Vanacht rond twee uur ben ik met twee vrienden met de auto naar de MCDonalds net over de Duitse grens geweest. Op de terugweg reed ik (weer terug over de grens naar Nederland) langs een parkeerplaats waar een wagen van marechaussee stond te wachten. Deze begon op een gegeven moment achter mij te rijden en na ongeveer één kilometer kwam een stopteken en werd ik staande gehouden. Ik en mijn twee vrienden werden gevraagd om een id-kaart of paspoort. Ik vroeg of een rijbewijs ook goed was, maar er werd specifiek naar een id-kaart gevraagd. Dus toen vroeg ik waar de controle voor was. Het antwoord dat ik kreeg was: "gewoon omdat je over de grens kwam". Het eerste wat mij te binnen schoot was het verdrag van Shengen wat volgens mij staat voor vrij verkeer van personen en goederen. Maargoed, ik wist niet precies wat mijn rechten waren dus alledrie hebben wij onze id-kaarten afgegeven. Ik zag dat onze id-kaarten gescanned werden in de wagen van de marechaussee. Vervolgens moest ik een blaastest doen en werden onze id-kaarten teruggegeven. Alles was prima en ons werd nog een fijne nacht gewenst.
Eenmaal thuis heb ik gezocht op internet of de marechaussee (mijns inziens) zonder enige reden onze id-kaarten mocht scannen of controleren. Mijn twee vrienden hadden hun MCFlurry nog in de hand!
Op (Wikipedia: Identificatieplicht in Nederland) staat dat de iemand van de politie of marechaussee in bepaalde gevallen om een identificatie mag vragen (zoals 's nachts op een industrieterrein). Toevallig reed ik na die één kilometer op een industrieterrein.
Wat vinden jullie, heeft de marechaussee zomaar het recht om van ons alle drie de id-kaarten te scannen? Ik weet namelijk niet wat er met deze gegevens gebeurt. Ik plaats deze post omdat ik vind dat de privacy van burgers meer en meer aan de laars wordt gelapt. Wat vinden jullie van deze situatie?
Eenmaal thuis heb ik gezocht op internet of de marechaussee (mijns inziens) zonder enige reden onze id-kaarten mocht scannen of controleren. Mijn twee vrienden hadden hun MCFlurry nog in de hand!
Op (Wikipedia: Identificatieplicht in Nederland) staat dat de iemand van de politie of marechaussee in bepaalde gevallen om een identificatie mag vragen (zoals 's nachts op een industrieterrein). Toevallig reed ik na die één kilometer op een industrieterrein.
Wat vinden jullie, heeft de marechaussee zomaar het recht om van ons alle drie de id-kaarten te scannen? Ik weet namelijk niet wat er met deze gegevens gebeurt. Ik plaats deze post omdat ik vind dat de privacy van burgers meer en meer aan de laars wordt gelapt. Wat vinden jullie van deze situatie?
Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500