Iets op marktplaats verkocht maar....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik zit met een probleem. Ik verkoop wel eens wat op marktplaats. Nu is er het volgende gebeurt: ik verkocht een Apple TV (gestest en wel incl XBMC) bij aankomst blijkt het niet goed te werken. Nu heb ik met de koper afgesproken dat hij het terug kan sturen, alleen wanneer het probleem aan hemzelf te danken is mag hij het zelf betalen.
Apple TV ontvangen, werkt bij mij wel. Ik geef de koper voordeel van de twijfel. Ik stuur een nieuwe en die ook uitgebreid getest is. Nu zegt de koper dat hij weer niet goed werkt. Het probleem ligt toch echt aan de koper. Maar nu wilt hij de totale kosten incl verzenden teruggestort krijgen, omdat dat een recht is.

Nu heb ik gezocht op consuwijzer en marktplaats, maar nergens wordt iets vermeld over een product wat door de set-up van de koper niet werkt teruggestuurd kan worden en dan het volledige aankoopbedrag terug krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe het juridisch in elkaar steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 09:35

Kettrick

Rantmeister!

De opmerking dat je hem een nieuwe ATV hebt opgestuurd doet vermoeden dat je er een handeltje in hebt ?.

Als je hem particulier verkoopt heeft de koper voor zover ik weet vrijwel geen poot om op te staan, of recht op teruggave. Als je een eenmanszaak/vof hebt ligt het wat anders en heb je je bijvoorbeeld aan de wet koop op afstand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
precies. verkoop je vanuit een eigen zaak, of verkoop je als particulier? volgens mij wel een groot verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Indien je een handeltje hebt dan geldt simpelweg de wet koop op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gomez12 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:24:
Indien je een handeltje hebt dan geldt simpelweg de wet koop op afstand
Echter zijn de kosten van het terug verzenden voor de koper en niet voor de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

hij kan ook gewoon een boel apple tv's hebben, die bijv. over waren ergens. (en er voor betaald hebben)
geen winkel, dan sluit ik me hierboven aan

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Reden voor terugzenden is "werkt niet", tevens ongegrond. Zijn we dan al niet een stap verder dan terugsturen zonder reden, aanspraak maken op wet koop op afstand?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Als dat ding naar behoren werkt is het toch goed? Dat ie uiteindelijk toch niet bevalt is een ander verhaal,maar daar hoef je je als verkoper niks van aan te trekken.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
F.West98 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:28:
hij kan ook gewoon een boel apple tv's hebben, die bijv. over waren ergens. (en er voor betaald hebben)
geen winkel, dan sluit ik me hierboven aan
Als je in grotere hoeveelheid producten gaat verkopen val je, hoewel je op papier geen bedrijf hebt, wel onder bepaalde regels die ook voor bedrijven gelden.
Als jij, even zomaar een nummer, 20 nieuwe monitoren op marktplaats gaat verkopen is het aannemelijk te maken dat je bedrijfsmatig bezig bent.

ter informatie:
Criteria voor een onderneming

U levert goederen of diensten.
U vraagt hier een vergoeding voor.
U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer.
U heeft meer dan 1 opdrachtgever.
U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren.r.
bron: KVK

Het lijkt erop dat je aan alle 5 de criteria voldoet.

[ Voor 23% gewijzigd door Napo op 14-01-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Nu online
Ik verkoop ongeveer 5 apple tv's per week, maar ik ben geen bedrijf. Ik kan hieruit concluderen dat ik min of meer een soort van bedrijf ben, dus ook aan dat soort regels gebonden ben.

Maar alsnog hoef ik toch geen product te accepteren die door het netwerk thuis van de koper niet goed functioneert?

[ Voor 4% gewijzigd door Rub147 op 14-01-2012 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jawel. Bij de een koop op afstand kan de gebruiker het binnen 7 dagen terugsturen zonder opgave van reden.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Snake schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:59:
Jawel. Bij de een koop op afstand kan de gebruiker het binnen 7 dagen terugsturen zonder opgave van reden.
Alleen voor bedrijven geld dat al denk ik dat, als je 5 dezelfde producten _per week_ verkoopt de fiscus het als bedrijfsmatig handelen gaat zien waardoor je daar al niet helemaal fris bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Helaas, maar als de koper het product terug wenst te sturen moet je het geld terug storten. De verzendkosten zijn voor de koper.

Edit: maar of dit ook van toepassing is als internet verkoper via marktplaats zonder KvK en dergelijke (je hebt geen KvK toch?), dat weet ik niet.

[ Voor 36% gewijzigd door hostler op 14-01-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Als ik het zo lees klus je gewoon wat meer bij dan volgens de belastingdienst de bedoeling is :)

Heb je het als " particulier" verkocht, dan kan de koper de spreekwoordelijke " pot" op. Heb je het zakelijk verkocht mag het inderdaad retour.

Waar heeft de koper trouwens last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Nu online
Oke, duidelijk.

De koper heeft last van het probleem dat als je een film start via Icefilms of ondertiteling start dat hij dan vastloopt. Maar het aparte is dat ik deze problemen niet kan reproduceren. Dus het lijkt eerder dat het aan het netwerk van de koper ligt aangezien hij verbonden is met WiFi-G. Nu is het eindelijk gelukt dat de koper het bij iemand anders gaat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 15:00

Dr C

met C en CK

de oude of de nieuwe Apple TV?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Nu online
Nieuwe

[ Voor 92% gewijzigd door Rub147 op 14-01-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
Snake schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:59:
mits in de orginele verpakking (eventueel met verzegeling intact), zodat het product nog opnieuw te verkopen is.
Ook zijn eventuele verzendkosten in dit geval voor de koper.

Claimt de koper garantie en blijkt er met het product niks mis te zijn, dan kun je zelfs nog onderzoekskosten rekenen.
Dit had je alleen kenbaar moeten maken voordat de klant het product terugstuurde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Nu online
Zaak is nu afgesloten. Klant krijgt bijna het volledige bedrag terug en betaald zelf het verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
RocketKoen schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:35:
[...]

mits in de orginele verpakking (eventueel met verzegeling intact), zodat het product nog opnieuw te verkopen is.
Dit is dus specifiek niet nodig voor wet koa.

Wet koa is bedoeld om iets te voelen / zien. Dat gaat niet echt zolang het in de verpakking zit (/verzegeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
Gomez12 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:46:
[...]

Dit is dus specifiek niet nodig voor wet koa.

Wet koa is bedoeld om iets te voelen / zien. Dat gaat niet echt zolang het in de verpakking zit (/verzegeld is).
verzegeling is voor dingen als games, die waardeloos zijn als iemand het serienummer al heeft gebruikt.
wat betreft de verpakking heel laten (netjes opensnijden met een mesje ofzo, en terug dicht maken met een plakbandje), dat is ook een eis als je iets bij een normale winkel om wilt ruilen.

Een winkel kan iets niet meer verkopen (of alleen met een flinke korting) als de verpakking vernield is. Dingen die jij terug stuurt onder de wet koa worden normaal gezien gewoon weer verkocht aan de volgende.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

Maar een consument is niet verantwoordelijk voor de manier waarop een product verpakt is. De consument mag het product openmaken en gebruiken. Onafhankelijk van de verpakking.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

jawel, de verpakking dient in originele staat terug te komen, anders gaat de wet koop op afstand niet door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:19
AlexanderB schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 03:52:
jawel, de verpakking dient in originele staat terug te komen, anders gaat de wet koop op afstand niet door. ;)
Ongeopend is ook een staat... Die staat komt hij toch ook echt niet in terug 8)7

Ik heb in mijn leven al een redelijk aantal maal gebruik gemaakt van de wet kopen op afstand, over het algemeen zijn de meeste bedrijven wel redelijk coulant als je het product en de verpakking maar met zorg behandeld(wat ik altijd doe). Zitten echter ook een aantal rotte appels tussen(* kuch * computerpirates.com * kuch *) die 100 euro eisen omdat je windows geactiveerd hebt, goh hoe wil je anders uitproberen of een laptop bevalt? 8)7 (maarja, zijn dezelfde oplichters die honderden euro's vragen voor dode pixel garanties, zo 2003...)

Probleem met wet kopen op afstand is over het algemeen dat deze niet heel erg specifiek is en daardoor door iedereen(zowel consument als bedrijven) zo gebogen wordt zoals men dat zelf het beste uit komt. Volgens bijna alle winkels mag je het product onder geen beding gebruiken maar in mijn ogen kun je moeilijk zeggen dat iets niet bevalt zonder het uit te proberen.

In dit specifieke geval mag ik wel zeggen dat de wet kopen op afstand relevant is, inderdaad mits het een onderneming betreft, als het namelijk met zijn set-up niet goed werkt bevalt het voor hem niet. Ik zou dan ook liever kiezen voor het retourneren van het ene product wat er niet mee werkt in plaats van mijn hele set-up te veranderen ;) Gelukkig is het probleem nu opgelost

[ Voor 3% gewijzigd door Rctworld op 19-01-2012 05:04 ]

Pagina: 1