Toon posts:

Dune HD Smart D1 speelt videobestanden niet vanaf het begin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ten eerste, wil ik even zeggen, dat ik een apart topic aanmaak, omdat ik geen oplossing kan vinden in het Dune Topic van 164(!) pagina's. Ik heb in dit topic gezocht, via de zoek functie, zonder resultaat.

Ik zit met een zeer vervelend probleem.

Als ik met mijn Dune HD Smart D1 een videobestand (maakt niet uit welk formaat) afspeel, dan krijg ik eerst zo'n 2 tot 3 seconden een zwart beeld en dan start de video. Er worden dus ook 2 tot 3 seconden van de video overgeslagen. Ik kan wel iedere keer terugskippen, om bij het begin te starten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Wat ik al heb geprobeerd:

- andere HDMI Kabel
- andere HDMI ingang op televisie
- aansluiten op andere televisie
- televisie-instellingen aanpassen
- oudere firmware op mijn D1 geizet
- De Dune HD Air WiFi stick verwijderd

- veel instellingen van de D1 uitgeprobeerd (volgens mij alles, wat er te proberen valt...), zoals veel andere beeldinstellingen, Fast SMB/Disk access on/off, HDMI CEC on/of,etc,etc.

- uiteraard zeer veel gegoogled naar mijn probleem en veel gelezen en uitgeprobeerd, maar geen oplossing gevonden, ook hier niet

Mijn D1 heb ik online gekocht bij Wifimedia, deze heb ik ook het probleem uitgelegd, volgens hen is het een HDMI handshake probleem. Mijn Sony Bravia KDL-32W5500 (100Hz), zou het dus niet helemaal kunnen vinden met mijn D1, omdat er een instelling niet goed zou staan. Als dat zo is, weet ik niet meer, wat ik nog aan mijn TV-instellingen zou kunnen veranderen. Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd....

Mijn D1 is trouwens rechtstreeks gekoppeld aan de televisie en ik gebruik alleen stereo. Ik gebruik ook de Dune HD Air USB-WiFi stick in een van de achterste USB-Poorten. Ik heb een 2 TB Samsung HDD in laten bouwen door Wifimedia. Hier staat alle video en muziek ook op.

Mijn Beeldinstellingen voor de Dune zijn:

Videoverbinding: HDMI
Videomode: 1080p 60Hz
Beeldverhouding: automatisch
Beeldfrequentie: 24/50/60 (dus automatisch)

Als de Beeldfrequentie op "als videomode" staat, werkt uiteraard alles wel goed, want er wordt niet van frequentie gewisseld.

HDMI CEC: uit

Audio: PCM (decodeer)

Firmware: 111122_0159_beta

Zelf ben ik ten einde raad, want ik weet niet meer, wat ik nog zou kunnen proberen...

Ik hoop dan ook, dat jullie mij kunnen en willen helpen, dit probleem op te lossen.

Alvast Bedankt!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Heb je de mogelijkheid om er een HDMI apparaat tussen te zetten (Switch of receiver). Hierdoor kan je uitsluiten of het een rechtstreeks HDCP probleem is.

De Dune zal namelijk een handshake doen met de switch of receiver en deze op zijn beurt weer met de TV.

De instellingen lijken me wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Die mogelijkheid heb ik helaas niet, maar bedankt voor de tip.

Het probleem ligt in het switchen van frequentie. Dat het even duurt, maakt niets uit, maar ik mis dus 2 tot 3 seconden en moet steeds terugskippen, om echt vanaf het begin te kunnen kijken naar een video.

• Athome
Ik heb zelf de Dune 53D Lite op een Sony EX710. Ik heb er gisterenavond eens op gelet en volgens mij zie ik het "probleem" hier ook. Ik ervaar het alleen niet als probleem, dus mij hoor je er niet over.

• insanebum
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-12 15:06
Ik zou de videomode op 1080p, 24hz zetten.
of op pal (1080p, 50hz)

Verwijderd

Topicstarter
insanebum schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:35:
Ik zou de videomode op 1080p, 24hz zetten.
of op pal (1080p, 50hz)
Dit heb ik al geprobeerd, maar dat helpt niets. Maar evengoed bedankt.
Athome schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:53:
Ik heb zelf de Dune 53D Lite op een Sony EX710. Ik heb er gisterenavond eens op gelet en volgens mij zie ik het "probleem" hier ook. Ik ervaar het alleen niet als probleem, dus mij hoor je er niet over.
Jij ervaart het misschien niet als probleem, maar het hoort niet te gebeuren. Jij mist dus ook 2 a 3 seconden van de betreffende video, wanneer de speler van frequentie moet wisselen, als ik het goed begrijp?

• Athome
Ik kijk er voornamelijk series mee en daar is vaak de eerste paar seconden toch zwart beeld. Hierdoor valt het mij niet op. Bij een paar afleveringen leek het er op dat er inderdaad een seconde van de aflevering miste.

Ik probeer me nu te bedenken hoe dit met mijn projector gaat (i.c.m. Dune Base). Ook deze hoor je zichzelf instellen maar kan me niet voorstellen dat ik wat mis.
Sony TV's staan er bekend om dat ze qua HDMI/HDCP niet altijd even makkelijk zijn. Door dat TV's t.o.v vroeger meer moeten kunnen (vroeger was er alleen PAL) kost het inderdaad tijd om de TV in te stellen. Ook de Dune moet zich instellen. Je zult hierdoor inderdaad wat gaan missen aan het begin maar 3 seconden lijkt me veel.

Er lijkt me maar 1 oplossing hiervoor. Zorgen dat de output van de Dune vaststaat en hetzelfde is als GUI van de Dune. Dit zal waarschijnlijk wel minder fraai beeld opleveren (schokjes in het beeld door missende 24 hz stand)

1080P/24 lijkt me overigens geen fijne instelling. Ik heb gemerkt dat Blu-Ray rips hier slecht mee omgaan (bij mij ten minste).

Probeer het eens op een ander (merk) TV.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:45
Zelf had ik ook dit probleem met mijn PC en het programma XBMC. Deze biedt sinds kort de mogelijkheid aan een zelf in te stellen tijd te wachten alvorens te beginnen met afspelen. Deze optie bestaat om dit soort problemen tegen te gaan.
De enige 'mogelijkheid' voor jou is de fabrikant te vragen een dergelijke optie aan te bieden aangezien je TV toch altijd zal moeten wisselen voor de input. Jouw Dune heeft geen zicht op wanneer dit klaar is dus begint direct met afspelen want die heeft zijn output al op orde.

Verwijderd

Topicstarter
@ Athome: ik zet de frequentie liever niet hetzelfde als die van de GUI output. Ik wil gewoon, dat alle video's op de juiste frequentie worden afgespeeld. Ik denk wel, dat het inderdaad aan mijn Sony TV ligt. Deze kan de Dune blijkbaar niet helemaal bijhouden, bij het wisselen van frequentie. Maar toch heb ik nog twijfels. Kan ik er echt vanuit gaan, dat mijn Dune D1 gewoon in orde is of zal ik een RMA aanvragen bij Wifimedia (wat een heel gedoe zal worden).

Ik heb trouwens net nog een Samsung TV geprobeerd, deze heeft het ook, alleen is de vertraging nu zo'n 2 seconden. Ietsje korter dus, maar nog steeds aanwezig.

@ Moning2 : dat zou inderdaad een handige optie zijn en het probleem oplossen. Ik heb ergens gelezen, dat je op de Dune website, op bepaalde opties kan stemmen, voor in de volgende firmware. Ik ga even kijken of die optie er misschien bijstaat en anders kan ik hem suggereren.

Allebei bedankt voor jullie reacties!

• Athome
Ik denk niet dat je Dune defect is.
Vat het niet verkeerd op aub maar ik denk eerder dat je iets te pietluttig bent. Ik vermoed dat vrijwel iedereen er last van heeft maar dat de meeste mensen het niet eens merken (net als ik).

Ik heb vanmiddag nog eens een aantal films gestart op de computer en de meeste hebben eerst een paar seconden zwart beeld voordat de film werkelijk begint. Dit zal mede een reden zijn dat vrijwel niemand het opvalt.
Blijkbaar kijk jij veel materiaal waarbij het beeld direct begint.

Het wijzigen van de beeldinstellingen door je TV, kost nou eenmaal tijd. Daar doe je niets aan en het is noodzakelijk.

• Athome
Ik heb wederom nog weer eens gekeken bij mijn 53D lite

Bij 720P materiaal verlies ik inderdaad een paar seconden aan het begin.
Bij 1080P materiaal heb ik dit euvel niet.
Bij DVD materiaal weet ik het niet omdat ik geen geschikt DVD materiaal heb.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:45
Waarschijnlijk omdat je Dune het menu in 1080/60p of 50p output en dit ook bij de 1080 video's doet (wat voor judder zorgt, maar als je niet weet wat ik bedoel raad ik je aan er ook niet naar te zoeken ;) )
In dat geval hoeft de TV niet te switchen aangezien het input signaal hetzelfde blijft.

[ Voor 38% gewijzigd door Moning2 op 16-01-2012 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Athome: ik ben nu zelf eigenlijk ook wel tot de conclusie gekomen, dat er niets met de Dune speler aan de hand is. Mijn Sony TV kan de Dune gewoon niet bijhouden. De Dune speelt WEL de bestanden vanaf het begin, maar als er van frequentie gewisseld moet worden, dan doet de Sony daar 2 tot 3 seconden langer over dan de Dune D1.

Ik kijk inderdaad veel series en ook muziekvideo's, waarbij het beeld meteen begint. Dan valt het indaad veel meer op. Ik begrijp, dat je het niet lullig bedoelde, maar erg pietluttig ben ik niet, vind ik. Het is gewoon een irritant probleempje. Ik geef toe, dat ik wel nogal perfectionistisch ben, maar dit heeft een oorzaak, waar ik het liever niet over heb.

Ik zie, dat je nog even wat bestanden getest hebt op je 53D, om te vergelijken. Bedankt voor de moeite.

Ik denk, dat ik er gewoon aan zal moeten wennen, dat het op dit moment niet anders kan. Ik hoop, dat HDI misschien zelf met een oplossing hiervoor komt, in toekomstige firmware. Wat Moning2 aangaf, zou een perfecte oplossing zijn.
Pagina: 1