Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:14
Hallo iedereen,

Samen met een studiegenoot wil ik een bedrijf beginnen. We hebben al heel wat informatie verzameld maar ik vroeg me nog iets af m.b.t. de regelgeving voor een bedrijfsnaam.

We hebben namelijk een naam gekozen en er onderzoek naar gedaan. Wanneer we de naam intypen om de website van de kvk is er geen bedrijf te vinden met de exact zelfde naam, echter wel een vermelding onder een totaal andere bedrijfsnaam met de naam die wilden kiezen. (nouja 1 letter verschil). Verder is er niets te vinden. Wel heeft het bedrijf waar deze naam in de beschrijving staat ook een domein geregistreerd waar eigenlijk alleen een adres opstaat.

Dit bedijf heeft voor zover ik nu kan nagaan gedeeltijk dezelfde bedrijfsactiviteiten als wij.

Is er misschien een kans dat dit een probleem gaat worden, feitelijk hebben ze alleen wat toegevoegd in hun KvK beschrijving en een domein geregistreerd. Waar ze eigenlijk weinig mee doen. Ook zitten ze niet in dezelfde regio.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je bij KvK al nagevraagd wat zij erover zeggen? Wellicht dat zij er meer ervaring mee hebben? Verder denk ik dat het afhankelijk is van de diensten/producten die je gaat aanbieden. Bijv. als het gaat om een bedrijf dat computers wil repareren en zij zitten in Groningen en jij in Maastricht, dan is het anders als een bedrijf dat bijv. iets aanbiedt dat de hele Nederlandse markt kan gaan bedienen.

• CrystalViriS
Nee ik ga er a.s. dinsdag heen, maar dacht misschien heeft íemand hier er ervaring mee.

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 10:55

Houston3

ole

Je mag dezelfde naam registreren, maar mochten zij er een probleem van maken dan ben jij verplicht om je naam te veranderen. Volgens mij kan je dit ook ergens terug vinden in de Handelsregisterwet.

Bovenstaande casus is iig ooit voorbij gekomen bij een lesje ondernemingsrecht.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:10
Toen ik naar de KVK gingen keken ze alleen of de betreffende naam al geregistreerd was bij de KVK.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik zou niet teveel vastklampen aan wat de kvk zegt, maar meer common sense. De KvK heeft hierin namelijk niet eens zoveel te zeggen.

Maar dezelfde bedrijfsnamen in dezelfde branch kun je ook bedenken dat dat problemen geeft. Het hebben van een website zegt niks, niet ieder bedrijf doet veel met internet.
Mocht het echt iets worden is het ook niet praktisch een gelijkende naam te hebben.

Wat ook kan is dat ze er inderdaad niks mee doen en dat het daardoor totaal niet relevant is, maar wil je dat risico nemen>

[ Voor 14% gewijzigd door Bender op 15-01-2012 14:36 ]

• CrystalViriS
Nee dat is inderdaad zo. Maar als ik ze nu opzoek in de kvk database. Dan is er geen bedrijf wat dezelfde naam heeft enkel een bedrijf wat de naam in hun "beschrijving" er bij heeft staan. Je mag toch maar 1 naam registeren? Dus dan vraag ik me eerder af of ze dit gedaan hebben omdat er misschien plannen zijn om "ooit nog wat" te gaan doen met de naam, en ze dan pech hebben als hij nu eerder geregistreerd gaat worden door iemand anders, bij wijze van want onze naam wordt sowieso anders geschreven.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Nee, je mag (en kunt) meerdere handelsnamen voeren. Kun je zelfs bij de inschrijving al aangeven op het formulier. Dezelfde naam of een sterk gelijkende naam binnen dezelfde branche (en eventueel regio) is vragen om moeilijkheden.

Verwijderd

Als je bij de KvK langsgaat controleren ze of je naam al ergens wordt gebruikt.

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Ik zou het betreffende bedrijf contacteren en toestemming vragen.

wanneer de naam teveel lijkt en bedrijfsactiviteiten overeenkomen komt er vroeg of laat bezwaar.. je moet ook het ook niet willen.

je gaat toch ook geen tech website oprichten die twaakers.net heet?
of een webshop dat bolle.com heet?

;)

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Het lijkt me dat het ook nog uitmaakt in welke regio('s) je opereert.

Ik denk niet dat Jantje's glazenwastoko te Amsterdam echt moeilijk doet als er ook een Jantje's glazenwastoko bestaat in Luttenberg.

Echter als Jantje's glazenwastoko te Luttenberg nationaal gaat opereren, gaan Jantje's glazenwastoko te Amsterdam wel protest indienen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• CrystalViriS
Inmiddels hebben we er dan ook al voor gekozen om een andere naam te registeren.. jammer maar het is zo. Deze naam heeft niemand in Nederland of wat er dan ook maar op lijkt, en tja het beestje moet toch een naam hebben. :)
Pagina: 1