty op de PC kan ik ook terug zenden naar de SmartPhone echter laat de tel net app iedere letter onder elkaar zien en niet als een woord. Putty zend dus letterlijk iedere letter.

Deze verschillen kan ik niet echt begrijpen, heeft iemand hier een uitleg over of een verklaring? Ik heb me suf gelezen op internet maar kan hierover niks vinden.

Het doel van de setup is een android app (afstandsbediening) voor de tablet te maken.

Ik hoor graag suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:34
Bij PuTTY zie je niet wat je aan het intypen bent.
Verder is waarschijnlijk je Line End het probleem.
Maar:
Port 23, oftewel: Telnet.
Waarom gebruik je dan een virtual com port?
Zet PuTTY eens op de telnet stand.
Gewoon rechtstreeks verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Lijkt erop dat er geen 'linefeed code' (10) wordt gestuurd bij een 'carriage return' code (13) als ik het me allemaal nog goed herinner. Dat kon/moest je vroeger ook o.a. bij printers instellen met dip-switches.

In Putty zit bij de Telnet instellingen o.a. iets dat je kunt aanvinken met: "Return Key sends Telnet New Line instead of ^M"

Dergelijke instellingen zou ik eens mee experimenteren. Ik gebruik Putty zelf bijna nooit en zit er niet goed genoeg in om je een precieze oplossing te kunnen bieden maar ik zou het zeker zoeken in de instellingen.

Ik kan uit je verhaal niet precies afleiden wat je nu allemaal doet en aan elkaar geknoopt hebt maar het woord loop dat je gebruikt doet me afvragen of je dan niet het risico loopt dat eenmaal ingetikte commando's eindeloos gaan rondlopen en blijven herhalen.

Ik weet ook niet volgens welk protocol het apparaat werkt dat de 'antwoorden' terugstuurt. Bij modems had(/heb) je de Hayes AT commandoset bijvoorbeeld en kon je commando's geven als "echo off" om bijv. dubbele karakters te vermijden. Geen idee of dat apparaat dat je bedient ook relevante commando's kan accepteren.

En je weet toch waar 232 voor staat van het RS-232 protocol hè? :p

Dat is het aantal pogingen dat je moet doen voordat het werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 15:55
Bedankt voor de reacties zover. Ik ga het is bekijken met humor ;)

Het NADRS232Test programma, wat op de pc draaid kan alleen met een com poort communiceren. Dmv de virtual com driver/prog krijg ik onder apparaten beheer een com poort. Deze kan ik in het NAD progje selecteren en werkt.

Met de SmartPhone gebruik ik telnet (poort 23). Voor android ben ik nog geen goede serial communicator app tegen gekomen. Daarom is het heel goed mogelijk dat dit appje wat ik nu gebruik ook niet heel goed functioneerd.

Heb net via ander PC met Hyper terminal geprobeert contact te maken dmv virtual com. Ook eenmaal een antwoord ontvangen en alles loopt vast.

Telnet instellingen nog s geprobeert geen suc6.

Morgen weer een dag ;) en nog een en nog een ;)

update: Inmiddels de instellingen van de ATC-1000 geprobeert.

Merkte dat als ik RFC2217 inschakelde bij TCP modes in het algemeen een vlotte reactie kreeg vanaf de pc, zie hieronder de instellingen voor TCP.

TCP Mode
Telnet Server/Client:Server
Date Port Number:23
Remote Server IP Address:192.168.0.1
Client mode inactive timeout:0 (minute (1~99,0=Disable))
Server mode protect timeout:60 (minute (1~98,0=Disable,99=Can't replace))
Support Protocol: RFC2217

Wat het probleem was met de lijnen onderelkaar heeft te maken met <CR><LF> settings van putty. Gaan hier nu mee pielen.

[ Voor 113% gewijzigd door amiaima op 20-01-2012 20:48 ]